Edellä on tarkasteltu, kuinka
maanviljelyn aloittaminen, väestön kasvu ja kiinteän asutuksen
syntyminen antoivat alkusysäyksen hierarkkisesti organisoitujen
kaupunkien ja valtioiden kehittymiselle. Ilmiö oli
yleismaailmallinen ja näkyi kaikkialla, missä olosuhteet olivat
sopivat. Joka paikassa ei kuitenkaan kehittynyt mahtavia
kaupunkivaltioita tai imperiumeja jo yksistään siitä syystä, että
ihmisiä ei ollut tarpeeksi. Seuraavaksi tarkastelemme, millaisia
olivat pienimuotoiset asutuskeskittymät eli heimot ja kylät.
Olivatko ne valtioita pienoiskoossa?
Moni ehkä ajattelee, että kylä- ja
heimojärjestelmä on jonkinlainen primitiivinen vaihe matkalla kohti
nykyaikaisia valtioita; vaihe, joka kaikkien kansojen on käytävä
läpi ennen kuin ne voivat siirtyä valtiollisen elämän ihanuuteen.
Tähän ajattelutapaan kuuluu määritellä kansan takapajuisuuden
aste sen perusteella, kuinka kauan kansa on ollut valtiollisen
elämänmuodon vaikutuspiirissä. Länsimaisen yhteiskunnan asukas,
olipa hän poliitikko, tiedemies tai tavallinen kansalainen, pitää
yleensä omaa yhteiskuntajärjestelmäänsä kehityksen huipentumana.
Hän näkee mielessään eräänlaiset evoluution portaat, joiden eri
askelmilla eri järjestelmät ovat. Portaiden alimmalla askelmalla on
metsästäjä-keräilijä -yhteisöjä ja huipulla moderni
länsimainen demokratia. Länsimaiden asukas kutsuu noita alimpien
askelmien elämänmuotoja "primitiivisiksi kulttuureiksi"
erotuksena omasta oikeasta kulttuuristaan.
Ajatus heimojen ja kylien lähes
ikiaikaisesta vanhuudesta on ymmärrettävä - mutta väärä luulo.
Nuo elämänmuodot eivät ole sen vanhempia kuin kaupungit ja valtiot
- itse asiassa monet niistä ovat jopa nuorempia. Useimmat heimoihin
perustuvat järjestelmät ovat olleet olemassa alle 3000 vuotta, ja
monet eurooppalaisten "löytämät" heimot ehtivät olla
olemassa ainoastaan muutamia satoja vuosia ennen liittämistään
jonkin länsimaisen suurvallan alaisuuteen.
Kaskiviljely ja paimentolaisuus, jotka
ovat ensimmäiset askeleet puhtaasta metsästäjä-keräilijä
-elintavasta kohti kiinteää elinkeinonharjoittamista, eivät vielä
pakota ihmisiä asumaan yhdessä paikassa. Metsästys ja keräily
voivat säilyä niiden rinnalla toisena elinkeinona. Kaskiviljelyä
voidaan harjoittaa vuoron perään eri paikoissa, eikä liikkuva
elämänmuoto estä kotieläinten kesyttämistä.
Perinteistä paimentolaisuutta on
yleensä pidetty varsin tasa-arvoisena elämäntapana, onhan se
samantapainen liikkuva elämäntapa kuin keräilykin. Tasa-arvoisuus
on kuitenkin osin näennäistä. Paimentolaiskulttuureita tutkinut
ranskalainen C. Lefebure on todennut, että vaikka
paimentolaissukujen päämiehet ovat periaatteessa samanarvoisia
keskenään, he eivät ole taloudellisessa mielessä tasa-arvoisia.
Varakas paimentolaisperhe voi luoda ympärilleen sosiaalisen ja
taloudellisen suhdeverkoston, josta on hänelle paljon hyötyä.
Hänellä on helpompi pääsy hyville laidunmaille ja juomavesien
ääreen kuin hänen varattomammilla kumppaneillaan. Hänellä on
varaa palkata paimenia. Hän voi hankkia suuremman vaikutusvallan
vanhimpainneuvostossa, jossa päätetään yhteisistä asioista.
Lopulta hän voi tätä kautta saavuttaa arvohenkilön tai johtajan
aseman.
Kun aiemmin tarkastelimme
metsästäjä-keräilijäihmisiä, saatoimme todeta heidän elävän
taloudellisesti ja poliittisesti suhteellisen tasa-arvoisina. Koska
kiinteää varallisuutta ei ole, kukaan ei voi saavuttaa rikkautta ja
taloudellista valtaa. Koska ihmiset eivät ole sidottuja tiettyyn
asuinpaikkaan, mahdollisuus alistaa heidät poliittisen vallan
alaisuuteen on rajallinen, ja yritys tällaiseen todennäköisesti
johtaa vain ryhmän hajoamiseen.
Heimoyhteiskunnissa on kiinteää
varallisuutta, ja yhteiskuntien jäsenet asuvat pysyvästi
paikallaan. Sekä taloudellinen että poliittinen valta ovat siis
mahdollisia - ja niitä esiintyy. Tulemme perimmäisten kysymysten
äärelle, kun yritämme ratkaista, kumpi näistä vallan lajeista on
syntynyt ensin. Onko taloudellinen eriarvoisuus kaiken taustalla? Vai
onko taloudellinen eriarvoisuus seurausta uskonnollisesta ja
poliittisesta eriarvoisuudesta? Vai riippuvatko asiat mitenkään
toisistaan? Nämä kysymykset tuottivat aikoinaan päänvaivaa jopa
Karl Marxille, kun hän yritti osoittaa taloudellisten suhteiden
olevan taustavoima, joka "viime kädessä" määrittää
myös muut yhteiskunnalliset suhteet. Marxin myöhemmät tulkitsijat
ovat olleet erimielisiä siitä, kuinka ehdoton Marxin tarkoittama
"viime kädessä" oikeastaan on.
Kun lähdetään tutkimaan vierasta
heimoyhteiskuntaa, törmätään helposti ongelmiin. Eivätkä
ongelmat johdu niinkään tutkimuksen kohteesta kuin tutkijan omista
arvoista. Länsimaiseen kapitalismiin tottuneen on monesti vaikea
ymmärtää erilaista taloudellista ajattelutapaa, jossa ei ensi
näkemältä näytä olevan minkäänlaista "järkeä".
Asioihin perehtymällä järjestelmän logiikka kuitenkin selviää.
Eräs seikka, missä ajattelumme
eroavat, on sukulaisuuden merkitys. Lyhyesti sanottuna suku on
heimoyhteiskunnissa paljon tärkeämpi kuin meillä. Jäänteitä
tästä ilmiöstä voi jokainen havaita vaikkapa vertaamalla
kehitysmaiden hallintokäytäntöä eurooppalaisten valtioiden
vastaavaan. Vaikka nykyiset kehitysmaat eivät enää ole
heimoyhteiskuntia, monet niistä ovat varsin vähän aikaa sitten
olleet, ja niiden asukkailla on vielä jäljellä vanhaa
"heimoajattelua". Tämä ilmenee mm. siten, että vallassa
olijat pyrkivät jakamaan valtaa ja etuisuuksia sukulaisilleen. Jos
he eivät näin tekisi, he toimisivat ikivanhaa moraalikoodia vastaan
ja menettäisivät arvostustaan suvun keskuudessa. Niinpä, jos
kukaan ulkopuolinen ei puutu asioihin, kehitysmaan presidentin suku
omistaa vähitellen huomattavan osan maan liike-elämästä. Näin on
käynyt mm. Indonesiassa. Eurooppalaisessa ajattelussa sukulaisen
suosimista pidettäisiin sopimattomana.
Heimoyhteiskunnissa on hämäävää
se, että niissä ei useinkaan näytä olevan sosiaalisia luokkia
niinkuin me luokat ymmärrämme. Monissa niistä ei myöskään ole
selkeää poliittista järjestelmää tai poliittista johtajuutta.
Yksilön yhteiskunnallinen asema ei ilmene niissä samalla tavalla
poliittisena valtana ja materiaalisena rikkautena kuin moderneissa
valtioissa, vaan asema määräytyy sukulaisuuden ja uskonnon kautta.
Sukulaisuudella ja uskonnolla on heimo-järjestelmässä siis aivan
toinen - ja paljon tärkeämpi - merkitys kuin meidän
yhteiskunnassamme.
Vaikka heimoyhteiskunnissa ei ole
hallitusta, valtiota, eikä keskitettyä poliittista johtoa, niissä
on silti henkilöitä, jotka tavoittelevat valtaa ja käyttävät
valtaa. Niissä kaikissa on myös jonkinlainen "poliittinen
järjestelmä", jonka puitteissa päätetään alueen
puolustamisesta, sisäisen järjestyksen ylläpitämisestä ja
yhteistoiminnasta.
Richard M. Keesing toteaa, että kaikki
sosiaaliset järjestelmät sisältävät oman muuttumisensa siemenet.
Tällä hän tarkoittaa sitä, että jokaisessa järjestelmässä on
sisäänrakennettuna mekanismi, jonka avulla järjestelmä alkaa
kehittyä kohti entistä suurempaa vallan keskittymistä - kohti
valtiota - kunhan vain olosuhteet muuttuvat sopiviksi. Jos
esimerkiksi tuotantojärjestelmä kehittyy ja tarjoaa mahdollisuuden
taloudellisten resurssien kasaantumiselle, syntyy ennen pitkää uusi
kauppiaiden ja isäntien luokka. Kun tälle luokalle kertyy valtaa,
koko tuotantosuhteiden järjestelmä muuttuu. Tämä muuttuminen
puolestaan heijastuu yhteiskuntaa ylläpitävään ideologiaan ja
poliittiseen järjestelmään.
Kaikissa yhteiskunnissa,
alkeellisimmissakin, on siis olemassa ikäänkuin valmis
"ydinreaktori", joka vain odottaa käynnistämistään. Kun
ihmiset - yleensä tarkoittamattaan - saavat tuon laitoksen
käynnistymään, alkaa päättymätön ketjureaktio, jonka
pysäyttäminen on lähes mahdotonta. Keesing kuvailee asiaa
seuraavasti: "Voimme olettaa, että pakotteiden määrääminen
toinen toisiamme kohtaan - eli vallan omistaminen - on perustava ja
kaikkialle tunkeutuva motiivi kaikissa ihmisyhteisöissä.
Sosiaalisen elämän dynamiikkaan kuuluu kaikkialla se, että ihmiset
kehittelivät keinoja ja välineitä pystyäkseen määräämään
yhä enemmän pakotteita yhä useampia ihmisiä kohtaan yhä
useammassa asiassa ja yhä laajemmalla alueella."
Erilaisia versioita heimoyhteiskunnan
järjestäytymisessä on ollut lähes yhtä paljon kuin on ollut
heimoyhteiskuntiakin, joten mitään kaikkialla pätevää
heimoyhteiskunnan poliittista kaavaa ei ole olemassa. Jonkinlaisen
idean eräästä tällaisesta yhteiskunnasta kuitenkin saamme, kun
tarkastelemme Uuden Quinean itäpuolella sijaitsevien
Trobriand-saarten asukkaiden elämää heimojärjestelmän aikana.
Trobriand-saaret tulivat maailmalle tunnetuiksi maineikkaan
sosiologin Bronislaw Malinowskin tutkimuksista vuosisadan
alkupuolella.
Trobriand-saarten asukkaat elävät
kylissä, jotka sijaitsevat eri osissa saaria. Osa kylistä on
pieniä, vain parikymmentä taloutta käsittäviä, ja osa
huomattavasti suurempia. Kylän asukkaat saattavat kaikki kuulua
yhteen "alaklaaniin", mikä tarkoittaa yhteisestä
esiäidistä periytyvää sukulaisryhmää. Maa-alue on alaklaanin
jäsenten yhteisomistuksessa. Isommissa kylissä alaklaaneja on
useampia. Trobriand-saarten luonnonvarat ovat jakautuneet tasaisesti,
joten yksikään kylä ei pääse hyötymään niistä ratkaisevasti
enempää kuin muut. Tuotanto on kuitenkin eriytynyt, siten, että
eräillä alueilla keskitytään maanviljelykseen, toisilla
kalastukseen, joillakin käsityöhön jne. Järjestelmä siis
edellyttää vaihdantaa.
Saarten tärkein ravintokasvi on
jamssi, ja sitä viljellään kylien puutarhoissa. Puutarhanhoitoon
osallistuu tavallisesti koko kylän väki yhtenä "viljelytiiminä".
Töitä johtavat alaklaanien päälliköt sekä erityinen
"puutarhanoita", joka toimii teknisenä neuvonantajana.
Jokaisella perheellä on puutarhassa oma palstansa, jota perhe
viljelee yksityisesti. Joskus muutama talous yhdessä tai jopa koko
viljelytiimi voi muodostaa työryhmän, joka hoitaa yhdessä jäsenten
palstat. Ryhmä saa tällöin palkaksi osan sadosta. Yhteistyötä
tehdään myös silloin, kun joku tarvitsee apua talon tai varaston
rakentamisessa. Työstä maksetaan ruokapalkka.
Myös Trobriand-saarilla on näkyvissä
viitteitä orastavista luokkaeroista. Sukuvelvoitteet nimittäin
vaativat viljelijöitä luovuttamaan osan sadosta korkeille
päälliköille, jotka varastoivat jamssia ja käyttävät sitä
maksuvälineenä rakennuttaessaan saarelle jamssivarastoja,
kanootteja ja muita haluamiaan asioita. Ylimääräinen jamssi
tarjoaa päälliköille mahdollisuuden käyttää "palkallista"
työvoimaa.
Työnjako pelloilla perustuu yksinomaan
sukupuoleen ja ikään. Miehet tekevät raskaimmat työt ja naiset ja
lapset kevyemmät. Työkalut ovat yksinkertaisia; puukeppejä ja
kivikirveitä. Perheet kilpailevat siitä, kuka saa kasvatetuksi
suuremman jamssisadon. Työtä tehdään ahkerasti, ja jamssia
tuotetaan enemmän kuin sitä tarvitaan ravinnoksi. Perheen
sosiaalinen arvostus määräytyy sen mukaan, kuinka paljon jamssia
se pystyy jakamaan alaklaanin päällikölle sekä perheen isän
sisarelle ja muille naispuolisille sukulaisille. Puolet tuotetusta
jamssista - paras tuotanto - jaetaan tällä tavalla.
Arvostuksen ja kunnian saamista
pidetään niin tärkeänä, että lahjoitusten määrissä
suorastaan kilpaillaan. Monesti paras lahjoitettu jamssi saa lopulta
mädäntyä käyttämättömänä - mikä ei haittaa, sillä jamssin
tarkoitus tässä vaiheessa on enemmän symbolinen kuin
käytännöllinen. Tämä ilmenee siinäkin, että lahjoitusjamssia
ei edes kasvateta samassa tarhassa kuin omaksi ravinnoksi
tarkoitettua. Puutarhanoitien apua käytetään vain lahjoitusjamssin
kasvatuksessa.
Jamssi on trobriandilaisille lähes
samaa kuin raha länsimaiden asukkaille. Se jolla on paljon jamssia,
voi saada kaikkea muutakin. Naiset, jotka saavat jamssia
miespuolisilta sukulaisiltaan, voivat vaihtaa sillä itselleen
vaatteita. Kalastajien kanssa jamssia voi vaihtaa kaloihin.
Perheet pitävät jamssia näytteillä
erityisissä jamssivarastoissa talojensa lähistöllä. Se, että
jamssia mätänee käyttämättömänä suuret määrät, ei ole
häpeä, vaan asiantila päinvastoin lisää omistajan sosiaalista
statusta. Onhan ylimääräinen jamssi merkki siitä, että
omistajalla menee hyvin; vaikka hän on hoitanut
lahjoitusvelvollisuutensa ja varannut perheelleen tarvittavan
ravinnon, satoa on jäljellä vielä mätänemäänkin. Jamssi ei
säily ikuisesti. Vastalahjaksi siitä annetaan kivikirveen teriä ja
saviruukkuja. Niiden suuri määrä kertoo sekin jotain. Esineet ovat
merkki menneiden vuosien jamssilahjoituksista.
Jamssi on trobriandilaisille vallan ja
aseman mittari, ja korkeat päälliköt panevat parasta jamssiaan
näytteille varastoihinsa. Huolimatta näennäisestä asemastaan,
korkeilla päälliköillä ei ole virallisesti määriteltyä valtaa
tai valtiollisia instituutioita käytössään. Heillä ei ole
poliisivoimia, jotka takaisivat alamaisten kunnioituksen ja perisivät
säädetyt jamssimäärät. Sen sijaan päälliköt työskentelevät
itse omissa puutarhoissaan ja melovat itse omia kanoottejaan.
Päälliköillä on kuitenkin muutama
ratkaiseva etuoikeus. Vain he saavat pitää useita vaimoja. Ja
vaimot merkitsevät lisää lahjaksi saatavaa jamssia - sitähän
annetaan sisarille ja naispuolisille sukulaisille. Toisaalta vaimon
pitäminen maksaakin. Korkeat päälliköt saavat myös muita
lahjoja. Alaklaanien päälliköt antavat heille mm. koruja, jotka
ovat peräisin mm. heimon nuorilta miehiltä.
Korkeat päälliköt voivat saavuttaa
mainetta ja kunniaa myös ns. Kula-vaihtojärjestelmässä, jossa
osallistujan arvo määräytyy sen mukaan kuinka paljon ja kuinka
arvokkaita vaihtokumppaneita hänellä on. Kula-järjestelmän
piiriin kuuluu useita eri saarilla asuvia heimoyhteiskuntia, joiden
välillä vaihdetaan erilaisia koriste-esineitä. Vaihtorituaaleissa
käytetään koristeellisia kanootteja. Kula-seremonioiden yhteydessä
käydään myös tavanomaista vaihtokauppaa, jota ei kuitenkaan kaksi
Kula-partneria saa käydä keskenään. Kula-seremonioilla on arveltu
olevan rauhaa vahvistava merkitys muuten varsin sotaisten heimojen
välillä.
Saaren poliittinen järjestelmä
rakentuu alaklaaneista, joita sitovat toisiinsa sukulaisuusverkostot.
Alaklaanit on jaettu kahteen eri arvoasteikkoon; päällikköklaaneihin
ja alamaisklaaneihin. Kylä voi siis olla joko ylempää luokkaa tai
alempaa luokkaa sen mukaan millainen klaani sitä kontrolloi.
Päällikköklaanit kilpailevat lisäksi keskenään arvostuksesta.
Päällikköklaanin johtajalla on oikeus ottaa enemmän kuin yksi
vaimo, kun taas alamaisklaanin päälliköllä tällaista oikeutta ei
ole. Tämä merkitsee ratkaisevaa eroa "jamssilahjoissa" ja
sitä kautta varallisuudessa ja vaikutusvallassa.
Korkeimpien klaanien päälliköt ovat
mahtavia miehiä, joita kohtaan alaisten on osoitettava kunnioitusta.
Päälliköiden asemaa korostetaan eri tavoilla. He johtavat
kyläänsä, ja he voivat jopa organisoida sodan jotain kilpailevaa
klaania vastaan. Heillä on näkyvin rooli Kula-järjestelmässä.
Korkein klaaninjohtaja johtaa myös useiden klaanien muodostamaa
rykelmää. Tämä hänen asemansa perustuu kuitenkin enemmän
vapaaehtoisuuteen kuin pakkoon, mikä pätee hänen johtajuuteensa
yleensäkin. Johtaja joutuu ansaitsemaan arvostuksensa ryhmänsä
kautta pitämällä huoli sukulaissuhteistaan ja tekemällä viisaita
naimakauppoja.
Mikä pitää järjestelmän
stabiilina? Miksi vahvin päällikkö ei kaappaa kaikkea valtaa
itselleen ja luo Trobriand-saarista itselleen totalitaarista
diktatuuria?
Päälliköiden valtaa kenties
hillitsevät juuri sukulaisverkostot. Monine vaimoineen päällikkö
on liian monien alamaistensa läheinen sukulainen voidakseen
ylläpitää pakkovaltaan perustuvaa diktatorista komentoa ketään
kohtaan. Sukulaisuus toisaalta merkitsee sitä, että hänen ei
tarvitse. Hän saa kunnioitusta ja arvostusta muutenkin. Saarten
suhteellisen harva asutus ja aineellisten rikkauksien vaatimattomuus
eivät toisaalta mahdollista minkään kullassa kimaltelevan
"Inkavaltion" tai orjia käyttävän "faaraojärjestelmän"
luomista. Täytenä pullisteleva jamssivarasto on saarten asukkaille
riittävä arvostuksen mitta.
Trobriandien poliittinen ja samalla
myös taloudellinen johtajuus perustuu menestymiseen ja perittyihin
oikeuksiin. Se perustuu taloudellisten resurssien hallintaan ja
kontrollointiin – mukaan luettuna työvoima. Se perustuu myös
uskonnollisiin myytteihin sekä esi-isistä juontuviin poliittisiin
myytteihin. Periaatteet lienevät yleismaailmallisia.
Jo ensimmäisen maailmansodan aikaan
Trobriand-saarilla asui joitakin eurooppalaisia helmikauppiaita.
Tulokkaat eivät voineet käsittää trobriandilaisten logiikkaa
raha-asioissa. Saarelaiset kelpuuttivat helmistään maksuksi vain
perinteisiä ja rahalliselta arvoltaan rihkamaksi luokiteltavia
koriste-esineitä, mutta he eivät välittäneet rahasta. Toisaalta
he pyydystivät mieluummin kaloja kuin helmiä, vaikka helmistä
maksettiin 10-20 kertaa paremmin kuin kaloista. Kun puutarhatyöt
kutsuivat, suurellakaan rahalla ei saanut houkuteltua heitä helmiä
sukeltamaan.
Mutta kaikki tuo "viattomuus"
on ollutta ja mennyttä. Tätä nykyä länsimainen elämänmeno on
jo saavuttanut Trobriand-saaret. Raha on korvannut jamssin
vaihtovälineenä ja Kula-rituaaleissa pörisivät jo 70-luvulla
perämoottorit perinteisten kanoottien tilalla.
Trobriand-saarten heimoyhteiskunta
antaa oikeastaan liiankin idyllisen kuvan siitä, millaisia useimmat
heimoyhteiskunnat ovat olleet. Kaikkialla Etelämeren saarilla ei ole
vallinnut aivan noin harmoninen tunnelma - ei esimerkiksi Marinidien
saarten Anim-heimon keskuudessa.
Anim-heimon kaikki poikalapset
alistettiin uskonnollisen kultin nimissä heimon miesten seksuaalisen
hyväksikäytön uhriksi, ja jokainen nainen joutui avioliittonsa
aluksi kokemaan heimon miesten joukkoraiskauksen. Viimemainitussa
toimenpiteessä yli jäänyt siemenneste sekoitettiin ruokiin tai
käytettiin rituaaliseen koristeluun. Miehen ja naisen välinen
avioliitto oli muutenkin lähinnä nimellinen instituutio.
Anim-heimon miehet elivät nimittäin keskenään homoseksuaalisissa
suhteissa. Koska tämänkaltaiset seksuaaliset tavat johtivat
sukupuolitauteihin ja naisten hedelmättömyyteen, heimo uhkasi
kuolla sukupuuttoon. Ongelma ratkaistiin siten, että miehet
kaappasivat ryöstöretkillään mukaansa vieraisiin heimoihin
kuuluvia lapsia, jotka otettiin oman heimon täydennykseksi. Koska
Anim-heimon jäsenet olivat ihmissyöjiä, kaapattujen lasten
vanhemmista ei tullut ongelmaa. Heidät käytettiin ravinnoksi. Ei
ole tiedossa, syötettiinkö heidän lihaansa myös heidän omille
lapsilleen.
Ihmisveri on virrannut myös Havaijin
saarilla, joiden yhteiskunnalliset olot ovat hyvä esimerkki
Trobriandien heimoa suuremman yhteisön poliittisesta järjestelmästä.
Havaijilainen yhteiskunta jakautui kolmeen perinnölliseen luokkaan;
aatelittomiin, aatelisiin ja alaluokkaan. Suurin näistä luokista
oli aatelittomien luokka. Kaksi alinta luokkaa joutui elämään
aatelisten tiukassa alamaisuudessa. Aateliset jakautuivat kolmeen
sisäiseen luokkaan; papistoon, sotureihin ja poliittisiin
virkamiehiin. Aatelistoon kuuluvien arvo määräytyi
syntymäjärjestyksen mukaan. Ylimmät aateliset olivat niin
arvostettuja, että ellei heitä kohtaan osoittanut äärimmäistä
ja hienotunteista kunnioitusta, seurasi kuolemanrangaistus.
Havaijin saaret oli jaettu alueisiin,
joita kutakin hallitsi korkea päällikkö, jolla oli absoluuttinen
valta alaisiaan kohtaan. Hän ainoana sai suorittaa ihmisuhreja.
Hänen valtansa selitettiin olevan peräisin Jumalalta. Vallankäytön
toteuttajina oli papistoa, korkeita sotilasjohtajia sekä
paikallispäälliköitä. Järjestelmä oli erittäin hierarkkinen.
Havaijilainen heimojärjestelmä olisi
muuten ollut hyvin vakaa, mutta toistuvat sodat vieraita alueita
vastaan, tekivät siitä epävakaan. Sotien tuloksina saaria vuoroin
liitettiin ja vuoroin irrotettiin hallintoalueista. Valloitus, tappio
tai kapina saattoivat milloin tahansa tehdä lopun päällikön
vallasta. Päällikön taustalla käytiin kaiken aikaa salaista
valtataistelua. Havaijilaista järjestelmää voitaneen pitää
eräänlaisena heimotason totalitarismina, jossa ovat jo näkyvissä
kaikki suuremman valtion piirteet.
Olemme nyt tarkastelleet hyvin
pintapuolisesti muutaman esimerkin avulla ensiksi
metsästäjä-keräilijäyhteisöjen ja sitten heimoyhteiskuntien
rakenteita. Vaikka järjestelmät eroavat toisistaan, perusmekanismi
on molemmissa sama: Kun rajatussa tilassa on rajallisesti resursseja
ja riittävä määrä ihmisiä niitä tavoittelemassa, syntyy
kilpailua. Kilpailu erottelee toisistaan menestyjät ja vähemmän
menestyvät. Edellisistä tulee hallitseva luokka ja jälkimmäinen
saa tyytyä alistetun osaan. Hallitseva luokka kehittää olemassa
olevia järjestelmiä, mm. uskontoa, siihen suuntaan, että ne omalta
osaltaan vahvistavat syntyneitä luokka-asetelmia. Resurssien
rajallisuuden aste, järjestelmän sulkeutuneisuuden aste sekä ennen
kaikkea yhteisön koko ratkaisevat, pysyykö järjestelmä
Bushmanni-ryhmien kaltaisena vaatimattomana keräilijäyhteisönä,
tuleeko siitä Trobriandien -tyyppinen suhteellisen tasa-arvoinen
heimoyhteiskunta, kehittyykö se jyrkän hierarkkiseksi heimotason
hirmuvallaksi vai ilmeneekö järjestelmä jonkinlaisena valtiona.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti