Eräät yhteiskuntafilosofit, mm.
Hobbes ja Rousseau, ovat viitanneet käsitteeseen "luonnontila"
etsiessään nykyisten järjestäytyneiden yhteiskuntien juuria.
Luonnontila on ollut tutkijoille lähinnä teoreettinen malli siitä,
miten ihmisyhteisö toimisi ilman ohjailevaa yhteiskuntaa. Niinpä
näkemys luonnontilassa elämisestä poikkeaakin eri tutkijoilla
siitä riippuen, millaista järjestystä he ovat luonnontilallaan
halunneet perustella. Koska kukaan ei ole nähnyt oikeata
"luonnontilaa", se on voitu vapaasti kuvitella kuolemaa
tihkuvaksi kaaokseksi, elämää ylläpitäväksi harmoniaksi tai
joksikin siltä väliltä.
Millainen sitten on ollut oikea
luonnontila vai onko sellaista koskaan ollutkaan? Edustavatko
nykyiset järjestelmät kenties ainoaa mahdollista luonnontilaa -
ovathan ne vuosituhansien kuluessa "luonnollisesti"
kehittyneet?
Ihmiskunnan varhaista esihistoriaa on
tutkittu paljon, ja arkeologiset kaivaukset ovat paljastaneet
runsaasti tietoa varhaisihmisten elämästä. Murskatut pääkallot
ja katkotut luut sekä kiviset keihäänkärjet ovat osoittaneet
tutkijoille, että alkuihminen tuskin oli pelkästään
rauhanomainen, omissa oloissaan liikkuva kasvissyöjä. Muinaiset
kalliomaalaukset taas ovat viitanneet taiteellisuuteen ja leiripaikat
osoittaneet ihmisten eläneen ryhmissä. Hautoihin sijoitetut
muistoesineet ovat olleet merkkejä uskonnollisuudesta ja niiden
määrän ja laadun vaihtelusta on voitu päätellä yhteisöjen
jäsenten olleen ainakin jossakin määrin eriarvoisia keskenään.
Paljon on siis saatu selville
pelkästään muinaisesineistöä tutkimalla. Mutta fossiilit eivät
puhu eivätkä liiku. Niiden antama kuva jää pakostakin
kivet-tyneeksi, eivätkä ne kovinkaan paljon kerro, millaista oli
varhaisihmisen arkielämä; millainen perhe hänellä oli, miten hän
kasvatti lapsiaan, millainen suhde hänellä oli sukulaisiin,
naapureihin ja ulkopuolisiin. Kuitenkin juuri tällaisista asioista -
ei niinkään kivikirveistä tai nuolenpäistä - rakentuvat yhteisöt
ja yhteiskunnat.
Koska fossiilit eivät puhu eivätkä
liiku, eräät tiedemiehet keksivät lähestyä ihmisen alkuperää
aivan uudella tavalla. He ryhtyivät tutkimaan ihmisen lähimpiä
eläviä sukulaisia, ihmisapinoita, selvittääkseen pystyisikö
niiden käyttäytymisestä oppimaan jotain, joka antaisi
lisävalaistusta ihmisen esivanhempien elämään. Vaikka ihmisen ei
katsotakaan suoraan polveutuvan yhdestäkään nykyisestä
apinalajista, sukulaisuutemme niihin on ilmeinen. Nykyaikaiset
tutkimukset osoittavat, että ihmisen ja simpanssin DNA:ssa on vain
hieman yli prosentin ero.
Antropologi Louis Leakey, joka oli
runsaan todistusaineiston avulla rekonstruoinut varhaisten Afrikassa
eläneiden ihmisten fyysisiä erityispiirteitä, oli eräs
tiedemiehistä, jotka käynnistivät apinatutkimusta. Leakeyn
kiinnostus suuriin apinoihin pohjautui vakaumukseen, että
nykyihmisille ja nykyisille simpansseille yhteiset
käyttäytymispiirteet olivat todennäköisesti ominaiset myös
meidän yhteisille esi-isillemme ja siksi myös ensimmäisille
ihmisille.
Villien apinoiden seuraaminen luonnossa
- mikä on ainoa tapa saada selville niiden luonnonmukainen
käyttäytyminen - ei ole helppoa, sillä eläimiä on tarkkailtava
herkeämättä vuosien ajan, jotta saataisiin tarpeeksi kattavaa
tietoa niiden sosiaalisista suhteista. Tutkimushankkeiden yllä on
lisäksi häilynyt uhka suurten ihmisapinoiden kuolemisesta kokonaan
sukupuuttoon, minkä vuoksi havainnoinnin aloittamista ei ole voitu
lykätä loputtomiin.
Ensimmäinen Louis Leakeyn organisoima
tutkimusprojekti Afrikan suurten ihmisapinoiden parissa
käynnistettiin Gombessa Tansaniassa vuonna 1960. Tutkimukset
kentällä aloitti innokas harrastaja Jane Goodall, jolla
eläintieteitä opiskelemattomana ei ollut rasitteenaan
ennakkoluuloja apinoiden älystä tai käyttäytymisestä. Vähitellen
tohtorintutkintoon edenneestä Goodallista tuli eräs maailman
johtavia simpanssiasiantuntijoita, ja vaatimattomasti alkanut
tutkimusprojekti vakiintui pysyväksi Gombevirran tutkimusasemaksi.
Vuosikymmenten mittaiseksi venyneeseen eläinten tarkkailuun
osallistui tiedemiehiä ja opiskelijoita ympäri maailmaa.
Vuonna 1966 Louis Leakey käynnisti
uuden tutkimusprojektin tällä kertaa harvinaisten
vuoristogorillojen parissa. Näitä suuria eläimiä oli tuolloin
koko maailmassa jäljellä enää noin 250 yksilöä, ja koko laji
oli katoamassa sukupuuttoon ihmisten vallattua sen elinalueita.
Erityinen uhka gorilloille olivat salametsästäjät, joiden
toimintaa ei saatu kuriin. Gorilloiden asuma-alue sijaitsi
Virungavuorilla Zairen, Ugandan ja Ruandan alueilla.
Virungavuorten gorilloita oli tutkittu
ensimmäisen kerran jo 20-luvulla, ja myöhemmin 50-luvulla.
Uudelleen aloitettuja tutkimuksia johti Dian Fossey. Hänen Ruandaan
syyskuun 24. päivänä vuonna 1967 pystyttämä vaatimaton
telttaleiri laajeni vähitellen useita rakennuksia käsittäväksi
Karisoken tutkimusasemaksi, jossa vieraili tiedemiehiä,
opiskelijoita ja reporttereita eri puolilta maailmaa. Fosseyn
kehittyminen innokkaasta harrastelijasta tunnus-tetuksi
"apinatohtoriksi" noudatteli samaa kaavaa kuin hänen
virkasisarensa Jane Goodallin.
Yhteistä simpansseille ja gorilloille
on niiden sosiaalisuus ja sukurakkaus. Molemmilla lajeilla poikasen
ja emon välinen sekä poikasten keskinäinen tunneside säilyy läpi
koko elämän - aivan kuten ihmiselläkin. Isän rooleissa on
kuitenkin eroa. Gorilla-uros, 170 kiloa painava hopeaselkä, johtaa
monivaimoista perhettään ja jälkeläisiään kuin kuka tahansa
suvun tai suurperheen patriarkka. Simpanssiurokset sen sijaan eivät
muodosta pysyviä parisuhteita eivätkä näin ollen omaksu
minkäänlaista isän roolia "aviottomiksi" jääviä
jälkeläisiään kohtaan.
Gorillat elävät 2-20 eläintä
käsittävissä ryhmissä, joiden kokoonpano hieman vaihtelee.
Keskimäärin ryhmään kuluu noin kymmenen jäsentä. Tyypillinen
ryhmä elää sukukypsän, yli 15-vuotiaan hopeaselkäisen uroksen
ympärillä, ja siihen voi kuulua myös mustaselkäinen,
sukupuolisesti kypsymätön uros, jolla on ikää 8-13 vuotta. Näiden
lisäksi ryhmässä voi olla muutama yli 8-vuotias sukukypsä naaras,
jotka ovat liittyneet eliniäkseen johtavaan hopeaselkään. Nuorta
polvea edustavat sukupuolisesti kypsymättömät alle 8-vuotiaat
ryhmän jäsenet, jotka voidaan luokitella nuoriin aikuisiin, nuoriin
ja poikasiin. Kohdatessaan ulkopuolista aggressiota, gorillaryhmä
puolustautuu tai pakenee. Yllätysten varalta joku ryhmän jäsen on
usein vartiossa jonkin matkan päässä muista.
Gorillayhteisön olemassaolo perustuu
siis hyvin pitkälle sukulaisuuteen, ja yhteisö on tavallaan kuin
moniavioinen suurperhe, jota johtaa yksi suvun päämies - joka
samalla on useimpien ryhmän nuorten isä. Sukukypsyyden kynnyksellä
olevat gorillat jättävät usein syntymäryhmänsä ja hakeutuvat
uusiin ryhmiin. Näin varmistuu geenien sekoittuminen lajin sisällä.
Koska gorillaryhmässä sukukypsiksi
tulleilla uroksilla ei ole mahdollisuutta jatkaa sukuaan johtavalle
hopeaselälle varattujen naaraiden kanssa, ne yleensä jättäytyvät
vähitellen ryhmästä ja niistä tulee yksinäisiä hopeaselkiä.
Yksinäisinä ne sitten vaeltelevat aikansa laajoilla alueilla,
kunnes onnistuvat hankkimaan itselleen naaraita, joiden kanssa he
vähitellen muodostavat uuden gorillaryhmän. Naaras on yleensä
hankittava jostakin valmiista ryhmästä, ja se merkitsee monesti
taistelua. Naaraiden arvojärjestys ryhmässä määräytyy sen
mukaan, missä järjestyksessä ne ovat tulleet hopeaselän
puolisoiksi.
Gorillaryhmät tapaavat toisiaan
silloin tällöin, ja joskus niiden välillä käydään verisiäkin
yhteenottoja. Monesti ryhmien johtavat hopeaselät kuitenkin tyytyvät
vain esittämään pelottelunäytöksiä toisilleen. Tapaamiset
voivat kestää pari päivää, ja niiden aikana nuoria gorilloita
voi siirtyä ryhmästä toiseen. Sukukypsien naaraittensa siirtymistä
vieraaseen ryhmään hopeaselät eivät hyväksy vaan yrittävät
tarvittaessa vaikka taistellen pitää kerran valloittamansa "vaimot"
itsellään.
Ryhmien välisissä tai yksinäisen
hopeaselän ja ryhmän välisessä taistelussa tapahtuu joskus pahoja
vammautumisia, jotka voivat pahimmillaan johtaa myöhemmin jopa
kuolemaan. Erityisen alttiita väkivaltaiselle kuolemalle ovat nuoret
gorillojen poikaset. Niiden omat vanhemmat ja sukulaiset - siis oma
suku - suojelevat ja hellivät niitä esimerkillisesti, ja joku
ryhmän jäsen voi jopa ottaa poikasen kasvatettavakseen, jos se
menettää oman emonsa. Sen sijaan vieras ryhmä ja erityisesti
vieras hopeaselkä ovat poikasille usein armottomia.
Jos hopeaselkä saa hankituksi naaraan,
jolla on poikanen, se yleensä ennem-min tai myöhemmin tappaa
poikasen. Sen suvunsäilyttämisviettiin kuuluu vieraiden -
mahdollisesti kilpailevien - ainesten hävittäminen omasta ryhmästä.
Koska gorillat voivat elää yli 50-vuotiaiksi, vieras poikanen
merkitsisi tulevaisuudessa aivan konkreettista uhkaa 20-30
-vuotiaalle hopeaselälle, joka haluaa hallita puolisojaan ja
jälkeläisiään loppuikänsä. Poikasten tappaminen ei ole
eläinmaailmassa mitenkään ainutlaatuista. Urosleijona, joka ottaa
naarasleijonalauman haltuunsa, myöskin tappaa ja syö entisen
uroksen jälkeläiset.
Äärimmäisen uhanalaisen lajin
kohdalla tarkoituksellinen poikasten tappaminen tuntuu meidän
ihmisten mielestä ehkä lyhytnäköiseltä. Vähen-täähän
tuollainen toiminta koko populaation määrää yhä lähemmäksi
sukupuuton rajaa, jolloin samalla heikkenee myös tappajan geenien
mahdollisuus säilyä tulevaisuuteen. Itsekkyys on yksilön kohdalla
ilmeisesti kuitenkin voimakkaampi vietti kuin tietoinen
lajinsäilytyshalu. Jos edes me ihmiset emme kykene toimimaan lajimme
tulevaisuuden parhaaksi saastuttaessamme ja tuhotessamme
planeettaamme - voisimmeko vaatia sitä gorilloilta.
Ennen kuin ryhdymme pohtimaan, miksi
gorilla on organisoitunut elämään edellä kuvatulla tavalla
ryhmissä, ja mikä on näiden ryhmien tarkoitus lajin säilymisen ja
hyvinvoinnin kannalta, on syytä palauttaa mieleen, mitkä ovat
kaikkien biologisten lajien pohjimmaiset tarpeet.
Kaikilla biologisilla olennoilla,
ihminen mukaan lukien, on oikeastaan yksi ainoa perustarve, joka on
kaikkien muiden yläpuolella. Tuo yksi tarve on geeniperinnön
jatkaminen. Jos lajin edustajien perintö lakkaa jatkumasta uusiin
sukupolviin - toisin sanoen jos laji ei lisäänny - kaikki muu
menettää merkityksensä. Toisaalta, jos elävä olento ei saa
ravintoa tai jos se kuolee vihamielisten voimien tuhoamana, se ei
myöskään voi lisääntyä. Lajin säily-miselle välttämättömät
kolme perustoimintaa ovat siis ravinnon hankkiminen, vihamielisten
voimien keskellä hengissä säilyminen sekä aikuisiksi päätyvien
jälkeläisten tuottaminen.
Eri eläinlajien - ja joidenkin
tutkijoiden mukaan jopa eri ihmisrotujen - strategia selviytyä
noista kolmesta vaatimuksesta on erilainen. Joku laji luottaa
valtavaan jälkeläisten määrään ja toivoo edes jonkun tuhansista
poikasista selviävän aikuisiksi. Joku toinen laji taas lisääntyy
harvakseltaan mutta elää kauan ja huolehtii poikasistaan. Olipa
strategia mikä tahansa, edellä mainitut kolme perustarvetta ovat
kuitenkin kaikille lajeille yhteiset.
Gorillat, erityisesti täysikasvuiset
urokset, voivat elää pitkiäkin aikoja ryhmien ulkopuolella. Niiden
ravinnonsaanti tai turvallisuus eivät näytä riip-puvan ryhmästä.
Gorillat ovat kasvissyöjiä, eikä niillä yleensä ole puutetta
ravinnosta. Jopa naaraat ja nuoret gorillat saavat ravintoa, vaikka
eivät eläisi ryhmissä (jonkun odottamattoman tapahtuman vuoksi
nuoria eläimiä voi ajautuakin ryhmien ulkopuolelle, jossa ne eivät
suinkaan heti kuole). Nuorille eläimille ryhmällä on merkitystä
lähinnä turvallisuuden takaajana. Virungavuorten tutkimuksissa
nuorten gorillojen turvallisuutta on - sala-metsästäjien lisäksi -
havaittu uhkaavan lähinnä toisten gorillojen. Ennenkuin ihmiset
valtasivat vuorten ympäristön ja karkottivat luontaiset
petoeläimet, uhkia on voinut olla enemmänkin.
Gorilloiden ryhmäelämän pohjimmainen
tarkoitus näyttäisi siis olevan puolustautuminen ulkopuolisia uhkia
vastaan sekä lisääntymisen helpot-taminen. Jos gorillojen elämästä
yritetään vetää lankoja varhaisen ihmisen elämään -
luonnontilaan - tai vaikka nykypäiviin, organisoituneeseen
vallankäyttöön tai yhteiskunnallisiin rakenteisiin viittaavaa ei
juuri löydy.
Gorillojen elämää säätelee
sukulaisuus, ja gorillaryhmät ovat eräänlaisia suurperheitä.
Perheet ovat varsin harmonisia, eikä niiden sisällä ole sen
kummempia hierarkkisia valtaketjuja kuin ihmistenkään perheissä.
Mahdol-lisissa kiistatilanteissa voimakkaimman tahto ratkaisee -
tämäkin tuttua ihmisille. Perheen isä, hopeaselkä, kontrolloi
muiden jäsenten keskinäisiä kiistoja, ja jos ne yltyvät
kohtuuttomiksi, puuttuu niihin. Kaikki ryhmään kuuluvat tuntevat
huolta ja vastuuta perheen pienimmistä, vaikka varsinainen poikasten
elossapito kuuluukin emoille. Kaikkiaankin gorillojen sosiaaliset
suhteet ja tunne-elämä ovat hämmästyttävän ihmismäiset.
Gorilla voi tuntea iloa, surua, pelkoa, masennusta... aivan kuten
meistä kuka tahansa.
Jos ajatellaan gorillapopulaatiota
kokonaisuutena, tällöinkin on vaikea nähdä gorillojen
kanssakäymisessä yhteiskunnallisia piirteitä - siten kun me ne
ymmärrämme. Hopeaselät ja niiden ryhmät tapaavat silloin tällöin
toisiaan kuten ketkä tahansa naapurukset tonttiensa rajalla. Vaikka
yhteenottoja tapahtuu, pysyviä alistussuhteita ryhmien välille ei
synny - ellei alistussuhteeksi katsota sitä, kun heikompi hopeaselkä
joutuu luopumaan naaraastaan vahvemman hyväksi.
Rousseausta lähtevä vasemmistolainen
ajatteluperinne olettaa yhteiskuntien syntyneen omaisuuserojen
turvaamiseksi. Gorillat eivät kerää ruokaa tai muutakaan maallista
omaisuutta. Siksikö niiden keskuuteen ei ole syntynyt
yhteiskuntiakaan? Siksikö niiden välillä ei vallitse Hobbesin
luonnontilalle ominaista kaikkien sotaa kaikkia vastaan? Vai elävätkö
gorillat jo Marxin kaavailemassa "kommunistisessa"
yhteiskunnassa, jossa jokainen antaa kykyjensä mukaan ja saa
tarpeittensa mukaan? Voiko tällainen elämäntapa toteutua vain
silloin, kun ravinnosta ei ole niukkuutta? Voitaisiinko
gorillanaaraat kenties katsoa hopeaselkien omaisuudeksi, jolloin
ryhmät olisivat ikään kuin pienikokoisia valtioita tämän
omaisuuden suojelemiseksi ja legitimoimiseksi? Tällä tavoin haettu
yhteys nykypäivien yhteiskuntiin vaikuttaisi vähintäänkin
keinotekoiselta.
Jättäkäämme nyt leppoisat gorillat
- joilta emme siis saaneet selkeätä vastausta yhteiskuntamme
perusteista - toistaiseksi rauhaan, ja tutustukaamme Jane Goodallin
simpansseihin. Huomaamme pian, että simpanssit ovat paitsi DNA:ltaan
myös käyttäytymiseltään ihmisen lähin sukulainen eläinkunnassa.
Simpansseja pidetään erittäin
älykkäinä eläiminä. Ne voivat oppia kymmeniä viittomakielisiä
sanoja ja jopa luomaan uusia sanoja tai sanayhdistelmiä. Ne osaavat
käyttää alkeellisia työkaluja. Ne tajuavat oman peilikuvansa. Ne
kykenevät "aistien vaihdannaiseen informaation siirtoon" -
tosin sanoen löytämään jonkin esineen katseellaan muiden joukosta
pelkästään tunnusteltuaan esinettä aiemmin sormillaan. Simpanssit
pystyvät myös suunnittelemaan tulevaa toimintaansa lyhyellä
aikavälillä.
Jane Goodall olettaa simpanssien
kehittäneen älyään hyvin pitkälti sosiaalisen elämänsä
vaatimuksesta. Urosten, jotka haluavat päästä korkealle
valtahierarkiassa, on oltava paitsi voimakkaita myös älykkäitä,
sillä valtataistelu edellyttää usein juonittelua ja
liittoutumista. Ja niiden, jotka ovat asteikon matalimmilla
portailla, on opittava petkuttamaan vahvempiaan pystyäkseen
toteuttamaan aikeitaan.
Valtahierarkia, valtataistelu,
juonittelu, liittoutuminen... puhummeko todellakin apinoista?
Jos gorilloiden perhekeskeisestä ja
harmonisesta elämästä oli vaikea vetää nykypäiviin ulottuvia
johtolankoja, simpanssien kohdalla ongelmia ei ole. Niiden elämässä
ja sosiaalisissa suhteissa on nimittäin selvästi näkyvissä
ihmismäisiä piirteitä. Simpanssit elävät kymmeniä yksilöjä
käsittävissä yhdyskunnissa, joihin kuuluu eri ikäisiä ja eri
sukupuolta olevia eläimiä. Toisin kuin gorillaryhmä,
simpanssiyhteisö ei koostu yhdestä ainoasta uroksen johtamasta
suurperheestä, vaan siihen kuuluu useita perheitä, joiden kunkin
keskipisteenä on naaras. Täysikasvuiset urokset eivät osallistu
perhe-elämään eivätkä tunnista jälkeläisiään. Niiden
sukulaisuusside omaan emoon ja sisaruksiin säilyy kuitenkin läpi
elämän. Urokset ja naaraat eivät muodosta keskenään pysyviä
liittoja, vaan naaraan jokaisella poikasella voi olla eri isä.
Simpanssiyhteisön täysikasvuisten
urosten välillä käydään jatkuvaa valtataistelua ryhmän
johtajuudesta. Yleensä "johtajapeli" päättyy ennemmin
tai myöhemmin jonkun uroksen ehdottomaan yksinvaltaan, vaikka
pitkäänkin kestänyt ratkaisematon valtataistelu ei ole
mahdottomuus. Joskus yksi uroksista onnistuu saavuttamaan vain
puolittaisen johtoaseman, jolloin se pystyy päihittämään
yksitellen kenet tahansa ryhmänsä jäsenistä, mutta joutuu
kuitenkin taipumaan joukkovoiman edessä. Tällainen kontrolloitu
johtajuus on kuitenkin tavallisesti vain välivaihe taistelussa
ehdottomasta yksinvallasta.
Jos täydellinen valtaan pääsy
onnistuu, hallitsevan uroksen johtava asema voi parhaimmillaan kestää
jopa vuosia ennen kuin joku nuorempi syrjäyttää sen.
Simpanssiyhdyskunnan johtajalla voi olla alaisenaan esimerkiksi 14
täysikasvuista urosta, lauma täysikasvuisia naaraita sekä
sekalainen määrä eri ikäisiä pentuja ja nuorisoa. Aikamoinen
joukko siis.
Teoksessaan "Apinoiden Valtakunta"
Jane Goodall selostaa Figaniksi nimittämänsä simpanssiuroksen
keinoja säilyä ryhmänsä johdossa:
"Tehokkaimpia olivat kuitenkin sen
hurjat puunäytökset aamun-sarastuksessa, kun vielä oli melkein
pimeää ja muut simpanssiryhmään kuuluvat olivat yhä pitkällään.
Nämä aamunäytökset synnyttivät suur-kaaokseen. Yllätetyt
simpanssit törmäilivät kiljahdellen yöpesistään. Figan säntäili
edestakaisin, ylös ja alas, valtavin loikin oksalta oksalle,
puisteli aluskasvillisuutta, kiskoi irti isoja oksia ja mäjäytti
vielä varmuuden vuoksi muutamaa epäonnekasta alamaista ohi
mennessään. Vallitsi suunnaton sekasorto ja metakka. Sitten kun
tilanne oli ohi, uusi ykkösuros istahti maahan ottamaan vastaan
alamaistensa kunnianosoitukset, kun paraskin suuri päällikkö.
Figan pysyi kuin pysyikin huipulla,
kiihkeän motivaationsa ja päättäväisyytensä ja voimia
säästämättömien fyysisten ponnistelujen ansiosta. Kun Faben
(edellä mainitun veli ja tukija valtataistelussa) viimein palasi
yhteisön alueen keskiosiin, Figan sai aikaa rentoutua ja nauttia
uurastuksensa hedelmistä - kaikkien sosiaaliseen ryhmäänsä
kuuluvien kunnioituksesta ja oikeudesta ottaa ensimmäisenä
osuutensa miltä tahansa ruokapaikalta ja lähestyä ensimmäisenä
puoleensavetävää naarasta, josta oli kiinnostunut. Se oli valtaa."
Kun Figanin ehdotonta yksinvaltiutta
oli kestänyt pari vuotta, sen veli ja tukija Faben yllättäen
katosi. Entiset haastajat huomasivat tilaisuutensa ja alkoivat
kapinoida johtajaansa vastaan. Noin yhdeksän kuukauden ajan
yhteisössä ei ollutkaan ketään selvästi nimettävää
ykkösurosta. Figan, joka edelleenkin pystyi päihittämään kenet
tahansa haastajista yksinään, ei kuitenkaan antanut periksi. Se
hankki liittolaisekseen erään Humphrey-nimisen vanhemman uroksen,
jota se aiemmin oli erityisen raa´asti terrorisoinut. Tämän
tukijan avulla se sai vähitellen taas vakiinnutettua johtajan
asemansa.
Goodall kertoo, millaisia myönnytyksiä
johtaja saattoi joutua tekemään elintärkeää liittolaista
hyvitelläkseen:
"Mutta sen sijaan että olisi
alkanut syödä saalista se istui roikottaen velttoa ruumista
toisella kädellä ja tuijotti kiinteästi kahta muuta urosta, jotka
vielä jatkoivat metsästystä. Hetken kuluttua Humphrey kapusi
kiireesti kohti Figania ja istahti sen lähelle. Se ei ollut
vähääkään kiinnostunut meneillään olevasta metsästyksestä,
se oli keskittynyt kerjäämään osuutta Figanin saaliista. Äkkiä
Figan viskasi koko ruhon suoraan Humphreyn käsiin Hilalin
(havainnoitsijan) suureksi hämmästykseksi. Sitten se loikkasi
puusta ja ryntäsi mukaan metsästykseen ja saikin parissa minuutissa
kiinni toisen emon ja sieppasi ja tappoi pennun. Tällä kertaa se
söi saaliin itse."
Vakiinnutettuaan uudelleen valtansa,
Figan-simpanssi pysyi vallassa vielä muutaman vuoden, mutta joutui
sitten entisen suojattinsa ja oppipoikansa Goblinin haastamaksi.
Jonkin aikaa hallitseva johtaja onnistui torjumaan nuoren haastajan
hyökkäykset liittoutumalla neljän muun ikätoverinsa kanssa.
Lopulta Goblin kuitenkin sananmukaisesti potkaisi entisen johtajan
puusta ja alisti ja nöyryytti sen täydellisesti. Goblinin voitto ei
kuitenkaan ollut lopullinen, sillä se pystyi päihittämään
vastustajat vain yksi kerrallaan, mutta ei vielä kaikkia
samanaikaisesti. Pari kuukautta myöhemmin Figan tukijoineen
onnistuikin palauttamaan johtoasemansa hyvin verisessä kamppailussa,
jossa syntyneitä puremahaavoja Goblin sai pitkään parannella.
Figanin johtajuutta kesti taistelun
jälkeen vielä lähes vuoden - kunnes se katosi tai kuoli. Johtajan
yllättäen poistuttua näyttämöltä entinen haastaja Goblin alkoi
jälleen pyrkiä johtajaksi. Se terrorisoi erästä itseään
suurempaa urosta, kunnes sai sen alistetuksi ja vähitellen
houkutelluksi liittolaisekseen. Uuden ystävänsä tuella se noin
vuoden kuluessa alisti pari muuta kilpailijaansa ja vakiinnutti
lopulta oman kiistattoman johtoasemansa - menettääkseen sen vuosien
päästä taas uudelle haastajalle.
Ennen vuotta 1960 luonnonvaraisten
simpanssien elämästä ei tiedetty kovinkaan paljon. Simpanssien
uskottiin olevan rauhanomaisia kasvissyöjiä, joista ei ole uhkaa
muille eläinlajeille. Gomben tutkimukset osoittivat kuiten-kin nämä
käsitykset vääriksi. Simpanssien havaittiin järjestävän
organisoituja metsästysretkiä pienempien eri rotuun kuuluvien
apinoiden ja eräiden muiden eläinten surmaamiseksi. Jopa
antiloopinvasojen todettiin kelpaavan simpanssien ruokapöytään.
Mitä kauemmin simpansseja tutkittiin,
sitä enemmän ihmismäisiä piirteitä niiden käyttäytymisessä
havaittiin. Simpanssien taistelu vallasta esimerkiksi ei juuri eroa
ihmisten vastaavasta. Valtaa tavoitteleva simpanssi juonittelee,
liittoutuu, etsii vastustajiensa heikkouksia, raivaa tieltään yhden
vastustajan kerrallaan aloittaen heikoimmista naaraista ja edeten
vähitellen yhä korkeammalle uroksiin.
Johtava simpanssi ei suvaitse
rinnakkaista vallankäyttöä vaan puuttuu herkästi alamaistensa
keskinäisiin nahisteluihin tehden tällä tavoin kaikille selväksi,
kenellä on yksinoikeus väkivallan käyttöön yhdyskunnassa. Hyvin
ihmismäistä tämäkin. Koska simpanssit eivät osaa delegoida
valtaansa, johtavan uroksen on itse hoidettava myös poliisin
tehtävät valtakunnassaan. Uros, joka ei pysty pääsemään
huipulle, käy sekin omaa valtataisteluaan alemmalla tasolla.
Alistuttuaan vahvemmalleen se voi ryhtyä auttamaan sitä pysymään
vallassa tai pyrkimään valtaan - mikä vaihtoehto milloinkin tuntuu
taktisesti viisaimmalta. Johtajan tai valtaanpyrkijän avustajaksi
pääseminen on joka tapauksessa monella tavoin palkitsevaa - mikä
ajatus ei ole vieras ihmistenkään keskuudessa.
Kun oli kulunut kymmenen vuotta
simpanssien tarkkailun aloittamisesta, Jane Goodallin havainnoima
ryhmä alkoi yllättäen osoittaa hajoamisen merkkejä. Kuusi
uroksista alkoi viettää yhä enemmän aikaansa erillään muista
simpanssien elinalueen toisessa laidassa. Niihin liittyi myös yksi
nuorempi uros sekä kolme naarasta poikasineen. Tutkijat nimittivät
tämän uuden ryhmän Kahaman ryhmäksi. Alkuperäinen Kasakelan
ryhmä jäi edelleen suuremmaksi näistä kahdesta; siihen kuului
kahdeksan urosta ja kaksitoista naarasta pentuineen. Vähitellen
kuilu ja samalla vihamielisyys ryhmien välillä kasvoi, ja kumpikin
ryhmä muuttui omaksi yhdyskunnakseen omine alueineen, jonne toisen
ryhmän jäsenet eivät olleet tervetulleita. Ryhmät esittivät
kohdatessaan kiihkeitä hyökkäysnäytöksiä toisilleen. Kuitenkin
vielä tässä vaiheessa kolme vanhinta urosta eri ryhmistä
tapailivat rauhanomaisesti toisiaan. Kaksi näistä, Mike ja Goljat,
olivat entisiä Kasakelan yhdyskunnan johtajia.
Kun ryhmien lopullisesta erosta oli
kulunut vuoden verran, Figanin hallitsema Kasakelan partio teki
yllätyshyökkäyksen erään Kahaman ryhmään kuuluneen nuoren
uroksen kimppuun ja aiheutti sille kuolettavat vammat. Jonkin ajan
kuluttua Figanin johtaman partion uhrina oli toinen nuori uros yhtä
vakavin seurauksin. Tähän hyökkäykseen osallistui myös eräs
Kasakelan naaras.
Kolmas Kasakelan uhri oli vanha entinen
johtajauros Goljat, joka oli vielä synnyinyhdyskunnastaan
lähdettyäänkin yrittänyt pitää yllä hyviä suhteita vanhoihin
ystäviinsä. Figan ja neljä muuta Kasakelan urosta hyökkäsivät
vanhan johtajan kimppuun, raatelivat sitä säälimättä ja jättivät
sen kuolemaan haavoihinsa. Goodall selostaa, kuinka simpanssit,
suoritettuaan "urotyönsä", lähtivät vaeltamaan kohti
omaa aluettaan ilmeisen kiihtymyksen vallassa. Ne rummuttivat puun
runkoja, heittelivät isoja kiviä, raahasivat ja heittelivät oksia
sekä kajauttelivat koko ajan huutoja kuin julistaen voittoaan.
Goodall kuvailee vanhan Goljatin kohtaloa:
"Goljat oli kuolettavasti
haavoittunut, niin kuin muutkin uhrit. Se pystyi istumaan, mutta vain
vaivoin, ja tähyillessään entisten kumppaneidensa perään se
vapisi kuin horkassa. Se piteli toista rannettaan suojaavasti
kädellään, kuin se olisi murtunut, ja sen ruumis oli yltä päältä
haavojen peittämä. Seuraavana päivänä lähdimme kaikki etsimään
sitä, mutta se oli kadonnut jäljettömiin."
Jonkin ajan kuluttua Kasakelan urokset
tappoivat jälleen yhden Kahaman uroksista. Ruumiin vammat olivat
Goodallin mukaan hirvittävät.
Seuraava Kasakelan uhri oli yllättäen
eräs Kahaman vanhoista naaraista. Se hakattiin niin pahasti, että
se kuoli neljän päivän kuluttua vammoihinsa.
Kun vielä yksi Kahaman uroksista oli
tapettu, jäljellä oli ainostaan yksi nuori uros Sniff. Se onnistui
välttelemään vainoojiaan vuoden ajan piileskelemällä pienellä
rajatulla alueella kahden eri yhdyskunnan rajamailla. Tutkijat olivat
kiintyneitä tähän miellyttävään eläimeen ja toivoivat sen
jotenkin selviävän hengissä joko liittymällä johonkin
yhdyskuntaan tai lähtemällä kokonaan vaaralliselta alueelta.
Toiveet osoittautuivat kuitenkin turhiksi, sillä Sniff joutui sekin
lopulta Kasakelan urosten tappamaksi.
Jonkin ajan kuluttua myös kaksi
jäljellä olevaa aikuista naarasta poikasineen katosivat, ja
niidenkin oletettiin jakaneen muiden kohtalon. Näin koko Kahaman
yhdyskunta oli neljän vuoden kuluessa täydellisesti tuhottu.
Myös Kasakelan yhdyskunnan sisällä
tapahtui veritöitä. Eräs naaras tyttärineen hyökkäsi neljän
vuoden aikana yhteensä kuuden vieraan poikasen kimppuun tappaen ja
syöden uhrinsa.
Jane Goodall kertoo järkyttyneensä
pahan kerran havaitessaan simpanssien luonteen pimeät puolet. Hän
kirjoittaa:
"Mutta havainnot
simpanssiyhdyskuntien välisistä verisistä yhteenotoista ja
kannibalismista olivat nekin tuoreita, ja ne muuttivat
peruuttamattomasti minun käsitykseni simpanssien luonteesta. Monet
vuodet olin uskonut, että vaikka simpanssit muistuttavat monin
tavoin hätkähdyttävästi ihmisiä, ne ovat kaiken kaikkiaan
'mukavampia' kuin me. Nyt olin äkkiä huomannut kouriintuntuvalla
tavalla, että simpanssit voivat tietyissä olosuhteissa olla aivan
yhtä raakoja kuin ihmiset, että niidenkin luonteessa on pimeä
puolensa. Se teki kipeää."
Kasakelan yhteisö sai kuitenkin maksaa
hinnan aggressiivisuudestaan. Aluksi se sai nauttia voittonsa
hedelmistä ja hyödyntää rauhassa valtaamaansa Kahaman aluetta.
Vähitellen viereinen Kalanden yhteisö alkoi kuitenkin tun-keutua
tälle alueelle, eikä Kasakelan harventunut urosjoukko enää
pystynyt pitämään puoliaan. Menetettyään kaksi urostaan Kalanden
partioille, yhteisö alkoi kokea paineita myös erään toisen
naapuriyhteisön taholta. Pentuja katosi salaperäisesti. Tilanteen
ollessa jännittyneimmillään, Kasakelan urokset vaeltelivat
äänettömästi ja jättivät poikkeuksellisesti jopa erään virran
äärellä olevan herkullisen hedelmäsadon koskemattomaksi - peläten
ilmeisesti kosken pauhun peittävän alleen mahdollisten hyökkääjien
äänet. Aiemmilla tappajilla oli nyt itsellään aihetta pelätä.
Kasakelan yhteisö ei sentään kokenut
Kahaman kohtaloa, sillä hyvä synty-vyys kohensi vähitellen sen
tilannetta, ja eri yhteisöjen ollessa vihdoin tasa-vahvoja, palasi
Status quo Komben simpanssipopulaatioon.
Kirjassaan "Simpanssien
valtakunta" Jane Goodall tekee yhteenvedon simpanssin ja ihmisen
luonteenpiirteistä. Hän kirjoittaa:
"Simpanssien ja ihmisten
käyttäytymisessä on monta yhtäläisyyttä - perheenjäsenet
yhdistävä lämmin, auttava ja kestävä suhde, pitkään kestävä
lapsuus ja riippuvuus, oppimisen merkitys, ei verbaalisen viestinnän
mallit, työkalujen käyttö ja valmistus, yhteistoiminta
metsästyksen yhteydessä, pitkälle kehittyneet sosiaaliset kuviot,
aggressiivinen reviirinmuodostus ja lukuisat erilaiset auttavan
käyttäytymisen muodot, vain muutaman mainitakseni."
Goodall uskoo, että monet simpanssien
elämäntavat ovat olleet luonteenomaisia myös alkukantaisille
ihmisille. Ratkaisevin ero ihmisen ja simpanssin välillä onkin
puhuttu kieli, joka on vain ihmisen etuoikeus. Goodall on sitä
mieltä, että simpanssit ovat psyykkiseltä kehitykseltään aivan
kielen omaksumisen kynnyksellä. Ne eivät osaa puhua, mutta ne
pystyvät eleillään ja ilmeillään vivahteikkaaseen ja pitkälle
kehittyneeseen sanattomaan kommunikointiin.
Goodall toteaa, että simpanssit ovat
erään toisenkin yksinomaan ihmiselle ominaisen käyttäytymismuodon
kynnyksellä - nimittäin sodan. Hän pohdiskelee pitkään sodan
kehittymisen problematiikkaa ja nostaa esiin teorioita sodan
vaikutuksesta ihmisaivojen kehittymiseen. Hänen mielestään näyttää
erittäin todennäköiseltä, että esi-isiemme harjoittama
primitiivinen sodankäynti vaikutti osaltaan ihmisen evoluutioon.
Kohdistihan sota huomattavia valikoivia paineita älyyn ja
yhteistoimintaan. Goodall olettaa, että jo ennen varsinaisen
sodankäynnin kehittymistä ihmisen varhaisilla esi-isillä on
täytynyt olla nähtävissä samanlaisia alustavia valmiuksia kuin
nykyisellä simpanssilajeilla - yhteistoimintaan perustuva
yhteiselämä ryhmissä, yhteistoimintaan perustuva
reviirinmuodostus, yhteistoimintaan perustuva metsästys, aseiden
käyttö. Tämän lisäksi niillä on pitänyt olla vielä yksi
valmius: peritty vieraiden pelko tai viha, joka purkautuu ajoittain
aggressiivisiksi hyökkäyksiksi.
Koska sotiminen oman lajin edustajia
vastaan on aina vaarallista, osallistumista pitää jollakin tavoin
rohkaista. Nuoret aikuiset urossimpanssit ovat Goodallin mukaan
viehtyneitä ryhmien välisiin konflikteihin, vaikka niihin
liittyykin vaara. Jos esi-ihmisilläkin on ollut tämä piirre, se on
hänen mukaansa tarjonnut vankan biologisen jalansijan sotureiden ja
sotimisen nostamiselle kunniaan.
Goodall olettaa, että simpansseilla on
kyky jakaa mielessään lajitoverit "meikäläisiin" eli
oman ryhmän jäseniin ja vieraisiin "epäsimpansseihin".
Hänen mukaansa simpanssit ovat yltäneet asteelle, jossa ne ovat
vain kukonaskeleen päässä ihmisen saavutuksista tuhoamisen,
julmuuden ja suunniteltujen ryhmien välisten konfliktien alalla.
Jottei kuva simpansseista muodostuisi
yksipuolisen aggressiiviseksi, Goodall nostaa esiin myös niiden
miellyttävämmän puolen, jonka niitä tarkkailevalle sentään
useimmiten on näkyvissä. Simpansseilla on paljon ystävyyttä
osoittavia käyttäytymismuotoja, joilla ne palauttavat sopusoinnun
ryhmässä ja lujittavat sitä. Simpanssit halaavat toisiaan,
suutelevat toisiaan, taputtelevat toisiaan, pitävät toisiaan
kädestä, sukivat toisiaan, jakavat ruokaa toisilleen, hoivaavat
sairaita ja haavoittuneita sekä auttavat hätään joutuneita
tovereita jopa oman henkensä uhalla.
Eikö tämä ole aika luonnollista?
Tietäväthän ihmistenkin vallanpitäjät, ettei pelkkä väkivalta
ja raakuus saa kansakuntaa pysymään yhtenäisenä.
Jos tarkastellaan simpanssien elämää
eliölajien kolmen perustarpeen; ravinnon-saannin, vihamielisiltä
voimilta suojautumisen ja lisääntymisen näkökulmasta, palveleeko
ryhmän sisäinen valtataistelu jotakin näistä tarpeista? Ja mitä
palvelee ryhmien välinen taistelu?
Saako ryhmä, jonka johdossa on
mahdollisimman vahva uros, kenties paremmin ravintoa kuin
tasapäisempi ryhmä? Miksi se saisi? Eihän läheskään kaikilla
eläinlajeilla ole johtajia, ja silti ne menestyvät ravinnon
hankinnassa siinä kuin muutkin. Entä miten vahva johtajuus edistää
ulkoisista voimista selviämistä, vai edistääkö se? Onhan
olemassa tuhansia eläinlajeja, joilla ei ole johtajia, mutta jotka
kuitenkin selviävät uhkistaan? Eikö vahva johtajuus nimenomaan ole
se tekijä, joka saa ulkoiset voimat liikkeelle? Viekö vahvan
johtajuuden perusteleminen ulkoisilla uhkilla tässä
kilpa-varustelua muistuttavaan kehäpäätelmään, jossa syy ja
seuraus sekoittuvat?
Olipa johtajuuden vaikutus ravinnon
saantiin tai turvallisuuteen mikä tahansa, johtajavaltaisella
järjestelyllä näyttäisi ainakin olevan vaikutusta lisääntymiseen
- vaikutus ei tosin näy niinkään jälkeläisten määrässä kuin
laadussa. Jatkuvan valtataistelun tilassa kaikkein vahvimmat ja
aggressiivisimmat - ja viekkaimmat - yksilöt todennäköisesti
saavat eniten jälkeläisiä, koska ne pystyvät valloittamaan
helpoimmin naaraan itselleen. Näin evoluutio vie koko lajia
vähitellen yhä aggressiivisempaan ja vallasta taistelevampaan
suuntaan. Tästäkö johtuu simpanssien ja ihmisten sotaisuus? Näinkö
on selitettävissä jatkuva valtataistelu lajiemme keskuudessa?
Olemmeko me ihmiset muinaisten johtavien apinakuninkaiden kaukaisia
jälkeläisiä?
Kun puhutaan evoluutiosta, unohdetaan
helposti, että se on sokea ja sattumanvarainen prosessi ilman mitään
ennalta määrättyä tarkoitusta. Monien lajien täydellinen
sukupuuttoon kuoleminen osoittaa, että kaikki evoluution kuluessa
tapahtuneet muutokset eivät välttämättä ole lajin säilymisen
kannalta parhaita mahdollisia. Jos lajin painolastiksi kehittyy
liikaa huonoja ominaisuuksia, se häviää olemassaolon taistelussa.
Se kuolee omaan mahdottomuuteensa.
Jos ihmiskunta tuhoaa itsensä
saastuttamalla tai räjäyttämällä planeettansa - kyseessä on
vain yksi onnettomasti päätynyt kehityskulku evoluution
historiassa. Ei sen kummempaa.
Kun Goodallin havaintoihin perustuen
verrataan keskenään simpanssiyhteisöä ja ihmisten yhteiskuntaa,
niissä voidaan havaita tiettyjä yhtäläisyyksiä. Ensinnäkin
molemmat sijaitsevat tietyllä maantieteellisellä asuinalueella,
jolla on enemmän tai vähemmän määritellyt rajat
naapuriyhteisöihin. Kummassakin ylintä valtaa käyttää
vähemmistö, eikä valta perustu perheeseen ja sukulaisuuteen vaan
voimaan ja väkivaltaan. Molemmissa järjestelmissä vallan
käyttäjillä tai valtaa tavoittelevilla voi olla liittolaisia, ja
nämä liittoutuneet voivat päämääriään edistääkseen tukea ja
palkita toisiaan. Rinnakkaista vallankäyttöä eivät sen enempää
simpanssien kuin ihmistenkään johtajat suvaitse.
Simpanssiyhteisöstä tai ihmisten valtiosta voi erota vain
liittyäkseen toiseen yhteisöön ja toisen valtion alaiseksi.
Kilpailevan yhteisön perustaminen omalle asuinalueelle (Kamahan
urokset / Biafran valtio) sen sijaan on kuolemalla tuomittava kapina
tai valtiopetos, koska se merkitsee entisen esivallan ja entisen
järjestelmän kieltämistä. Sekä simpanssit että ihmiset kokevat
naapuriyhteisönsä periaatteessa kilpailijoiksi, joita vastaan
voidaan ajautua sotaan.
Simpanssien ja ihmisten yhteiselämässä
on niin paljon samanlaisuutta, että simpanssiyhteisöä voisi
oikeastaan pitää nykyaikaisen valtion alkumuotona - tai jos ei ole
valmis aivan näin rohkeaan päätelmään, molempien taustalta voisi
ainakin olettaa löytävänsä samankaltaisia käyttäytymismekanismeja
ja alkusyitä. Osa näistä alkusyistä voisi liittyä
lisääntymiseen.
Monien eläinlajien, esimerkiksi
lintujen ja kissaeläinten, urokset mittelevät voimiaan ja
kilpailevat siitä, kuka pääsee jatkamaan sukua valitsemansa
naaraan kanssa. Tämä menettely takaa voimakkaimmille yksilöille
etulyöntiaseman suvun jatkamisessa ja vaikuttaa siten koko lajin
säilymiseen mahdollisimman vahvana. Koska monilla eläinlajeilla
lisääntyminen tapahtuu ainoastaan tiettynä aikana vuodessa,
urosten keskinäinen kilpailukin yleensä rajoittuu tuohon lyhyeen
kauteen. Hormonitoiminnan muutokset ajavat ne silloin "soitimelle".
Kun parittelukausi on ohitse, eläimet rauhoittuvat ja palaavat
normaaliin elämään - mahdollisesti omien perheittensä seuraan.
Tällainen järjestely ei ole omiaan luomaan kiinteitä alistus- tai
valtasuhteita urosten välille, varsinkaan kun monet eläimistä
eivät edes elä laumassa muulloin kuin lyhyenä parveiluaikana
puolisoa valitessaan.
Simpanssi poikkeaa monista muista
eläimistä siinä, että se lisääntyy ympäri vuoden. Tästä
seuraa, että näiden eläinten on suorastaan pakko elää enemmän
tai vähemmän toistensa lähistöllä, tai muuten koko laji kuolee
sukupuuttoon. Simpanssiurosten keskinäinen taistelu naaraista on
samasta syystä jatkuvaa. Nämä kaksi seikkaa voivat olla tärkein
syy (tärkeämpi kuin ravinnonsaannin turvaaminen tai yhteisen
turvallisuuden varmistaminen) siihen, miksi simpanssit - ja
alkuihmiset - ovat lajina päätyneet elämään kiinteissä
yhdyskunnissa, joita johtaa yksi uros. Ja kun yhdyskuntainen
elämänmuoto on vakiintunut, siihen kuuluva kilpailu on vähitellen
saanut piirteitä, joiden yhteys alkuperäiseen naaraista
kilpailemiseen on hämärtynyt. Kilpailu johtajuudesta on tullut
itsetarkoitukseksi ja itseään evoluutiossa vahvistavaksi
ominaisuudeksi ilman selvää biologista päämäärää. Edelleen
kehittyessään tämä kilpailu on johtanut koko lajin kannalta
arveluttaviin seurauksiin, kuten tuhoamissotiin lajitovereita kohtaan
(vasta tässä vaiheessa turvallisuudesta on tullut ryhmää
yhdistävä - sekundaarinen - syy). Ja tämän kehityksen
äärim-mäisenä pisteenä on ihmisen kohdalla lopulta ollut avoinna
mahdollisuus koko lajin tuhoamiseen maapallolta ydinsodalla - asia,
jota tuskin kukaan voi pitää lajin kannalta
tarkoituksenmukaisimpana päämääränä.
Selittäessään simpanssien
sotaisuutta Goodall olettaa niillä olevan perityn vieraiden pelon
tai vihan, joka purkautuu ajoittain aggressiivisiksi hyökkäyksiksi.
Koska Goodallin esimerkkitapauksessa "vieraat" simpanssit
olivat kaikille tuttuja lauman entisiä jäseniä, perityn vieraiden
pelon täytyy juontua jostakin muusta kuin biologisesta vieraudesta
(simpanssit ovat sukurakkaita eivätkä unohda toisiaan vuosienkaan
erossa elämisen aikana). Kyseessä onkin todennäköisesti
"sosiaalinen vieraus", joka liittyy jotenkin
valtasuhteisiin, sillä ne ovat ainoa asia, joka eläinten välillä
on muuttunut. Ehkä vieras valtaryhmittymä (vaikka siinä olisi
tuttuja jäseniä) koetaan uhkaksi, joka on mahdollisimman pian
tuhottava, ellei haluta joutua myöhemmin itse sen tuhoamaksi.
Ryhmien välinen sota on siis tavallaan ryhmien sisällä ilmenevän
valtataistelun raaempaa jatkoa.
Edellä mainittua olettamusta tukenee
havainto, että sotia käydään yleensä vain sellaisten (ihmis-)
ryhmien välillä, joiden sisällä on eriarvoisuutta ja vallanjakoa.
Ryhmän jäsenet, jotka eivät kuulu valtahierarkiaan tai ovat
pysyvästi alhaalla siinä, eivät tunnetusti ole kaikkein
innokkaimpia sotimaan, sillä niillä ei ole mitään saavutettavaa
sodan avulla. Simpanssiyhteisöissä tämä ilmenee siten, että
nuoret naaraat voivat varsin helposti siirtyä ryhmästä toiseen,
eivätkä ne koe uutta ryhmää vihollisekseen. Vastaanottava ryhmä
ei myöskään koe niitä uhkaksi.
Olemme nyt saaneet selville erään
"alkupisteen" ja todenneet ihmisen lähisukulaisen
simpanssin sotaisaksi ja vallanhimoiseksi eläimeksi. Tiedämme myös
nykyihmisen varsin kiistattoman sotaisuuden ja vallantavoittelun.
Emme kuitenkaan vielä näiden havaintojen perusteella voi
varmuudella sanoa, millainen alkuihminen on ollut. Emme tiedä, onko
hän muistuttanut enemmän monivaimoista gorillaa vai moniavioista
simpanssia vai eikö kenties kumpaakaan? Monet nykyihmisen
ominaisuudet viittaisivat enemmän simpanssin kaltaiseen esi-isään,
mutta tämä on vain arvailua. Jonkinlainen katsaus historian
tuntemaan ihmiseen - erityisesti sosiaalisten suhteiden ja vallanjaon
näkökulmasta - on siis paikallaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti