Olipa kyse simpanssilauman johtajan,
heimopäällikön tai pääministerin vallasta, sen takeena on
väkivalta - ja viime kädessä alistumattoman yksilön elämän
lopettaminen. Väkivallan mahdollisuus häilyy taustalla myös
silloin, kun yhteiskunnan alemmilla tasoilla ratkaistaan ihmisten
välisiä valtasuhteita. Eikä väkivalta menetä merkitystään
kaikkein vaatimattomimmissa tilanteissakaan, esimerkiksi
poikaporukoiden välienselvittelyissä.
Vaikka väkivalta on ikään kuin
"liima", joka vahvistaa ja ylläpitää valtasuhteita, sen
läsnäolo jää helposti huomaamatta. Avointa väkivaltaa ei
nimittäin usein käytetä, vaan pelkkä tietoisuus siitä riittää
pitämään tilanteen stabiilina. Eikä ainoastaan poliittinen valta
vaan myös taloudellinen valta perustuu väkivaltaan. Poliittinen
valta takaa yleensä taloudellisen vallan väkivaltakoneistonsa
avulla, mutta olojen ollessa epävakaat väkivalta voi tulla osaksi
taloutta aivan peittelemättömänäkin. Mafian avoin toiminta ja
väkivaltaiset välienselvittelyt ovat eräs osoitus tällaisesta.
Karl Marx ei ollut täysin väärässä
väittäessään, että oikeusjärjestelmän tehtävänä on
omistavan luokan omaisuuden suojeleminen. Näinhän todella on:
valtio on palkannut joukon väkivaltaisia henkilöitä (poliiseja)
estämään omaisuutemme joutumisen toisten väkivaltaisten
henkilöiden (rikollisten) haltuun. Valtio suojelee meitä, sillä se
haluaa hallittavanaan olevan mieluummin joukon varakkaita
lainkuuliaisia kansalaisia kuin joukon varakkaita rikollisia.
Jotta jokaista alistussuhdetta ei joka
kerta tarvitsisi ratkaista väkivaltaisin keinoin, vallankäyttäjät
ovat aikojen kuluessa kehittäneet järjestelmän, jonka tehtävänä
on valtasuhteiden säätely ja kontrollointi. Tämä järjestelmä on
nimeltään oikeusjärjestys. Lait ovat oikeusjärjestyksen
pelisääntöjä. Ne ovat valtion ja kaikkien sen valtaa käyttävien
aseman perusta. Ei ole siis ihme, että lait ovat aina olleet
vallanomistajille pyhiä ja loukkaamattomia.
Vallan pelisäännöt ovat olleet
olemassa jo niin kauan, että nykyaikainen lakimies ei juuri pohdi,
onko jokin laki oikea vai väärä - tai ainakaan hän ei rupea
pohtimaan, onko lain säätämisessä tai säätämisen perusteissa
ollut jotain pielessä. Tällaisten kysymysten pohdiskelun hän
jättää Karl Marxin kannattajille ja muille
konfliktiteoreetikoille, jotka pyrkivät osoittamaan, että
oikeusjärjestys on pelkästään hallitsevan luokan väline
alistetun luokan sortamisessa. Nykyaikaiselle lakimiehelle riittää
tietoisuus siitä, että valtio ja lait ovat olemassa, ja hänen
tehtävänään on elää ja elättää itsensä niiden puitteissa.
Nykyaikaisen länsimaisen oikeustieteen
taustalta voi löytää valtio-oikeudellisen positivismin
periaatteita. Niiden mukaan valtio on "tahtosubjekti" siinä
kuin yksityinen henkilökin - tosin sillä erotuksella, että valtion
tahdon katsotaan edustavan yhteisesti kaikkia. Positivistisen
ajattelun mukaan valtiotahto on autonomista, suvereenia ja lähtöisin
vain itsestään. Valtiotahdosta ei voi vetää riippuvuuslinjaa
kansaan tai valtiomuotoon, joten valtiotahdon voi yleisenä tahtona
kiteyttää vaikka vain yksi henkilö - esimerkiksi Adolf Hitler.
Oikeus on pakkovalta, joka takaa yksittäisten kansalaisten
vaihtosuhteet ja tekee niistä oikeussuhteita. Tällä tavoin oikeus
vahvistaa omistusoikeuden ja on siten porvarillisen
markkinatalousjärjestelmän olemassaolon takaaja.
Maallikko, joka ei ole koskaan
opiskellut oikeustiedettä, kuvittelee ehkä löytävänsä alan
kirjallisuudesta vastauksen kysymykseen "miksi". Kun hän
sitten ottaa käteensä esimerkiksi jonkin rikosoikeutta käsittelevän
kirjan ja etsii vastausta siihen, miksi jotkut asiat on julistettu
rikoksiksi ja miksi joitakin toisia ei ole, hän löytääkin kirjan
alkulehdiltä lattean määritelmän, jossa kerrotaan, että "rikos
on asia, jonka lainsäätäjä on säätänyt rikokseksi". Miksi
lainsäätäjä on säätänyt jonkin asian rikokseksi on
merkityksetöntä. Kuitenkin juuri tämä kysymys maallikkoa olisi
eniten kiinnostanut. Niinpä hän panee kirjan pois ja ihmettelee,
mitä oikeustiede lopulta on. Hän miettii, mitä tieteellistä on
siinä, että joukko ihmisiä pänttää päähänsä valtavan määrän
kieltoja, jotka joku toinen ihmisjoukko on aikojen kuluessa
lakikokoelmiin säätänyt. Näiden kieltojen soveltaminenko on
tiedettä?
Positivistisen ajattelun mukainen
oikeustiede ei kysele tai kyseenalaista valtion ja sitä ylläpitävien
lakien perusteita. Sille riittää perusteeksi valtion, oikeuden ja
laillisuuden olemassaolon tosiasia. Niinpä mitään epäoikeutettuja
tai huonoja lakeja ei voi olla olemassakaan. Oikeus ei tunne
moraalia. Monesti tulee mieleen, mahtavatko lakimiehetkään tuntea.
Jo Montesquen ja eräiden muiden
esittelemä valtion vallan jakaminen kolmeen osaan tekee oikeudesta
tietyllä tavalla irrallisen ja riippumattoman osan valtiota.
Oikeutta pidetään formaalisena ja abstraktina
järjestelmänä, joka on yhtäläinen
kaikkia yhteiskunnan jäseniä kohtaan, ja jossa oikeusnormit on
erotettu konkreettisista yksilöistä ja tilanteista ja suhteista.
Oikeuden moraalittomuus ja
riippumattomuus muista kuin valtiosta alentaa sen itsenäisestä
toimijasta pelkäksi työkaluksi, joka tottelee kuuliaisesti
kulloisenkin käyttäjänsä käskyjä. Oikeus on kuin auto, joka ei
kysele, istuuko ratin takana pakeneva murhaaja vai häntä
takaa-ajava poliisi. Oikeus ei estänyt Hitleriä tuhoamasta
juutalaisia, eikä se estänyt Stalinia pystyttämästä
vankileirejä. Oikeus ei rankaissut Saddam Husseinia, kun hän
määräsi joukkonsa hyökkäämään Kuwaitiin. Vallankäytön
näkökulmasta voisimme oikeastaan lopettaa oikeuden tarkastelemisen
tähän. Oikeudella on kuitenkin myös historiallinen ja filosofinen
puolensa, jota ei voi sivuttaa.
Mistä oikeus on saanut alkunsa?
Vallanpitäjän valta on aina
perustunut väkivaltaan. Muinainen babylonialainen hallitsija
esimerkiksi tuskin on tarvinnut oikeusistuinta alistaakseen jonkun
niskoittelevan talonpojan. Hänelle on ollut tarpeeksi oikeutta
siinä, kun joukko sotureita on hänen käskystään sytyttänyt
kapinallisen talon tuleen ja sivaltanut talossa asuvalta pään irti.
Se on ollut isännänvaltaa aidoimmillaan.
Kuten jo simpanssien yhteisöä
tarkasteltaessa todettiin, poliittinen johtaja ei salli kilpailevaa
vallankäyttöä vaan hän pyrkii ratkaisemaan alaistensa keskinäiset
konfliktit. Riita-asioiden ratkaiseminen kuluu siis periaatteessa
hallitsijalle, mutta yhdenkään kuninkaan aika ei riitä jokaisen
pikku riidan ratkaisemiseen. Tämän vuoksi hallitsija tarvitsee
avukseen kiinteän oikeus-järjestelmän virkamiehineen ja
kirjoitettuine sääntöineen. Tämä vakituinen oikeus korvaa
perinteisten heimoyhteiskuntien käytännön, jossa heimon vanhimmat
tarvittaessa kokoontuvat päättämään jostakin oikeudellisesta
asiasta. Kun oikeus ja sen toimintamenetelmät vähitellen ovat
vakiintuneet, hallitsijat ovat saaneet oikeudesta itselleen kätevän
hallinnan apuvälineen suoran väkivallankäytön lisäksi.
Oikeus ja filosofia ovat aina jollakin
tavalla liittyneet yhteen tai ainakin askaroineet samanlaisten
kysymysten parissa. Monet itseään arvostavat filosofit ovat
julkaisseet omat "oikeusfilosofiansa", joille myöhemmät
filosofit ovat julkaisseet omat "kritiikkinsä". Hegel ja
Marx ovat yksi esimerkki tällaisesta filosofi-kriitikkofilosofi
-suhteesta.
Jo 22 vuotta ennen Hegeliä oli toinen
suuri saksalainen filosofi Immanuel Kant julkaissut oman
"oikeusfilosofiansa" teoksensa "Metaphysik der Sitte"
osana. Aivan kuin Hegelkin, Kant oli jossakin määrin ristiriitainen
tiedemies, joka esitti erilaisia näkemyksiä eri elämänsä
vaiheissa. Eräät Kantin ajatukset ovat hyvin liberalistisia, kun
taas jossakin yhteydessä hän esitti lujaa valtiovaltaa tukevia
näkemyksiä - joihin tosin liittyi ajatus, että "mitä kansa
itse ei voi päättää puolestaan, sitä myöskään lainsäätäjä
ei voi päättää kansan puolesta". Kantin myöhemmillä
tulkitsijoilla on siis riittänyt pohdiskeltavaa, aivan kuten
Hegelinkin. Nämä molemmat miehet työskentelivät
riippuvuussuhteessa aikansa hallitsijoihin, joten eri aikoina
syntyneiden kirjoitusten eroja voidaan ehkä arvioida tässä
valossa. Julkaisemattomana Kantin "pöytälaatikkoon" jäi
jopa kirjoitus, jossa hän salli kansalle oikeuden vastustaa lakeja,
jotka eivät vastaa sen tahtoa.
Oikeuden alkuperä on Kantin mukaan
moraalissa, ja hänen oikeusajattelunsa lähtökohtana on "moraalinen
toiminta". Moraali ei ole Kantin mukaan mikään ihmisen
luontainen ja alkusyntyinen ominaisuus vaan puhtaasti järjen tulosta
ja vapaata luonnollisista mieltymyksistä. Moraalinen toiminta
tapahtuu kunnioituksesta moraalilakia kohtaan, jonka ihminen on itse
säätänyt. Säätämänsä lain kautta ihmisestä voi tulla vapaa
positiivisesti, vapaa mieltymyksistään. Hänestä tulee moraalinen
subjekti. Moraalisuuden kannalta ratkaisevaa on toiminnan motiivi.
Millainen toiminta sitten on
moraalista, oikeaa?
Kant erottaa legaalisen ja moraalisen
toiminnan toisistaan. Valtion säätämien lakien mukainen toiminta
on hänen mukaansa legaalista, ja omantunnon säätämien lakien
mukainen toiminta on moraalista. Oikeuden pätevyys on Kantin mukaan
kuitenkin sekin peräisin moraalista, joten oma moraali ei voi antaa
vapautta oikeudesta piittaamattomuuteen.
Kantin määrittelemä oikeuden yleinen
periaate kuuluu: "Toiminta on aina oikeaa, kun se tai sen
maksiimi mahdollistaa itse kunkin mielenvallan sovittamisen yhteen
jokaisen muun mielenvallan kanssa universaalien lakien puitteissa".
Tämän määritelmän lähtökohtana on lähinnä negatiivinen
vapaus eli kunkin velvollisuus olla loukkaamatta toisten oikeuksia.
Periaate ei velvoita moraaliseen toimintaan, positiivisen vapauteen.
Näkemys on jossakin määrin liberalistinen, ja tämän ajatustavan
mukaisesti Kant ei anna valtiolle Hegelin tapaan jumalallisia tai
yli-inhimillisiä ominaisuuksia vaan pitää valtiota lähinnä
välttämättömänä pahana, jota tarvitaan huolehtimaan siitä,
että ihminen eläisi, jos ei moraalisesti niin vähintään
ulkoisten lakien mukaisesti.
Kant ilmaisee oman käsityksensä
moraalisuudesta seuraavilla kategorisilla imperatiiveilla: "Toimi
vain sen maksiimin mukaan, jonka kautta saatat samalla toivoa, että
se tulisi yleiseksi laiksi." "Toimi niin, kun toimintasi
maksiimin tahdostasi pitäisi tulla yleiseksi luonnonlaiksi."
"Toimi niin, että käytät ihmistä sekä omaa että jokaisen
muun persoonaa, aina samalla tarkoitusperänä eikä koskaan
pelkästään välineenä."
Vaikka Kant kieltääkin kansaa
nousemasta lakeja ja hallitusvaltaa vastaan, hän kritisoi
patrimoniaalista hallintotyyliä: "Hallinto, joka on rakennettu
kansaan kohdistuvalle hyvälle tahdolle isän suhdetta lapsiinsa
vastaavasti, ts. isällinen hallinto, jossa alamaiset alaikäisinä
lapsina, kykenemättöminä erottamaan, mikä heille itse asiassa on
hyödyllistä ja mikä vahingollista, pakotettaisiin käyttäytymään
yksinomaan passiivisesti (...), on suurinta ajateltavissa olevaa
despotismia."
Eikö suomalainen pamppu, poliisi ja
pakko -politiikka ole juuri tätä?
Kant luettelee kolme "luovuttamatonta
ihmisoikeutta", jotka voivat toteutua oikeudellisesti
säädellyssä valtiossa ja kansalaisyhteiskunnassa. Ne ovat: a)
Vapaus oikeutena olla kunnioittamatta muita kuin niitä
velvollisuuksia, joihin itse on antanut suostumuksensa, ja
mahdollisuutena toisen oikeuksia kunnioittaen tavoitella sellaista
onnea kuin itse haluaa. b) Valtiokansalaisten oikeudellinen
tasa-arvo. c) Itsenäisyys, kansalaisten riippumattomuutena.
"Luovuttamattomien
ihmisoikeuksien" esittäminen on tavallaan ristiriidassa Kantin
ehdotonta tottelevaisuutta vaativien lausuntojen kanssa. Edes
luovuttamattomat ihmisoikeudet eivät Kantin mukaan salli kansan
nousta tyranniansa vastaan, olipa sorto olisi kuinka sietämätöntä
tahansa - paitsi jos vallankumous on laissa sallittu!
Yhteiskunnallisen reformin on Kantin mukaan aina lähdettävä
hallitsijasta. Myös Kantin aikana tapahtunut Ranskan vallankumous
oli hänen mielestään väärin, vaikka sen päämäärät olivat
oikeutettuja ja kannatettavia.
Luovuttamattomissa ihmisoikeuksissaan
ja moraalin kategorisissa imperatiiveissaan Kant tunnustaa tasa-arvon
ja oikeudenmukaisuuden ihanteet. Hän ei kuitenkaan usko, että
näiden ihanteiden pohjalta voidaan hallita valtiota ja
oikeuslaitosta. Ne perustuvat maallisempiin hyötynäkökohtiin.
Kant piti ihmiskunnan päämääränä
yleistä kosmopolitismia ja ikuista rauhaa. Siitä huolimatta hän,
kuten Hegelkin, ihaili sotaa ja sen nostattamaa sankaruutta:
"Jopa sodassa, jota käydään
järjestyneesti ja kansalaisoikeuksien pyhittämiseksi, on jotakin
ylevää, ja samalla se ylevöittää sotaa näin käyvän kansan
ajattelutapaa sitä enemmän, mitä suurempiin vaaroihin se joutuu
onnistuen niistä rohkeasti selviytymään: kun sitä vastoin pitkä
rauha nostaa hallitsevan esiin pelkän kauppiashengen ja sen mukana
alhaisen itsekkyyden, pelkuruuden ja hempeyden, alentaen näin kansan
ajattelutavan."
133 vuotta myöhemmin eräs toinen
suuri saksalainen, Adolf Hitler, esitti kirjassaan samanlaiset
päätelmät rauhantilan kansaa rappeuttavasta vaikutuksesta. Vieläkö
löytyy filosofeja, joille sota merkitsee siunausta? Vihreän
ekofasismin "guru" Pentti Linkola ehkä?
Historiallisesti oikeusjärjestelmän
katsotaan kasvaneen rikosoikeudesta. Oikeuden tehtävänä on ollut
työnjaon ja siihen liittyvien alistussuhteiden ylläpitäminen.
Tunnetun saksalaisen sosiologin Max
Weberin oikeussosiologiset teoriat pohjautuvat ajatukseen, että
oikeus on lähtöisin tavoista. Weber katsoo, että kaikki pysyvät
sosiaaliset suhteet edellyttävät tiettyä ennustettavuutta, ja tuo
ennustettavuus edellyttää joitakin vakiintuneita tapoja toimia ja
reagoida muiden toimiin. Ihmisten välisessä kanssakäymisessä ei
olisi mitään järkeä, jos kukaan ei voisi koskaan ennalta
aavistaa, millaisen reaktion joku hänen toimensa muissa aiheuttaa.
Ennustamattomuus onkin Weberin mukaan ainoastaan "mielisairaiden
etuoikeus". Weber uskoo useimpien lakien syntyneen siten, että
pitkään jatkuneista tavoista on tullut vähitellen
sovinnais-sääntöjä, ja sovinnaissäännökset ovat aikaa myöten
vahvistuneet oikeus-säännöiksi. Koska oikeussäännöt luovat
tapoja, järjestelmä vahvistaa koko ajan itseään.
Lakien kehittymisen taustalla on myös
uskonnollinen tekijä. Uskonto tuottaa ja vahvistaa niin tapoja,
sovinnaissääntöjä kuin lakejakin. Eikä uskonnon merkitys ole
vähäinen. Weber katsoo, että rikosoikeuden historiallisena
lähteenä on nimenomaan maaginen usko. Rikoksen on katsottu olevan
teko jumalia ja henkiä vastaan. Siviilioikeuden sen sijaan on
ajateltu koskevan yksilöiden välisiä asioita, ja oikeuden
tehtävänä on ollut näiden asioiden selvittäminen ja
mahdollisesti riidanalaisen tilan palauttaminen ennalleen.
Kaikkein vähiten sitova ihmisten
käyttäytymistä yhdenmukaistava asia on käyttäytymismuoto. Se voi
olla vaikkapa ohimenevä muoti, eikä sen noudattamiseen ole
minkäänlaista pakkoa. Tapa on jo astetta vakiintuneempi toiminnan
yhtenäistäjä. Se on suhteellisen pysyvä ja pitkään kestänyt
asia, mutta sitäkään ei ole aivan pakko noudattaa. Muut yhteisön
jäsenet korkeintaan pyörittelevät päätään kohdatessaan kovin
paljon vakiintuneista tavoista poikkeavaa toimintaa. Sen sijaan kun
on kyse sovinnaistapojen eli konventionaalisten sääntöjen
rikkomisesta, muu yhteisö reagoi. Se haluaa langettaa rikkojalle
sanktioita. Mitään väkivaltaista koneistoa näiden sanktioiden
toteuttamista varten ei kuitenkaan ole olemassa, vaan sanktiot
riippuivat tilanteesta. Vasta kun sovinnaistavat on jalostettu
oikeussäännöiksi, rangaistuskoneistokin on jo toiminnassa.
Max Weber ei pyri kiistämään sitä
tosiasiaa, että lakien perimmäisenä tarkoituksena on
valtasuhteiden säätely - ovathan nimittäin hänen määritelmänsä
mukaan kaikki sosiaaliset suhteet perimmiltään valtasuhteita.
Vallaksi Weber katsoo todennäköisyyden, että yksilö tai ryhmä
kykenee toteuttamaan päämääränsä muiden vastustuksesta
huolimatta. Tämä määritelmä kuvailee tavallaan vapautta.
Toiseksi vallan ilmentymäksi eli auktoriteetiksi Weber kutsuu
asetelmaa, jossa jokin yksilö tai ryhmä tottelee toisen yksilön
tai ryhmän antamaa erityistä käskyä. Oikeus merkitsee Weberille
yksilön vallan lähdettä eli resurssia, jota rajoittavat muiden
vastaavat oikeudet. Tämä näkemys heijastelee ajatusta vallan
rajallisuudesta ja kunkin vallan riippuvuudesta toisten vallasta.
Lukijan mieleen ehkä palautuu
toisaalla tässä kirjoitelmassa esitetty teoria vapauden ja vallan
synteesistä ja molempien rajallisuudesta. Siinä missä tämä
teoria päätyi esittämään tasa-arvoa parhaana ja
luonnonmukaisimpana ratkaisuna vallanjaon ongelmaan, Weber pitäytyy
perinteisille linjoille ja hyväksyy ihmisten eriarvoisuuden. Hänen
ihannemallinsa on valtiollinen hierarkkinen byrokratia.
Weber myötäilee Karl Marxin ajatuksia
oikeusnormien suopeudesta omistavan luokan asialle. Oikeuden voima on
Weberin mukaan talouden alueella yleensäkin heikompi kuin muilla
sosiaalisten suhteiden alueella. Raha on tunnetusti suuri houkutin,
joten taipumus luopua taloudellisista mahdollisuuksista laillisen
toiminnan hyväksi on vähäinen. Kaikkein huonoimmin oikeus voi
Weberin mukaan vaikuttaa taloudelliseen arvonmuodostukseen, sillä
markkinoiden lait toimivat itsenäisesti, eikä kaikkien
markkinavoimien hallinta ole lainsäätäjän käsissä.
Vaikka EU:sta ja sen komissaareista ja
tuhansista direktiiveistä ei Weberin elinaikana 1800-luvulla vielä
edes haaveiltu, hän ennakoi tulevan kehityksen. Hän näki
markkinoiden laajenemisen suosivan paitsi taloudellisia monopoleja
myös legitiimisen pakkovallan monopolisoitumista "yhdelle
universalistiselle pakkolaitokselle". Markkinatalouden
rakennekehitys vaatii Weberin mukaan yhä monipuolisempaa
oikeusjärjestystä erikoiskoulutettuine ammatti-juristeineen.
Karl Marx on ehkä tunnetuin
konsensuspohjaisen oikeuskäsityksen kriitikko. Yhdessä Friedrich
Engelsin kanssa hän kirjoitti lukuisia porvarillista
oikeusjärjestelmää arvostelevia kirjoitelmia. Marx liitti valtion
synnyn erottamattomasti luokkayhteiskunnan syntyyn ja katsoi, että
se poikkeaa tässä mielessä kaikista muista yhteiskunnan
organisaatiomuodoista, kuten klaani- ja sukulaisjärjestelmistä.
Marx ja Engels katsovat, että valtio aseistettuine sotilas- ja
poliisivoimineen on väline, jolla taloudellisesti hallitseva luokka
alistaa ja sortaa työväenluokkaa.
Marxilaisen teorian mukaan valtio ja
oikeus kuuluvat erottamattomasti yhteen, ja valtion säätämät
oikeusnormit, toisin kuin alkukantaisten yhteisöjen perinnäistavat,
edustavat pelkästään valtion tahtoa, ja valtion tahto taas on yhtä
kuin hallitsevan kapitalistiluokan tahto. Valtio määrittää
hallitsevan luokan tahdon yleisenä tahtona.
Marx olettaa, että yhteiskuntahistoria
on itse asiassa luokkataistelun historiaa, ja että tuotantosuhteet
ja kunkin ihmisen paikka tuotantovoimien kentässä on taistelun
moottorina. Marxin mukaan esikapitalistisissa yhteiskunnissa ihmisen
asema määräytyi suoraan ja avoimesti maaomistuksen sekä sääty-
ym. asemien perusteella. Taloudellinen valta ja väkivallan käyttöön
perustuva valta eivät olleet selkeästi erillään toisistaan.
Porvarillisissa yhteiskunnissa taloudellinen valta ja poliittinen
valta ovat eriytyneet. Niissä kansalaiset ovat muodollisesti
poliittisesti tasa-arvoisia, mutta taloudellisesti eriarvoisia.
Yläluokalle ennen kuulunut oikeus väkivallan käyttöön on
siirtynyt valtion väkivaltakoneistolle, joka käyttää väkivaltaa
omistavan luokan etujen puolustamiseen. Kun isäntä ennen joutui
itse ruoskimiaan tottelemattoman renkinsä, saman työn tekee nyt
poliisi. Tämän prosessin myötä valtio on irtaantunut
kansalaisyhteiskunnasta ja noussut sen yläpuolelle. Koska valtion
toiminta tapahtuu koko ajan näennäisesti yleisen edun nimissä,
omistavan luokan suosimista ei heti havaitse.
Marx olettaa, että kommunistisessa
yhteiskunnassa valtio, omistavan luokan sortokoneisto, tulee lopulta
tarpeettomaksi ja häviää. Vaikka Marx kaavailikin proletariaatin
diktatuuria siirtymävaiheena kommunismiin, hän ei ehkä tullut
ajatelleeksi, millaisia tekoja vallan makuun päässeet proletaarit
ehtisivät tuolla sortokoneistolla tehdä. Tai jos hän sen tajusi,
hänen moraalista tasoaan ei voida pitää kovin korkeana. Huonosta
ei voi luoda hyvää. Jos perustukset ovat mädät, kaikki mitä
niiden päälle rakennetaan myös mätänee. Tästäkö johtui
sosialismin sortuminen?
Kuten on jo monesti todettu,
poliittiset järjestelmät ovat lähtöisin resurssien niukkuudesta.
Niukat resurssit ovat johtaneet kilpailuun, ja kilpailu on tuottanut
voittajia ja häviäjiä - yläluokan ja alaluokan. Avoimessa
järjestelmässä resurssit ovat rajattomat, joten keskittynyttä
yhteiskuntaa ei synny.
Marx olettaa taloudellisten resurssien
olleen ratkaisevia. Hän ajattelee, että yhteiskuntien syntysanat
lausuttiin silloin, kun ihmiset alkoivat tuottaa ravintonsa sen
sijaan, että he olisivat keränneet sen luonnosta. Siinä vaiheessa
kun ihminen rajasi palan maata ja sanoi omistavansa sen, oltiin
jälleen askelta lähempänä valtiota. Ja loppu onkin historiaa.
Mutta miksi huomio pitäisi keskittää
vain taloudellisiin resursseihin? Alkuyhteiskunnissa ei ollut
taloudellisia resursseja siten kun me ne ymmärrämme. Siellä ei
tuotettu eikä varastoitu. Siellä ei myöskään ollut keskittynyttä
valtaa. Samanaikaisesti kun taloudellisia resursseja alkoi kertyä,
alkoi myös poliittinen valta olla mahdollinen. Siitä tuli resurssi
siinä missä omaisuudestakin. Mikseivät ihmiset siis olisi
kilpailleet myös siitä? Keskittyikö Marx niin kiihkeästi
tuotantosuhteiden ja taloudellisen vallan analysoimiseen, että hän
unohti kokonaan poliittisen vallan? Olivatko Hitler ja Stalin vain
rikkaita kapitalisteja, jotka pyrkivät valtaan saadakseen pitää
omaisuutensa? Vai olivatko he kapitalistien ase työväestön
sortamisessa? Eikö Neuvostoliitto valtiona jo sinänsä todista
Marxin valtioteorian vääräksi? Eihän taloudellisen tasa-arvon
pitäisi synnyttää äärimmäisen keskittynyttä ja
totalitaristista valtiota - eliitin diktatuuria.
Monet kansanedustajat istuvat pankkien
ja suuryritysten hallintoneuvostoissa. Tällaisia palkintopaikkoja
antamalla heistä on tehty suurpääoman sätkynukkeja.
Yhdysvalloissa presidentit käyvät vaalikampanjaansa miljonäärien
rahoilla. Miljonäärit ratkaisevat, kenestä tulee presidentti.
Taloudellinen valta siis kieltämättä vaikuttaa lainsäädäntöön,
mutta nimenomaan taloudellista valtaa koskevaan. Vuorineuvokset ja
pankinjohtajat ovat kiinnostuneita ydinvoiman lisärakentamisesta ja
työvoimapoliittisista ratkaisuista, mutta heitä eivät jostakin
syystä kiinnosta poliisin valtuudet. Kapitalistit ovat antaneet
tukensa jopa Adolf Hitlerin kaltaisille poliitikoille niin kauan kun
heidän omat elintärkeät taloudelliset etunsa eivät ole
vaarantuneet. Kapitalisti näkee rahan, mutta on usein poliittisesti
sokea.
Yhdysvaltain poliittinen kulttuuri
poikkeaa jonkin verran eurooppalaisesta, sillä siellä kapitalistit
osoittavat kiinnostusta muuhunkin kuin pelkkään talouspolitiikkaan.
He tukevat rahoillaan Kansallisen Kivääriyhdistyksen ja muiden
vastaavien painostusjärjestöjen toimintaa. Tässäkin tosin
taustalla vaikuttavat taloudelliset edut sosialismin ja kommunismin
pelkoineen.
Venäjän sekavissa oloissa poliitikot
ovat kahmineet itselleen suunnattomia rikkauksia, ja monet rikkauksia
hankkineet ovat pyrkineet vaikuttamaan politiikassa. Merkittäviä
suomalaisia poliitikkoja on hakeutunut yksityisen sektorin
johtotehtäviin, mutta suomalaiset talouden mahtimiehet eivät ole
juuri pyrkineet poliittisesti näkyville paikoille, vaan he ovat
tyytyneet vaikuttamaan taustalla. Poliittinen valta on resurssi siinä
missä materiaalinen omaisuuskin, ja siitä taistellaan. Se on
joiltakin osin yhteydessä taloudelliseen valtaan, mutta kuitenkin
erillään siitä. Pienipalkkainen poliisi voi raahata
suuripalkkaisen vuorineuvoksen putkaan siinä missä duunarinkin.
Nykyaikainen väkivaltakoneisto ei ole kenenkään kuuliainen
palkkarenki vaan se on yhä suurempaa itsenäistä valtaa käyttävä
organismi, joka pyrkii automaatin tavoin kohti yhä suurempaa valtaa
siellä missä se vain on mahdollista.
Kansanedustajatkin ovat säätämiensä
lakien alaisia. Miksi he hyväksyvät lakeja, joilla heidän omaa
vapauttaan vähennetään ja poliisin valtaa lisätään? Tätä
pitäisi oikeastaan kysyä heiltä itseltään. Ilmeisesti
lainsäädäntökoneisto toimii kuin automaatti ilman, että
edustajat pystyvät hallitsemaan koko-naisuutta tai edes tajuamaan
sitä. Jos kansanedustajille esitetään paketti kieltoja ja heiltä
kysytään, hyväksyvätkö he paketin sellaisenaan, enemmistö ei
ehkä ole valmis hyväksymään pakettia. Siinä saattaa nimittäin
olla itse kullekin epämiellyttäviä kieltoja. Kuitenkin seuraavien
kuukausien aikana kansanedustajat hyväksyvät tuon saman paketin,
sillä sitä ei esitetä heille pakettina vaan yksittäisinä
asioina. Tänään joku edustaja hyväksyy kiellon, josta ei juuri
hänelle ole haittaa. Huomenna toiset hyväksyvät kiellon, josta ei
juuri heille ole haittaa. Enemmistöt vaihtelevat ja kieltoverkko
tiivistyy. Lakien valmistelijat kätkevät vapaudenrajoitukset
ovelasti suurten laki-pakettien osaksi. Politiikan pelisäännöt
vaativat, että on äänestettävä niin kuin puolueen johto määrää.
Ja puolueen johtoa lobbaavat erilaiset virkamiehet, jotka haluavat
itselleen lisää valtaa. Koneisto toimii kuin suuri eläin, jonka
tahdottomia osia ihmiset ovat. Ja tuo eläin pyrkii kohti
diktatuuria.
Helsingin Sanomain
pääkirjoitustoimittaja Keijo Himanen toteaa lehdessään
(17.4.1998), että vaikka poliisi on viime vuosina saanut
merkittävästi uusia "työkaluja" toimintaansa, sen
"ruokahalu toimintavaltuuksien laajentamiseksi kasvaa edelleen".
Tällä kertaa ollaan valmistelemassa poliisin salakuunteluoikeuden
laajentamista koskemaan myös talousrikoksia - ja "melkein mikä
tahansa rikos saadaan helposti talousrikokseksi". Himanen
toteaa, että talousrikokset olivat mukana salakuuntelulain
valmisteluvaiheessa jo alunperinkin, mutta ne jätettiin tuolloin
odottamaan, jotta lain läpimenoa ei olisi vaarannettu. Nyt kun
salakuuntelulaki on ollut jonkin aikaa voimassa, "poliisi on
katsonut ajan sopivaksi oikeuksien laajentamiselle."
Himanen katsoo, että poliisin
oikeuksien jatkuva lisääminen ei ole yhdentekevää kansalaisten
oikeusturvan kannalta. Hän muistuttaa aiemmin jo rikos-oikeuden
professori Pekka Koskisen kiinnittäneen huomiota tähän asiaan -
siis oikeusvaltion arvoihin. Koskinen on pohdiskellut poliisin
toimintavaltuuksien lisäämistä ns. "dominoteorian"
näkökulmasta, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että
yksi poliisille myönnettävä valtaoikeus johtaa ennen pitkää ja
yhä helpommin toiseen valtaoikeuteen, joka taas johtaa kolmanteen
jne. Jokainen ajatteleva ihminen tajuaa, mikä tämän tien päässä
lopulta odottaa.
Onko kaikkien "dominoilmiöiden"
takana vain joukko vallanhaluisia yksilöitä? Mikä merkitys on
järjestelmällä? Oliko esimerkiksi Natsi-Saksa vain satunnainen
vallanhaluisten ihmisten keskittymä - vai jotain enemmän?
Yksittäisistä toimijoista muodostunut
koneisto on enemmän kuin osiensa ja niiden ajattelun summa. Se on
kuin omaan ajatteluun pystyvä olento, hirviömäinen peto, joka on
alkanut toimia itsenäisesti ilman, että sen osat voisivat enää
vaikuttaa siihen. Vaikka koneistossa toimivat ihmiset näkisivät,
että koneiston toiminta johtaa jonkin alamaisen kohdalla
katastrofiin ja erilaiseen päämäärään kuin on tarkoitettu, he
eivät mahda asialle mitään, sillä lait ovat mitä ovat, ja asia
kuuluu näiltä osin jollekin toiselle virastolle. Koneisto pilkkoo
uhrinsa, eikä kukaan sen osista näe kokonaisuutta tai voi siihen
vaikuttaa.
Koneiston jäsenet ovat vallanhaluisia
ihmisiä, ja he valitsevat kulloinkin sen toimintamuodon, joka
maksimoi heidän valtansa. Koneistoa ja sen osia ohjaa tietynlainen
valtaevoluutio, jossa elämään jäävät valtaa tuottavat
toiminnat, kun taas valtaa tuottamattomat toiminnat kuolevat. Se joka
ei jatkuvasti taistele vallasta, menettää vähitellen entisenkin
valtansa. Koneiston ainoa keino saada lisää valtaa on ahmia sitä
ulkopuolelta, jolloin alamaisten vapaus vähenee.
Mistä tämä automaatti saa
käyttövoimansa? Nykivätkö pahvisten kulissien takana naruista
valtaa hamuavat poliisit saaden järjestelmän näyttämään
eläimeltä ja toimimaan kuin eläin? Tanssivatko kansanedustajat ja
virkamiehet tietämättään poliisin pillin mukaan? Ovatko he
pelkkiä kumileimasimia todellisen vallan kuuluessa sisäministeriön
poliisijohdolle? Eikö Suomi tällöin jo ole poliisivaltio!
Ihmisyksilön luontainen kilpailuvietti
ja itsesuojeluvaisto ovat alunperin kehittyneet parantamaan hänen
asemaansa olemassaolon taistelussa. Nämä vietit ovat olleet
hyödyllisiä ihmisen eläessä perheestään huolehtivana yksilönä
metsästäjä-keräilijäyhteisössä. Yhteiskuntarakenteiden
muututtua peruuttamattomasti erilaisiksi myös viettien olisi pitänyt
muuttua vastaamaan uutta tilannetta. Evoluution hitaus ei ole
kuitenkaan tätä sallinut, vaan ihmisten perusvietit ovat yhä
paremmin metsästäjä-keräilijätalouteen kuin moderniin
kaupunkikulttuuriin sopivia. Vietit, jotka alunperin kehittyivät
suojaamaan ihmistä, voivat nyt koitua hänen tuhokseen.
Hirmuvaltaan tähtäävä
vallanpitokoneisto käyttää taitavasti hyväkseen alamaistensa
luontaista kilpailuviettiä ja itsesuojeluvaistoa. Nämä vaistot
estävät ihmisiä toimimasta spontaanisti muiden kuin itsensä ja
perheensä puolesta, ja näin pieni vallankäyttäjäkoneisto pystyy
tuhoamaan paljon itseään suurempia ryhmiä paloittelemalla ne
ensiksi pienempiin osiin ja tuhoamalla ne sitten yksitellen. Tämän
"hajota ja hallitse" -periaatteen avulla eurooppalaiset
siirtomaavallat pystyivät alistamaan itseään monta kertaa
suurempia maita - esimerkiksi Britannia Intian. Samaa ajatusta
hyödynnettiin myös silloin, kun kansallissosialistien organisoima
suhteellisen pieni tuhoamiskoneisto tappoi miljoonia juutalaisia
Euroopassa. Toiminnan kaavaa voisi nimittää "pienten askelten
politiikaksi". Vaikka uhrit sisimmässään tietävät toiminnan
tähtäävän kaikkien heidän tuhoamiseksi, he suostuvat näkemään
vain yksittäiset toimet, joita eri yksilöille tehdään eri
aikoina.
Tehokkaaksi havaittu pienten askelten
politiikka on myös nykyaikaisen "valtiopedon" toiminnan
perusta sen vahvistaessa diktatuuriaan. Kaikki näkevät, mistä on
kyse, mutta kukaan ei suostu tajuamaan kokonaisuutta. Yksittäiset
kieltotoimet nähdään vain yksittäisinä kieltotoimina. Yhdestä
tällaisesta kieltotoimesta - lakiehdotuksesta "rikollisjärjestöihin
kuulumisen rankaisemiseksi" - Helsingin Sanomain pääkirjoitus
(22.3.1998) toteaa:
"Rikoslain avunantopykälä
joudutaan muokkaamaan uusiksi. Se heijastuu taas poliisin työhön
tavalla, joka ei ole kansalaisten oikeusturvan kannalta pelkästään
myönteistä. ...Uusi laki antaisi poliisille nykyistä väljemmät
tulkintavaltuudet. Poliisi voi laajentaa syyllisiksi epäiltyjen
joukkoa lähes rajattomasti - saahan poliisi ryhtyä tutkimaan ja
käyttämään pakkokeinoja silloin, kun on syytä epäillä rikoksen
tapahtuneen. Itse rikokseen täysin syytön voi tällä perusteella
joutua ikävällä tavalla poliisin kanssa tekemisiin." Maan
suurin päivälehti toteaa, että uusi laki aiheuttaisi lisäongelmia
eläinaktivistien tapaisille järjestöille, sillä se antaisi
mahdollisuuden tuomita myös ne järjestön jäsenet, jotka eivät
ole osallistuneet aktiivisesti rikokseen. Lehti pohtii,
tuomittaisiinko tällöin myös ne jäsenet, jotka käyvät järjestön
kokouksissa mutta jotka eivät osallistu iskujen suunnitteluun.
Laki rikollisjärjestöihin
osallistumisen rankaisemiseksi on vain yksi laki kymmenistä ja
sadoista laeista, jotka pala palalta muuttavat "demokraattista"
yhteiskuntaamme totalitääriseksi poliisivaltiodiktatuuriksi. Ja
tämäkin laki näyttää herättävän vain laimeata pohdiskelua
aivan kuin ovat herättäneet aiemmatkin lait, joilla kansalaisten
vapautta on muutettu poliisin vallaksi. Ihmiset näkevät yksittäiset
lait, mutta he eivät näe laeista vähitellen muodostuvaa vankilaa.
Eihän Hitlerin Saksakaan ollut kuin
joukko yksitellen säädettyjä lakeja!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti