Poliittisiin järjestelmiin kohdistuvaa
kritiikkiä on harjoitettu niin kauan kuin on ollut olemassa
poliittisia järjestelmiä. Vallanpitäjien reagointi arvosteluun on
vaihdellut. Joskus arvostelun on annettu rehottaa vapaasti. Joskus
vähäi-sinkin poikittaisen sanan sanominen on ollut menolippu
teloituskomppanian eteen. Useimmissa järjestelmissä käytäntö on
ollut jotain tältä väliltä.
Suomen nykyinen tiedotusilmapiiri on
varsin vapaa, mikä on osoitus vallanpitäjien itsevarmuudesta ja
järjestelmän lujuudesta. Arvostella saa, mutta arvosteluaan on
vaikea saada kuuluviin ja näkyviin. Modernissa talouden ja
politiikan verkostossa kaikki riippuu kaikesta. Järjestelmä toimii
kuin yksi suuri automaatti näkymättömän tahdon ohjaamana.
Tiedotusvälineet ovat osa "koneistoa", halusivatpa ne sitä
tai ei. Tiedotusväline ei voi julkaista mitä tahansa. Jos se
leimataan yhteiskuntavastaiseksi, sen ilmoitustulot ja tilaukset
vähenevät. Pienten paikkakuntien sanomalehdet ja radio joutuvat
erityisen paljon myötäilemään järjestelmää. Pelkästään
paikkakunnan ruokakauppoja koskevan hintavertailun julkaiseminen on
riittänyt syyksi ilmoitus-boikottiin joutumiselle. Ainoastaan
maanalainen tiedotustoiminta voi olla täysin vapaata, mutta
taloudelliset realiteetit koskevat sitäkin.
Vaikka tilaajia menetetään ja
ilmoitustulot vaarantuvat, kritiikkiä kuitenkin julkaistaan.
Järjestelmä on niin varma itsestään, että se jopa kustantaa
olemassaoloaan arvostelevaa materiaalia omiin kirjastoihinsa.
Ainoastaan kiihkeimmillä ääriryhmillä on vaikeuksia saada äänensä
kuuluviin. Heidän onnekseen on keksitty Internet.
Tässä ei ole tarkoitus esittää edes
pintapuolisesti kaikkea nykyiseen yhteiskuntajärjestelmäämme
kohdistunutta arvostelua, sillä se olisi mahdotonta. Materiaalia on
niin paljon. Käsiteltäköön kuitenkin aivan esimerkin-omaisesti
muutamaa nykyjärjestelmään kohdistuvaa kriittistä kannanottoa -
sellaisia, jotka ovat herättäneet yleistä huomiota, ja jotka
liittyvät tämän kirjoitelman aihepiiriin ja ajatuksiin.
Eräs viime vuosikymmeninä laajaa
huomiota herättänyt puheenvuoro on saksalaisen Joachim Hirschin
teoria "turvavaltion" kehittymisestä. Hirch analysoi
saksalaisen yhteiskunnan kehittymistä 60-luvun puolivälistä
80-luvun alkuun. Tuon ajanjakson jälkeen on tuskin tapahtunut
asioita, jotka olisivat kääntäneet kehityksen suunnan.
Tietotekniikka ja valvontamenetelmät ovat ainakin tulleet entistä
tehokkaimmiksi. Voidaan myös olettaa, että Saksassa 1970-luvulla
ilmennyt kontrollikäytäntö on tällä hetkellä todellisuutta myös
useimmissa muissa kehittyneissä länsimaissa - Suomi mukaan lukien.
Termin "turvavaltio" Hirsch
kertoo lainanneensa eräiltä amerikkalaisilta tutkijoilta.
Turvavaltio on Hirschin mukaan "aineellisia turvajärjestelmiä
ylläpitävän hyvinvointivaltion ja tämän ylläpidon nykyisin
edellyttämän kurinpidon eli tarkkailu- ja valvontavaltion
omalaatuinen yhdistelmä".
Hirsch toteaa, että Saksan
Liittotasavaltaan on muodostunut kaksi erillistä poliittista
kulttuuria; virallinen koneisto ja spontaanit alakulttuurit.
Jälkimmäisestä on tullut turvavaltion tarkoin vartioitu "ghetto".
Yhtenäisyys yllä-pidetään väkivallan avulla. Politiikka ei enää
tapahdu politiikassa, vaan väkivaltakoneistot tekevät omaa
politiikkaansa. Samanaikaisesti puolueista on tullut valtionhallinnon
lisäkkeitä, "voimansiirtohihnoja", jotka elävät valtion
varoilla, ja joita johtavat samat henkilöt kuin valtiotakin.
Puolueet ovat byrokratisoituneet ja erkaantuneet kansasta, ja niiden
ohjelmat ovat alkaneet muistuttaa yhä enemmän toisiaan.
Kansalaisten äänestyskäyttäytyminen on vastaavasti jähmettynyt
yhteiskuntarakenteen asettamien linjojen mukaiseksi. Puolueet eivät
siis tarjoa kansalaisille todellisia vaihtoehtoja.
Puolueiden jähmettyessä paikalleen
kansalaisten poliittinen aktiviteetti on alkanut kohdistua
riippumattomaan toimintaan. On syntynyt kansalaisaloitteita,
vaihtoehtoliikkeitä ja jopa terrorismia. Tämän kehityksen myötä
poliittinen toiminta on näennäisesti "epäideologisoitunut",
ja tästä on aiheutunut vaikeuksia joukkojen integroinnille
yhtenäisten aatteiden taakse. Puolueista riippuvaiset valtaa pitävät
poliitikot ovat alkaneet pelätä oman toimintaperustansa puolesta.
Niinpä he ovat käynnistäneet tukahduttamistoimia, jolla
"poikkeavaa" politikointia saataisiin hillityksi ennekuin
se uhkaa koko järjestelmän perusteita. Tämän tukahduttamisen
kohteita ovat mm. yksittäiset henkilöt, jotka saattavat levittää
ideologista "poikkeavuutta" tietyissä strategisissa
kohteissa (virkakieltojärjestelmä). Tukahduttaminen suunnataan myös
autonomisia liikkeitä kohtaan, joiden voi olettaa murentavan
vakiintunutta muotoperiaatetta, jota ilman joukkojen poliittinen
integrointi ei onnistu. Viimemainittua ryhmää kohtaan koneisto on
käyttänyt erityisen väkivaltaisia otteita (tässä yhteydessä
tulee mieleen poliisin ahkera pampunkäyttö Tampereen
"anarkistimellakoissa").
Hirsch näkee turvavaltion perimmäisinä
syinä kapitalistisen tuotantosuhteen leviämisen yhä laajemmalle
kapitalistisen yhteiskunnan sisällä. Hän perustaa näkemyksensä
Marxin "voittosuhteen laskutendenssin lakiin", jonka hän
ei kuitenkaan usko johtavan kapitalismin romahtamiseen vaan sen
tarpeeseen jatkuvasti uusia tuotantoehtojaan varmistaakseen
voittonsa. Näiden tuotantoehtojen uudistaminen merkitsee Hirschin
mukaan automaattisesti myös yhteiskuntasuhteiden rakennemuutosta.
Mitä pitemmälle yhteiskunta kapitali-soituu, sitä
nopeampitempoisempaa yhteiskunnallisten suhteiden muuttuminen on.
Vähitellen perinteiset esikapitalistiset yhteiskuntarakenteet
syrjäytyvät, ja juuri nämä ovat olleet yhteiskuntaa koossapitävä
voima. Järjestelmä uhkaa hajota, ellei sitä ryhdytä pitämään
koossa kontrollivaltion keinoin. Hirsch pitää kapitalismin
historiallisena ristiriitana sitä, että "sen kehittyminen
täydelliseksi sisältää itsessään sen oman luonto- ja
yhteiskuntaperustansa hajottamis- ja tuhoamistendenssin".
Hirsch olettaa, että meneillään
olevan kapitalistisen yhteiskunnan läpi-valtiollistuminen "johtaa
niin huomattaviin muutoksiin valtion instituutio-rakenteissa, ettei
niitä kyetä käsittämään enää valtiomuotojen klassisen
typologiakehikon (esim. parlamentaarinen demokratia,
sotilasdiktatuuri, fasismi) puitteissa". Käytännössä tämä
tarkoittanee mahdollisuutta, että diktatuuri hiipii järjestelmän
sisään välittämättä siitä, mikä on yhteiskunnan virallinen
valtiomuoto. Hirsch olettaa, että kehitykseen vaikuttaa myös
maailmanlaajuinen kapitalismi ja maailmanmarkkinoilla vaikuttavat
pääoman lainmukaisuudet. Ne määräävät hänen mukaansa
yksittäisten valtioiden toimintoja yhä voimakkaammin ja
välittömämmin. Valtio ajautuu yhä enemmän mukaan talouselämään
ja sitä tukevaan tuotekehittelytoimintaan, sillä maan
kansainvälisen kilpailukyvyn säilyttäminen on elintärkeä asia.
Valtion on huolehdittava työvoiman uusiintumisesta. Lisääntyvää
valtion panosta tarvitaan myös energia- ja ympäristökysymyksissä.
Yksilötasolla muutokset merkitsevät
vanhojen turvajärjestelmien hajoa-mista, pakollista liikkuvuutta ja
eristymistä. Perhejärjestelmä haavoittuu eivätkä kaikki perheet
enää kykene huolehtimaan lastensa kasvatuksesta. Yhdessä
ympäristömuutosten kanssa nämä kaikki tekijät johtavat
ei-toivottuihin ilmiöihin, joihin valtion on puututtava. Vähitellen
valtio alkaa kokea lähes kaiken poikkeavuuden huolestuttavana
"terrorismina".
Kapitalistisessa tuotantoprosessissa
yksilö luo tuotteita saadakseen palkkaa, joilla hän voi ostaa uusia
tuotteita, jotka tuovat rahaa hänen palkkansa maksamiseen. Tässä
tuottamisen ja kuluttamisen kehässä pysyminen vaatii
osallistujiltaan yhä enemmän taitoa ja tarmoa, ja niinpä monet
putoavat tuon prosessin ulkopuolelle. Nämä syrjään putoajat
jäävät valtion huolehdittaviksi ja vahdittaviksi. He eivät
integroidu järjestelmään perinteisillä keinoilla. Ilmenee
"valtiorettelöintiä", ja kontrollin tarve lisääntyy.
Hirsch olettaa, että myös valtion
sisällä tapahtuu muutoksia. Tiedon puute ja ryhmäkuri ovat hänen
mielestään johtaneet siihen, että yksittäisten kansanedustajien
toimintamahdollisuudet lähenevät nollaa. Puolueista tulee pelkkiä
"voimansiirtohihnoja", jotka toteuttavat valtion
politiikkaa. Ne ja niiden rinnalla toimivat korporatiiviset
organisaatio- ja neuvottelurakenteet ovat oleellinen osa nykyaikaista
"turvavaltiota".
Hirsch arvostelee voimakkain sanoin
maansa hätätilalainsäädäntöä, joka antaa viranomaisille paljon
valtaa. Hän toteaa, että oikeuslaitoksesta, poliisista ja
salaisesta palvelusta koostuva turvallisuuskoneisto on vahvistanut
voimiaan Saksan Liittotasavallassa, mikä näkyy niiden määrärahojen
lisääntymisenä ja henkilökunnan moninkertaistumisena. Samaan
aikaan on lainsäädännöllä heikennetty pidätettyjen asemaa.
Hirschin mukaan oikeuslaitoksen riippuvuus poliisista on kasvanut.
Hän käyttää sanoja "manipulaatio",
"mielipideoikeudenkäynti" ja "ajatuspoliisi"
kuvatessaan poliisin otetta oikeusjärjestelmästä ja ennakoidessaan
tulevaa kehitystä.
Hirsch kuvaa laajasti poliisin vallan
ja toimintakentän kasvua ja poliisi-tehtävien laajenemista myös
muille kuin poliiseille. Hän pitää paradoksaali-sena ajatusta,
että tavallisesta kadunmiehestä on tämän kehityksen myötä
tullut samanaikaisesti mahdollinen rikollinen ja poliisin avustaja.
Hirsch maalailee kauhukuvia tietojärjestelmän avulla
ylläpidettävästä täydellisestä kontrollijärjestelmästä,
jossa jokainen yksilö on jokaisen yhteiskunnan osa-alueen tarkkailun
kohteena, ja joka lopulta yhdistää kaiken tämän tiedon yhdeksi
kokonaisuudeksi. Hirschin mukaan huomattavan monet saksalaisista on
jo tällä tavoin kortistoitu - ja heidät voidaan pidättää kun
"aika on kypsä". Loppujenkaan kortistoinnille ei ole
teknistä estettä.
Valvonta on Hirschin mukaan mennyt niin
pitkälle, etteivät edes ministerit ja valtion johtavat virkamiehet
- kansanedustajista puhumattakaan - enää kykene sitä hallitsemaan.
Päinvastoin he ovat mahdollisesti itse sen kohteita. Koko
järjestelmää leimaa "poliisin ja salaisen palvelun ylivalta".
Hirsch näkee teoreettisen mahdollisuutena jopa sen, että
"turvavaltio voisi suhteellisen helposti kääntyä
uudentyyppiseksi fasismiksi, koska tähän tarvittava
institutionaalinen rakenne on jo pesiintynyt olemassaoleviin
suhteisiin". Käykö näin, riippuu Hirschin mukaan
poliittisista voimasuhteista. Kehitystä hillitsee hieman se, että
salaisen palvelun jatkuva voimistuminen voi johtaa sen ristiriitoihin
poliittisen johdon kanssa. Pääministerit eivät yleensä pidä
siitä, että heitä salakuunnellaan.
Turvavaltion "kääntöpuoli"
on Hirschin mukaan valtion vieraantuminen tavallisista ihmisistä.
Yhä useammat alkavat kokea valtiohallinnon vastus-tajakseen. Syntyy
instituutioiden ulkopuolisia liikkeitä. Yhteiskunta jakaantuu
kapitalistisesti tuottavaan keskustaan ja syrjäytyneeseen
periferiaan. Hirsch katsoo, että talouselämän muutokset johtavat
lopulta siihen, että porvaristo katoaa kulttuurisena luokkana. Myös
porvarillinen ideologia katoaa. Niiden tilalle tulee "negatiivinen
ideologia". Sen tunnuksina ovat epäpolitisoituminen, apatia ja
välttämättömyyksiin sopeutuminen. Tässä yhteydessä
"turvallisuudesta" muodostuu Hirschin mukaan "keskeinen
ideologinen oireyhtymä". Se muodostaa kasvupohjan
"turvallisuusideologialle", jolla turvavaltio oikeuttaa
itse itsensä.
Tässä yhteydessä pieni
sivukommentti: Juuri näitä kappaleita kirjoitettaessa käydään
Suomen eduskunnassa turvallisuusaiheista välikysymyskeskustelua.
Kolme kontrollivaltiota kannattavaa oppositiopuoluetta on tehnyt
hallitukselle välikysymyksen kansalaisten "yleisen
turvallisuuden vaarantumisesta". Sisäministeri joutuu antamaan
selvityksensä niin "kettutytöistä" kuin
rattijuopoistakin.
Hirsch uskoo, että mitä
autoritäärisempi turvavaltiosta lopulta kehittyy, sitä
ristiriitaisempi ja hauraampi muodostelma se itse asiassa on. Miten
sille lopulta käy, on epäselvää. Avoinna on sekä lopullisen
"valtiofasismin" että expansipatoristen muutosten tie.
Turvavaltiokritiikkinsä lopuksi Hirsch
pohtii keinoja tilanteen inhimillistä-miseksi. Hän tuntee sympatiaa
erilaisia vaihtoehtoliikkeitä kohtaan vaikka epäileekin niiden
mahdollisuuksia saada aikaan syvää muutosta yhteis-kunnassa.
Vaihtoehtoliikkeet ovat hänen mukaansa vaarassa ghettoutua ja
muuttua yhteiskuntaa integroiviksi voimiksi, jotka vahvistavat
vallitsevia olosuhteita sen sijaan että ne muuttaisivat niitä.
Hirschin mielestä muutokseen pyrkivien kansalaisten ei kannata
kehitellä valmiita yhteiskuntamalleja tai maailmankatsomuksia, eikä
heidän kannata pyrkiä luomaan yhteiskuntaan "sosialismin
saarekkeita". Sen sijaan liikkeiden pitää muodostua pieniksi
verkostoksi eli "vallankumouksen tukirakenteeksi", joka ei
täysin eristäydy muusta yhteiskunnasta vaan on siihen yhteydessä
mm. erityisten "siltahenkilöiden" välityksellä.
Kaikkiaankin Hirsch pitää tulevaa kehitystä ja
vaihtoehtoliikkeiden roolia siinä mahdottomana ennustaa.
Hirsch toteaa suoraan, että "on
harhakuvitelmaa että yhteiskunta voitaisiin muuttaa rakenteellisesti
porvarillisten instituutioiden avulla, siis puolueiden, vaalien,
byrokratian ja vaalien avulla". Hän uskoo, että muutos on
saavutettavissa vain "radikaalin reformismin" tietä eli
siten, että ihmiset itse muuttavat työ- ja elämänmuotoja sekä
yhteiskunnallisia yhteyksiä ja kokemusmahdollisuuksia.
Porvarillisella järjestelmällä voidaan tässä muutoksessa taata
ainoastaan reunaehtoja, eli järjestelmää käytetään vain
taktisena välineenä. Radikaali reformi ei Hirschin mukaan ole
sovitettavissa vallitseviin valta- ja integraatiorakenteisiin, joissa
se vain ajautuisi "holhoavaksi edustuspolitiikaksi, jolle
edustuksellisuudesta, puoluepolitiikasta ja vaali-laskennasta
koostuva porvarillinen poliittinen järjestelmä rakentuu".
Hirsch ei usko nykymuotoiseen
poliittiseen järjestelmään, sillä hänen mukaansa tässä
järjestelmässä ne, joiden puolesta "edustuksellisesti"
toimitaan, tehdään tämän etujen vaalimistavan kautta
poliittisesti toimintakyvyttömiksi. Näin estetään autonomisuutta
ja solidaarista itseorganisoitumista.
Loppulausunnossaan Hirsch kirjoittaa:
"Joko reformin toteuttavat ihmiset, jotka pitävät itseään
edustajina ja tekevät itselleen ammatin siitä että puhuvat
toisille toisten nimissä; tällaista on juuri valtaapitävien
toiminta, jossa sorto vain leviää laajemmalle. Tai sitten kyse on
reformista, jota asianomaiset itse vaativat, jolloin se ei enää ole
reformi vaan vallankumouksellinen toimi, joka erityisluonteensa
johdosta asettaa koko vallan ja hierarkian kokonaisuuden
kyseenalaiseksi."
Ei liene kovin väärin tulkita
Hirschin julistus ainakin jossakin määrin anarkismin teorioita
mukailevaksi? Nämä teoriat ovat hienoja ja ihailtavia. Niiden yllä
häilyy kuitenkin suuri kysymys: Mikä saa ihmiset muuttumaan?
Järjestelmästä pudonneen ihmisen muutoshalun voi ymmärtää,
sillä hänellehän järjestelmällä ei ole enää mitään
annettavaa. Järjestelmän rattaistossa "Burn-outin"
kokeneiden muutoshalun voi ymmärtää, sillä he eivät enää jaksa
elää järjestelmän ehdoilla. Ideologisen herätyksen kokeneiden
muutoshalun voi ymmärtää, sillä he näkevät vanhan järjestelmän
kaameuden. Mutta mikä saa menestyvät ja aatteellisista asioista
kiinnostumattomat ihmiset sankoin joukoin hyppäämään tuottamisen
ja kuluttamisen oravanpyörästä, josta he kokevat saavansa
tyydytystä elämälleen?
Ovatko kapitalistiset tuotantosuhteet
ja tuotantovoimat todella poliisivaltion kehittymisen moottori?
Ovathan kaikkein pahimmat kontrollivaltiot olleet sosialistisia -
eivät kapitalistisia. Olimmepa kapitalistisen talousjärjestelmän
"hyvyydestä" mitä mieltä tahansa, meidän on pakko
katsoa kontrollivaltion syntyä myös kapitalisesta näkökulmasta -
tai muuten katsantomme jää yksipuoliseksi. Emmehän me sentään
vielä elä vaihtoehtoisissa kommuuneissa tai alakulttuureissa vaan
tukevasti paikallaan olevassa kapitalistisessa järjestelmässä. Vai
onko järjestelmämme oikeastaan enää kapitalistinen? Mitä mieltä
ovat "äärikapitalismin" edustajat?
Nobel-palkinnon saanut taloustieteilijä
Milton Friedman ja hänen kollegansa Rose Friedman ovat käyttäneet
voimakkaita puheenvuoroja kritisoidessaan valtiollisen määräysvallan
kasvua yhteiskunnassa. Kirjassaan "Vapaus valita" he ovat
kuvanneet nykyistä kehityslinjaa matkaksi orjuuteen ja vaatineet
kehityksen kääntämistä holhousvaltiosta kohti taloudellista
vapautta. Friedmanit näkevät valtion puuttumisen asioihin lähes
kaiken pahan syynä - jopa 30-luvun suuri lamakausi oli heidän
mielestään valtion epäonnistuneen rahapolitiikan seurausta.
Milton ja Rose Friedman näkevät
kaiken vapauden alkujuurena vapaan vaihdannan. Adam Smithin
oivallusta mukaillen he olettavat, että jos vaihdanta on
vapaaehtoista, sitä ei tapahdu, ellei kumpikin osapuoli usko
hyötyvänsä siitä. Heidän mielestään useimmat taloudelliset
epäonnistumiset johtuvat siitä, että tätä molemminpuolisen
hyötymisen tosiasiaa ei tunnusteta vaan oletetaan yhden yksilön
pystyvän hyötymään vain jonkin toisen yksilön kustannuksella.
Friedmanit uskovat jokaisen vaihdantaan
osallistuvan pystyvän ajamaan omia etujaan ja siitä huolimatta
vaurastuvan. Vapaan hinnanmuodostuksen laki on heidän mielestään
paras mahdollinen ohjaamaan ihmisten sosiaalista elämää. Valtion
rooliksi jää - Adam Smithin ajatuksia mukaillen - ulkopolitiikan
hoitaminen, kansalaisten turvaaminen toistensa sorrolta sekä
julkisten palvelujen ylläpito Tähän luetteloon Friedmanit lisäävät
vielä niistä ihmisistä huolehtimisen, joita ei voida pitää
"itsestään vastuunalaisina" yksilöinä. Tällä he
tarkoittavat lähinnä lapsia. Muiden huoltoa tarvitsevien hoidon he
mieluimmin jättäisivät yksityisen hyväntekeväisyyden varaan.
Mutta missä on turvavaltio? Mikä
rooli Friedmanien ihannevaltakunnassa on on itsenäisellä valvonta-
ja kontrollikoneistolla?
Milton ja Rose Friedman toteavat, että
"vapaan yhteiskunnan saavuttamisen ja säilyttämisen
pääongelmia on taata se, että hallitukselle vapauden
säilyttämiseksi annettuja voimakeinoja käytetään vain tähän
tarkoitukseen ja estetään niiden tulo vapauden uhaksi".
Vapautta kaventavan turvavallisuuskoneiston uhka leijuu siis
ideaalikapitalistisen järjestelmänkin yllä. Miettimättä mistä
tämä uhka saa käyttövoimansa Friedmanit katsovat perustuslain
noudattamisen riittävän sen torjumiseen.
Maanpäällisen mallin
ihannevaltiolleen Friedmanit löytävät Hong Kongista. He
kannattavat maailmanlaajuista vapaakauppaa ja todistelevat, että
sillä on jopa rauhaa edistävä vaikutus.
Verovaroilla ylläpidettävä ja alati
kasvava valtiontalous on Friedmaneille kauhistus, sillä se vähentää
ihmisten oikeutta itse päättää, mihin he tulonsa - eli
työpanoksensa - käyttävät. Friedmanit vertaavat toisiinsa
äänestyskoppia ja valintamyymälää päätöksenteon näkökulmasta.
Valintamyymälässä kukin voi ostaa rahoillaan sitä, mitä hän
itse haluaa. Äänestyskopissa omalla äänellään voi ostaa paikan
enemmistössä - ja silloin on tyydyttävä enemmistön valintoihin.
Yksilön kannalta olisi siis parasta, että äänestyskoppia
käytettäisiin vain ratkaisuihin, joissa yhdenmukaisuus on
olennaista. "Äänestyskoppi tuottaa yhdenmukaisuutta ilman
yksimielisyyttä, markkinat yksimielisyyttä ilman yhdenmukaisuutta",
Friedmanit toteavat.
Friedmanien perusväittämä on, että
taloudelliset vapaudet ovat avain kaikkiin muihinkin vapauksiin. Jos
taloudellisia vapauksia rajoitetaan, ei voi olla muitakaan vapauksia.
Jopa sanan- ja painovapaus ovat riippuvaisia taloudellisesta
vapaudesta. Vapaudet ovat Friedmanien mukaan yhtenäinen kokonaisuus,
josta ei voi poistaa joitakin osia vahingoittamatta muita osia.
"Kaikki mikä vähentää vapautta jossain elämänpiirimme
osassa vaikuttaa todennäköisesti vapauteen sen muissakin osissa",
he kirjoittavat.
Miten tällaisen ideologian pohjalta
voidaan päätyä Hirschin kuvailemaan "turvavaltioon",
jonka sisällä raskaat poliisivoimat ja salainen palvelu ovat
saavuttaneet jo lähes "fasistisen" kontrolliaseman?
Vaatiiko yksityisen omaisuuden ja kapitalististen tuotantosuhteiden
turvaaminen aina ja automaattisesti raskaan poliisikoneiston ja
armeijan? Tähän viittaisi se, että jo Adam Smith aikoinaan halusi
säilyttää valtiosta julkisten töiden ministeriön lisäksi sisä-,
ulko-, puolustus ja oikeusministeriön, eli organisaatiot, joiden
vastuulla on väkivaltakoneisto. Mutta eivät pelkästään
kapitalistiset vaan myös sosialistiset omistus- ja tuotantosuhteet
vaativat väkivaltakoneiston tuen. Merkitseekö tämä sitä, että
kapitalistit ja sosialistit ilman muuta hyväksyvät kuristavan
poliisivaltion hintana taloudellisesta "vapaudestaan"? Vai
sokaiseeko taloudellisiin seikkoihin keskittyminen ihmisten silmät
väkivaltapoliittisilta tosiasioilta, kuten kävi Hitleriä
tukeneille Saksan kapitalisteille ja Stalinia palvoneille Venäjän
työläisille?
Friedmanit näkevät perinteisten
aristokraattien ja myöhempien sosialistien välillä hämmästyttävän
paljon yhtäläisyyttä. Heidän mukaansa sekä aristo-kraattisen
diktatuurin että sosialismin kannattajat suosivat "patriarkaalista
filosofiaa", jonka mukaan on olemassa pieni muita kyvykkäämpi
"eliitti", joka tavallisia ihmisiä paremmin tietää, mikä
on "yleisen edun" kannalta parasta. Ja kun tämä eliitti
pääsee valtaan, se alkaakin edistää oman luokkansa etuja "yleisen
hyvinvoinnin" nimessä.
Milton ja Rose Friedman kiistävät
jyrkästi sen varsin yleisen käsityksen, että vapaa kilpailu johtaa
tulo- ja varallisuuserojen kasvamiseen. He väittävät, että asia
on juuri päinvastoin. Sitä paitsi tasa-arvoa ei heidän mielestään
koskaan pidä tavoitella vapauden kustannuksella, sillä
maksimaalinen vapaus takaa myös suurimman mahdollisen tasa-arvon.
Friedmanit hyväksyvät Thomas Jeffersonin aikoinaan teoretisoiman
käsitteen, "vapaus Jumalan edessä", joka voidaan nähdä
poliittisena tasa-arvona. he hyväksyvät tietyin varauksin myös
mahdollisuuksien tasa-arvon, joka tuottaa inhimillisiä voimavaroja
kansakunnan talouteen. Kolmatta tasa-arvon lajia eli "tulosten
tasa-arvoa" Friedmanit sen sijaan raivoisasti vastustavat. He
eivät voi hyväksyä nykytyyppistä tulonjakoajattelua ja siihen
liittyvää sosiaalipolitiikkaa. He eivät hyväksy nykymuodossaan
edes valtion ylläpitämiä kouluja - tai edes pakollista
oppivelvollisuutta. Byrokraattiset ja päällekkäiset
sosiaaliavustusjärjestelmät he korvaisivat yhdellä ns.
"negatiivisella tuloverolla - jollaista ovat sittemmin päätyneet
suosittelemaan monet muutkin yhteiskuntateoreetikot.
Milton ja Rose Friedman ovat
tiedostaneet "yksittäisten askelten politiikan" vaarat
vapaudelle - juuri tällaista politiikkaa harjoittamalla
suomalaisetkin lainsäätäjät vievät maata kohti totalitarismia.
Friedmanit toteavat, että on helppo löytää huomattava
lainsäätäjien enemmistö kieltämään esimerkiksi natseilta tai
Jehovan todistajilta tai miltä tahansa pienryhmältä kadunkulmassa
puhumisen. Näitä asioita pitää kuitenkin käsitellä
kokonaisuutena, jolloin kyse ei ole yksittäisen ryhmän oikeudesta
puhua vaan kaikkia koskevasta yleisestä asiasta: sananvapaudesta.
Sen poistamista kannattamaan ei enemmistöä enää löydykään - ja
niinpä kiusallisten pienryhmienkin on annettava puhua rauhassa.
Friedmanit haluaisivat samanlaisen "vapaus" -lain koskevan
myös taloudellisia oikeuksia.
Milton ja Rose Friedmanin vaeltavat
lujassa uskossa Adam Smithin "näkymättömän käden"
ohjailuun. Vaikka he Smithin teorian mukaisesti luottavatkin
taloudellisen vaihdannan molempien osapuolten "uskovan saavansa"
hyötyä ja varallisuutta vaihdon tuloksena, pieni epäilyksen siemen
heidänkin ajattelussaan on - miksi he muuten kaavailisivat
"negatiivisia tuloveroja" pienitulosten avustamiseksi?
Tällaisista asioista huolehtiminenhan kuuluisi "näkymättömän
käden" tehtäviin.
Smithin kuuluisa teoria ei ikävä
kyllä ota täysin huomioon sitä seikkaa, että taloudellisen
vaihdannan osapuolet ovat usein jo lähtökohdiltaan
epätasa-arvoisia. Jokin Harvardin yliopiston käynyt rakennusfirman
lakimies ja lukutaidoton köyhä mökinmummo tuskin päätyvät
täysin tasapuoliseen tonttikauppaan, vaikka he kumpikin yhtäläisesti
"uskovat" hyötyvänsä vaihdannasta. Samanlainen epäsuhta
on huumekauppiaan ja narkomaanin välillä. Jos toinen vaihdannan
osapuoli on tavalla tai toisella pakkotilanteessa, toinen osapuoli
hyötyy vaihdannasta kohtuuttomasti. Juuri tällaisissa olosuhteissa
(lamakausien, konkurssiaaltojen ja pakkohuutokauppojen vallitessa)
ovat tapahtuneet huomattavimmat omaisuuden siirtymät, jotka ovat
muokanneet yhteiskuntien luokkarakenteita kymmeniksi ja jopa sadoiksi
vuosiksi eteenpäin.
Tässä tarkastelussamme meille
selvisi, mitä "äärikapitalistinen" tai uusliberalistinen
vapauden käsitys merkitsee. Onko tämän vapauden kääntöpuolena
Hirschin määrittelemä turvavaltio? Vaikea kuvitella, että
vapauden puolesta puhuvat Milton ja Rose Friedman ainakaan
tarkoituksellisesti tällaista valtiota haluaisivat. Olisivathan he
olleet valmiit päästämään pienryhmätkin kadunkulmaan puhumaan.
He myös kannattivat Yhdysvaltain perustajiin kuuluvan Thomas
Jeffersonin 33-vuotiaana laatimia kirjoituksia, joissa hän katsoi,
että sen enempää pienellä eliitillä kuin kansalaisten
enemmistölläkään ei ole oikeutta pakottaa muita tahtoonsa.
Myöhemmät poliittiset järjestelmät eivät tunnetusti ole näitä
periaatteita juuri noudattaneet, vaikka pyrkimykset "enemmistön
tyrannian" torjumiseen ovat yhä näkyvissä eräissä
Yhdysvaltain hallintojärjestelmissä, samoin kansalais- ja
ihmisoikeuksissa.
Järjestelmä voi kehittyä
turvavaltioksi, vaikka näin ei aiottaisikaan. Täysin vastakkaiset
ideologit Hirsch ja Friedmanit näkivät kumpikin järjestelmässä
syyn kansalaisten vapauden kapenemiseen. Hirschille syyllinen oli
kapitalismi ja sen hallitsemattomat vaikutukset sosiaalisiin
suhteisiin. Friedmaneille syyllinen oli kaikkialle hiipivä
sosialismi ja siihen kuuluva "patriarkalismi" ja
"elitismi". Kummatkin puhuvat "ismeistä" eivätkä
näe "koneistoa" sinänsä valtaa haluavana organismina,
joka ideologiasta riippumatta haluaa laajentua kaikkialle ja luoda
diktatuurin. Ei huolta, tällaisellekin teorialle löytyy
arvovaltainen kannattaja: ruotsalainen professori Gunnar
Adler-Karlsson.
Adler-Karlssonin tieteellinen katsanto
on sosiobiologinen - tai hänen oman määritelmänsä mukaan
"eräiden piirien mielestä sosiobiologisesti värittynyt".
Adler-Karlsson kritisoi sosiobiologien tapaa vetää suoria
yhdyslinjoja eläinten käyttäytymisestä ihmisten käyttäytymiseen
- ovathan jälkimmäiset sentään eläneet jo 10000 vuotta
valtarakenteiden ja yhteiskuntien piirissä. Paljon voimakkaammin hän
kuitenkin kritisoi sosiobiologian arvostelijoita, joiden
ajatusmaailma juontuu hänen mielestään Kolumbusta ja Galileita
edeltävältä ajalta, eli ajalta, jolloin ihmisen ajateltiin olevan
kaiken olevaisen keskipiste. Näiden arvostelijoiden tieteellinen
aikaperspektiivi on Adler-Karlssonin mukaan aivan liian lyhyt siihen
nähden, kuinka kauan ihmislaji on elänyt maapallolla. Erityisen
mahdottomilta hänestä tuntuvat vasemmistolaisesti suuntautuneiden
tutkijoiden ajatukset, joiden mukaan ihmislaji ei luontonsa puolesta
ole sotaisa ja itsekäs, mutta yhteiskunnat ovat rakentuneet siten,
että ne synnyttävät itsekkyyttä ja sotaisuutta. Tällainen
päätelmä on Adler-Karlssonin mielestä yhtä totta kuin päätelmä,
että tähän asti kuolleiden ihmisten kohtalo ei vielä todista,
etteikö tulevaisuudessa voisi ilmaantua kuolemattomia ihmisiä.
Adler-Kalsson uskoo, että ihmiseen
evoluution mukana kertynyt geeniperimä määrää millainen hän on
ja millaisia hänen muodostamansa yhteiskunnat ovat. Adler-Karlsson
esittää ajatustensa tueksi Richard Dawkinsin teorian, jonka mukaan
ihminen on pohjimmiltaan vain hormonien ja viettien ohjaama
"linja-auto", jonka tehtävänä on geenilastin vieminen
sukupolven verran eteenpäin. Ratkaisevaa on geenien taistelu,
ihminen on vain sivuosassa.
Adler-Karlsson katsoo, että ihminen on
perusluonteeltaan aggressiivinen ja vallanhaluinen. Muuten hän ei
olisi pitkän evoluution aikana selviytynyt eikä saanut maapalloa
valtaansa. Olemassaolon taistelussa ovat Adler-Karlssonin mukaan
juuri itsekkäät ja sotaisat yksilöt valikoituneet, ja näin
aggressiiviset piirteet ovat korostuneet koko ihmislajissa. Tilanne
ei kuitenkaan ole toivoton. Vaikka ihmisellä onkin taakkanaan näin
arveluttava perimä, ihminen voi muuttua paremmaksi ja hän voi kyetä
rakentamaan nykyistä paremman yhteiskunnan. Juuri tähän
Adler-Karlsson pyrkii ja juuri tähän hänen suurimmat toiveensa
kohdistuvat.
Adler-Karlssonin teorian mukaan
poliittisella vallalla on jatkuva taipumus yhdentyä, eikä tälle
kehitykselle ole näkyvissä muuta loppua kuin kaiken vallan
päätyminen yhdelle ainoalle ihmiselle. Valta yhdentyy niin
valtioiden välillä kuin niiden sisälläkin. Samanaikaisesti kun
poliittinen valta yhdentyy, myös taloudellinen valta keskittyy yhä
harvempien käsiin. Eikä tässä kaikki; myös maine ja asema
kertyvät yhä harvemmille. Maailmanlaajuisten tieto-verkkojen kautta
filmitähdet ja muusikot tulevat hetkessä koko maailman
tietoisuuteen. Aiemmin tällaiseen ei ollut mitään mahdollisuuksia.
Kaikissa ihmisyhteisöissä kaikilla tasoilla on Adler-Karlssonin
mukaan käynnissä valtataistelu, jonka päämääränä on
absoluuttinen yksinvalta. Koska taistelussa on paljon osanottajia,
yksinvalta harvoin käytännössä toteutuu.
Adler-Karlsson kertoo pohtineensa
kolmenkymmenen vuoden ajan erilaisia yhteiskuntatieteellisiä
ilmiöitä ja päätyneensä lopulta kaavaan "Min. A/P".
Kaavalla, jota hän nimittää "monoteismin kaavaksi", hän
tarkoittaa aktiivisten yksilöiden ja passiivisten yksilöiden
keskinäisen suhteen minimoitumis-pyrkimystä. Tuo suhde lähestyy
hänen mukaansa yhden suhdetta äärettömään. Ketä sitten ovat
nämä A ja B -ihmiset? A-ihmiset ovat aktiivisia ja valtaan pyrkiviä
ihmisiä. P-ihmiset ovat passiivisia alistujia. Adler-Karlsson uskoo,
että hormonit ratkaisevat, kumpaanko ryhmään ihminen päätyy.
A-ihmisten keho tuottaa enemmän suorituskykyä lisäävää
adrenaliinia ja miessukuhormoni-testosteronia kuin P-ihmisten keho.
A-ihmisten joukossa on näin ollen enemmän miehiä kuin P-ihmisten
joukossa.
Adler-Karlsson vertaa ihmisten
monoteismipyrkimyksiä uskontoihin. Niistäkin monet ovat
monoteistisia. Adler-Karlsson menee jopa niin pitkälle, että hän
väittää ihmisten luoneen kaikkitietävät ja kaikkivoipaiset
mono-teistiset jumalat ilmentämään omia salaisia haaveitaan
absoluuttisesta yksinvaltiudesta. Hän kehottaa huomioimaan
yhtäläisyyden nimien monoteismi (yksijumaluus) ja monarkia
(kuninkuus) välillä. Yhteiskunnallisen kehityksen perusidea on
hänen mukaansa se, että A-yksilöt pyrkivät maksimoimaan
hallinnassaan olevien P-yksilöiden lukumäärän.
Adler-Karlsson pyrkii tilastojen avulla
osoittamaan, että suhdeluku A/P on jo pienentynyt radikaalisti
siitä, mitä se on ennen ollut. 10000 vuotta sitten maailmassa
arvellaan olleen noin viisi miljoonaa ihmistä. Ihmiset ovat tuolloin
eläneet pääasiassa muutaman kymmenen hengen
metsästäjä-keräilijäryhmissä, joilla kullakin on yleensä ollut
jonkinlainen konsensushengessä valittu "johtaja". Johtajia
on siis ollut noin yksi viittäkymmentä "alaista" kohti
eli koko maailmassa noin viisi tuhatta. Yhteiskuntakehityksen alettua
pienyhteisöt ovat yksi toisensa jälkeen sulautuneet suurempiin
yhteisöihin, ja samalla korkeimpien johtajien määrä on
vähentynyt. Uusien suuryhteisöjen johtajilla on luonnollisesti
ollut enemmän valtaa kuin entisillä pienryhmien johtajilla.
Nykypäiviin tultaessa maapallon väestömäärä on kasvanut yli
tuhatkertaiseksi - ja samalla ylimpien johtajien määrä on pudonnut
158:aan. Huomattakoon, että puhumme koko ajan poliittisista
johtajista, joiden yläpuolella ei ole enää ketään - siis
valtionpäämiehistä.
Mutta mikä saa A-ryhmän pienenemään
ja P-ryhmän kasvamaan? Johtuuko A-ryhmän pieneneminen P-ryhmän
kasvusta vai johtuuko P-ryhmän kasvu A-ryhmän keskinäisestä
taistelusta; siitä, että A-ryhmän jäsenet vähentävät toisiaan
keskinäisessä kilpailussa? Adler-Karlsson pohtii hieman näitä
olettamuksia ja myöntää, että hän ei pysty osoittamaan
sataprosenttista teoriaa kehityksen syistä. Tärkeämpää kuin syyt
ovat hänen mielestään seuraukset. A/P-suhteen minimointipyrkimys
on tuonut näennäistä hyvää alamaisille, mutta tämä on
tapahtunut maapallon ja luonnon kustannuksella.
Adler-Karlsson uskoo A/P-suhteen
minimoitumispyrkimyksen olevan luonnonlaki, jolle emme mahda mitään.
Tämä luonnonlaki heijastuu yhteiskuntakehitykseen siten, että
ilmenee vuorottaisia tyrannian ja vapautumisen aaltoja. Diktaattorit
kuvittelevat valtakuntiansa pysyviksi, mutta ne hajoavat. Vapaudesta
haaveilevat vallankumoukselliset kuvittelevat saavuttavansa pysyvän
vapauden, mutta se muuttuu enemmin tai myöhemmin tyranniaksi - joka
taas aikoinaan hajoaa. Vapauden vaiheista huolimatta kehityksen
kokonaissuunta on kohti yhä suurempaa vallankeskittymistä.
Tyrannian ja vapauden luonnonlain mukaisesti nykyiset länsimaiset
demok-ratiatkin ovat huomaamattaan matkalla kohti diktatuuria. Eikä
tässä tarvita edes mitään vallankaappausta. Muodollinen
demokratia voi Adler-Karlssonin mukaan ajautua hyvin lähelle
diktatuuria, kunhan vallassa olevat poliitikot vain oppivat tarpeeksi
hyvin manipuloimaan kansan ajatuksia joukkotiedotusvälineiden
avulla.
Adler-Karlsson olettaa, että
yhteiskuntiemme totalitarisoitumiskehityksen syynä on enemmänkin
ryhmä- kuin yksilökäyttäytymiseen vaikuttava evoluutio. Sellaiset
ryhmät ovat säilyneet olemassaolon taistelussa parhaiten, joissa A-
ja B-ihmisten välinen roolijako on ollut selkein. Voimakkaiden
johtajien vetämät ryhmät ovat puolustautuneet petoja vastaan
rohkeammin ja tehokkaammin kuin tasapäisemmät ryhmät. Ne ovat myös
laajentaneet reviiriään tehokkaammin. Evoluutio on siis valikoinut
tietynlaista ryhmäkäyttäytymistä, ja tämän kehityksen seurausta
ovat nykyisetkin ihmisten epätasa-arvoon perustuvat yhteiskuntamme.
Epätasa-arvo on geeneissämme.
Yhteiskuntakehityksen moottorina
Adler-Karlsson pitää miehistä ylivaltaa, sotaa ja väestönkasvua.
Kehitys etenee vääjäämättömän kaavan mukaisesti.
Sukupuolivietti johtaa väestönkasvuun, jolloin olemassaolon
resurssit käyvät riittämättömiksi. Eri ryhmien välille syntyy
kilpailua ja sotia. Sotamenestykset johtavat lisääntymiseen ja
yhdentymiseen. Yhdentyminen johtaa tehokkaampaan työnjakoon, joka
mahdollistaa lisää lapsia. Sukupuolivietin seurauksena ajaudutaan
taas ennen pitkää liikaväestöön ja kilpailuun rajallisista
resursseista. Kierre jatkuu koko ajan. Väestö lisääntyy, sotii ja
yhtyy isommiksi kokonaisuuksiksi yhä harvempien johtajien
alaisuuteen. Tässä prosessissa "järki" on
Adler-Karlssonin mukaan "vain kaunis koriste, jonka me
jälkikäteen liitämme tapahtumiin".
Adler-Karlsson uskoo, että
perintötekijät vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen enemmän kuin
yleensä luullaan. Hän todistelee ajatustaan mm. viittaamalla
J.Philippe Rustonin tutkimukseen, jonka kohteena oli 573 aikuista
kaksosparia, ja jossa vertailtiin kaksosten asenteita. Tässä
tutkimuksessa selvisi, että ihmisrakkauden ja aggressiivisuuden
periytymisessä yhteisellä ympäristöllä ei ollut juuri mitään
merkitystä. Eräät muut tutkimukset tukevat näitä havaintoja.
Adler-Karlsson ei pidä mahdottomana, etteivätkö myös poliittiset
asenteet voisi olla biologisesti perittyjä - eräät
tutkimustulokset kun hänen mukaansa viittaavat tähän suuntaan.
Adler-Karlsson myöntää, että hänen
geneettisen perimän mallinsa voi joistakin tuntua vastenmieliseltä.
Niinpä hän esittää sen lisäksi toisen teorian, joka johtaa
samaan päämäärään ilman että tarvitsisi ottaa huomioon
geneettistä perimää. Tätä toista teoriaa Adler-Karlsson kutsuu
"isojen aivojen determinismiksi" tai "heikoksi
determinismiksi". Tiedetään, että pieni lapsi oppii parin,
kolmen ensimmäisen ikävuotensa aikana puhumaan hänelle täysin
tuntematonta vierasta kieltä pelkästään kuuntelemalla sitä. Myös
toisen vieraan kielen oppiminen on tässä vaiheessa mahdollista,
jolloin lapsesta tulee kaksikielinen. Lapsen vanhetessa "helppous"
vieraan kielen omaksumiseen nopeasti heikkenee. Adler-Karlsson
olettaa, että lapsi on ensimmäisten ikävuosiensa aikana altis
oppimaan pysyvästi paitsi puhekieltä myös sosiaalista "kieltä"
eli sosiaalista käyttäytymistä. Yläluokan lapset oppivat
käyttäytymään hyvin ja keskustelemaan sivistyneesti. He oppivat
komentamaan palvelusväkeä. Alaluokkaiset lapset sen sijaan eivät
opi sivistyneitä tapoja. He eivät voi komentaa palvelusväkeä vaan
joutuvat tottelemaan omia karkeita isiään. He oppivat julmuuksia ja
kirouksia ja riitelyä äidin kanssa. Kummankin luokan lapset
säilyttävät nämä opitut tavat läpi elämän, eikä niitä enää
voi totaalisesti pyyhkiä pois mielestä, niin kuin ei ensimmäistä
oppimaansa puhekieltäkään.
Adler-Karlsson olettaa, että
yläluokkien vanhemmat ovat ehkä kautta historian opettaneet
lapsilleen tiettyä valloitushaluista taistelukäyttäytymistä, ja
tämä yhdessä geeniperimän kanssa selittää yhteiskuntia
hallitsevien A-ihmisten valikoitumisen ja uusiutumisen.
Adler-Karlssonin analyysi yhteiskuntien
kehityksestä osuu monilta osin oikeaan, vaikka hänen joidenkin
päätelmiensä tieteelliset perusteet saavat varmaan kriittisimpien
tiedemiesten hiukset nousemaan pystyyn. Johtopäätökset, joita
Adler-Karlsson analyysinsä lopuksi tekee, hämmentävät taas niiden
mieliä, jotka olisivat toivoneet häneltä radikaalimpia
vastaehdotuksia eri puolilla väijyvään diktatuurin uhkaan.
Adler-Karlsson uskoo, että emme voi
muuttaa ihmiskunnan peruslakeja, koska ne ovat geneettisesti ja
biologisesti määräytyviä. Emme siis pysty luomaan tasa-arvoa,
eikä meidän edes tule yrittää niin tehdä. Anarkistit ja muut
tasa-arvoon pyrkivät ryhmät tekevät turhaa työtä; niiden
haaveilema "tasa-arvo" johtaisi lopulta vain entistä
kauheampaan tyranniaan, niin kuin tapahtui kun pyrittiin
"tasa-arvoiseen" kommunismiin. Haaveet tasa-arvosta ja
vallankumouksesta ovat Adler-Karlssonin mukaan päiväunia, joihin
voi paeta - eivät realistista politiikkaa. Luonnonvalinnan sääntöjen
mukaan joidenkin ihmisten kuuluu olla huipulla ja joidenkin kuuluu
olla pohjalla. Joidenkin kuuluu olla rikkaita, ja joidenkin kuuluu
olla köyhiä. Jos rikkaus tasataan pakolla, riittää sitä kaikille
vähemmän.
Kun emme voi pyrkiä tasa-arvoon emmekä
voi tehdä vallankumousta, mitä oikeastaan voimme tehdä?
Adler-Karlsson ehdottaa, että meidän
tulee ensiksi toimia siten, että tyrannia tai vallankumous ei
pääsisi tuhoamaan nykyistä järjestelmää - johon meidän on
tehtävä hienosäätöä, jotta "koneisto" toimisi
parhaalla mahdollisella tavalla. Toiseksi meidän tulee
"mahdollisuuksien tasa-arvon" hengessä selvittää, keiden
tulee istua valtapyramidin eri osissa ja miksi. Osa ihmisistä on
syntynyt tai kasvatettu hallitsemaan, jotkut taas alistumaan.
Kolmantena päämääränä meidän tulee Adler-Karlssonin mukaan
motivoida ihmiset työskentelemään vapaaehtoisesti yhteiskunnan
puitteissa ilman diktatuurin ja pakon uhkaa.
"Radikaalipasifistiksi"
julistautunut Adler-Kalsson haluaa antaa neuvoja. Muutoksen on hänen
mielestään alettava pienistä asioista. Maailma ei voi muuttua, jos
ihmiset eivät välitä edes siitä lähiympäristöstään, johon he
itse voivat vaikuttaa. Köyhien ihmisten tulisi voittaa laiskuutensa
ja kehittää kiipimismentaliteettiaan pärjätäkseen paremmin.
Ihmisten tulisi laajentaa spontaani lähimmäisenrakkautensa
globaaliksi. Järjestelmien tulisi toimia perheiden tavoin.
Elinikäinen tarveorjuus ja palkkaorjuus olisi korvattava muutaman
vuoden kestävällä "kansallisella orjuudella", jonka
aikana ihminen ansaitsee yhteiskunnalle sen minkä ansaitsee - ja saa
sitten elää loppuikänsä miten tahtoo, kansalaispalkkaa nauttien.
Sodat pitäisi pyrkiä estämään. Adler-Karlssonin visioissa
siintää lopullisena päämääränä jonkinlainen "maailmanvaltio",
joka väistämättä min.A/P-lain mukaan toteutuu. Tämän
yhdentymisen vaihtoehto on maailman tuhoutuminen.
Vaikka Adler-Karlsson kuvaileekin hyvin
valtataistelua ja yleistä tendenssiä vallan keskittymiseen, kaikkia
hänen mielipiteitään ei voi kritiikittä sivuuttaa. Adler-Karlsson
todistaa, että ihmiset ovat hormoniensa ja geeniensä vuoksi mitä
ovat, eikä heidän peruskäyttäytymiseensä voi vaikuttaa.
Kuitenkin hän heti perään pikkutarkasti neuvoo, miten ihmisten
tulisi muuttua, jotta elämämme maapallolla olisi onnellisempaa.
Adler-Karlsson yksinkertaistaa asioita. On totta, että vanhempien
koulutustasolla ja yhteiskunnallisella asemalla on vaikutusta heidän
lastensa koulutustasoon ja yhteiskunnalliseen asemaan. Hallitsevaa
A-ihmistyyppiä ja alistuvaa P-ihmistyyppiä ei tämän yhteyden
perusteella kuitenkaan voi pitää erillisinä rotuina, jotka eivät
koskaan sekoittuisi toisiinsa. Sekoittuminen on jo pelkästään
avioliittojen kautta täydellinen, ja ilman sekoittumistakin A-suvut
rappeutuvat helposti P-suvuiksi, koska niiden hemmotellut perilliset
ovat liian laiskoja taistellakseen paikastaan yhteiskunnassa.
Aktiivisimmat nousijat - Stalin, Hitler, Bill Gates, Bill Clinton -
tulevat aina valtasukujen ulkopuolelta, ja uudet valtasuvut
syrjäyttävät entiset.
Meissä kaikissa on aineksia olla
A-ihminen tai P-ihminen. Tuleeko meistä vallanhimoisia pyrkyreitä,
välinpitämättömiä alistujia vai jotain siltä väliltä riippuu
kymmenistä eri tekijöistä, joista vain yksi on peritty luonteemme.
Lapsuudenkokemuksemme, perhetaustamme, kyvykkyytemme selvitä
haasteista, kiinnostuksemme eri asioista, tilanteet, joihin joudumme,
ympä-ristö, jossa elämme, ihmissuhteemme... listaa voisi jatkaa
pitkään. Nämä kaikki vaikuttavat siihen, mitä me käytännössä
olemme. Geenimme ovat siinä määrin samanlaisia, että suurin
ratkaiseva tekijä on sattuma.
Pitäisikö meidän siis rakentaa
yhteiskuntamme sattuman varaan?
Pitäisi - ainakin Matti Hyryläisen
mielestä. Tutkijainsinöörin virasta omaperäiseksi
yhteiskuntateoreetikoksi 70-luvulla siirtynyt Matti Hyryläinen toi
vuonna 1987 julkisuuteen uudenlaisen poliittisen teorian, jolle hän
antoi nimen "persoonakratia". Se on uusi
yhteiskuntajärjestelmä, ja se on suunniteltu vaihtoehdoksi
diktatuurille ja demokratialle.
Monien muiden ajattelijoiden tavoin
Hyryläinen tajuaa niin diktatuurin kuin nykymuotoisen demokratiankin
ongelmat. Hän analysoi päätöksentekotapoja ja jaottelee ne
kolmeen eri vaihtoehtoon: a) Joidenkin ihmisten oikeassa oloa
painottavaan, b) enemmistön tahtoa painottavaan ja c) yksilöiden
välistä tasa-arvoa painottavaan. Diktatuurissa päätökset tehdään
ensiksi mainitulla periaatteella. Diktaattori on "oikeassa"
ja hän päättää. Muiden mielipiteellä ei ole merkitystä.
Demokratiassa enemmistön tahto ratkaisee vaalien välityksellä, ja
vähemmistön on alistuttava. Millainen voisi olla kolmas vaihtoehto?
Hyryläinen analysoi darwinilaisen kehitysopin ideaa ja pyrkii
ottamaan siitä mallia yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Hänen
tulkitsemansa kehitysopin mukaan elämä on syntynyt täysin
sattumalta, ja ympäristö on valinnut sattumanvaraisista
mutaatioista kulloinkin sopivimmat ja elinkelpoisimmat. Sattumat ovat
vähitellen johtaneet yhä suurempaan mielekkyyteen, samalla kun
elämänmuodot ovat kehittyneet yhä monipuolisemmiksi. Ihmisen
kehityttyä tarpeeksi hänen oma mielekkyytensä on hylännyt
sattumat. Ihminen on päätynyt yhteiskuntarakenteisiin, joissa
"pyrkimykset asioiden varmuuksiin kasaantuvat liian suuriksi ja
fyysisesti romahtaviksi rakenteiksi".
Sattumien avulla voidaan siis päästä
mielekkyyteen. Periaatetta ei kuitenkaan saisi hylätä, kuten on
tehty. Sattuman pitäisi antaa ohjata myös yhteiskuntia. Hyryläisen
kehittelemässä persoonakratiassa jokaisen ihmisen mielipide on
samanarvoinen. Sattuman annetaan ratkaista, mikä mielipiteistä
otetaan yhteisen päätöksenteon pohjaksi. Mitä enemmän
kannattajia jollakin mielipiteellä on, sitä suurempi mahdollisuus
sillä on toteutua, kun arvonta suoritetaan.
Hyryläisen persoonakratian käytännön
toteutus rakentuu osittain perinteisten hallintorakenteiden
ajatukselle. Järjestelmän valtaelimet ovat äänestäjäkunta,
edustusto ja johtaja. Lakiehdotuksia voivat tehdä sekä johtaja että
edustusto. Laki astuu voimaan, mikäli kaksi näistä kolmesta
valtaelimestä sen hyväksyy. Jos ehdotus on puhtaasti johtajan oma
mielipide, se tarvitsee tuekseen sekä edustuston että kansan
hyväksynnän. Edustuston vaalien ajankohta arvotaan
sattumanvaraisesti tietokoneella, jotta ehdokkaiden todelliset teot -
ei vaalipropaganda - ratkaisisivat heidän mahdollisuutensa tulla
valituiksi. Päätökset edustuston sisällä ja kansan keskuudessa
tehdään arpomalla. Yksi sattumanvarainen kansalainen tai edustaja
riittää periaatteessa ilmituomaan koko kansan tai koko edustuston
tahdon. Hyryläinen on valmis joustamaan tässä periaatteessa hieman
demokratian suuntaan, jolloin päätöksen pohjaksi valitaan kymmenen
kansalaisen ja kahden edustajan mielipide. Hyryläinen myöntää,
että hänen järjestelmässään on sisäistettynä niin demokratia
kuin diktatuurikin, ja että järjestelmä voi helposti kehittyä
jompaan kumpaan suuntaan, mikäli ulkoiset uhkat tai muut tekijät
sitä vaativat.
Vaikka Hyryläinen olettaakin, että
hänen järjestelmänsä johtaisi poliittisen kulttuurin siihen
suuntaan, että valtiovalta vähitellen kuoleutuisi, voisi käydä
myös toisin päin. Järjestelmä, joka voi kehittyä diktatuuriksi,
yleensä myös kehittyy diktatuuriksi, ainakin mikäli Gunnar
Adler-Kalssonin min.A/P -lakia on uskominen. Johtaja voi tehdä
yksinvaltaisia päätöksiä esimerkiksi ehdottamalla samaa lakia
uudestaan ja uudestaan hieman eri tavalla muotoiltuna, kunnes
arpaonni suosii häntä, ja edustustosta löytyy joku lakia
kannattava. Edustusto sen sijaan ei voi saada läpi lakeja, joita
johtaja ja kansa vastustavat.
On mahdollista, että pitkällä
aikavälillä Hyryläisen persoonakratia todellakin johtaisi
järkeviin tuloksiin. Onhan hänen esittämänsä periaate tavallaan
jo nyt olemassa. Luonnonvalinta on kautta aikojen karsinut pois
elinkelvottomia mielipiteitä ja käytäntöjä. Maata ei enää
ajatella littanaksi maailmankaikkeuden keskipisteeksi, orjuutta ei
enää pidetä hyväksyttävänä, kuninkuuden ei enää ajatella
olevan Jumalasta, saksalaiset eivät enää pidä itseään
arjalaisina jne.
Jos mielipiteiden "luonnonvalintaa"
yritetään nopeuttaa arvonnan avulla, saatetaan päätyä
katastrofeihin. Ihmiskunta ei sentään ole mikään laboratorio,
eivätkä ihmiset ole koe-eläimiä. Persoonakratiassa järkevillä
ehdotuksilla on keskimäärin suurempi todennäköisyys toteutua kuin
tyhmillä ehdotuksilla, onhan ihmisten enemmistö jotakuinkin
järkevä. Täysin tuhoisien ehdotusten mahdollisuus on kuitenkin
myös olemassa. Kun maailma tuhoutuu ydinsodassa, ihmisiä tuskin
lohduttaa tieto, että se tapahtui pienellä todennäköisyydellä.
Persoonakratia ei ole perinteistä
yhden "oikeassa" olevan ihmisen diktatuuria. Se ei myöskään
ole edusteista enemmistön diktatuuria, jossa kansalaisten on
alistuttava valitsemansa parinsadan kansanedustajan päätöksiin.
Tasa-arvoako se siis on? Ehkä, mutta kierolla tavalla.
Persoonakratia on diktatuuria, jossa ei ratkaise enemmistö eikä
oikeassa oleminen vaan diktaattoreiden kollegio ja puhdas sattuma.
Kenestä tahansa voi tulla hetkellinen diktaattori arpaonnen ja oman
mielipiteensä kautta. Kansalaiset joutuvat alistumaan vuosittain
muutaman sadan mielivaltaisesti valitun diktaattorin päätöksiin.
Tasa-arvon kannalta ei ole oleellista,
kuka päätöksen tehnyt, jos itse päätös on epätasa-arvoinen.
Kun poliisi pamputtaa, mitä väliä on, keneltä se on saanut
valtuutuksensa.
Hyryläinen kritisoi perinteisiä
ehdotuksia maailman tilanteen parantamiseksi. Ne ovat muotoa:
"tuotantoa on ohjattava vähemmän luontoa rasittavaan
suuntaan", "meidän on luovuttava aseista", "ihmisten
on opittava kuluttamaan vähemmän", "koneet on rikottava"
jne. Hyyryläinen toteaa, että tällaisten ohjeiden mukaan toimien
on yhtä mahdotonta saavuttaa tuloksia kuin alkemistien pajassa oli
mahdotonta valmistaa kultaa.
Miksi hän sitten ehdottaa, että
nykyinen järjestelmämme on korvattava persoonakratialla?
Matti Hyryläisen persoonakratia
esiteltiin edellä lähinnä siksi, että se on tavallisuudesta
poikkeava yritys ratkoa nykyjärjestelmien ongelmia. Hyryläisen
ehdottama järjestelmä todennäköisesti hautautuu historian
roskakoreihin monien muiden toteutumattomien ehdotelmien joukkoon.
Tällaisten tasa-arvoon tähtäävien ehdotusten putkahteleminen aika
ajoin esiin osoittaa joka tapauksessa monien pitävän
nykyjärjestelmäämme epätasa-arvoisena. Uudet ehdotukset
osoittavat myös sen, että Platonin, Hobbesin, Rousseaun ja Marxin
käymä keskustelu yhteiskuntamuotojen paremmuudesta ei ole vielä
ohitse, vaan sitä käydään yhä. Tämän keskustelun valossa
nykyinen parlamentaarinen järjestelmämme ei ole sen lopullisempi
kuin olivat Inkojen tai Azteekkien menneet yksinvaltiudetkaan. Monet
itsestäänselvyytenä pitämämme asiat ja käsitteet ovat vain
ohimenevää harhaa.
Ei yleensä tarvitse lukea kuin muutama
rivi politiikkaa käsittelevää tekstiä kuin jo törmää sanoihin
"tasa-arvo" ja "kansanvalta". Nämä sanat
esiintyvät niin yksittäisten kansalaisten, puolueiden kuin
valtionkin julkaisemissa teksteissä. Kansalaiset haluavat näitä
asioita, puolueet lupaavat toteuttaa näitä asioita ja valtio
väittää näiden asioiden jo toteutuneen.
Valtiosääntökomitea kirjoitti
välimietinnössään vuonna 1974 seuraavasti:
"Kansanvalta on sellainen
hallitusjärjestelmä, jossa kansalaisilla on yhtäläinen oikeus ja
tosiasiallinen mahdollisuus määrätä, ketkä tosiasiallisesti
valtaa käyttävät, ja myös valvoa, miten valtaa käytetään. Se
on alhaaltapäin tulevaa vaikuttamista yhteiskunnan asioiden
hoitamiseen, kansalaisten osallistumista heihin itseensä
kohdistuvaan vallankäyttöön. Kansa on kaiken julkisen vallankäytön
alkulähde. Vallankäyttäjät ovat kansalle vastuussa toiminnastaan.
Ei valtaa ilman vastuuta on yksi kansanvaltaisen järjestelmän
perusperiaatteita. Lisäksi kansanvaltainen ajattelu korostaa
yksilöiden välistä tasa-arvoa ja hyvinvointivaltiolle ominaista
yksilöiden elämän vähimmäistarpeiden toteuttamista."
Kun tarpeet on toteutettu, ovatko ne
sen jälkeen todellisia tarpeita? Tällainen kysymys sopisi ehkä
parhaiten tuon ylvään julistuksen luonteeseen. Syventykäämme nyt
kuitenkin tekstiin hieman vakavammin.
Olettakaamme, että Suomessa on
vallalla julistuksessa määritelty "kansanvalta". Onko
kaikilla kansalaisilla julistuksen tarkoittama yhtäläinen
mahdollisuus määrätä, ketkä valtaa käyttävät? Mitä
tarkoitetaan sanalla "valvoa"? Mitä tarkoitetaan
osallistumisella omaan itseensä kohdistuvaan vallankäyttöön?
Miten vallankäyttäjien "vastuu" ilmenee? Mitä
tarkoitetaan yksilöiden välisellä tasa-arvolla?
Edellä mainittuihin kysymyksiin on
kenen tahansa helppo vastata itsekin, eivätkä eri ihmisten
vastaukset todennäköisesti kovin paljon poikkea tosistaan.
Kansalaisten "yhtäläinen"
mahdollisuus vaikuttaa siihen, ketkä valtaa käyttävät loppuu jo
politiikkaan osallistumisen alkumetreillä eli äänestyskopissa. Se
joka ei äänestä jonkin puolueen ehdokasta, voisi saman tien jäädä
kotiinsa. Sitoutumaton ehdokas tarvitsee monta kertaa enemmän ääniä
kuin puolueiden ehdokkaat, eikä hänellä ole käytössään
puolueen vaalikampanjarahoja. Tällaisen ehdokkaan äänestäminen
näkyy prosentin tuhannesosien lisäyksenä TV-ruudun pylväässä
"muut". Vallankäyttöön sillä ei ole vaikutusta. Hyvin
epämääräinen vaikutus on myös puolueen ehdokkaalle annetulla
äänellä. Ääni voi nimittäin päätyä jollekin toiselle
ehdokkaalle, jota äänestäjä ei ikinä äänestäisi. Vaaliliitot
voivat viedä äänen jopa aivan eri puolueelle. Ero kommunistimaiden
yhden puolueen vaalilistan ja Suomen muutaman puolueen vaalilistan
välillä on yllättävän vähäinen. Kummassakin tapauksessa
tiedetään jo ennen vaaleja, mitkä puoluetoimistot tulevat
hallitsemaan maata vaalien jälkeen: samat kuin ennen vaalejakin.
Ainoastaan henkilönimissä on Suomen järjestelmässä pientä
epävarmuutta.
Kansalaisen oikeus "valvoa"
vallankäyttöä ei käytännössä merkitse muuta kuin, että
kansalaisella on oikeus ilmoittaa vallankäyttäjän tekemästä
rikoksesta tai virkavirheestä, jos sellainen tulee hänen tietoonsa.
Harjoitetun politiikan sisällöstä hänellä ei ole mitään
sanomista. Seuraavissa vaaleissa hän tosin voi antaa äänensä
jonkin toisen puolueen ehdokkaille. Vallankäyttäjien pääosaa eli
virkamiehistöä ei kuitenkaan valita vaaleilla.
Edellä olevan "kansanvallan
julistuksen" lopussa on pakollinen maininta yksilöiden
välisestä tasa-arvosta. Tuota väitettä ei tarvinne tämän
tarkemmin analysoida. Riittää, kun todetaan, että väitteet
"tasa-arvosta" ovat poliittisessa järjestelmässämme
sanoja vailla merkitystä. Kansalaiset voivat kyllä olla lain edessä
tasa-arvoisia, mutta koska laki on jo sinänsä määritellyt eri
asemissa toimivat ihmiset eri arvoisiksi, tasa-arvolla ei ole mitään
merkitystä.
Valtiosääntökomitean julistuksessaan
käyttämä sana "kansanvalta" on epämääräinen. Sehän
ei kerro yhteiskuntajärjestelmästä ja kansalaisten keskinäisistä
valtasuhteista mitään. Millainen järjestelmä tahansa voi väittää
olevansa kansanvaltainen. Jopa Adolf Hitler käytti Taisteluni
-kirjassaan kaavailemastaan diktatuurista nimitystä "germaaninen
kansanvalta". Kansanvalta joutaa niin järjestelmänä kuin
käsitteenäkin syrjään. Samoin syrjään joutaa myös käsite
"demokratia", sillä sekin voidaan määritellä miten
halutaan.
Alkuperäisessä helleenisessä
demokratiassa valtaa käytti vapaiden miesten enemmistö. Syrjässä
olivat niin orjat kuin vapaiden miesten vähemmistökin. Vaikka
orjaluokkaa ei olisikaan, demokratia merkitsee pelkkää enemmistön
diktatuuria. Kaikkein brutaalimmalla tavalla kansanvallan ja
demokratian käsitteillä leikkivät kommunistit. Heidän
"kansandemokratiansa" osoittivat, kuinka sisällyksettömiä
nämä käsitteet lopulta ovat. Jos halutaan luoda järjestelmä,
jonka kantavana periaatteena on kansalaisten tasa-arvo, järjestelmän
nimen - mikä se sitten onkin - tulee ilmaista "absoluuttisen
poliittisen tasa-arvon" ajatusta.
Lainsäädäntöneuvos Antti Kivivuori
on kirjoittanut teoksessa "Näennäinen demokratia", että
Suomen lait eivät synny demokratian periaatteen mukaisesti. Hänen
mielestään demokratiaa hämärtäviä piirteitä löytyy mm.
lainsäädäntötyön tietopohjan keräämisestä, lainvalmistelusta
sekä lakeihin liittyvästä julkisesta keskustelusta. Kollektiivinen
päätöksenteko ja anonyymit lainvalmistelijat häivyttävät
vastuun. Tilannetta ei paranna se, että "tiedotusvälineet
toimivat kritiikittömästi tai suorastaan manipuloivasti".
Kun lainsäätämisvallan ja
laintulkitsemisvallan rajaa siirrettiin parlamentilta tuomareiden
hyväksi vuonna 1980, korkein oikeus sai Kivivuoren mukaan
ennakkotapaustuomioistuimen aseman. Korkeimman oikeuden jäsenen Eeva
Vuoren mökkikaupoista syntynyt kuohunta ja vaatimukset Vuoren
eroamiseksi osoittivat, että edes valtion ylimmät virkamiehet eivät
voi vaikuttaa korkeimman oikeuden kokoonpanoon tai toimintaan. Kuinka
siis tavallisilla kansalaisilla voisi olla mahdollisuus määrätä
ja valvoa tuomioistuimen vallankäyttöä?
Kivivuori ei ehdota vallankumousta,
sillä lainsäädäntöneuvokset eivät ehdota vallankumouksia. Hehän
ovat järjestelmän tuotteita. Kivivuoren kritiikistä voi kuitenkin
havaita, että jopa järjestelmän sisällä on ihmisiä, jotka ovat
havainneet lakien syntymekanismissa epädemokraattisia piirteitä. Jo
lainvalmisteluvaiheessa erilaiset demokraattisen kontrollin
ulkopuolella olevat piilovaikuttajat, kuten asiantuntijana käytetyt
poliisit, pääsevät vaikuttamaan lakien syntyyn. Mitä "kovempi"
eli poliisin valtaa lisäävämpi laki on, sitä suuremmin poliisi
itse pääsee vaikuttamaan lain sisältöön - onhan poliisi
nimenomaan tällaisten pakkokeinolakien asiantuntija.
Antti Kivivuori ei ole ainoa, joka on
havainnut systeemimme vieraantumisen demokratian ihanteista.
Ympäristökysymyksissä julkisuutta saanut asianajaja Matti Wuori on
taitavasti medioita hyväksi käyttäen jo pitkään painottanut
järjestelmän epäkohtia. Hän on nimittänyt nykyistä
lakitehtailua "yltiölegalismiksi", joka on paitsi
tukahduttava myös tehoton yhteiskunnan ohjailukeino. Tällaisessa
lainsäädäntökulttuurissa sääntelyn muodolliset
toimivaltanäkökohdat ajavat Wuoren mukaan itse sääntelyn sisällön
ohitse. Wuori on todennut, että Suomessa on 50 000 eri normia
pelkästään säätelemässä eri viranomaisten keskinäisiä
toimivaltarajoja.
Wuori arvostelee voimakkaasti
ympäristönsuojelun tilaa ja viranomaisten keskittymistä
ympäristöntuhoajien sijasta luonnonsuojelijoiden ahdistelemiseen.
Ympäristötuhot lisäävät radikaalia luonnonsuojelua, mikä lisää
kontrollikeinojen käyttöä, mikä edelleen radikaalistaa
ympäristöaktivistien toimintaa. Seurauksena voi olla ekoterrorismia
ja demokratian luisumista yhä totalitaarisempaan suuntaan.
"Valvonta- kontrolli- ja turvavaltiokehitys murentaa
ihmisoikeuksien ja poliittisten oikeuksien rakennetta, joka on
sittenkin ohut kuin munankuori", Wuori toteaa ja jatkaa:
"Maailma, jossa osa ihmiskuntaa,
rikas vähemmistö, pysyy hengissä alistamalla köyhää enemmistöä
ja alistumalla itse enemmän tai vähemmän totalitaariseen sisäiseen
järjestykseen, ei ole - edes laji-itsekkäistä syistä - elämisen
arvoinen".
Tällaisessa maailmassa me kuitenkin
elämme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti