Poliittisissa järjestelmissä on aina
kyse vallan jakamisesta, ja järjestelmät eroavat toisistaan
oikeastaan vain siinä, miten ja millä perusteella ne haluavat
vallan jakaantuvan.
Ennen kuin lähdemme rakentamaan mallia
siitä, kuinka valta jakaantuu tai kuinka sen pitäisi jakaantua,
tarkastelkaamme mitä valta oikeastaan on.
Valtaa on määritelty ja luokiteltu
monella tavoin. Yleistäen vallalla on ymmärretty vallankäyttäjän
kykyä saada vallankäytön kohde toimimaan haluamallaan tavalla.
Suomalaiset tutkijat Paloheimo ja Wiberg (1997) määrittelevät
vallan mahdollisuudeksi vaikuttaa ja vallankäytön täytäntöön
pannuksi vaikuttamiseksi. Vallan lajeina he luettelevat
rankaisemisen, palkitsemisen, auktoriteetin, sosiaalistamisen ja
sääntelyn.
Mitä valta lopulta oikeastaan on?
Alkuperäinen valta, jolla simpanssiyhteisön johtava uros pitää
yllä asemaansa, on väkivalta. Ilman väkivaltaa johtajuutta ja
eriarvoisuutta ei olisi olemassa. Vasta tämän jälkeen tulevat
mahdolliset muut vallan lajit, kuten palkitseminen, pelottelu ja
rauhanomainen taivuttelu. Ja mikä pätee simpanssiyhteisöön, pätee
myös ihmisyhteisöihin.
Monen muun luokittelun lisäksi valtaa
voidaan arvioida virallisuuden ja väkivallan ulottuvuudella. Valta
on "virallista" silloin kun yhteisön jäsenten enemmistö
hyväksyy sen tai alistuu siihen. Valta pohjautuu väkivaltaan
silloin, kun se perustuu vallan kohteen fyysisen vahingoittamisen
mahdollisuuteen. Valtiota ylläpitävä "institutionaalinen
valta" täyttää nuo kaksi ehtoa. Myös rikollisjärjestön
valta perustuu monesti väkivaltaan, mutta se ei ole virallista eli
yhteisö ei yleisesti hyväksy sitä. Virallista väkivallatonta
valtaa on taloudellinen valta. Rikkaus ja raha merkitsevät yleisesti
hyväksyttyä, väkivaltaan perustumatonta valtaa - mitä rahalla
ostetut yksityiset "väkivalta-palvelut" sen sijaan eivät
ole. Epävirallista ja väkivaltaan perustumatonta valtaa on ns.
talousrikollisuus. Samaan vallan lajiin kuuluu myös arvovalta ja
sen mukanaan tuoma vaikutusvalta määrästä riippumatta. Suuri
arvovalta voi tuottaa haltijalleen myös muita vallan lajeja, mutta
itsessään se kuitenkin on vain epävirallista ei-väkivaltaista
valtaa.
Monet filosofit ovat pohtineet vapauden
käsitettä ja nähneet siinä erilaisia puolia. Vapaus on luokiteltu
negatiiviseksi ja positiiviseksi sen mukaan, onko se vapautta
jostakin vai vapautta johonkin. Liberalistinen aateperinne on
korostanut negatiivisten vapauksien merkitystä, ja näitä vapauksia
onkin kirjattu eri maiden perustuslakeihin. Liberalististen
ihanteiden mukaan ihmisen tulisi saada itse päättää niistä
asioista, jotka koskevat vain häntä itseään. Teot, joista on
haitallisia vaikutuksia toisiin ihmisiin, eivät sen sijaan koskaan
voi olla tekijän "oma asia". Kansalaisvapauksiin nihkeästi
suhtautuvissa sosialistimaissa on painotettu positiivisia vapauksia
eli vapautta opiskeluun, vapautta työhön, vapautta toimeentuloon
jne.
Aikojen kuluessa vapauden käsitteelle
on annettu myös muita ulottuvuuksia kuin edellä mainitut.
Saksalainen filosofi G.W.F. Hegel on määritellyt negatiivisen
vapauden ymmärryksen vapaudeksi tai tyhjäksi vapaudeksi, "joka
voidaan nähdä teoriana intialaisen puhtaan mietiskelyn
uskonnollisuudessa" - mitä Hegel tällä sitten tarkoittaakin.
Kun tämä negatiivinen vapaus kääntyy todellisuuteen siitä tulee
Hegelin mukaan yhteiskuntajärjestyksen täydellisen tuhoamisen
vimmaa. Vaikka tällä negatiivisella tahdolla olisi positiiviseksi
luulemiaan päämääriä, kuten tasa-arvo tai uskonnollinen elämä,
se ei pysty muuhun kuin tuhoamiseen. Vain tuhotessaan jotakin sillä
on Hegelin mukaan tunne läsnäolostaan. Mielivaltaista tahtoa,
silloin kun se oletetaan vapaudeksi, voi Hegelin mukaan kutsua
lähinnä harhakuvitelmaksi.
Hegel ei tarjoa mitään helppoa mallia
vapaudelle. Hän toteaa: "Kun kuulee sanottavan vapauden olevan
sitä, että voi tehdä mitä tahtoo, niin tällaista käsitystä voi
pitää vain ajatuksen sivistyksen täydellisenä puutteena vailla
pienintäkään aavistusta sinänsä ja itselleen vapaasta tahdosta,
oikeudesta, siveellisyydestä jne." Hegelille vapaus on
välttämättömyyden tajuamista. Ja koska Hegel pitää valtiota
ihmiskunnan korkeimpana saavutuksena, valtio on hänelle
"konkreettisen vapauden todellisuus".
Joku voisi kysyä, oliko Neuvostoliiton
pakkotyöleirillä raatava vankikin vapaa, jos hän vain tajusi
"välttämättömyyden"?
Valta voidaan (välittämättä siitä,
mitä Hegel on sanonut) nähdä mahdollisuudeksi tai vapaudeksi
toimia muiden estämättä. Jos maailmassa olisi vain yksi ihminen,
hänen vapautensa toimia olisi rajaton, sillä kukaan ei olisi
estämässä häntä. Jos maailmaan ilmestyisi toinen ihminen, ja
alkuperäisen ihmisen vapaus olisi edelleen rajaton, muuttuisi tämän
alkuperäisen ihmisen rajaton vapaus rajattomaksi vallaksi tuota
toista ihmistä kohtaan. Jos nämä ihmiset sen sijaan sopisivat,
että kumpikin lähtee omille teilleen eikä puutu toisensa
tekemisiin, alkuperäisen ihmisen rajaton valta puoliintuisi, ja
muuttuisi toisen ihmisen lisääntyneeksi vapaudeksi. Tällöin
kummallakin ihmisellä olisi yhtä paljon vapautta mutta myös yhtä
paljon valtaa. Heidän kahden ihmisen maailmassaan vallitsisi
tasa-arvo.
Siksikö todellisessa maailmassa ei voi
vallita tasa-arvoa yksilöiden välillä, koska ihmisiä on enemmän
kuin kaksi? Voitaisiinhan vapaus jakaa useampaankin osaan kuin
kahtia.
Edellä oleva tarkastelu osoittaa, että
toimintavapaus on katoamatonta. Jos joltakin yksilöltä katoaa
toimintavapautta, jossakin muualla on pakko olla muita ihmisiä,
joiden toimintavapaus saman verran lisääntyy. Se milloin
toimintavapautta voidaan nimittää vapaudeksi ja milloin vallaksi,
voidaan ratkaista edellä esitetyn kahden ihmisen esimerkin pohjalta.
Silloin kun toisella on vapautta enemmän kuin toisella, hänellä
voidaan ajatella olevan valtaa tuota toista kohtaan. Monijäsenisessä
yhteisössä vallaksi voidaan katsoa se vapauden osa, joka ylittää
sen vapauden, mikä tulisi kaikkien osaksi, jos vapaus jaettaisiin
ehdottomasti kaikille tasan.
Toimintavapauden häviämättömyys
pätee kaikkiin aiemmin selostettuihin vallan lajeihin, mutta tavat
joilla vapaus voi vaihtaa omistajaansa eroavat. Taloudellista valtaa
tai arvovaltaa voi saada omalla toiminnallaan puuttumatta suoraan
toisen ihmisen vapauteen. Joku voi esimerkiksi hankkia arvostusta tai
omaisuutta yksinkertaisesti luomalla sitä lisää; siis tekemällä
jotain arvostettavaa tai aineellista. Näin hankkimallaan
arvostuksella tai materialla hän sitten parantaa omaa suhteellista
asemaansa yhteisössä eli hän saa itselleen aiemmin toisille
kuulunutta arvostusta tai rikkautta. Kuitenkaan hän ei ole suoraan
ottanut näihin vallan lajeihin kuuluvia asioita muilta vaan hän on
ansainnut kaiken omilla teoillaan.
Väkivaltaan perustuvaa virallista
valtaa ei voi "luoda" tyhjästä kuten omaisuutta, vaan se
on tavalla tai toisella otettava joltakin, joka todennäköisesti ei
siitä mielellään luopuisi. Vallan ottaminen ei nykyaikaisissa
yhteiskunnissa tarkoita avointa nyrkkitappelua, vaan se voi tapahtua
monimutkaisten poliittisten juonittelujen avulla niin, että
valtaansa menettänyt tajuaa asian vasta kun se on jo tapahtunut.
Yhtä lailla simpanssilauman johtava uros kuin nykyaikaisen
tasavallan päämieskin joka tapauksessa pitää kynsin ja hampain
kiinni vallastaan eikä luovuta sitä suosiolla. Virallisen
väkivaltaan perustuvan vallan puolesta ollaan valmiit tappamaan,
sillä se on kaikkein alkuperäisin ja arvostetuin vallan laji. Kun
jatkossa käsitellään valtaa ja sen jakaantumista, tarkoitetaan
yleensä nimenomaan tätä viimemainittua vallan lajia, ellei muuta
mainita.
Miten vallan sitten pitäisi jakaantua?
Yhteistä eri vallanjakoteorioille on
oikeastaan vain se käsitys, että miten tahansa valta jaetaankin,
sitä ei voida koskaan jakaa tasan. Ranskalainen valtiotietelijä
Maurice Duverger aloittaa teoksensa "Poliittiset järjestelmät"
seuraavilla lauseilla:
"Jokaisessa sosiaalisessa ryhmässä
- pienessä tai suuressa, alkukantaisessa tai korkeatasoisessa,
tilapäisessä tai pysyvässä - syntyy perustava ero 'hallitsevien'
ja 'hallittujen' välillä. Olkoon kysymyksessä urheiluseura tai
uskonlahko, osakeyhtiö tai ammattiyhdistys, vanhan ajan
kaupunkivaltio tai uuden ajan kansakunta, niin aina havaitaan
ihmisiä, jotka käskevät ja toisia, jotka tottelevat.
Erilaistuminen voi olla jyrkkä tai lievä, ja valta voi olla
seikkaperäisesti tai vaillinaisesti järjestetty - mutta aina on
olemassa järjestettyä valtaa."
Kun kirja aloitetaan tällaisilla
sanoilla, jatkostakin voi jo päätellä yhtä ja toista. Ainakin
anarkistien ja muiden valtion "lopettajien" on turha etsiä
teoksesta vahvistusta uskolleen.
Vallanjaon väistämättömyyden
julistettuaan Duverger toteaa Durkheimin koulukunnan sosiologien
esittäneen, että ihmiskunnan aamuhämärässä keskittynyttä
valtaa ei olisi ollut, ja että vallan keskittyminen olisi vasta
myöhempien aikojen ilmiö. Duverger myöntää ajatuksen
houkuttelevaksi mutta mahdottomaksi todistaa. Sitävastoin hän
toteaa, että kaikista tähän saakka havainnoiduista ns.
alkukantaisista yhteiskunnista on löydetty henkilöityneen vallan
piirteitä.
Onko Duverger - joko käyköön tässä
esimerkkinä valtio-opin teoreetikoista yleisemminkin - oikeassa?
Emmekö hänen logiikkaansa seuraten voi väittää, että
kivikaudella saattoi hyvinkin olla autoja, koska meillä ei ole
todisteita siitä, ettei niitä ollut? Käytännössä kuitenkin
tiedämme, että kivikaudella ei voinut olla autoja, koska ihmisillä
ei ollut tiedollisia ja teknisiä edellytyksiä niiden
valmistamiseen. Liikkumisen tarve kuitenkin oli jo tuolloin olemassa,
ja teknillisten taitojen vähitellen kehittyessä tuo tarve
konkretisoitui laivoiksi, juniksi, autoiksi ja lentokoneiksi.
Edellä selostetun logiikan mukaisesti
pystymme päättelemään, että kivikaudella ei voinut olla
organisoituja valtakeskittymiä, koska niiden syntymiselle ei ollut
edellytyksiä. Halua toistensa alistamiseen ihmisillä kylläkin on
ollut, koskapa elinolosuhteiden vähitellen muututtua tuo halu on
konkretisoitunut päällikkökyliksi, kaupunkivaltioiksi,
kansallisvaltioiksi ja liittovaltioiksi.
Duvergerin toinen väite, että
kaikissa mahdollisissa yhteenliittymissä on käskijöitä ja
käskettäviä ja yleensäkin organisoitua valtaa, vaatii kylläkin
vallan käsitteen melkoista venyttämistä. Onhan olemassa paljon
vapaaehtoista yhdistys- ja harrastustoimintaa, jossa minkäänlaista
vallankäyttöä - käskijöitä ja käskettäviä - on hyvin vaikea
havaita.
Epävirallisiin vapaa-ajan hankkeisiin
liittyneet ihmiset ovat yleensä mukana toiminnassa siksi, että he
haluavat edistää jotain yhteistä asiaa. Kaikki tuovat hankkeeseen
oman panoksensa, mutta ovat samalla muiden panoksista riippuvaisia.
Kukaan ei voi ruveta rajattomasti "käskemään" muita tai
pian hänellä ei enää ole käskettäviä. Vapaaehtoinen
yhteenliittymä ei toimi samalla tavalla organisoidusti kuin yhtiö
tai armeija, joissa taloudellinen palkitseminen tai pakko ovat
toiminnan tärkeimmät motiivit. Vapaaehtoisissa yhteenliittymissä
toiminnan pääasiallisina motiiveina ovat yhdessäolo ja myönteiset
ihmissuhteet (voivathan ihmiset nimittäin harrastaa ilman
seurojakin). Jos nämä asiat eivät ole kunnossa - esimerkiksi
siksi, että joku yrittää liikaa dominoida muita - yhteenliittymä
hajoaa.
Ihmisten luonteissa on eroja, ja jotkut
ovat jo lapsesta saakka enemmän hallitsevia kuin toiset. Olisi
kuitenkin tarkoitushakuista johdatella tästä luonteiden erosta
jonkinlainen vallankeskittymisautomaatti, joka käynnistyy aina kun
kaksi tai useampi ihminen rupeavat tekemään jotain yhdessä.
Organisoituneeseen valtaan tarvitaan sentään paljon enemmän.
Kaikkien hienojen vallanjakoteorioiden
ja valtiomuotojen taustalla on kolme eri mahdollisuutta jakaa valta
yhteisössä. Ne ovat vähemmistövalta, enemmistövalta ja tasattu
valta. Valtiollisissa järjestelmissä on toistaiseksi toteutettu
ainoastaan ensin mainittua vaihtoehtoa. Kaikki nämä vallanjakotavat
sisältävät tietyn jännitteen ja vaativat varmistamistaan
väkivallan avulla. Vähemmistövallassa enemmistö tai muut
vähemmistöt aiheuttavat paineita vallanpitäjille.
Enemmistövallassa vähemmistöt aiheuttavat paineita enemmistöä
kohtaan. Vallan ollessa tasattu vähemmistöt ja enemmistö(t)
yrittävät saada sen itselleen.
Vallan ajatteleminen ihmisten
vapauksien erona on lähellä Hobbesin aikoinaan esittämää
näkemystä, jonka mukaan vallalla tulee ymmärtää sitä osa
ihmisen vallasta, joka ylittää toisen ihmisen vallan. Hobbesin
mukaan ihminen on alati lisää valtaa haluava olento, jonka
vallanhimo ei johdu vallan haluamisesta itsestään vaan halusta
turvata olemassaoleva valta - jonka voi turvata vain haluamalla yhä
lisää valtaa. Melkoinen kierre siis. Eikä Hobbes ole ainoa, joka
on kiinnittänyt huomiota vallanhimoon. Myös 1900-luvun tunnettu
filosofi Bertrand Russel on pitänyt sitä avaimena politiikan ja
yhteiskunnallisten ilmiöiden tutkimiseen.
On oikeastaan samantekevää, mistä
ihmisen pyrkimys valtaan, vallanhimo, on lähtöisin. Joku voi olla
sitä mieltä, että halu vapauteen ja valtaan on evoluution
tuloksena osa ihmisen geeneettistä perimää. Onhan lähes koko
ihmiskunnan historia yhtä pitkää ja usein väkivaltaista
valtataistelua niin isoissa kuin pienissäkin asioissa. Kaikesta
tästä huolimatta joku voi uskoa, että ihmiset sittenkin kykenevät
elämään tasa-arvoisena toistensa kanssa - koska tällainenkin
elämänmuoto on joskus jossakin onnistunut. "Vallanhimon"
geeniä ei toistaiseksi ole pystytty toteamaan, joten olettamukset
ihmisen luonteesta on tyydyttävä johdattelemaan hänen
toiminnastaan - ja tällöin jää aina tilaa tulkinnoille. Ihmisen
perinnöllinen luonne ei toisaalta ehkä olekaan ratkaisevin tekijä
vallanjakoa ajatellen, vaan taustalla voivat vaikuttaa aivan
toisenlaiset mekanismit.
Paloheimo ja Wiberg johdattelevat
valtion synnyn ihmisten tarpeesta suojautua ja organisoitua. He
toteavat ihmisten taistelleen keskenään eläinten tapaan
reviireistä, elintilasta ja ravinnosta jo keräilytalouden
aikakaudella ennenkuin poliittisia organisaatioita oli lainkaan
olemassa. Ryhmässä eläminen on parantanut tällöin mahdollisuutta
suojautua ulkoisia vihollisia vastaan ja helpottanut työnjaon
kehittymistä. Ryhminä eläessään ihmiset ovat saattaneet
organisoitua. Maanviljelyskulttuurin vakiintuminen aikanaan on
lisännyt työnjakoa, ja vähitellen on kehittynyt organisoituja
hallinnan ja yhteistoiminnan tapoja - vaikka kukaan ei ole ajatellut
olevansa perustamassa valtiota. Maanviljelyyn siirtyminen on johtanut
taloudellisen ylijäämän kasvamiseen, ja se puolestaan ulkoisen
uhkan ja väkivallan lisääntymiseen. Aikaa myöten vaatimattomat
kylä- ja heimopäälliköt ovat muuttuneet entistä suurempien
kyläryhmien päälliköiksi. Yhteistyö ja vihanpito ovat
organisoituneet. Samaa koneistoa on käytetty sekä yhteistyön että
vihanpidon välineenä. Vuosituhansien aikana kehitys on johtanut
erilaisten välimuotojen - imperiumit, kaupunkivaltiot,
feodaalivaltiot - kautta nykytyyppiseen valtioon.
Paloheimo ja Wiberg kuvailevat
kehityksen pienistä alkukantaisista keräilijäryhmistä
nykyaikaisiin yhteiskuntiin todennäköisesti jotakuinkin oikealla
tavalla mitä itse tapahtumiin tulee. Heidän analyysistään on
kuitenkin vaikea löytää selkeää vastausta siihen, mikä on ollut
tämän kehityksen moottori. Miksi ihmiset ovat organisoituneet?
Miksi on kehittynyt organisoituja hallinnan ja yhteistoiminnan
tapoja? Miksi kyläpäälliköistä on tullut entistä mahtavampia?
Simpanssiyhteisössä ei ole muunlaista
pysyvää työnjakoa kuin mitä naaraiden urosten biologinen rooli
edellyttää. Simpanssiyhteisössä ei organisoiduta, vaan toiminta
on spontaania. Sotaretkien ja metsästyksen edellyttämä työnjako
ja yhteistyö on vapaaehtoista. Kuitenkin simpanssiyhteisössä on
johtaja, jonka asema perustuu muiden väkivaltaiseen alistamiseen.
Vallankäytön näkökulmasta simpanssiyhteisö muistuttaa valtiota -
vailla Paloheimon ja Wibergin mainitsemia syitä.
Jos on olemassa rajallinen määrä
resursseja tai hyödykkeitä, syntyy automaattisesti kilpailua siitä,
kuka pääsee näitä asioita parhaiten hyödyntämään. Tämä on
kaikkialla luonnossa vallitseva laki - tai jos halutaan sanoa:
luonnonlaki. Jotta jonkin lajin tai ryhmän keskuuteen syntyisi
valtajärjestelmä, tämän lajin tai ryhmän on elettävä
maantieteellisesti tai muulla tavoin rajatulla alueella, jonka
sisällä on niukkuutta hyödykkeistä. Hyödykkeet eivät tässä
tarkoita pelkästään konkreettisia esineitä vaan aivan mitä
tahansa asioita, joilla on yleistä haluttavuutta. Kun nämä kaksi
edellytystä, rajattu tila ja rajatut resurssit, ovat olemassa,
alueella asuvien kesken syntyy väistämättä kilpailua, ja tämä
kilpailu tulee tuottamaan voittajia ja häviäjiä - eli niitä
joiden vallankäyttö toteutuu ja niitä, jotka joutuvat luopumaan
oikeuksistaan.
Edellä selostettu periaate pätee niin
eläimiin kuin ihmisiinkin. Simpanssiyhdyskunta asuu rajatulla
alueella, ja yhdyskunnan urosten kesken on kilpailua naaraista.
Niinpä kehittyy väistämättä vallankäyttöä, joka johtaa
pysyviin arvoasetelmiin. Kurkipopulaation jäsenet (kurki on
pitkäikäinen ja yksiavioinen eläin) sen sijaan asuvat yhteisiä
muuttomatkoja lukuun ottamatta hajallaan luonnossa, eikä niillä ole
tiettyä rajattua yhteistä asuinaluetta, jolta niiden kaikkien olisi
hankittava ravintonsa tai puolisonsa. Näiden lintujen keskuuteen -
vaikka ne muiden eläinten (ja ihmisten) tavoin kilpailevatkin
puolisoista - ei kehity pysyviä yhteisötyyppisiä
valtajärjestelmiä. Sama sääntö näkyy myös ihmisyhteisöissä.
Keräilytalouksissa, joissa elämä perustuu vaeltamiseen
rajaamattomalla alueella, ei yleensä ole kehittynyt yhtä kiinteitä
valtiotyyppisiä hierarkkisia rakennelmia kuin kiinteään kylä- tai
kaupunkityyppiseen asumismuotoon ryhtyneiden ihmisten keskuudessa.
Rajattomassa tilassa elävän alistetun yksilön on helppo mitätöidä
alisteinen asemansa yksinkertaisesti häipymällä jonnekin
alistajansa ulottumattomiin. Näin kehitteillä oleva "valtion"
alkumuoto ainakin hänen osaltaan häviää, ja alistussuhteet
yleensäkin jäävät rajallisiksi.
Nykyisissä yhteiskunnissamme sekä
maantieteellinen tila että elämiselle välttämättömät resurssit
ovat rajalliset, ja tämä asetelma on omiaan ylläpitämään
jatkuvaa kilpailua eri asioista. Elämisen muoto kehittyy väistämättä
eriarvoisuuteen, vallankäyttöön ja alistussuhteisiin perustuvaksi.
Olosuhteille emme voi mitään, joten
meidän tehtäväksemme jää päättää, mikä tapa jakaa resurssit
on ihmisten kannalta paras; antaako kaikki vapaus muutamille, antaa
kaikki vapaus enemmistölle vai jakaa vapaus tasan. Se, mihin näistä
ratkaisuista päädytään, on arvostuskysymys. Monet
yhteiskuntateoreetikot näyttäisivät pitävän vapauden jakamista
tasan parhaimpana ja inhimillisimpänä ratkaisuna, mutta he eivät
usko sen olevan mahdollista. Niinpä he kannattavat toiseksi parhaana
pitämäänsä vaihtoehtoa eli edustuksellista demokratiaa; kaiken
vallan antamista tietyillä ennakkoehdoilla muutamille, joita
enemmistö saa kontrolloida. Järjestelyn yksityiskohtiin mentäessä
yksimielisyys sitten loppuukin.
Valtiotieteilijä Jan-Magnus Jansson
pitää parlamentaarista vähemmistövaltaa lähinnä teknisenä
välttämättömyytenä: "Väite, että vähemmistöt aina
hallitsevat enemmistöjä, sivuuttaa toisaalta aivan liikaa
lukumäärän merkityksen varsinkin nykyaikaisessa yhteiskunnassa,
jossa valtaresurssit jakautuvat tasaisemmin kuin ennen. Mutta se
tähdentää sitä oleellista tosiasiaa, että jokaisessa
organisaatiossa esiintyy eriarvoisuutta valta-asemassa jo yksinomaan
sen teknisen välttämättömyyden vuoksi, että tietyt henkilöt
toimivat organisaation johtajina." Demokratian peruskysymys on
sovittaa tämä tekninen välttämättömyys alamaisten kontrollin
vaatimukseen.
Valtio on maantieteeseen, populaatioon,
sosiaalisiin suhteisiin ja resursseihin perustuva alue, jonka sisällä
vaikuttaa lukematon määrä pienempiä, eri tavoin rajattuja
alueita. Koska ihmisten kyvyssä ja halussa henkilökohtaisen
vapauden säilyttämiseen ei valtiollisessa mittakaavassa yleensä
tapahdu kovin nopeita muutoksia, muutokset valtasuhteissa jollakin
valtion sisäisellä alueella pyrkivät heijastumaan käänteisesti
jonkin toisen alueen valtasuhteisiin. Taistelu resursseista - tässä
tapauksessa vapaudesta - ohjautuu aina sinne, missä resursseja on
helpoimmin saatavilla. Kun ihmisiltä - olivatpa he vallankäyttäjiä
tai alamaisia - kielletään asioita, joita he ennen ovat saaneet
vapaasti tehdä, he pyrkivät etsimään korvaavia vapauksia
joiltakin muilta alueilta. Tai kun ihmiset saavat uusia vapauksia,
heidän vastarintansa jollakin muulla alalla tapahtuvaa vapauden
rajoittamista kohtaan heikkenee. Tavallisten kansalaisten
vapautuminen on siis lähes aina pelkästään näennäistä, sillä
kun yhden organisaation valta vähenee, jonkun toisen valta kasvaa.
Janssonin mainitsema valtaresurssien
jakaantuminen tasaisemmin kuin ennen, ei juuri heijastu tasa-arvoon.
Onhan vallan kannalta oleellisin valtaresurssi, laillinen väkivalta,
joka tapauksessa aina pienen johtavan luokan etuoikeus.
Johtajuuden riippuvuus hallittavistaan
voidaan nähdä monella eri tavalla. Saksalais-italialainen
teoreetikko Robert Michels on vuonna 1911 ilmestyneessä teoksessaan
"Puoluelaitos nykyajan demokratiassa" tuonut poliittiseen
käsitteistöön sanat "oligarkian rautainen laki", joilla
hän on tarkoittanut parlamentaariseen järjestelmään sisältyvää
"luonnonlakia", jonka mukaan harvainvaltaiset tendenssit
muuttavat vähitellen parhaankin edustuksellisen järjestelmän
pelkäksi johtajiensa vallantavoittelukoneistoksi, jossa kansalaisten
etu unohtuu. Hänen mukaansa valta puolueissa liukuu väistämättä
aktiivisimmille, kyvykkäimmille ja vallanhimoisimmille henkilöille,
joista tulee ennen pitkää korvaamattomia ammattipoliitikkoja.
Michels katsookin, että ainoastaan välitön demokratia voisi
toteuttaa kansan suvereenin tahdon. Koska sellainen kuitenkin voi
toteutua vain pienissä yhteisöissä, Michels menee toiseen
äärimmäisyyteen ja hyväksyy valtiomuodoksi karismaattisen
johtajan diktatuurin. Tällainenkin järjestelmä toteuttaa hänen
mielestään paremmin kansan tahtoa kuin edustuksellinen demokratia.
Vaikka monet myöhemmät tutkijat ovat
nähneet Michelsin ajatuksissa paljon totuutta, hänen käsityksiään
on myös kritisoitu. Paloheimo ja Wiberg esimerkiksi ovat verranneet
puolueita yrityksiin, jotka kilpailevat asiakkaista. Heidän mukaansa
puolue, jonka "tuote" ei herätä kiinnostusta, menettää
asiakkaita. Tämä karsii markkinoilta ne puolueet, joiden ainoa
tavoite on alaston vallan tavoittelu.
Ehkä edellä esitetty pitää jossakin
määrin paikkansa. Kun verrataan puolueita kaupallisiin yrityksiin,
on kuitenkin huomioitava eräitä seikkoja. Ensinnäkin
kuluttajansuojasäädökset eivät koske poliittisia puolueita, vaan
ne saavat vapaasti esittää vaikka kuinka harhaanjohtavaa tietoa
tuotteistaan - ja ne tunnetusti esittävät. Mitään palautus- tai
valitusoikeutta asiakkailla ei ole. Kauppaa käydään vain kerran
neljässä vuodessa, ja silloin näyteikkunat yleensä koristellaan
houkutteleviksi. Johtavaan asemaan päässeet puolueet tekevät koko
ajan kaikkensa estääkseen uusien tuotteiden tulon markkinoille.
Kaikesta tästä huolimatta yleinen kiinnostus puolueiden tarjoamiin
tuotteisiin laskee, ja yhä useammat asiakkaat etsivät hyödykkeitään
vaihtoehtoisilta markkinoilta.
Adolf Hitlerin johtamat
kansallissosialistit muuten saivat aikoinaan 43,9 % kannatuksen
vapaissa vaaleissa. Eikö heidän jos kenen päämääränä ollut
alaston vallantavoittelu?
Johtajuuden ja alamaisten kontrollin
yhteen sovittaminen on vain yksi demokratian ongelmista. Toinen
ongelma on vähemmistöjen huomioiminen. Itse demokratian
perusajatus, päätösten tekeminen enemmistön äänillä, ei
nimittäin juuri ota huomioon niitä, jotka ovat päättäjien kanssa
eri mieltä. Ja enimmillään heitä saattaa olla lähes saman verran
kuin päätöstä kannattaneitakin (tai jopa enemmän, jos vaaliin
osallistumattomatkin otetaan huomioon).
Huoli "enemmistön tyrannian"
mahdollisuudesta on ohjannut vahvasti mm. Yhdysvaltain valtiosäännön
kehittelyä 1780-luvulla. Enemmistön valtaa on demokratioissa
pyritty rajoittamaan mm. hajauttamalla päätöksentekoa sekä
takaamalla ihmisille laajat kansalaisoikeudet. Samaa päämäärää
palvelee myös länsimaissa yleinen Montesquen kehittämä vallan
kolmijako-oppi, jossa lainasäädäntövallan, hallintovallan ja
tuomioistuinvallan edustajien oletetaan kontrolloivan toisiaan ja
estävän liiallisen vallan keskittymisen. Myös lainsäädännön
määräenemmistösäännökset tähtäävät vähemmistöjen aseman
turvaamiseen.
Demokraattiset järjestelmät
poikkeavat toisistaan jonkin verran eri maissa ja maanosissa.
Amerikkalaisessa ns. presidentaalisessa järjestelmässä hallituksen
johtaminen keskittyy presidentille, eivätkä ministerit ole
riippuvaisia kongressin enemmistöstä. Eräät viranhaltijat sen
sijaan valitaan julkisilla vaaleilla. Eurooppalaisessa
parlamentarismissa ministerien on nautittava parlamentin luottamusta,
kun taas hallintoviranomaisten asema on pitkälti riippumaton.
Presidentin rooli ja valtaoikeudet politiikkaa yhdistävänä
tekijänä vaihtelevat eri maiden järjestelmissä. Nykyinen
eurooppalainen demokratia on kehittynyt vuosisatojen aikana
varhaisemmasta muodostaan, parlamentaarisesta monarkiasta.
Paitsi että vallankäyttäjien
keskinäiset suhteet ovat erilaiset eri maissa, myös demokraattisten
järjestelmien ulkoisessa toteutumisessa on eroja. Eräissä maissa,
mm. Iso-Britanniassa, hallitaan enemmistödemokratian periaatteilla.
Siinä vaalit voittanut puolue pääsee muodostamaan yksin
hallituksen ja johtamaan varsin yksinvaltaisesti maata siihen saakka,
kunnes sen suosio seuraavissa vaaleissa taas punnitaan. Lakien
säätämiseen riittää yksinkertainen enemmistö parlamentin
alahuoneessa. Järjestelmään kuuluu äänekäs ja kriittinen
oppositio, joka valmistautuu kaiken aikaa seuraaviin vaaleihin ja
pyrkii tarjoamaan parempia ehdotuksia kansalaisille.
Brittiläisestä järjestelmästä
poikkeava käytäntö on ns. konsensusdemokratia, joka on eri
muodoissaan käytössä monissa Euroopan maissa. Tämä järjestelmä
perustuu laajaan yhteistyöhön eri poliittisten puolueiden kesken.
Päätöksenteossaan konsensukseen perustuva demokratia ei
ymmärrettävästi ole niin tehokas kuin enemmistön varassa toimiva,
mutta sen politiikka ei ole toisaalta niin tempoilevaa. Kummallakin
demokratialla on puolensa. Siinä missä konsensuksen kannattajat
mahdollisesti kritisoivat enemmistödemokratiaa enemmistön
diktatuurista, enemmistödemokratian edustajat voivat kritisoida
konsensusdemokraatteja vähemmistöjen diktatuurista - vähemmistöthän
nimittäin voivat määräenemmistösäädöksien avulla estää
enemmistöä toteuttamasta tahtoaan.
Vähemmistöjen asemaa demokraattisessa
päätöksenteossa lähestytään yleensä kansalaisoikeuksien tai
ihmisoikeuksien näkökulmasta, eikä näistä oikeuksista
tavallisesti ole johdettavissa tarkkaa ja yksiselitteistä rajaa
siihen, mitä enemmistö voi päättää vähemmistöön nähden. Ja
jos tällainen raja onkin olemassa, sekin on jonkun asettama. Mikä
takaa, että raja on oikeassa paikassa?
Enemmistö ja vähemmistö voidaan
ajatella kansalaisryhmiksi, joiden jäsenten tulee olla keskenään
tasa-arvoisia riippumatta siitä, kumpaan ryhmään he kuuluvat.
Tällainen tasa-arvo ei toteudu, jos enemmistöön kuuluvat saavat
jatkuvasti tehdä vähemmistöä koskevia päätöksiä ilman että
vähemmistöllä on mitään sanomista asiaan. Yksilöiden välinen
tasa-arvo toteutuu tietysti vielä huonommin silloin, jos vähemmistön
sallitaan tehdä päätökset, joita enemmistön on mukisematta
noudatettava.
"Utilitaristista" koulukuntaa
edustanut englantilainen John Stuart Mill esitti vuonna 1859
kuuluisassa kirjassaan "On Liberty" seuraavan "hyvin
yksinkertaisen periaatteen" - kuten hän itse sitä nimitti:
"Ainoa tarkoitus minkä vuoksi ihmiskunta on oikeutettu,
yksityisesti tai kollektiivisesti, sekaantumaan kenen tahansa
jäsenensä toiminnan vapauteen, on itsepuolustus,"
Kenen "itsepuolustuksesta" on
kyse, kun aseistetut poliisit hyökkäävät ongella istuvan
veneilijän kimppuun ja sakottavat häntä pelastusliivin
puuttumisesta? Ei ainakaan veneilijän - ja tuskin ihmiskunnankaan.
Tässä tilanteessa tyrannia vain ilmentää itseään!
Utilitaristit katsoivat, että ihmisen
perusominaisuuksiin kuuluu oman edun ajaminen. Heidän tavoitteenaan
oli saavuttaa "suurin mahdollinen onni suurimmalle mahdolliselle
ihmisjoukolle". Edellä mainitussa sakotustilanteessa ei
toteutune tämäkään periaate, sillä kaikki onni koituu
poliiseille ja kaikki kärsimys heidän uhrilleen.
Millin käsitys vapaudesta painottui
ns. negatiivisen vapauden puolelle. Hänelle vapaus oli vapautta
jostakin. Mill kannatti omantunnon, ajattelun, tunteen ja mielipiteen
vapautta. Niihin liittyy vapaus ilmaista itseään ja julkaista
mielipiteitään. Mill uskoi, että mitään mielipiteitä ei kannata
kieltää, sillä kun kaikkien mielipiteiden sallitaan tulla
julkisuuteen, päädytään todennäköisesti oikeisiin ratkaisuihin.
Vapauteen kuuluu Millin mukaan oikeus suunnitella oma elämä
luonnetta vastaavalla tavalla. Ihmisillä tulee myös olla vapaus
yhdistää voimansa mitä tahansa hanketta varten, johon ei liity
haittaa muille.
John Stuart Millin teoria vapaudesta
sai mm. 1800-luvun Suomessa innokkaan vastaanoton, ja hänen
käsityksiinsä tukeutuen vaadittiin mm. sananvapauden ja
painovapauden tunnustamista - mitkä seikat eivät olleet
itsestäänselvyyksiä Venäjän vallan alaisuudessa. Kun venäläiset
vallanpitäjät olivat lähteneet ja Suomi oli itsenäistynyt,
tsaarin valta korvattiin kotimaisella vallanpidolla. Uudessa
tilanteessa Millin opit vapaudesta olisivat olleet pelkkä rasite
vallanpitäjille, joten ne oli syytä unohtaa - ja ne on totisesti
unohdettu! Nykyinen lainsäädäntökoneisto ei tiedä mitään
"ihmiskunnan itse-puolustuksesta" tehtaillessaan
kansalaisilleen kieltoja kieltojen perään ja lähettäessään
aseistettuja poliisipartioita niitä valvomaan. Venäjän tsaarin
hallitsema Suomen Suuriruhtinaskunta oli vapaushenkisempi ja ehkä
tavallisen kansalaisen näkökulmasta jopa vapaampi kuin tämän
päivän "tasavaltainen" Suomi.
Jos aseelliset pakot tahdotaan
määritellä vapaudeksi, ne eivät voi olla utilitaristien
tarkoittamaa vapautta, vaan niiden on pakko olla Hegelin traditioista
lähtevää "positiivista vapautta". Tällaista mm.
Neuvostoliiton suosimaa vapautta eivät kuitenkaan kaikki suostu
näkemään vapautena.
Sir Isaiah Berlin on kirjassaan "Two
Conseptions of Liberty" pyrkinyt osoittamaan, että positiivinen
vapaus johtaa helposti totalitarismiin. Ihmisen "vapauttaminen"
positiivisen vapauden avulla merkitsee Berlinin mukaan sitä, että
tullaan tietoiseksi kahdesta minästä; hallitsevasta ja siitä, joka
on vapautuksen kohteena. Hallitseva minä samastetaan "parhaaseen"
minään, ja se asetetaan vastakkain ihmisen luontaisten
"alhaisempien" halujen, välittömän tarpeentyydytyksen
jne. kanssa. Todellinen minä voidaan myös nähdä aivan erillään
olevana alemmasta minästä. Se voi olla esimerkiksi heimo, rotu,
kirkko, tai valtio. Tämän yhteisön katsotaan edustavan yksilöiden
tahtoja korkeampaa vapautta. Näin saadaan "oikeutettua"
se, että jotkut yksilöt voivat käyttää pakkokeinoja nostaakseen
muita ihmisiä määrittelemälleen vapauden "korkeammalle"
tasolle. Pieni valtaapitävä joukko ihmisiä voi pakottaa muita
sellaisen päämäärän nimissä, jota se ajattelee pakotettujen
itsekin ymmärtävän tavoitella, jos he olisivat valistuneempia.
Pakottaja ajattelee tietävänsä pakotettujen tarpeet paremmin kuin
nämä itse.
Berlin olettaa, että kun pakkokeinojen
käyttäjä on omaksunut toimintatapansa, hän on valmis jatkossakin
jättämään huomioimatta kansakuntien tai ihmisten todelliset
toiveet ja alistamaan ja kiduttamaan heitä heidän "todellisen
miniensä" nimissä.
Sir Isaiah Berlinin kuvailema
positiivinen "vapaus" on nykyhetken todellisuutta Suomessa!
Positiivisen vapauden puolustajien on lähes mahdotonta tätä
myöntää. Vaikka ihminen sanoisi kuinka selkeästi ja
määrätietoisesti, mikä on hänen käsityksensä omasta edustaan
ja vapaudestaan, löytyy aina positiivisen vapauden puolustajia,
jotka puhuvat "tulkintaongelmasta". Tällaiset
tulkintaongelmat ja tasa-arvo eivät mahdu samaan maahan. Jos
nimittäin ajatellaan jonkun muun kuin ihmisen itsensä pystyvän
paremmin kuin ihminen itse tulkitsemaan hänen toiveitaan ja
tarpeitaan, silloin on myönnettävä, että on olemassa joukko muita
parempia toiveiden "tulkitsijoita" - joiden diktatuurin
alaisuudessa kaikkien on onnellisinta elää.
Yksilö voi tahtoa oman hyvinvointinsa
kannalta "vääriä" asioita. Ympäristö voi houkutella
hänet alkoholistiksi, huumeidenkäyttäjäksi jne. Propaganda voi
vaikuttaa häneen. Markkinavoimat ohjaavat häntä. Kaiken tämän
perusteella positiivisen vapauden kannattajat voivat väittää, että
yksilötahtoa ei ole lainkaan olemassa, vaan yksilön tahto on sitä
mitä yksilöön on ulkoapäin syötetty. Näin ollen positiivisen
vapauden kannattajat ovat mielestään oikeutettuja syöttämään
yksilöön omaa parempaa tahtoaan tarvittaessa vaikka pakkokeinoin.
Jos tälle tielle lähdetään, se ei pääty koskaan. Auttaminen ja
pakottaminen ovat sentään eri asioita. Kun eliitit toteuttavat
vapautta, he toteuttavat omaa vapauttaan.
Jos eliittien vapaus on heidän omaa
vapauttaan, millainen lainsäädäntönäkemys toteuttaisi
täydellisimmin tasa-arvon?
Laeilla ei anneta määräyksiä
koneille tai muille elottomille olennoille, vaan lain säätäminen
on teko, joka aina kohdistuu johonkin ihmiseen tai ihmisryhmään.
Jos enemmistöön kuuluvat säätävät lain, joka koskee vähemmistön
jäseniä, he tekevät teon näitä ihmisiä kohtaan. Mikäli
halutaan pitäytyä tasa-arvossa, enemmistö voi tehdä
lainsäädäntöteon vähemmistöä kohtaan ainoastaan siinä
tapauksessa, että se tällä teolla haluaa lopettaa jonkin
vähemmistön aiemmin sitä itseään kohtaan tekemän teon. Koska
nämä kaksi tekoa kumoavat toisensa, lopputuloksena on tasa-arvo.
Jos enemmistöllä ei olisi edellä mainittua oikeutta, vähemmistö
saisi jatkaa ensiksi aloittamaansa toimintaa sitä kohtaan, ja
tällöin tasa-arvo vinoutuisi vähemmistön hyväksi.
Teoreettinen esimerkki tasa-arvon
kannalta oikeutetun lain säätämisestä: Muutamat vähemmistön
jäsenet ovat ottaneet tavakseen ryöstää ja mukiloida
vastaantulijoita kadulla. Nämä teot ärsyttävät kansalaisten
enemmistöä, joten se säätää mukiloinnit ja ryöstöt kieltävän
lain. Tämän lain säätäminen on teko vähemmistön jäseniä
kohtaan, koska sillä on vaikutuksia heihin ja se pakottaa heitä
muuttamaan aiempaa käyttäytymistään. Kuitenkin lain säätäminen
on tasa-arvon kannalta oikeutettua, koska se on vain vastaus
vähemmistön itsensä aiemmin tekemiin tekoihin. Laki palauttaa
tasa-arvon, joka olisi jäänyt vinoutuneeksi, mikäli vähemmistö
olisi saanut vapaasti jatkaa tekojaan enemmistöä kohtaan.
Esimerkki tasa-arvon kannalta
epäoikeutetusta laista: Kansalaisten enemmistö säätää lain,
jolla kaikki ihmiset pakotetaan rangaistuksen uhalla pitämään
yllään pelastusliiviä veneillessään. Tällainen laki merkitsee
tasa-arvon vastaista enemmistön mielipideylivaltaa vähemmistöä
kohtaan, sillä sen säätäminen ei ole vastatoimi jollekin
vähemmistön aiemmin enemmistöä kohtaan tekemälle teolle. Eihän
nimittäin yksittäisen ihmisen veneileminen - olipa hänellä liivi
päällä tai ei - ole muihin ihmisiin kohdistuva teko.
Kun on kyse turvallisuudesta - siten
kun enemmistö sen määrittelee - edellä mainitun tyyppisiin
säädöksiin yleensä alistutaan korkeintaan hieman vastaan
napisten. Jos kyseessä olisi jokin uskonnollinen säädös, vaikkapa
islamin oppien mukainen kaikkia naisia koskeva huntupakko, vastustus
olisi aivan toista luokkaa. Kuitenkin molemmissa tapauksissa on kyse
aivan samasta asiasta: enemmistön pakkovallasta.
Mutta eihän kaikkia asioita voi
ratkaista tasa-arvon periaatteella? Jos enemmistö päättää
esimerkiksi rautatien tai oopperatalon rakentamisesta, miten tämä
päätös voi olla teko jotain vähemmistön aiempaa tekoa vastaan?
Ei se ole eikä sen tarvitsekaan olla, sillä tasa-arvoinen
päätöksentekotapa ei ole mahdollinen taloudellisissa asioissa.
Jotta tasa-arvo yhteiskunnassa toteutuisi, osallistumisen
taloudellisiin hankkeisiin onkin siksi oltava vapaaehtoista. Jos se
olisi pakollista, vähemmistöön kuuluvat joutuisivat taloudellisten
kysymysten kautta alistumaan enemmistön tahtoon. Enemmistön
päättämä taloudellinen hanke siihen liittyvine pakollisine
veroineen olisi tavallaan teko vähemmistöä kohtaan, koska siitä
mitä ilmeisimmin aiheutuisi rajoituksia vähemmistön toiminnalle.
Kuten jo aiemmin todettiin,
taloudellinen valta ja "poliittinen" valta poikkeavat
ratkaisevasti toisistaan. Siinä missä taloudellinen valta perustuu
yleensä palkitsemiseen, poliittinen valta perustuu rankaisemiseen.
Taloudellisen vallan työkaluja ovat raha ja omaisuus, joilla
palkitaan. Poliittisen vallan työkaluja ovat aseet ja tappaminen,
joilla rangaistaan. Se, että viimemainitut "välineet"
tavallisimmin pidetään piilossa, ei muuta asiaa miksikään. Myös
keinot taloudellisen vallan ja poliittisen vallan hankkimiseksi
poikkeavat. Poliittisella vallalla tarkoitetaan tässä valtion
käyttämää valtaa.
Jos yhteiskunta haluaa kansalaistensa
olevan tasa-arvoisia, sen on rakennettava valtiollinen järjestelmänsä
kaksijakoiseksi siten että valtion taloudellinen puoli ja
lainsäädäntöpuoli on erotettu jyrkästi toisistaan. Taloudellisen
puolen on lisäksi syytä olla jaettu useisiin toisistaan
riippumattomiin yksikköihin, joiden jokaisen jäsenyydestä
kansalaiset saavat vapaasti päättää. Liittyessään jäseniksi
yhteiskunnallisiin hankkeisiin, kuten liikennejärjestelmään,
terveydenhuoltojärjestelmään, koulutusjärjestelmään jne.,
kansalaiset sitoutuvat noudattamaan järjestelmän enemmistöpohjaista
hallintoperiaatetta. Nämä järjestelmät voivat muistuttaa jossakin
määrin nykyaikaisia osakeyhtiöitä sillä erotuksella, että
näiden "yhtiöiden" osakkeet jakaantuvat kaikkien kesken
tasan, eikä niillä voi käydä kauppaa. Käytetäänkö näiden
järjestelmien päätöksenteossa jonkinlaista
määräenemmistöperiaatetta on erikseen ratkaistava.
Kysymykseen, olisiko jonkun edellä
mainitun yhteishankkeen jäsenyys kaikille pakollista, ja millä
perusteella se voisi olla, palataan myöhemmin.
Edellä on puhuttu enemmistöstä ja
vähemmistöstä ikään kuin ne säätäisivät lakeja
nyky-yhteiskunnissa. Kuitenkaan enemmistö ei missään säädä
lakeja, vaan laeista päättää aina vähemmistö. Asiaa ei muuta
miksikään se, että enemmistöllä on mahdollisuus vaalien kautta
vaikuttaa siihen, keitä henkilöitä lakeja säätävään
vähemmistöön kulloinkin kuuluu.
Monet filosofit ovat pitäneet
välitöntä demokratiaa kansan edun kannalta parhaana - mutta
kuitenkin käytännössä mahdottomana - ratkaisuna. Rousseau, jota
pidetään eräänä merkittävimmistä välittömän demokratian
ideologeista Euroopassa, pitää tätä vaihtoehtoa ihanteellisena
periaatteena kansan vapauden säilyttämiseksi, joka on valtion
legitimiteetin ehto. Kuitenkin hänkin pitää täydellistä
demokratiaa käytännössä mahdottomana. Hänen teoksestaan
"Yhteiskuntasopimuksesta" löytyvät seuraavat monesti
siteeratut lauseet: "Jos käytämme sanaa sen kaikkein
ankarimmassa merkityksessä, niin ei ole milloinkaan ollut olemassa
todellista kansanvaltaa eikä tule milloinkaan olemaankaan. On
vastoin luonnon järjestystä suuren joukon hallita ja pienen olla
hallittavana."
Myös suomalainen valtiotieteilijä
Jan-Magnus Jansson pitää välitöntä demokratiaa teoreettisesti
ideaalisena järjestelmänä: "Jos kysymystä tarkastellaan
lähtökohtana periaatteellinen näkökanta osallistumisen
merkityksestä demokratiassa, vastaus on kaikissa olosuhteissa selvä.
Välitön demokratia on omiaan lisäämään osallistumista ja auttaa
siten paremmin toteuttamaan perusarvoa, johon tämä valtiomuoto
perustuu."
Välittömän demokratian
periaatteellinen hyvyys siis laajasti tunnustetaan. Kuitenkin sitä
pidetään käytännössä mahdottomana. Miksi?
On olemasssa monia perusteluja, joilla
välitöntä demokratiaa voidaan väittää huonoksi. Voidaan
esimerkiksi sanoa, että kansalaiset eivät ole riittävän päteviä
päättämään politiikasta, ja siksi on parempi, että valitaan
edustajia, joilla on tarvittavaa asiantuntemusta. Toisaalta: Jos
kansalaiset eivät ole päteviä päättämään itseään koskevista
asioista, kuinka he ovat päteviä päättämään edustajista? Asiat
itsessään eivät yleensä huijaa, mutta edustajaehdokkaat voivat
sitä tehdä. Ja kuinka moni kansanedustajista todellakaan on
asiantuntija? Ja mikä asiantuntija ydinfyysikko on päättämään
sosiaaliturvasta tai sosiaalityöntekijä päättämään ydinvoiman
rakentamisesta? Eihän kukaan ole kaikkien asioiden asiantuntija?
Erään jo Rousseaun ajalta olevan
selityksen mukaan, suora demokratia johtaisi aktiivisimpien
yksilöiden harvainvaltaan, ja siksi on parempi, että päätösten
tekeminen säilytetään edustajilla. Jo Aristoteleen aikaisessa
Ateenan demokratiassa tunnettiin tämä ongelma; johtavan puolueen
johtajan näkymätän valta - josta virallinen valtiosääntö ei
tiennyt mitään.
Monikaan ei liene tässä yhteydessä
tullut miettineeksi, eikö samanlainen harvainvalta voi toteutua myös
edustajajärjestelmässä, jos äänestysaktiivisuus jää
alhaiseksi. Eivätkä äänestäjät pääse vaikuttamaan tällä
tavoin syntyneeseen harvainvaltaan ennen kuin seuraavissa
eduskuntavaaleissa. Avoin tiedonvälitys ja eri suunnista tulevan
informaation valtava lisääntyminen ovat muuttaneet tilannetta
sitten Aristoteleen ja Rousseaun aikojen. Television ja
tietoverkkojen aikakaudella kansalaisten houkutteleminen seuraamaan
sokeasti muutamia harvoja mielipidejohtajia lienee vaikeampaa kuin
torikokousten ollessa tärkein viestinnän muoto. Aika muuttuu -
demokratiankin pitäisi muuttua!
Äänestäjien kutsuminen epäpäteviksi
päättämään omista asioistaan ei tietenkään ole poliittisesti
kovin suosittua. Paljon helpompaa ja yleisempää on ollut vedota
käytännön syihin ja todeta, että kansalaisten suora
osallistuminen politiikkaan on teknisesti mahdotonta. Tämä selitys
on kuulostanut uskottavalta aivan viime aikoihin saakka. Internetin
ja kotitietokoneiden yleistyttyä on sieltä täältä kuitenkin
alkanut kuulua vaatimuksia kansalaisten suoran demokratian,
"teledemokratian" käynnistämiseksi. Tällaisia ehdotuksia
ovat esittäneet monet vaikutusvaltaisetkin henkilöt. Pelko oman
aseman heikkenemisestä onkin saanut poliitikot keksimään uusia
selityksiä tai turvautumaan jälleen vanhoihin ja hyviksi
koettuihin.
Teoksessaan "Oikeusfilosofia"
Hegel tyrmää ajatuksen, että "yksityisen säädyn" eli
tavallisten kansalaisten pitäisi saada suoraan vaikuttaa lakien
säätämiseen:
"Tämä törmää toista
vallitsevaa käsitystä vastaan: koska yksityissääty kohotetaan
lainsäädäntövallassa osalliseksi yleisestä asiasta, sen olisi
siinä esiinnyttävä yksittäisten yksilöiden muodossa joko niin,
että nämä valitsevat edustajia tähän tehtävään tai jopa
siten, että kunkin itsensä tulisi käyttää suoraan ääntään
lakia säädettäessä. Tämä atomistinen, abstraktinen näkemys
häviää jo perheessä samoin kuin kansalaisyhteiskunnassa, joissa
yksityinen ilmenee vain yleisen jäsenenä."
"Kuvitellaan, että kullakin
yksilöllä tulisi olla osa neuvoteltaessa ja päätettäessä
valtion yleisistä asioista, koska kaikki ovat valtion jäseniä ja
sen asiat kaikkien asioita, joihin heillä on oikeus ottaa osaa
tietoineen ja tahtoineen. Tällainen käsitys, jonka demokraattinen
elementti tahtoisi vallitsevan valtio-organismissa, on vailla kaikkea
järkevää muotoa, vaikka valtio on organismi vain sen ansiosta,
että sillä on muoto."
"Siinä mielikuvassa, että
kaikkien pitää osallistua valtiotehtävien hoitoon, on toisena
edellytyksenä se, että kaikki olisivat perillä näistä asioista.
Tämä käsitys kaikuu latteudestaan huolimatta monien huulilta."
Hegel ei siis usko kansalaisten kykyyn
hallita itseään. Poliittisen vaalin tarkoituksena on hänen
mukaansa, "että tehtävään määrättäisiin luottamuksen
perusteella yksilöitä, jotka ovat näihin asioihin paremmin
perehtyneitä kuin valitsijat". Hegel katsoo, että ns.
yleisessä mielipiteessä on tavallisille kansalaisille tie avoinna
ilmaista oma mielipiteensä asioista, ja se riittäköön.
Koska Hegeliä pidetään eräänä
nykyisten valtioteorioiden ja valtiojärjestelmien "isistä",
hänen ajatuksensa heijastuvat yhä nykyajan yhteiskunnissa.
Huolimatta yleisen sivistys- ja koulutustason valtavasta kasvusta
sitten Hegelin aikojen, tavallista kansalaista ei edelleenkään
pidetä kypsänä ilmaisemaan mielipidettään siitä, mitä asioita
häneltä milloinkin kielletään - Hegelin mukaanhan "oikeuden
käsky on perusmääritykseltään vain kieltoa".
Kansan "kypsymättömyyttä"
yleisempi peruste suoran demokratian mahdottomuudelle - varsinkin
nykyaikana - on päätettävien asioiden monimutkaisuus ja paljous.
Oligarkian rautaisen lain esitellyt Robert Michels toteaa -
mainittuaan hänkin ensiksi joukkojen kypsymättömyyden: "Vaikka
vain mitä vähiten poliittisia ja hallintokysymyksiä pitäisikin
ratkaista kansanäänestyksen tietä, löytäisi onnellinen
kansalainen parhaina aikoina joka sunnuntai pöydältään sellaisen
kasan kysymyslomakkeita, että hän piankin kyllästyisi sellaiseen
demokratiaan."
Michels on ehkä oikeassa. Jos suoran
demokratian toteuttamista ajatellaan tasa-arvon lähtökohdista,
ongelmat eivät kuitenkaan ole niin suuria kuin luullaan. Kuten jo
todettiin, täysin tasa-arvoinen valtiomuoto voi toteutua vain
väkivaltaan perustuvan vallankäytön alueella, kun taas
taloudellisissa yhteishankkeissa on pakko tyytyä
enemmistöperiaatteeseen. Tämä rajaa suorassa demokratiassa
käsiteltävien asioiden lukumäärää huomattavasti siitä, mitä
parlamentit nykyisin käsittelevät. Asioista tulee myös
yksinkertaisempia. Taloutta koskevien monimutkaisten lakien
massatuotantoa ei enää tarvita, sillä näistä asioista päätetään
yhteishankkeiden päättävissä elimissä. Kansalaisten suoraan
käsiteltäväksi tulee lähinnä arkiseen ympäristöön kuuluvia
perusasioita, eli kysymyksiä siitä, mitkä kansalaisten teot
aiheuttavat toisille haittaa, vaaraa ja vahinkoa, ja mitä ei siis
enää tule yleisesti sallia. On jopa mahdollista, että kieltojen
säätäminen saavuttaa jossakin vaiheessa tietyn kyllästymispisteen,
jonka jälkeen uusia kieltoja tarvitaan enää hyvin harvoin. On
muistettava, että nykyistä lainsäädännön "moottoria",
eli valtaa itselleen ahmivaa poliisi- ja virkamieskuntaa, ei
tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ole. Ainoakaan kielto ei lisää
yhdenkään vähemmistöön kuuluvan valtaa tai oikeuksia kuten
nykyisin kaikki kiellot tekevät.
Mahdollisuus, että valta suoran
demokratian kautta luisuisi vain harvojen ja aktiivisten
yksinoikeudeksi, olisi sekin helposti torjuttavissa siten, että
osana suoraa äänestysmenettelyä kansalaisille sallittaisiin
mahdollisuus myös edustajan käyttämiseen. Tällainen edustaja
poikkeaisi nykyisistä kansanedustajista siinä, että hän olisi
sanan varsinaisessa mielessä valitsijoidensa palvelija. Hänelle
kansalaiset voisivat luovuttaa oman äänensä silloin, kun he itse
eivät voisi tai haluaisi osallistua päätösten tekemiseen. Äänen
luovuttaminen ei olisi pakollista tai pysyvää, vaan ääni voisi
olla kansalaisen itsensä tai edustajan käytettävissä sen mukaan,
miten kansalainen kulloinkin tahtoisi. Kansalainen voisi myös
vaihtaa edustajaansa milloin tahansa.
Ei liene kenellekään yllätys, että
edellä esitetty "imperatiivisen mandaatin" malli on
Hegelin käsitysten vastainen. Hegel kirjoittaa: "Edustajilla ei
siis ole asiamiehen tai määräyksiä välittävän toimeksisaajan
asemaa, ja näin sitäkin vähemmän, koska valtiopäivien tarkoitus
on olla eloisa, edustajia vastavuoroisesti opettava ja vakuuttava
yhteinen neuvottelukokous."
Hegelin kritiikin voi osittain ymmärtää
1820-luvun tilanteessa, jossa tavallisella kansalla ei ollut
tilaisuutta seurata, mitä valtiopäivillä puhuttiin. Tämä ei
kuitenkaan päde enää. Nykyisen tiedonvälityksen aikana
kansalainen voi itse istua mukana valtiopäivillä oman televisionsa
välityksellä ja seurata edustajien käymää neuvottelua
nojatuolistaan. Tällöin hän voi myös tehdä lopullisen päätöksen
siitä, kenelle hän äänensä käsiteltävässä asiassa antaa, vai
käyttääkö hän sitä itse. Äänestäjien tahdon huomioiminen ei
tässä tapauksessa suinkaan estä keskustelua, niin kuin Hegel
pelkää, vaan se päinvastoin suosii sitä. Onhan jokainen
keskustelu kuin oma pieni vaalitaistelunsa.
Voitaisiin oikeastaan pohtia
mahdollisuutta, pitäisikö edustajan palkkion määräytyä sen
mukaan, kuinka monta kansalaisten ääntä hänellä kulloinkin olisi
käytettävissään. Vakuuttava esiintyminen ja hyvä neuvottelutaito
tulisivat näin palkituiksi. Tällaisen palkitsemisen mahdollisia
hyviä ja mahdollisia huonoja puolia on syytä pohtia tarkkaan.
Jotta kansalaisilta ei vahingossa
"lipsahtaisi" jokin tärkeä asia huomaamatta, luettelon
äänestettävistä asioista pitäisi olla jokaisen nähtävillä jo
hyvissä ajoin ennen äänestystä. Myös ennakkoon mielipiteensä
rekisteröimisen, eräänlaisen ennakkoäänestämisen, pitäisi olla
mahdollista. Jos ennakkoäänestys kehitettäisiin tarpeeksi helpoksi
ja houkuttelevaksi, edustajien rooli voisi jäädä jopa varsin
marginaaliseksi, mikä ei liene huono asia välittömän demokratian
periaatteita ajatellen.
Jos joku epäilee, etteivät
kansalaiset osaisi käyttää tietokonepohjaisia
päätäntäjärjestelmiä, hänen huolensa on turha. Häneltä voi
kysyä, miksi koulut ovat olemassa? Tällainen järjestelmä voi
toteutua joka tapauksessa niin hitaasti, että sen käyttöön
ehtivät kaikki kyllä oppia. Se voi kuitenkin toteutua, sillä
2000-luvun ihminen kykenee varmasti muuhunkin kuin raapustamaan
numeron lyijykynällä paperilapulle.
Elämme tietokoneiden ja Internetin
aikakautta! Jokaisen kansalaisen pitäisi tajuta, että 1800-luvulta
periytyvä äänestyskoppi ja lyijykynä -menetelmää ei ole
sattumalta jätetty modernisoimatta. Päinvastoin sen käyttäminen
on huolellisesti suunniteltu osa propagandaa, jonka tarkoituksena on
viestittää ihmisille, että monimutkaisempi tai useammin
toteutettava järjesty ei ole mahdollinen. Samaa tavoitetta palvelee
nykytyyppinen kankea ja kallis kansanäänestysmenettely.
Kansanäänestyksen huonoutta korostetaan vielä siten, että sen
tulokset tarkoituksellisesti sementoidaan tulevia sukupolvia
sitovaksi "kansan lopulliseksi tahdoksi", vaikka
kansalaisten todellinen mielipide olisi äänestäjäkunnan
uusiutuessa jo ajat sitten muuttunut. Ruotsin vuoden 1980
ydinvoimaäänestys ja sen perusteella toteutettava voimaloiden
purkaminen on hyvä esimerkki tällaisesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti