Mitä kauemmaksi ajassa taaksepäin
mennään ihmiskunnan vaiheita tutkittaessa, sitä vähäisempää ja
tulkinnanvaraisempaa aineistoa on käytettävissä. Vähäinen
aineisto, lähinnä fossiilit, jättää tilaa arvailuille ja
tulkinnoille. Antropologit eri puolilla maailmaa ovatkin keskenään
samaa mieltä oikeastaan vain siitä, että on olemassa paljon
asioita, joista he eivät ole samaa mieltä.
Vaikka tiedemies yrittäisi olla niin
objektiivinen kuin mahdollista, hän ei voi täysin neutraloida pois
omaa maailmankuvaansa ja ennakkokäsityksiään aineistoa
tulkitessaan. Erityisesti tällä on merkitystä aloilla ja asioissa,
joissa absoluuttisesti oikeaa lopputulosta ei aina pystytä
todistamaan. Antropologia on tällainen tieteenala. Sen puitteissa
voidaan esittää yhä uusia ja uusia teorioita, ja joskus tällaiset
uudet teoriat syrjäyttävät aikaisemmin vallalla olleet. Tunnettu
paleoantropologi Richard Leakey onkin todennut alastaan: "Lopullinen
totuus muistuttaa kangastusta: se yleensä katoaa, kun sitä
lähestyy."
Fossiililöytöjen sekä viime
vuosikymmeninä saavutettujen biologisen ja molekyylitason
antropologian tutkimustulosten perusteella monet nykytiedemiehistä
olettavat, että noin kymmenen miljoonaa vuotta sitten Afrikassa eli
parikymmentä erilaista ihmisapinalajia, joista yhtä voidaan pitää
nyky-ihmisen esi-isänä. Tästä esi-isästämme irtautuivat omaksi
lajikseen nykyisen gorillan esivanhemmat noin 9,5 miljoonaa vuotta
sitten, ja simpanssi seurasi perässä runsaat 32 miljoonaa vuotta
myöhemmin. Jäljelle jäänyt laji jakaantui vielä muutamiksi
sukuhaaroiksi, joista epäonnekkaimmat vähitellen karsiutuivat, ja
joista ainoan jäljelle jääneen päässä on nykyihminen, Homo
Sapiens.
Eräs merkittävä askel apinalajin
kehittymisessä kohti ihmisyyttä tapahtui silloin, kun laji alkoi
kävellä kahdella jalalla. Tämän arvellaan tapahtuneen yli neljä
miljoonaa vuotta sitten, aikana, jolta ei ole säilynyt
ihmisapinoiden vaiheista kertovia fossiilitodisteita. Syytä kahdelle
jalalle nousuun ei varmasti tiedetä, mutta sen oletetaan johtuneen
luonnonolojen muuttumisesta. Erään teorian mukaan kahdella jalalla
kulkeminen olisi kehittynyt siksi, että näin urosapina on voinut
käsiään käyttäen kantaa ruokaa puolisolleen yhä kauempana
olevista ruokapaikoista. Kun puolison ei ole tarvinnut olla mukana
ruoanhakumatkoilla, se on pystynyt tuottamaan enemmän jälkeläisiä,
ja niin kahdella jalalla kävelyyn perustuva elämänmuoto on
vähitellen valikoitunut hallitsevaksi. Toisen olettamuksen mukaan
apinat ovat ryhtyneet kulkemaan pystyasennossa siksi, että näin ne
ovat pystyneet helpommin ja turvallisemmin vaeltelemaan
metsäsaarekkeista toiseen ravintoa etsiessään. Kyseessä on ollut
apinan elämäntavan toteuttaminen ympäristössä, jossa apina ei
voi elää.
Mikä syy pystyasentoon nousemiselle
olikin, tämä kulkemismuoto on ilmeisesti ollut lajin kehittymisen
kannalta hyvä, koska näin kulkeva olento on säilynyt läpi
vuosimiljoonien ja elää edelleen. Nimitys "olento" on
tässä sikäli oikea, että silloin ei tarvitse ottaa kantaa tieteen
suureen kysymykseen: milloin ihmisestä tuli ihminen? Tiedemaailma on
nimittäin jokseenkin yhtä mieltä siitä, että kahdelle jalalle
noussut apina säilyi apinana vielä pitkään, ja että nykyihminen
on ollut ihminen jo kauan. Missä kulkee raja näiden kahden lajin
välillä, siinä käsitykset eroavat suuresti. Toisen äärilaidan
mukaan, jota mm. Richard Leakey edustaa, ihmisyyden piirteet
kehittyivät vähitellen, ja niinkin varhain kuin 1,5 miljoonaa
vuotta sitten eläneet olennot voidaan katsoa ihmisiksi. Jotkut
antropologit puolestaan olettavat ihmisyyden tuntomerkkien
kehittyneen vasta varsin myöhään, ehkä noin 200 000 - 150 000
vuotta sitten, jolloin nykyihmisen katsotaan syntyneen (arvioissaan
kaikkein varovaisimmat tutkijat katsovat täysin nykyaikaisen ihmisen
ilmestyneen maailmaan vasta noin 35 000 vuotta sitten - Neandertalin
ihmisen jälkeen).
Vanhin tunnettu ihmisen heimon jäsen
on nimetty "Ardiksi". Siihen kuuluvia fossiilijäännöksiä
löysi Tim Whiten johtama tutkimusryhmä vuonna 1992 Etiopiasta.
Löytö määriteltiin Arthipithecus ramidus -lajiin kuuluvaksi, ja
sen iäksi arvioitiin 4,2 miljoonaa vuotta. Vanhin rinnakkaiseen
etelänapinoiden heimoon kuulunut fossiililöydös on vuodelta 1995,
ja sen löysi Meave Leakeyn ja Alan Walkerin tutkimusretkikunta
Kanapoista, Turkama-järven alueelta. Löydön iäksi määriteltiin
neljä miljoonaa vuotta, ja sille annettiin nimi "Ana" -
lajinsa Australopithecus anamnensis mukaan. Apina -loppuisesta
nimestään huolimatta "Ana", kuten "Ardikin", on
ollut täydellinen pystyssäkävelijä.
Richard Leakey olettaa, että
ratkaiseva käänne ihmisen kehityksessä tapahtui runsaat kaksi ja
puoli miljoonaa vuotta sitten, jolloin syntyivät ensimmäiset
Homo-sukuun kuuluvat lajit. Tuota aikaa edeltäviä kahdella jalalla
käveleviä hominideja voidaan vielä pitää pelkkinä apinoina. Ei
ole vielä päästy yksimielisyyteen siitä, montako ihmissukuun
kuuluvaa lajia oli olemassa 2-3 miljoonaa vuotta sitten. Useimmat
antropologit olettavat lajeja olleen kaksi: Vankkarakenteinen
eteläapina - Australopithecus, ja ihmismäisempi Homo Habilis.
Leakey arvioi lajeja olleen kolme tai enemmänkin.
Olipa kahdella jalalla kävelevien
lajien lukumäärä alunperin mikä tahansa, tutkijat ovat jokseenkin
yksimielisiä siitä, että edellä mainitut kaksi lajia säilyivät
rinnakkaisina pitkään, kunnes eteläapina lopulta hävisi
sukupuuttoon noin miljoona vuotta sitten. Homo Habiliksesta
(käteväihminen) kehittyi Homo Erectus (pystyihminen) noin 1,6
miljoonaa vuotta sitten ja myöhemmin lajista irtaantuivat
Neandertalin ihminen sekä Homo Sapiens, joista ensiksi mainittu
kuoli sukupuuttoon noin 35 000 vuotta sitten - evoluution mittarilla
mitattuna siis lähes meidän aikanamme. Nykyihmisen ja Neandertalin
ihmisen yhteinen kantamuoto eli yli 500 000 vuotta sitten. Tällaisen
yksinkertaisen sukupuun on ihmiselle esittänyt mm.
etelä-afrikkalainen professori Philip Tobias. Kuitenkin eräät
tutkijat ovat esittäneet ihmisen sukupuuhun jopa kuuttatoista eri
lajia!
Tulkintaerot lajien määrissä
juontuvat tutkijoiden erimielisyydestä siinä, mitkä eroavuudet
oikeuttavat nimeämään fossiilin omaksi lajikseen. On muistettava,
että vain harvoin löytyy varhaisten hominidien täydellisiä
luurankoja ja kalloja. Tavallisimmin määritelmät on tehtävä
paljon pienemmistä fossiilin kappaleista.
Mikä sitten johti ihmisapinat suureen
harppaukseen kohti ihmisyyttä? Monet tiedemiehet olettavat, että
tähän muutosvaiheeseen on kuulunut sukupuolten välisen kokoeron
pieneneminen, aivojen koon kasvaminen sekä lapsuusvaiheen
piteneminen. Viimemainittu tekijä on edistänyt tietojen ja taitojen
siirtymistä sukupolvelta toiselle. Myös ihmisolentojen ruokavalio
on tullut entistä enemmän lihaa sisältäväksi. Liha sisältää
proteiineja, joita tarvitaan kookkaiden aivojen ylläpitoon. Johtunee
metsästyksestä, että tähän muutosvaiheeseen ajoittuvat myös
varhaisimpien kivityökalujen löydöt.
Ihmisyyteen siirtymisen ulkoisena
tunnusmerkkinä pidetään metsästäjä-keräilijä elämäntapaan
siirtymistä. Se puolestaan on johtanut jonkinasteiseen työnjakoon
sekä yleensäkin sosiaalisen vuorovaikutuksen tiivistymiseen. Koska
kaikki ihmisryhmän jäsenet eivät voi osallistua suoraan saaliin
kaatamiseen, metsästäminen on merkinnyt väistämättä ravinnon
jakamista. Tämän arvellaan olleen yksi merkittävä seikka lisää
"ihmisyyden" kehittymisessä.
Metsästäjä-keräilijät eivät
yleensä viihdy samassa paikassa kuin muutamia päiviä, korkeintaan
viikon tai pari. He pystyttävät alkeellisen leirinsä johonkin ja
tekevät sieltä käsin saalistus- ja keräilyretkiä ympäristöön.
Kun lähialueet on tyhjennetty, ryhmä siirtyy uuteen paikkaan.
Eräät tutkijat ovat nähneet
metsästyksen aloittamisessa myös arveluttavia piirteitä.
Professori Raymond Dart kirjoitti 1950-luvulla tutkielmassaan "Muutos
apinasta ihmispedoksi" seuraavasti:
"Ihmisen historian veren tahrima,
teurastusten täyttämä lähdeaineisto egyptiläisten ja sumerien
vanhimmista muistiinpanoista toisen maailmansodan äskeisiin
julmuuksiin julistaa yhtäpätevästi varhaisaikojen
yleismaailmallisen ihmissyönnin, eläinten ja ihmisten uhraamisen ja
kiinteisiin muotoihin pukeutuneiden uskontojen niille kehittämien
vastineiden sekä ihmiskunnan kautta maailman harjoittamien
päänahkojen keräilyn, pääkallojen metsästyksen,
ruumiinsilpomisen ja vainajien hyväksikäytön tapojen kanssa, että
tämä yhteinen verenhimo on erottava tekijä, tämä vaarallinen
tottumus, tämä Kainin merkki, joka erottaa ihmisen ihmistä
muistuttavista sukulaisistaan ravinnon hankkijana ja liittää hänet
sen sijaan vaarallisimpiin petoihin."
Kovaa tekstiä. Monet tunnetut
tiedemiehet, mm. Konrad Lorenz, katsovat, että ihmisten väliset
sodat ovat sukua eläinten rituaalisille taisteluille ja luontaiselle
reviirinpuolustukselle. Sodat kuuluvat tämän teorian mukaan
erottamattomana osana ihmisen elämään, ja niitä on aina ollut.
Antropologi Raymond Dartin sekä eräiden muiden toteamat fossiilien
"taisteluvammat" tukevat tällaista olettamusta.
Roger Lewin ja Richard Leakey eivät
usko ihmisten "marssivan tahdissa aggressiivisen geeniensä
käskystä" vaan he väittävät, että halukkuus tällaisen
olettamuksen tekemiseen on jo sinänsä kulttuurisidonnainen ilmiö.
He katsovat, että territoriaalisuus, halukkuus oman alueen
puolustamiseen, on joustava käyttäytymispiirre, johon vaikuttavat
myös ekologiset tekijät - ja ihmisen kohdalla myös hänen vapaa
tahtonsa. Lewin ja Leakey uskovat, että evoluutio on kehittänyt
ihmisistä yhteistoimintaan pyrkiviä olentoja, joiden keskinäiset
väkivaltaisuudet eivät johdu peritystä "sotaisuuden geenistä"
vaan lähinnä materiaalisista tekijöistä sekä
kulttuuripohjaisista väärinkäsityksistä. Ihmisten halu puolustaa
omaisuuttaan ja joidenkin toisten ihmisten samanaikainen halu hankkia
lisää omaisuutta johtaa helposti väkivaltaiseen yhteenottoon.
Syntyy taistelua rajallisista resursseista.
Nykyihmisen, Homo Sapiensin
ilmaantuessa maailmaan noin 200 000 - 150 000 vuotta sitten sen
edeltäjä Homo Erectus oli jo levittäytynyt Afrikasta eri puolille
maailmaa. Sen leviäminen oli alkanut jo noin miljoona vuotta sitten.
Tiedemiehet eivät ole vielä päässeet yksimielisyyteen siitä,
kehittyikö Homo Erectus kaikkialla lähes yhtä aikaa Homo
Sapiensiksi vai tapahtuiko tällainen kehittyminen vain yhdessä
paikassa, josta uusi Homo Sapiens sitten lähti vaeltamaan eri
puolille maailmaa syrjäyttäen samalla Homo Erectukset.
Viimemainittu olettamus on tällä hetkellä suosituin. Siihen
liittyen on jopa esitetty näkemys, että kaikilla nykyihmisillä
olisi yhteinen esiäiti, jolle on annettu nimikin: "Mitokondria-Eeva.
Teorioita hämmentää Neandertalin ihminen, joka ei oikein tunnu
sopivan kuvioihin.
Viime aikojen DNA-tutkimukset ovat
tuoneet lisää kannatusta teorialle, että nykyihminen olisi
lähtöisin Afrikasta, josta se olisi levinnyt ja syrjäyttänyt
muualla jo asuneet Homo Erectukset ja Neandertalin ihmiset. Tämä on
tapahtunut lähinnä viimeisimmän sadantuhannen vuoden aikana.
Geneetikkojen Michael Hammer ja Stephen Zeguran tekemät
DNA-analyysit viittaavat siihen, että nykyihminen olisi lähtenyt
Afrikasta monta kertaa, ja että ihmisiä olisi myös palannut
Afrikkaan. Ihmisten vaeltelu on ollut oletettua laajempaa
(vuosituhansissa ehtii). Hammerin ja Zeguran tekemien DNA-analyysien
mukaan suuri osa nykyafrikkalaisten perinnöllisestä muuntelusta on
peräisin Aasiasta! John Cleggin, Rosalin Hardinin ja Malia
Fullertonin geenitutkimukset osoittavat, että jo 200 000 vuotta
sitten ihmisiä oli laajoilla alueilla Afrikassa ja Aasiassa.
Entä mitä oikeastaan tarkoitetaan
sanonnalla, että jokin laji on "syrjäyttänyt" jonkin
toisen? Onko syrjäyttäminen samaa kuin väkivalta ja kansanmurhat?
Onko se jälleen uusi todistus nykyihmisen väkivaltaisista juurista,
niin kuin monet tiedemiehet uskovat? Richard Leakey ei usko näin
olevan. Hänen mukaansa syrjäytymiseen kulunut aika,
kymmeniätuhansia vuosia, oli niin pitkä, että tuona aikana jo
pelkkä normaali kamppailu ankaria luonnon-olosuhteita vastaan on
saattanut johtaa toisen lajin tappion ja toisen voittoon ilman että
toisen lajin olisi tarvinnut tuhota toinen.
Leakeyn mukaan arkeologisia todisteita
ihmisten sotaisuudesta löytyy ainoastaan viimeisten 10000-15000
vuoden ajalta, eli aikakaudelta, jolloin asutus oli vakiintunut tai
alkoi vakiintua paikoilleen. Leakey uskookin, että sotien syynä on
pysyvän omistamisen tarve väestöjen asetuttua paikoilleen asumaan
ja ryhdyttyä harjoittamaan maanviljelyä. Väkivallasta tuli hänen
mielestään suorastaan pakkomielle, kun väestöt kasvoivat ja kyky
suurten sotajoukkojen organisoimiseen kehittyi. Leakey ei usko
väkivaltaisuuden olevan ihmisen synnynnäinen ominaisuus, vaan
ainoastaan "valitettava sopeutuma tiettyihin oloihin". Hän
toisaalta myöntää, että todisteiden puuttu-minen ei ole samaa
kuin päinvastaisen todistaminen.
Kuten on todettu, varhaiset
fossiililöydöt eivät juuri kerro ihmisten elämäntavoista.
Arkiset käyttöesineet tehdään yleensä tuhoutuvista
materiaaleista, joten niitä ei ole säilynyt.
Edes siitä ei ole yksimielisyyttä,
milloin ihminen alkoi käyttää puhuttua kieltä. Arviot vaihtelevat
suuresti. Se, että ihmisen piirtämiä kuvia ei ole säilynyt yli
30000 vuoden takaa, viittaa eräiden tutkijoiden mukaan siihen, että
ihmisellä ei ole voinut tätä aikaisemmin olla kehittynyttä
kieltäkään. Puhuttu kielihän on eräs abstraktin ajattelun
tunnusmerkki niin kuin on piirtäminenkin. Toiset tutkijat taas
todistelevat, mm. viittaamalla löydettyjen kallojen ominaisuuksiin,
puhutun kielen olleen mahdollinen jo paljon aikaisemmin.
Kielen synnystä on esitetty
monenlaisia teorioita. Erään teorian mukaan tulen käytöllä,
nukkumisajoilla ja kielen kehittymisellä on yhteyttä. Kuten
tunnettua, vuorokauden pimeä aika on tropiikissa pitkä, eikä
pimeän tultua oikeastaan voi tehdä juuri muuta kuin nukkua. Kun
leirinuotioita opittiin polttamaan, ne pidensivät valoisaa aikaa ja
myös valveilla olemisen aikaa. Tätä ylimääräistä valoisaa
aikaa ei kuitenkaan voinut viettää muualla kuin leirissä. Niinpä
ihmiset istuskelivat nuotioiden ääressä vahvistamassa sosiaalisia
suhteitaan - ja oppivat puhumaan.
Aiemmin selostetut Dian Fosseyn ja Jane
Goodallin ihmisapinatutkimukset ovat herättäneet paljon
mielenkiintoa eri alojen tutkijoiden keskuudessa. Niiden innoittamana
on käynnistetty muitakin vastaavia havainnointiprojekteja, joista
tunnetuimpia on Barbara Smutsin vuosia kestänyt paviaanien tarkkailu
Keniassa. Luonnosta saatujen tulosten ansiosta tutkijat ovat oppineet
tarkkailemaan myös eläintarhojen simpanssien elämää uudesta
näkökulmasta. Kaikki tutkimukset ovat tuoneet lisävahvistusta
Fosseyn ja Goodallin havainnoille apinoiden "ihmismäisestä"
käyttäytymisestä. Brittiläiset psykologit Richard Byrne ja Andrew
White ovat laatineet tutkimustiedon pohjalta kirjan "Machiavellian
Intelligenge". Siinä he osoittavat psykologian näkökulmasta,
kuinka monimutkaista ja älyllisesti vaativaa ihmisapinoiden
sosiaalinen elämä on. Apinat tarkkailevat ja pyrkivät käyttämään
hyödykseen monimutkaisia suhdeverkkoja ja suorittavat ovelia
harhautustemppuja.
Apinoita laboratorioissa tutkivat
psykologit ovat yhtä mieltä siitä, että apinat ovat älykkäämpiä
kuin mitä niiden tarvitsisi olla, jos tavoitteena olisi pelkästään
hengissä säilyminen luonnossa. Sama pätee keräilijäasteella
oleviin ihmisiinkin. Luonnon ilmiöt ovat toistuvia ja ennustettavia,
joten luonnossa voi selvitä pelkillä opituilla vaistoilla - kuten
suurin osa eläimistä tekeekin. Lajitovereiden temput ja oikut sen
sijaan eivät joka kerta noudata samaa kaavaa. Niihin vastaaminen
vaatii kekseliäisyyttä ja älykkyyttä. Onkin päätelty, että
niin apinoiden kuin ihmistenkin älykkyys on kehittynyt ennen kaikkea
sosiaalisten taitojen vaatimuksesta. Tämä ajatus törmää
perinteiseen antropologiseen käsitykseen, jonka mukaan tekniikka ja
siihen liittyvät innovaatiot olisivat olleet ratkaisevin ihmisen
älykkyyttä kehittävä tekijä. Uusin tutkimustieto nostaa
ratkaisevimmaksi tekijäksi kyvyn "sosiaalisten työkalujen"
käyttämiseen.
Richard Leakey toteaa, että biologian
näkökulmasta katsoen apinanaaraiden tärkein tehtävä on
mahdollisimman monen aikuiseksi päätyvän jälkeläisen tuottaminen
ja urosten tärkein tehtävä on siittää niin monia jälkeläistä
kuin mahdollista. Leakeyn mielestä sekä urokset että naaraat
pääsevät tavoitteisiinsa helpommin, jos ne voivat turvautua
ystävien ja sukulaisten tukeen. Niinpä kädelliset kuluttavatkin
suuren osan elämästään erilaisten liittosuhteiden ylläpitämiseen.
Ja se vaatii ja myös kehittää älykkyyttä.
Leakey toteaa, että tietoisuus on
ollut se asia, joka on lopulta kohottanut ihmisen ihmiseksi.
Tietoisuudella hän tarkoittaa uudenlaista maailmakuvaa, jollaista
ihminen tarvitsi selviytyäkseen metsästäjä-keräilijä
elämäntavan ja monimutkaistuvien sosiaalisten suhteiden haasteista.
Ratkaisevaksi hän näkee tässä yhteistoiminnan sosiaalisen taidon,
jota hän kuvailee seuraavasti:
"Yhteistoimintaan kuuluu käsitys
yhteisistä tavoitteista ja arvoista ja halu edistää yhteistä
hyvää, se on enemmän kuin vain yksilöiden yhdessä tekemää
työtä. Siinä kehittyivät käyttäytymissäännöt, moraali,
käsitys oikeasta ja väärästä monimutkaisen sosiaalisen
järjestelmän piirissä. Ilman yhteistoimintaa - laumojen sisällä,
laumojen kesken, heimoyhteiskunnan puitteissa, tekniset taitomme
olisivat jääneet pahoin vajaiksi."
Arvionsa lopuksi Leakey siteeraa
biologi Condrad Waddingtonin lausuntoa: "Evoluutio on tehnyt
ihmisestä eettisen eläimen."
Kivikaudeksi kutsutaan aikaa, jolloin
ihmiset tekivät työkalunsa kivestä. Kiven käyttö työkaluihin ei
estänyt käyttämästä myös muita materiaaleja, mutta kiviset
esineet ovat ainoita, joita on säilynyt nykypäiviin. Uudemmaksi
paleoliittiseksi kivikaudeksi kutsutaan ajanjaksoa, joka alkoi noin
35 000 vuotta sitten ja päättyi noin 10 000 vuotta sitten jääkauden
loppuessa ja maanviljelyn alkaessa. Vanhempi paleoliittinen kivikausi
ulottuu 35 000 vuoden takaisesta ajasta aikaan, johon on ajoitettu
vanhimmat löydetyt ihmisen valmistamat kiviesineet.
Millaista on ollut esihistoriallisen,
"kivikautisen", ihmisen arkinen elämä käytännössä?
Millaisissa sosiaalisissa ryhmissä hän on elänyt? Onko niissä
ollut havaittavissa piirteitä tulevista yhteiskunnista?
Kuten jo todettiin, tietoa ihmisen
elintavoista on valitettavan vähän - ei kai muuten olisi tarvinnut
etsiä vastauksia simpanssien ja gorilloiden käyttäytymistä
tutkimalla. Varhaisihmisten oletetaan joka tapauksessa eläneen
muutaman kymmenen hengen ryhmissä, joiden jäsenet ovat useimmiten
olleet sukua keskenään. Nämä ryhmät ovat aika ajoin olleet
tekemisissä muiden ryhmien kanssa, jolloin on harjoitettu mm.
tavaroiden vaihtamista ja ehkä muitakin rituaaleja. Joskus on
kokoonnuttu yhteen uskonnollisten menojen merkeissä, jollaisista mm.
luolamaalausten uskotaan olevan todisteena.
Vanhimpien ihmisen elämästä
kertovien arkeologisten löytöjen on arvioitu olevan vajaa kaksi
miljoonaa vuotta vanhoja. Tällaiset varhaiset löydöt ovat hyvin
epämääräisiä, koska ne vaativat pitkälle menevää tulkintaa.
Esineet ovat lähinnä erilaisia lohkottuja ja teroitettuja kiviä,
joilla ihmisten on arveltu kaapineen lihaa kuolleiden eläinten
luista. Joistakin luufossiileista on löytynyt tähän viittaavia
raapimajälkiä. Oikeastaan vasta viimeisen miljoonan vuoden ajalta
on löytynyt monimutkaisia ja selvästi tulkittavia ihmisten
valmistamia esineitä. Ns. Heidelbergin ihmiset esimerkiksi ovat
jättäneet jälkeensä merkkejä elämästään eri puolille
Eurooppaa. Tämä ihmislaji eli 600 000 - 400 000 vuotta sitten ja
lajin edustajat muuttuivat vähitellen n. 230 000 vuotta sitten
Neandertalin ihmisiksi. Heidän jäljiltään on mm. Saksasta
löydetty kivikärjillä varustettuja puukeihäitä sekä erilaisia
puusta, luusta ja kivestä valmistettuja esineitä.
Viime vuosina on Bilzinglebenistä
Saksasta löydetty Dietrich Manian johtamissa kaivauksissa
Heidelbergin ihmisten tulisijoja sekä heidän asumustensa luu- ja
kiviperustuksia, jotka ovat halkaisijaltaan 2,7 - 3,9 metriä.
Löydöistä vanhimmat on ajoitettu 412 000 vuoden ikäisiksi.
Asumusten on päätelty olleen samantapaisia, joita myöhemmät
bushmannit ovat käyttäneet Afrikassa. Heidelbergin ihmisten
jäljiltä on Bilzinglebenistä löydetty myös litteistä kivistä
ja luista tehty pyöreä 8 metriä leveä areena, jonka sisällä on
ollut katkaistu 40 cm mittainen norsun sääriluu, johon on
raaputettu 28 säännöllistä poikkiviivaa. Areenan on arveltu
olleen jonkinlainen rituaalitila, ja se on eräs vanhimpia todisteita
ihmisen abstraktista ajattelusta ja symbolien käytöstä. Viime
aikoina on eri puolilla maailmaa löydetty muitakin viitteitä siitä,
että ihmisen taiteelliset ominaisuudet ja symbolien käyttö
juontuvat paljon kauemmaksi kuin tähän saakka oletetut n. 40 000
vuotta. Israelista mm. on löydetty vulkaanisesta kivestä veistetty
naishahmo, jonka on arvioitu olevan vähintään 233 000 vuotta
vanha, mutta mahdollisesti paljon vanhempikin.
Fossiilit kertovat paljon, mutta eivät
kaikkea. Lisää tietoa saadakseen antropologit ovat tutkineet
viimeisiä elossa olevia metsästäjä-keräilijäasteella eläneitä
ihmisiä, sillä näiden ihmisten kulttuuri on nähty tavallaan kuin
ikkunana ihmiskunnan aitoon kivikautiseen "luonnontilaan".
Näitä kulttuureja tutkimalla on yritetty selvittää, millainen on
ihmisen aito perusluonne, jota nykyaikainen sivistys ei ole vielä
"pilannut". Ongelmana on ollut se, että yksikään
nykyaikoihin säilynyt keräilijäkansa ei ole enää viime
vuosisatoina tai vuosituhansia elänyt aitoa "kivikautista"
elämää, vaan organisoituneiden kansojen vaikutus on tavalla tai
toisella ehtinyt ulottua jo kaikkialle. Ikään kuin heijastuksena
eri puolille maailmaa nousseista heimojärjestelmistä ja
valtiojärjestelmistä myös marginaalialueilla asuvien elämäntavat
ovat muuttuneet. Joskus on osoittautunut, että metsästäjä-keräilijät
eivät olekaan olleet aina metsästäjä-keräilijöitä, vaan he
ovat taantuneet nykyiseen elämäntapaansa oltuaan aiemmin jo meitä
lähempänä olevalla tasolla. Näin on arveltu tapahtuneen mm.
Tasaday -kansalle, jonka yllättävä "löytyminen"
Mindanaon viidakoista herätti suurta huomiota 70-luvulla.
Vertailua eri aikakausina eläneiden
metsästäjä-keräilijöiden välillä vaikeuttaa se, että nykyiset
metsästäjä-keräilijät elävät karuilla syrjäseuduilla, kun
taas kivikauden metsästäjä-keräilijät asuivat suurriistaa
kuhisevassa Keski-Euroopassa.
Niinkuin monessa muussakin asiassa,
myös metsästäjä-keräilijäryhmien elämää tutkittaessa
törmätään tutkijoiden omiin ennakkoasenteisiin. Marxilaiset ja
feministiset tutkijat esimerkiksi ovat mielellään nähneet
alkuasukkaat luontaisesti tasa-arvoisina ihmisinä, jotka
luontaisella elämäntavallaan todistavat taloudellisen tasa-arvon ja
seksuaalisen tasa-arvon ihmiskunnan luonnolliseksi olotilaksi. Toista
arvomaailmaa edustavat tutkijat ovat puolestaan pyrkineet
todistelemaan, että myös alkuasukkaiden parissa on eriarvoisuutta,
ja että eriarvoisuus siis on luonnosta lähtöisin oleva ilmiö,
jolle ei voida mitään.
Kumpi tutkijaryhmä on mahtanut saada
enemmän tukea "uskolleen"? Havaintojen tulkitseminen
riippuu edelleenkin arvostuksista. Paikasta toiseen vaeltava
keräilijäkansa ei voi hankkia merkittävää yksityistä
omaisuutta, se ei voi kerätä varastoja, eikä se tee mitään
ylimääräisellä työvoimalla. Niinpä ei ole oikeastaan mitään,
mihin sosiaalinen tai seksuaalinen eriarvoisuus voisi perustua.
Todistaako tämä siis, että ihmiset eivät luontaisesti luo
eriarvoisuutta, ellei "kapitalistinen systeemi" vaikuta
heihin? Vai onko kyse vain siitä, että eriarvoisuuteen ei tietyissä
oloissa ole käytännön mahdollisuuksia, vaikka "halua"
olisikin? Tähän teemaan palataan myöhemmin.
Metsästäjä-keräilijäryhmien
poliittiset järjestelmät vaihtelevat. Mitä suurempia ryhmät ovat,
sitä todennäköisemmin niissä ilmenee jonkinasteista
"päällikkyyttä" ja vallan keskittymistä. Australiaan
aikoinaan saapuneet löytöretkeilijät esimerkiksi kohtasivat
alkuasukasryhmiä, joiden miehet kantoivat turbaanikruunuun puettua
"kuningastaan" olkapäillään. Huolimatta tämäntapaisesta
poliittisen vallan ilmenemisestä, metsästäjä-keräilijäyhteisöjen
johdon on yleensä todettu olevan epävirallisempaa kuin kiinteiden
yhteisöjen. Johtajuus perustuu tavallisimmin johtajan
henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, ja johtaja käyttää
päätösvaltaansa osana ryhmän tasa-arvoista päätöksentekoa tai
yleistä konsensusta. Keräilijäryhmien johtajuus ei siis ole mitään
aseelliseen pakkovaltaan perustuvaa diktatuuria vaan mahdollisimman
kaukana siitä.
Esimerkinomaisesti voimme tarkastella
tässä lyhyesti, millainen on ollut Nevadan autiomaassa eläneiden
Shoshoni-intiaanien ja Kalaharin autiomaassa elävien bushmannien
sosiaalinen organisaatio - silloin kun nämä kansat olivat
metsästäjä-keräilijöitä.
Shoshonit elävät vaihtelevassa
ympäristössä, jossa on autiomaata, havumetsiä, jokia ja järviä.
Talvisin sää on ankaran kylmä ja kesäisin kuumaa ja kuivaa.
Pääasiallisena ravintona Shoshonit käyttävät jäniksiä ja muuta
pikkuriistaa sekä pähkinöitä, hedelmiä, kasviksia jne. Ruokaa
pitää etsiä laajalta alueelta, joten heidän elämänsä on
liikkuvaa, eikä kiinteitä asuntoja voi olla.
Shoshoni-perheet, joihin kuuluu mies ja
vaimo tai useampia vaimoja lapsineen, viettävät ruokaa hankkien ja
vuodenaikojen mukaan paikasta toiseen kulkien noin 80 % ajastaan
erillään muusta heimosta. Silloin kun ruokaa on runsaasti, muutamat
perheet elävät tilapäisesti yhdessä. Samoin ankarimman talven
ajan ne elävät yhdessä leiriytyneenä. Muinakin aikoina perheet
joskus kerääntyvät yhteen osallistuakseen jänisten tai
antilooppien metsästykseen. Tällöin leirissä tanssitaan ja
vietetään uskonnollisia riittejä.
Aviopuolisot otetaan aina vieraista
perheistä, ja usein perheet järjestävät avioliiton. Monesti
tehdään jopa niin, että kun kahden eri perheen tytär ja poika
ovat menneet keskenään naimisiin, myöhemmin myös perheiden
nuoremmat lapset menevät keskenään naimisiin. Jos mies ottaa kaksi
tai useampia vaimoja, he ovat yleensä sisarukset. Jos aviopuoliso
kuolee, hänen jäljellä olevan sisaruksen toivotaan menevän
naimisiin lesken kanssa, jos se on mahdollista. Tällaiset
"moniavioliiton" vahvistamat perheet koordinoivat usein
liikkumisensa ja oleskelevat yhdessä, milloin se vuodenajan,
ravintotilanteen ym. huomioon ottaen on mahdollista.
Bushmannit olivat tutkimusjanakohtana
50-luvulla metsästäjä-keräilijöitä, jotka elivät noin 20-60
hengen ryhmissä. Yhteensä heitä oli noin tuhat.
Jokaisella bushmanniryhmällä on oma
alueensa, jolla saavat keräillä vain ryhmän omat jäsenet.
Ryhmällä on myös oma vesikuoppa, johon sillä on etuoikeus. Jos
kuoppa kuivuu, ryhmä muuttaa tilapäisesti sukulaisryhmän luo.
Metsästäjät saavat liikkua toisten alueilla vapaasti. Ryhmät
koostuvat perheistä, joihin voi kuulua isä ja äiti sekä heidän
lapsensa mutta joskus myös eri sukupolvia lapsineen. Joissakin
perheissä on mies ja useampia vaimoja. Lähisukulaisten avioliitot
ovat kiellettyjä. Kun mies menee naimisiin, hän muuttaa noin 8-10
vuodeksi vaimon isän luokse asumaan ja tekee hänelle tai hänen
suvulleen työtä. Vasta saatuaan lapsia hän voi viedä vaimon
mennes-sään ja muuttaa takaisin syntymäkotiinsa. Mutta hän voi
myös jäädä vaimonsa kotiin, jos niin päätetään.
Jokaisella ryhmällä on päällikkö,
joka valitaan konsensusperiaatteella. Hänellä on muodollinen
määräysvalta ryhmän varastoista ja liikkeistä, mutta hänen
todellinen "poliittinen" valtansa on hyvin vähäinen ja
asemansa lähinnä symbolinen, sillä päätökset tehdään yleensä
yhteisymmärryksessä. Päällikön asema riippuukin hyvin paljon
hänestä itsestään ja hänen taidoistaan organisoida ja
suunnitella asioita sekä pitää yllä harmoniaa ryhmän sisällä.
Johtajuus periytyy vanhimmalle pojalle. Jos ryhmässä tulee paha
konfliktitilanne esimerkiksi johtajan ja hänen nuoremman veljensä
tai muun sukulaisensa välille, tilanne ratkaistaan siten, että
riitelevä henkilö lähtee toiseen ryhmään, jossa hänellä
mahdollisesti on sukulaisia, tai jos erimielisiä jäseniä on
useampia, he voivat lähteä ryhmästä ja perustaa uuden ryhmän.
Kun uusi jäsen tulee ryhmään
avioliiton kautta, hän saa samat oikeudet kuin syntyperäinen ryhmän
jäsen - sillä erotuksella, että oikeudet lakkaavat, jos hän eroaa
ryhmästä. Syntyperäinen jäsen sen sijaan ei menetä oikeuksiaan
palata ryhmään täysivaltaisena jäsenenä, vaikka hän muuttaisi
välillä poiskin.
Tällainen oli siis eräiden
1800-1900-luvulla eläneiden metsästäjä-keräilijäryhmien
sosiaalinen organisaatio. Emme voi varmuudella tietää, ovatko myös
kivikautiset metsästäjä-keräilijäryhmät eläneet tällä
tavalla järjestäytyneinä. Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen,
että niillä olisi ollut jokin muu tapa järjestää yhteinen
elämänsä, olivathan olosuhteetkin pääasiassa samat.
Huomattakoon, että edellä kuvattiin
keräilijäryhmien organisaatiota vain hyvin pinnallisesti, eikä
esimerkiksi käsitelty sitä, miten nämä ryhmät rankaisevat
rikollisiaan. Todennäköisesti päätös toimenpiteestä tällöinkin
tehdään yhteisesti, ja murhaan tai muuhun pahaan rikokseen
syyllistynyt poistetaan ryhmästä - tavalla tai toisella. Tähän
asiaan palataan myöhemmin lakeja ja niiden syntymistä
käsiteltäessä.
Keräilijäryhmien välillä vallitsee
todennäköisesti usein rauhanomainen tila ja yhteisymmärrys - mutta
ei aina. Taisteluista ja tappamisista on todisteita ainakin
Australian aboriginaalien keskuudessa, ja monet tutkijat uskovat
ryhmien välistä väkivaltaa harrastetun jo kivikaudella. Siitä,
ovatko kaikki löytyneet murskatut ihmiskallot todisteita nimenomaan
ihmisten välisistä taisteluista, on tosin olemassa erimielisyyttä.
Australialainen antropologi Roger M.
Keesing on esittänyt, että ihmisten käyttämästä teknologiasta
voidaan päätellä jotain myös heidän organisoitumisasteestaan.
Mitä yksinkertaisempia käytetyt esineet ovat, sitä vähemmän
työtä ja organisointia niiden valmistaminen ja käyttö vaatii
(tässä mielessä verratkaamme toisiinsa vaikka kivikirvestä ja
nykyaikaista mikrotietokonetta). Koska kivityökalut säilyivät
yksinkertaisina ja lähes muuttumattomina kymmenientuhansien ja jopa
satojentuhansien vuosien ajan, tästä voidaan päätellä, että
myöskään ihmisyhteisöjen rakenteissa ei tapahtunut nopeita
muutoksia. Kivikausi oli tietyssä mielessä vakaata aikaa.
Teknologian kehitys kiihtyikin vasta siinä vaiheessa, kun myös
yhteisöjen rakenteissa alkoi tapahtua muutoksia. Tätä käsitystä
tukevat mm. havainnot, että monilla keräilijäkansoilla olisi ollut
tilaisuus monimutkaisen teknologian käyttöönottoon, mutta niillä
ei ole ollut kiinnostusta siihen, koska ilmankin on tullut toimeen.
Australian alkuasukkaat, aboriginaalit, esimerkiksi olisivat voineet
ryhtyä harjoittamaan maanviljelyä, mutta he eivät halunneet
käyttää tätä tilaisuutta vaan pysyivät keräilijöinä lähes
meidän aikoihimme saakka?
Kiinnostus uuden tekniikan käyttöön
ottamiseen on yleensä herännyt vasta kun jokin seikka -
väestönkasvu, ravinnonpuute, johtavan luokan (yhteiskuntien
synnyttyä) tarve rikastua tms. - on pakottanut ihmiset siihen.
Ihminen on perusluonteeltaan laiska, eikä hän halua ruveta
raivaamaan metsiä ja kyntämään peltoja, jos ruuan voi saada
helpommallakin.
Maanviljelyyn siirryttiin täysin
erillisesti ainakin kolmella eri alueella: Lähi-Idässä,
Kaakkois-Aasiassa ja Väli-Amerikassa. Antropologit ovat pitkään
pohtineet sitä, mikä yksittäinen tekijä sai ihmiset aloittamaan
maanviljelyn lähes samanaikaisesti eri puolilla maapalloa
(viljelemisen arvellaan alkaneen Kaakkois-Aasiassa kaikkein
ensimmäiseksi, noin 9700 eKr.). Jotkut ovat sitä mieltä, että
tähän ajoi väestönkasvu ja siitä johtunut lisääntynyt
ravinnontarve. Toiset taas uskovat, että väestönkasvu oli
seurausta maanviljelyksestä, ei sen syy. Olipa alkuperäinen
järjestys mikä tahansa, nämä asiat joka tapauksessa edistivät
toinen toistaan. Maanviljelyllä saatu lisäravinto kiihdytti
väestönkasvua, ja väestönkasvu pakotti lisäämään
maanviljelyä. Ja niin edelleen.
Sitä, milloin ja miten ja missä
ensimmäiset kotieläimet kesytettiin ja ensimmäiset jyvät
kylvettiin maahan, ei todennäköisesti koskaan tulla tietämään.
Tämänhetkinen arvio viittaa ns. hedelmällisen puolikuun alueelle
nykyisen Kaakkois-Turkin seuduille. Joka tapauksessa arvioidaan, että
keräily ja metsästys pysyivät vielä pitkään viljelyn ja
karjanhoidon aloittamisen jälkeenkin tärkeimpinä
ravinnonhankintatapoina. Keesing toteaa, että viljellyt siemenet ja
kasvatettu liha tuottivat vain noin kolmasosan ihmisten ravinnosta
esimerkiksi nykyisen Iranin alueella ajanjaksona 7500-6750 eKr. Loppu
oli hankittava luonnosta. Yhtenä syynä maatalouden varsin hitaaseen
leviämiseen oli sen sitovuus ja työläys - minkä nykypäivänkin
maatilalliset tietävät.
Keesing arvelee, että karjanhoidolla
tasoitettiin ongelmia, joita aiheutui vuosittaisten satojen
vaihtelusta. Hyvänä satovuonna viljaa voitiin varastoida ja syöttää
lampaille ja vuohille, joita puolestaan voitiin huonona satovuonna
käyttää ravintona ja vaihtoesineinä. Vilja oli tavallaan kuin
rahaa ja eläimet säästöpossuja.
Ruoan tuottamiseen siirtyminen nopeutti
myös muun teknologian kehittymistä. Kun ruokaa ei enää syöty
metsästys- tai keräilypaikalla, sitä piti pystyä varastoimaan ja
keittämään. Tätä tarkoitusta varten alettiin valmistaa
saviastioita, joita myös koristeltiin yhä taidokkaammin. Koriste-
ja taide-esineet yleistyivät muuallakin. Uusi tuotantotapa vaati
työkaluja ja tarve-esineitä. Paikalleen vakiintunut asutus johti
pysyvien talojen rakentamiseen. Talojen rakentamiseen tarvittiin
uusia materiaaleja ja työkaluja. Niiden valmistamiseen tarvittiin...
Kuten huomaamme, ihmisten elintapojen
muuttuminen johti kiihtyvään uudistumiseen, jossa jokainen uusi
asia vaikutti muihin asioihin ja synnytti tarpeita jatkaa
uudistumista. Alkoi eräänlainen tekninen vallankumous - joka jatkuu
yhä.
Roger M. Keesing kirjoittaa: "Muutoksen
aallot, jotka ruoantuotantoteknologia lähetti ympäri Vanhaa
Maailmaa eivät olleet vielä ehtineet sen kaukaisimmille rajoille,
kun uusi turbulenssi alkoi muuttaa Lähi-Itää."
Turbulenssilla Keesing tarkoittaa
kaupungistumista ja valtioiden muodostumista, jota hän kuvailee sekä
hitaaksi evoluutioksi myös nopeaksi "revoluutioksi" eli
vallankumoukseksi. Evoluutiolla hän tarkoittaa ilmiön suhteellisen
hidasta ja asteittaista yleistymistä ja vallankumouksella sen
vaikutuksia ihmisyhteisöjen kokoon ja ihmisten elintapaan.
Kaupunkityyppinen sivilisaatio kehittyi
suurelta osin toisistaan riippumatta mutta jokseenkin samaa kaavaa
noudattaen kuudessa eri paikassa: Lähi-Idässä, Egyptissä,
Intiassa, Kiinassa, Väli-Amerikassa ja Perussa. Tiedemiehet ovat
pitkään yrittäneet löytää yhteistä syytä tähän ilmiöön.
Sitä mukaa kun kaupunkityyppinen
asutus kasvoi, kaupunkeja ympäröivistä maanviljelijöistä tuli
eräässä mielessä oma "talonpoikien" säätynsä, jonka
tehtävä oli tuottaa ruokaa kaupungeissa elävälle eliitille ja
käsityöläisille.
Keinokastelu aloitettiin ensimmäiseksi
Eufrat ja Tigris -jokien laaksossa ns. Ubaid-ajanjaksona v. 4750 -
3500 eKr. Kasteluverkostolla haluttiin muuttaa ympäristöä, ja
niiden vaatima organisaatio oli yksi tekijöistä, joka johti
sosiaalisten rakenteiden muuttumiseen. Erityisesti koska
Ubaid-kulttuurilla ei ollut kaupunkeja tai valtioita tai muutakaan
keskeistä poliittista organisaatiota, uskonnollisilla tekijöillä
arvellaan olleen merkittävä vaikutus; vanhin Ubaid-kulttuurin
rakennelma onkin alttari. Ubaid-kulttuurin asukkaat elivät
kylätyyppisissä yhteisöissä. Tästä huolimatta kulttuurin
piirissä tiedetään olleen käsityöläisiä, työläisiä, pappeja
ja kauppiaita, jotka välillisesti elivät maanviljelyksellä.
Ruoanjakelun, kaupan ja vesiverkostojen organisoinnin keskuspaikkoja
olivat taidokkaasti rakennetut temppelit.
Ubaid-kulttuuria seurasi
Uruk-kulttuuri, jonka aikana yhteiskuntarakenteet alkoivat
voimakkaasti muuttua. Kaupunkeja perustettiin (mm. Ur), jättimäisiä
temppeleitä rakennettiin, erikoistunut työvoima lisääntyi, kauppa
kasvoi, kirjoitustaito ja kirjanpidon alkeet kehittyivät. Kehityksen
pimeämpää puolta edustavat sellaiset saavutukset kuten sotavaunut,
valloitussodat ja todennäköisesti myös orjuus.
Uruk-kulttuuria seurannut Dynastioiden
aikakausi, vuosina 2900-2400 eKr., toi tullessaan yhä lisää
muutoksia. Uskonnon ja papiston valta-asema heikkeni ja korvautui
despoottisten kuninkaiden vallalla. Uskonnollisten säädösten
tilalle tuli maallisia lakeja. Uusi hallinto perusti valtansa
sotajoukkoihin ja linnoitettuihin kaupunkeihin. Pronssista
valmistetut aseet tekivät armeijoista entistä mahtavampia.
Egyptissä maanviljely alkoi noin
vuoden 3000 eKr. paikkeilla eli myöhemmin kuin Mesopotamiassa ja
todennäköisesti viimemainitun vaikutuksesta. Muutamassa
sukupolvessa hajanaiset maanviljely-yhteisöt oli alistettu faaraon,
"elävän jumalan" alaisuuteen. Egyptiläinen järjestelmä
poikkesi Mesopotamian järjestelmästä mm. siinä, että Egyptissä
ei ollut kaupunkikeskuksia eikä merkittävää teollisuutta, kauppaa
tai keskiluokkaa. Järjestelmä rakentui hovin ja "jumala-faaraon"
sekä häntä palvelevien käsityöläisten, kirjanpitäjien,
virkamiesten ja pappien ympärille. Muinaista Egyptiä onkin kutsuttu
"hovisivilisaatioksi" erotuksena Mesopotamian
"kaupunkisivilisaatioille". Ääritotalitaristisen ja
jäykän järjestelmänsä vuoksi Egypti ei suuremmin vaikuttanut
ulkopuolisten alueiden kulttuurin kehittymiseen eikä kehittynyt
itsekään.
Kuten Mesopotamiassa ja Egyptissä myös
Intiassa maanviljelyn kehittyminen alkoi joen ympärillä,
Indus-virran laaksossa. Maanviljely oli alkanut siellä vähitellen
joskus vuoden 4000 eKr. paikkeilla. Se synnytti kaupunkityyppistä
asutusta noin vuodesta 2300 eKr alkaen, ja parhaiten tämän
ajanjakson kaupungeista tunnetaan Mohenjo-Daro ja Harappa. Kaupunkien
palatsit, linnoitukset ja vilja-aitat viittaavat voimakkaaseen
keskusvaltaan, vaikkakaan uskonnollisen ja maallisen järjestelmän
valtasuhteista ei kovin paljon tiedetä. Vaikka intialaisen ja
mesopotamialaisen kulttuurin välillä tiedetään olleen
yhteydenpitoa, intialaisen kulttuurin katsotaan syntyneen
itsenäisesti. Mohenjo-Daron ja Harappan kaupungit hävisivät varsin
nopeasti noin vuoden 1750 eKr. tienoilla, eivätkä tutkijat ole
päässeet yksimielisyyteen siitä, johtuiko tämän kulttuurin
tuhoutuminen valloituksista vai jostakin muista syystä. Uusi
intialainen kaupunkikulttuuri alkoi kehittyä niemimaan toisella
laidalla, Gangesin laaksossa, noin 500 vuotta edellä mainitun
kulttuurin häviämisen jälkeen.
Kiinassa maanviljely alkoi ensiksi
Keltaisen joen suistossa, ja myös siellä kuten muualla se johti
vähitellen keskittyneeseen harvainvaltaan. Vuoden 1500 eKr.
tienoilla Kiinassa tiedetään jo olleen vahvan Shang-dynastian,
jonka aikana oli olemassa kirjoitustaito, kalenteri, pronssiesineiden
valmistustaito, kuninkaallinen valtajärjestelmä, temppeleitä,
yhteiskuntaluokat, militarismi, kaupankäynti sekä
kaupunkikeskukset. Kiinan varhaiset kaupungit poikkesivat
Mesopotamian ja Intian kaupungeista siinä, että niiden muurien
sisällä asui vain aristokratiaan kuuluvia. Vähitellen kaupunkeja
kuitenkin laajennettiin, ja niiden muurien sisälle pääsi myös
käsityöläisiä. Toisin kuin Mesopotamiassa Kiinassa ei varhaisina
aikoina otettu käyttöön keinokastelua.
Ensimmäinen uuden mantereen
kaupunkikulttuuri, Olmac-kulttuuri, syntyi noin vuosien 1500 - 1200
eKr. välisenä aikana Väli-Amerikassa, lähellä Vera Cruzia,
soisella Meksikon lahden rannikkokaistaleella, joka ensi näkemältä
ei vaikuta erityisen sopivalta maanviljelyyn, mutta joka kuitenkin
pystyi tuottamaan ravintoa lisääntyneelle ihmispopulaatiolle.
Kulttuuria eteenpäin vievänä voimana näyttää olleen
uskonnollinen kultti ja siihen kuuluva yliluonnollinen
"jaguaari-ihminen". Olmac-kulttuuri kehitti
kirjoitustaidon, kalenterin ja Amerikan mantereen ensimmäisen
monumentaalisen arkkitehtuurin. Kulttuuri katosi yllättäen noin
vuonna 200 eKr., eikä syytä tähän tiedetä - niin kuin ei tiedetä
täysin syitä sen syntymiseenkään.
Seuraava väli-amerikkalainen kulttuuri
oli Maya-kulttuuri, jonka ensim-mäinen, perustava vaihe ajoittuu
noin kuudensadan vuoden ajalle ajanlaskumme alun molemmille puolille.
Maya-kulttuuria ei pidetä organisaatioltaan kovin tehokkaana, mutta
sen taiteelliset ja tieteelliset savutukset arvioidaan korkeiksi.
Aiemmat arviot Mayojen rauhanomaisesta ja harmonisesta elämäntavasta
ovat uusien todisteiden myötä saaneet antaa tilaa arkisemmalle -
tuskin kuitenkaan yllättävälle näkemykselle: myös Mayojen
kulttuuri perustui hallitsevan yläluokan yliherruuteen ja sotaisiin
valloituksiin. Mayojen kulttuuri tuhoutui lopullisesti Espanjalaisten
saapuessa maahan 1500-luvulla.
Muita Väli-Amerikan kulttuureja ovat
olleet nykyisen Meksikon paikalla eläneet Teotihucanit sekä
myöhemmin Azteekit ja Toltecit.
Teotihucanien valtakunta oli olemassa
noin vuosina 250 - 750, ja tätä sotaista valtakuntaa hallittiin
varuskuntakaupungeista käsin samalla tavoin kuin Roomaan valtakuntaa
Atlantin toisella puolella. Valtakunnan johdossa oli aristokratiaa,
kuten tämäntyyppisissä valtiossa yleensäkin. Valtakunnan
sosiopoliittista järjestelmää suurine markkinoineen,
erikoistuneine käsityöläisineen, talonpoikineen, byrokraatteineen
ja sotilaineen pidetään hyvin kehittyneenä.
Teotihuanien valtakunnan luhistuttua
johtavaan asemaan nousivat Azteekkien ja Toltekien valtakunnat, jotka
kumpikin olivat sotaisia ja valloitushaluisia. Erityisesti Azteekkien
tiedetään harjoittaneen erittäin raakoja valloituksia ja vaatineen
kovaa kunnioitusta. Vangiksi saamiaan heidän uskotaan tappaneen
suurissa "verilöylyissä". Azteekit harjoittivat
suurimittaista ihmisten uhraamista jumalilleen. Pelkästään
Tenochtitlanin pääpyramidille omistetuissa uhrimenoissa vuonna 1487
arvioidaan tapetun 70-80000 ihmistä. Arviot vuotuisten ihmisuhrien
"normaalimääristä" liikkuvat välillä 15000 - 250000.
Suuresta määrästä päätellen jotkut tutkijat ovat arvelleet osan
uhratuista tulleen syödyksi. Uhrien virallinen tarkoitus on ollut
jumalien lepyttäminen, jotta saataisiin hyvä sato. Jos sato on
ollut hyvä, papit ovat vaatineet osan siitä itselleen. Jos sato on
ollut huono, papit ovat vaatineet lisää uhreja. Uskonnollinen dogmi
on kummassakin tapauksessa vahvistunut. Ihmisuhrit ovat olleet eräs
keino pappien ja muun yläluokan aseman vahvistamiseksi, ja uhrien
metsästyksessä kunnostautuneet on palkittu sotilasarvoilla.
Uskonnolla ja siihen liittyvillä
kulteilla on ratkaisevan tärkeä merkitys varhaisten valtakuntien
synnyssä eri puolilla maailmaa. Yliluonnollisilla voimilla
uhkaaminen olikin kenties ainoa asia, jolla ihmiset saatiin
osallistumaan pyramidien, temppeleiden ja muiden valtavien kohteiden
tekemiseen, joista ei näyttänyt olevan heille mitään välitöntä
hyötyä.
Uskonnolla oli vaikutusta paitsi
Meksikon myös Perun varhaisten kaupunkikulttuureiden syntymiseen.
Sattumalta myös Perun varhaiset kaupunkikulttuurit pitivät
jaguaaria pyhänä kulttieläimenään. Ensimmäinen jaguaarin
tunnuksekseen ottanut ns. Chavin-kulttuuri kukoisti Perussa jo noin
vuonna 1000 eKr. eli samaan aikaan kuin Olmac-kulttuuri
pohjoisempana. Se ei kuitenkaan koskaan muodostunut kaupunkimaiseksi
vaan se säilyi tyypiltään enemmän uskonnollisena. Vähitellen se
katosi.
Chavin-kulttuurin kadottua maanviljely
tehostui yhä, ja alkoi keinokasteluun perustuva rinneviljely. Se
lisäsi ravinnon ja ihmisten määrää. Niinpä vuosina 250-750
alueelle nousi tiukasti organisoituja ja laajentumishalukkaita
valtioita, jotka kehittivät edelleen kastelujärjestelmiä,
rakensivat temppeleitä, harjoittivat taiteita ja kehittivät
metallinkäsittelytaitoja. Yhdistynyt valtakunta,
Chimu-kuningaskunta, oli vuoteen 1300 mennessä laajentunut, ja
kaupunkimaisia keskuksia oli rakennettu pitkin Perun rannikkoa.
Valtakunnan pääkaupunki oli nimeltään Chan-Chan. Samaan aikaan
oli myös maan sisäosissa vaikuttanut Inka-valtakunta laajentanut
aluettaan ja vaikutusvaltaansa, ja 1500-luvulle tultaessa siitä oli
kehittynyt tiukasti organisoitu totalitaristinen valtio - jonka
espanjalaiset kuitenkin pienellä joukolla tuhosivat.
Olemme nyt hyvin pintapuolisesti
luoneet silmäyksen kehitykseen, joka alkoi maanviljelyn myötä noin
10000 vuotta sitten, ja joka muutamassa tuhannessa vuodessa hävitti
pienryhmissä elämiseen perustuneen elämäntavan ja toi sen tilalle
sotaisten ja tiukasti organisoitujen totalitarististen valtioiden
alamaisuuden - pahimmassa tapauksessa orjuuden ja ihmisten
uhraamisen. Edellä ei ole käsitelty kaikkia maailman varhaisia
sivilisaatioita, mutta kuitenkin sellaisia primaarisia kulttuureita,
joissa voidaan selvästi havaita maanviljelyn yhteys poliittisen
vallan keskittymiseen. Myöhemmät sekundaariset kulttuurit, mm.
Rooman valtakunta saivat vaikutteita jo olemassa olevista valtioista
ja kaupunkikulttuureista.
Roger M. Keesing toteaa, että
valtioiden kehittymisen kaava on ollut kaikkialla maailmassa
pääpiirteittäin sama. Sinne tänne on ensiksi syntynyt pieniä
valtioita sotilaineen, pappeineen ja johtajineen ja
hovijuonitteluineen. Pienet valtiot ovat sotineet keskenään ja
yhdistyneet naapurivaltioihin - tullakseen lopulta jonkun vielä
suuremman valtion nielaisemaksi. Eri paikoissa, niin Himalajan
vuoristossa kuin Indonesian saarillakin, on nähtävissä kaupunkien
synnyn, valloitusten, hajoamisen ja laajenemisen "kehiä".
Mistä tämä kaikki johtuu? Miksi
maanviljely johti eliittien syntymiseen ja sotavoimien luomiseen?
Miksi sen myötä maailmaan tuli kaksi ryhmää, joita ennen ei
ollut: ylellisyydessä elävät hallitsijat ja kurjuudessa raatavat
orjat? Miksi eriarvoisuus lisääntyi?
Keesing tekee yhteenvedon muutamista
seikoista, jotka hänen mielestään liittyvät kaupunkien ja
valtioiden syntymiseen:
Maanviljelyn tuottavuuden ansioista
asutus lisääntyi voimakkaasti ja alkoi syntyä entistä suurempia
yhdyskuntia. Kun valta ja omaisuus keskittyivät yhä harvempien
käsiin, sukulaisuuteen perustuvat tasa-arvoiset sosiaaliset ryhmät
menettivät merkitystään ja korvautuivat uusilla
yhteiskuntaluokilla. Sosiaalinen eriarvoisuus lisääntyi ja
luokka-asemat kiinteytyivät.
Ilmaantui keskitettyjä poliittisia
auktoriteetteja, joiden valtaannousuun vaikuttivat eri alueilla
hieman eri seikat. Vesijärjestelmien ja resurssien kontrolli sekä
sotilaalliset operaatiot esimerkiksi olivat kaikki tärkeitä
poliittisen luokan nousua ajatellen.
Työvoiman erikoistuminen lisääntyi.
Kaupunkikeskuksista tuli toiminnan napoja, joiden kautta integraatio
(tavarat ym.) säteili ympäristöön. Teknologiset ja kulttuuriset
keksinnöt (mm. kirjoitustaito) mahdollistivat täysiaikaisen
erikoistumisen. Syntyi kokoaikaisia ammattimiehiä.
Uskonnon ja papiston merkitys oli suuri
varsinkin kaupungistumisen alkuvaiheessa, ja vanhimmat kaupungit
kasvoivat usein temppelien ympärille. Uskontoon perustuvia valtioita
seurasivat yleensä militaristisemmat ja expansiivisemmat valtiot, ja
ne ottivat uskonnon osaksi totalitaristista ja laajentumishenkistä
politiikkaansa.
Varhaisten valtioiden kasvuun liittyy
hierarkkisten yhteiskuntaluokkien ilmaantuminen. Alimpaan luokkaan
kuuluvat orjat, joiden työpanokselle eliittien hyvinvointi
pohjimmiltaan perustui. Seuraavan luokan muodostivat
ammattityöntekijät, jotka tuottivat eliitille aseita, huonekaluja,
vaatteita ja muuta valta-aseman pönkittämiseen tarvittavaa. Kolmas
luokka olivat byrokraatit, jotka huolehtivat maataloustuotteiden ja
pakkotyövoiman saamisesta talonpojilta. Seuraavana oli papisto,
jonka tehtävänä oli maallisen vallan pyhittäminen ja
vahvistaminen. Toiseksi ylimpään luokkaan kuuluivat
sotilasjohtajat, joiden tehtävänä oli paitsi sodankäynti myös
orjatyövoiman ja ryöstösaaliin hankinta. Palkkioksi sotapäälliköt
saivat oikeuden tilojen hallintaan ja tuotteisiin tai osan
sotasaaliista. Korkeimpana valtakunnassa oli hallitseva perhe tai
suku, joka vahvisti valtaansa mm. tekemällä naimakauppoja
naapurivaltioiden hallitsijasukujen kesken.
Varhaisia valtioita voidaan tarkastella
myös horisontaalisesti, jolloin nähdään keskuskaupunki
hallintorakennuksineen ja temppeleineen ja sen ympärillä
savimajoissa tai olkikattoisissa kylissä asuvia maanviljelijöitä,
jotka olivat ennen olleet itsenäisiä, mutta jotka nyt joutuivat
antamaan huomattavan osan sadostaan valtiolle. Kun työvoimaa
tarvittiin rakentamaan jotain temppeliä tai palatsia, viljelijät
joutuivat tekemään työtä valtiolle. Kun valtio tarvitsi
sotavoimaa, viljelijöiden oli pakko ryhtyä sotilaiksi. Jos valtio
hävisi sodan, viljelijät joutuivat jonkun toisen valtion orjiksi,
ja maatilat ehkä tuhottiin. Jonkin ajan kuluttua tilat mahdollisesti
taas toimivat, nyt vain uuden valtion hyväksi. Joutuessaan valtion
alamaisuuteen itsenäisestä maanviljelijästä tuli valtiosta
riippuvainen "talonpoika".
Varhaiset valtiot eivät hallinneet
koko maailmaa, vaan suurin osa maapallon pinta-alasta oli "ei
kenenkään maata", jossa keräilijä- ja metsästäjäryhmät
elivät samanlaista elämää kuin ne olivat eläneet vuosituhansien
ajan. Nekin kuitenkin olivat jollakin tavalla tekemisissä uusien
valtioiden kanssa, ja kaupunkien tuottamia tavaroita ja uusia
ajatuksia kulkeutui myös niiden keskuuteen. Myös nämä ihmiset
alkoivat vähitellen järjestäytyä heimoiksi ja kyliksi sitä mukaa
kun väestötiheys kasvoi ja kiinteän elinkeinonharjoittamisen
(maanviljely, kalastus jne.) opit levisivät.
Politiikan tutkijat ovat pohtineet
paljon sitä, miksi valtakuntien perusrakenne joillakin alueilla
maailmassa säilyi muuttumattomana vuosisatojen ja jopa
vuosituhansien ajan, ja miksi se joillakin muilla alueilla
(esimerkiksi Euroopassa) muuttui ja kehittyi. Karl Marxin mukaan erot
selittyvät tuotantotavoilla, jotka ensimmäiseksi alkoivat
nykyaikaistua Euroopassa.
Valtio voidaan nähdä koneistona,
jonka tarkoituksena on hankkia etuoikeuksia eliitille ja säilyttää
johtava luokka vallassa. Tällöin valtion eri elementtejä, kuten
uskontoa, armeijaa jne., arvioidaan myös tästä näkökulmasta.
Tällaista lähestymistapaa kutsutaan "konfliktiteoreettiseksi".
Valtio voidaan toisaalta nähdä myös vakauden ylläpitäjänä ja
siten suojan ja hyödyn tuojana asukkailleen. Tällöin poliittisen
järjestelmän oletetaan perustuvan "konsensukseen"
luokkien välillä, ei pelkästään pakkoon. Tällainen
katsantokannan pohjana on "integraatioteoria".
Viimemainittua teoriaa arvioidessaan
Keesing toteaa, että pakkotyövoimaksi määrääminen temppeleiden
ja pyramidien rakentamiseen, veronmaksuun pakottaminen, kunnioituksen
vaatiminen sekä veriset ryöstö- ja valloitussodat ovat olleet
hyötyihin nähden korkea hinta valtion jäsenyydestä. Hän
olettaakin, että kylien maanviljelijät hyväksyivät tällaisen
"sopimuksen", koska muuta vaihtoehtoa ei ollut.
Ennen kuin teemme lopullisen
yhteenvedon ihmiskunnan siirtymisestä pienryhmistä valtioiden
alaisuuteen, tarkastelkaamme vielä, millainen oli niiden ihmisten
elämänmuoto, jotka eivät enää eläneet pienissä keräilijä- ja
metsästäjäryhmissä, mutta eivät olleet vielä suurten
valtioidenkaan alamaisia. Tällainen elämäntapa on näkyvissä
heimo- ja kylätyyppisissä yhteisöissä, joista viimeisimmät
liitettiin länsimaisten imperiumien alaisuuteen vasta 1700- ja
1800-luvulla.
Olivatko heimoyhteiskunnat Hobbesin ja
Rousseaun tarkoittama "luonnontila"?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti