Monet laillisuutta puolustavat
kansalaiset kutsuvat lakeja yhteisesti laadituiksi pelisäännöiksi,
joita jokaisen tulee noudattaa. Tällainen lakien tulkinta ei aivan
kaikkia miellytä, minkä näkyy jo siinäkin, että näitä
"yhteisesti laadittuja" sääntöjä sentään varsin monet
rikkovat. Kuitenkin myös lakeihin välinpitämättömästi
suhtautuvat ihmiset elävät jonkinlaisten käyttäytymissääntöjen
ja moraalin mukaisesti eivätkä yleensä tee aivan mitä tahansa.
Pelkkä rangaistusten pelkoko heidät siis saa pidättäytymään
tietyistä teoista? Vai onko ehkä olemassa joitakin "näkymättömiä"
lakeja, jotka ohjaavat sellaistenkin ihmisten elämää, jotka eivät
tavanomaisista laeista piittaa, tai jotka elävät ajassa tai
paikassa, jossa kirjoitettuja lakeja ei ole?
Hobbesin kuvittelemassa
"luonnontilassa" ei ole absoluuttista oikeaa ja väärää,
vaan nämä käsitteet saa kukin määritellä oman hyötynsä
perusteella. Niinpä ihmisten elämä on yksinäistä, köyhää,
likaista, eläimellistä ja lyhyttä. Se on armotonta taistelua
rajallisista resursseista, ja sitä hallitsee väkivaltaisen kuoleman
pelko ja halu eristäytyä. Oikea ja väärä voidaan Hobbesin mukaan
määritellä vasta sitten, kun on olemassa laki, joka sallii tai
kieltää tietyt asiat. Eikä lakia voi olla ennen kuin ihmiset ovat
keskenään sopineet lain-säädäntöelimestä.
Hobbes olettaa, että tie virallisiin
lakeihin ja lainsäädäntöelimiin on kulkenut ns. luonnonlakien
kautta. Nämä luonnon antamat, kirjoittamattomat säännöt
kieltävät ihmistä tekemästä sellaista, mikä hänen oman
elämänsä kannalta olisi tuhoisaa. Koska ihminen tajuaa itselleen
tuhoisien tekojen olevan tuhoisia myös muille tehtyinä,
luonnonlakeihin sisältyy tavallaan yleisellä tasolla sisäinen
tietoisuus siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa.
Koska luonnontilassa vallitsee jatkuva
väkivaltainen taistelu rajallisista resursseista, tuon taistelun on
pakko tuottaa sekä voittajia että häviäjiä, alistajia ja
alistettuja. Ovathan jotkut ihmisistä voimakkaampia, kyvykkäämpiä,
viekkaampia ja onnekkaampia kuin toiset. Luonnontilaa leimaa siis
väistämättä väkivaltaan perustuva eriarvoisuus, jossa
voimakkaimmat hallitsevat. Voidaankin esittää kysymys: Miksi
voimakkaimmat ja hallitsevimmat yksilöt olisivat sallineet
vähempiarvoisten alamaistensa vapaasti, ilman pakkoa ja painostusta,
muodostaa lainsäädäntöelimiä ja säätää turvakseen
eriarvoisuutta vastustavia lakeja? Eihän tällaista tapahdu
nykyisinkään. Eikö sen sijaan ole paljon todennäköisempää,
että juuri nämä hallitsevat ihmiset ovat perustaneet ensimmäiset
lainsäädäntöelimet ja laadituttaneet niissä itseään suosivia
lakeja - joihin tosin on väistämättä suodattunut myös taustalla
vallitsevista luonnonlaeista juontuvia elementtejä? Eräs
elämänalue, joihin luonnonlakien ja niistä johdettujen
moraaliarvojen voidaan ajatella vaikuttaneen, ovat uskonnot. Maailman
eri kansoilla ja heimoilla tiedetään olleen aikojen kuluessa
valtava määrä erilaisia uskontoja ja uskonnollisia riittejä,
joista suurin osa on jo hävinnyt tutkimuksen ulottumattomiin.
Kuitenkin jo pikainen tutustuminen maailman suuriin pääuskontoihin
paljastaa niissä olevan jotakin yhtäläisyyttä, jonka voi olettaa
kumpuavan samasta alkulähteestä.
Buddhalaisuuden tärkeimmät säännöt
ovat: älä tapa, älä varasta, älä valehtele, älä vietä huonoa
elämää, älä juo juovuttavia juomia. Juutalaisuuden käskyjä
ovat: Älä tapa, älä varasta, älä sano väärää todistusta
lähimmäisestäsi. Islamilaisuudessa kehotetaan välttämään
syntien tekemistä ja kehotetaan avustamaan köyhiä. Jainalaisuuden
ehdoton käsky on kaiken elämän kunnioittaminen. Jeesus
Nasaretilaisen neuvo seuraajilleen oli: "Niin kuin te tahdotte
ihmisten tekevän teille, tehkää te heille." Noin 500 vuotta
aiemmin oli Kungfutse lausunut saman asian käänteisesti: "Älä
tee toiselle mitään, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän".
Uskonnot sisältävät paljon
politiikkaa, joka usein hämärtää näkemästä niiden taustalla
olevia moraalisia periaatteita. Kungfutsen edellä siteerattu neuvo
esimerkiksi on loogisesti ristiriidassa hänen hierarkkista
vallanjakoa kannattavaan oppiinsa nähden - elleivät sitten kaikki
hallitsijat salaisesti halua vaihtaa osia orjiensa kanssa. Kungfutse
oli hallitsija ja hän tarvitsi uskontoa valtansa pönkittämiseen.
Vallankäyttäjiä ovat olleet myös monet muut uskontojen
perustajat. Silti uskontoihin on suodattunut vallankäytön
oikeu-delle ristiriitaisia ja jopa täydellistä tasa-arvoa tukevia
periaatteita. Mistä ne ovat peräisin?
Sana "luonnonlaki" on sikäli
ongelmallinen, että joku voi katsoa, ettei sellaista olekaan. Tuskin
juuri kukaan kuitenkaan vakavissaan väittää, etteikö olisi
olemassa jonkinlaista yleistä kaavaa tai yleisiä periaatteita,
joiden mukaan yksilöiden sosiaaliset suhteet luonnossa pyrkivät
järjestäytymään. Erot poliittisissa näkemyksissä ilmenevätkin
siinä, miten kukin nämä näkymättömät lait havaitsee ja niitä
tulkitsee. Simpanssiuroksen verisen yksinvaltiuden mallin perusteella
voidaan yhtä hyvin päätyä kannattamaan sotaa ja diktatuuria kuin
rauhaa ja tasa-arvoa.
Eräs "luonnonlakia"
rauhanomaisin ajatuksin analysoinut yhteiskuntafilosofi on
intialainen Mahatma Gandhi. Hänen ajatustensa punainen lanka on
puheiden ja tekojen yhdistämisessä, sillä hän pitää yhtenä
suurimmista ongelmista sitä, että ihmiset eivät elä oppiensa
mukaisesti. Useimmat uskonnot ja filosofiset elämänkatsomukset ovat
hänen mukaansa sinänsä hyviä, kunhan niitä vain oikein
toteutetaan.
Gandhi näkee uskontojen ja
filosofioiden oleellisimmaksi määreeksi niiden etiikan, eli sen
miten oppi valaisee ihmisen elämäntien ja päämäärät. Gandhi
haluaa etsiä uskontojen taustalla olevaa tekijää, uskontojen
uskontoa, joka tarkoittaa uskoa universumin moraaliseen
järjestykseen. Tämä on jotain, mikä on kaukana maallisten lakien
yläpuolella.
Gandhi joutui kokemaan ja näkemään
monenlaista vääryyttä ja hän päätyi - vaikka olikin
koulutukseltaan lakimies - käsitykseen, että laki sinänsä voi
olla vääryyteen perustuva ja epäoikeutettu, ja että tällaista
lakia saa ja tuleekin vastustaa. Hänen kokemansa väärät lait
liittyivät erityisesti rotusortoon, Englannin siirtomaahallintoon
sekä Intian kastittomien huonoon asemaan. Havaitessaan lakien
aikaansaamaa vääryyttä Gandhi omaksui ajatuksen, että on olemassa
jokin korkeampi oikeus, luonnonlaki, joka on säädetyn lain
yläpuolella. Tämä hänen käsityksensä sisälsi vaikutteita
Intian ikivanhasta traditiosta, ns. Rita-opista, joka merkitsee
eräänlaista luonnonlakien kokonaisuutta, harmoniaa olevaisessa.
Rita, joka on ohje myös ihmisen toiminnalle, on yhteiskunnan ja
kirjoitetun lain yläpuolella oleva metafyysis-eetillinen laki.
Merkittävin periaate, jota Gandhi
pyrki elämässään noudattamaan, oli totuus, Satya. Totuus on
Gandhille ihmiselämän korkein arvo, lopullinen päämäärä, jota
ei koskaan täysin saavuteta. Sen löytämiseksi ihmisen tulee
harjoittaa totuudellisuutta, väkivallasta pidättäytymistä,
tarpeiden rajoittamista, itsehillintää, omistamattomuutta ja
nöyryyttä - asioita, jotka eivät liene päällimmäisinä
vallantavoittelijoiden arvomaailmassa. Gandhi toteaakin, että
poliitikon tulisi olla ankarasti rehellinen, ja että politiikan
luonteen tulee olla puhdas. Ihmiset, joiden sydän on täynnä
eläimellistä intohimoa, eivät Gandhin mukaan ole soveliaita
politiikkaan.
Gandhi kiinnittää erityistä huomiota
politiikan menettelytapoihin ja pitää erityisen tuomittavana
kaikkinaista väkivallan harjoittamista. Pahan välineen avulla ei
voi hänen mukaansa saavuttaa todellista hyvää. Väkivallan avulla
saavutettu "hyvä" osoittautuu lopulta kuitenkin pahaksi -
ja vastaavasti, jos pidetään kiinni oikeista keinoista, saavutetaan
hyvä päämäärä enemmin tai myöhemmin. Väkivallan avulla paha
ei korvaannu hyvällä vaan se ainoastaan muuttaa muotoaan.
Gandhin mielestä ihmiset voidaan jakaa
kolmeen pääluokkaan sen mukaan, mikä ominaisuus heissä on
dominoiva. On ihmisiä, joiden hallitseva ominai-suus on "sattva";
viisaus ja hyvyys. Joidenkin ihmisten hallitseva ominaisuus on
"rajas", mikä merkitsee kehitystä parempaan mutta myös
väkivaltaa. Kolmannessa luonteenpiirteessä hallitsevana
ominaisuutena on "tamas". Viimemainittuun ryhmään
kuuluvat ihmiset ovat laiskoja, itsekkäitä ja häikäilemättömällä
tavalla väkivaltaisia, ja tällaista persoonallisuutta Gandhi pitää
kaikkein alhaisimpana. Selvästi korkeammalla tasolla ovat hänen
mukaansa "rajas"-kategoriaan kuuluvat ihmiset, jotka
käyttävät väkivaltaa puolustaakseen oikeudeksi kokemaansa asiaa.
Hekin toimivat kuitenkin kokonaisvaltaisen erheen vallassa ja
aiheuttavat muutoshakuisuudellaan kärsimystä. Parhainta ihmislajia
edustaa Gandhin mukaan "sattva"-luokan ei-väkivaltainen,
hyvä, viisas ja tasapainoinen ihminen. Näitä kolmea erilaista
luonteenpiirrettä voidaan Gandhin mukaan ajatella myös henkisen
kehityksen portaina.
Kuten sodankäyntiä, myös
ei-väkivaltaista toimintaa on Gandhin mukaan määrätietoisesti
harjoiteltava - vaikka täydelliseen ei-väkivaltaisuuteen pystyy
vain elämän lopullisen päämärän saavuttanut ihminen, eli
käytännössä ei kukaan.
Gandhi arvosti ulkoisesti vaatimatonta
elämää. Hän katsoi, että se joka kuluttaa enemmän kuin
välttämättä tarvitsee, varastaa kuluttamansa toisilta, jotka
todella tarvitsevat. Tämä pätee niin ihmisiin kuin kansoihinkin.
Hyödykkeiden kulutus yli todellisen tarpeen luo väkivaltaa, sotia,
kovaa kauppapolitiikkaa ja riistoa. Gandhin edustaman
ei-väkivaltaisen filosofian mukaan todellista hyvää ei voida
toteuttaa tappamalla, kiduttamalla, vangitsemalla, alistamalla tai
manipuloimalla. Ei myöskään ole eetillisesti oikein tuhota tai
uhrata yhdenkään elävän olennon elämää toisen hyvinvoinnin
lisäämiseksi tai varmistamiseksi. Gandhi ilmoittaa hylkäävänsä
enemmistön hyvään perustuvan hyvän eli "utilitarismin"
ja korvaavansa sen omalla "absolutismillaan".
Gandhi ei keksinyt eettisiä
periaatteitaan tyhjästä vaan hän kokosi ne eri uskonnoista, kuten
hindulaisuudesta, kristillisyydestä, jainalaisuudesta ja
buddhalaisuudesta. Gandhin opit eivät juuri perustu aiempiin
poliittisiin tai taloudellisiin kirjoituksiin, eivätkä hänen oman
maansa perinteisiin käsityksiin. Tästä syystä jotkut hänen
maanmiehistään pitivät häntä petturina ja lopulta murhasivat
hänet.
Gandhi oli oman aikansa "vihreä"
radikaali, sillä hänen luonnonoikeutensa poikkesi laillisesta
yhteiskuntajärjestelmästä sellaisena kuin se oli olemassa. Gandhin
julistamasta väkivallattomuuden filosofiasta saavat käsityksilleen
tukea paitsi perinteiset luonnonsuojelijat myös eläinten oikeuksien
puolustajat. Onhan eläinten tappaminen tai kiduttaminen ihmiselle
koituvan "hyödyn" vuoksi mitä selvimmin vääränlaista
väkivaltaista toimintaa. Kuitenkin myös eläinoikeusaktivistien on
pidettävä huolta toimintansa väkivallattomuudesta, tai se kääntyy
- ainakin Gandhin mukaan - samaksi pahaksi mitä sillä yritetään
vastustaa.
Gandhi oli merkittävä ajattelija
siksi, että hän tajusi maailman eri filosofioiden ja uskontojen
yhteisen pisteen ja ymmärsi, että nuo opit eivät voi pelkästään
sattumalta olla perusajattelultaan niin yhteneväisiä, vaan että
niiden taustalla on pakko olla jonkin vielä suuremman periaatteen,
eräänlaisen uskontojen uskonnon, joka viime kädessä kertoo
ihmisille, mikä on hyvää ja mikä on pahaa. Ja Gandhi myös
tajusi, että nykyiset maalliset lainsäädännöt ovat monilta osin
kaukana tästä uskonnosta, sillä niiden lähtökohdat ovat aivan
erilaiset.
Mikä siis on tämän ihmiskuntaa
yhdistävän "universaalin uskonnon" yhteinen nimittäjä
tai perusajatus? Vai onko se edes ilmaistavissa lyhyesti ja
yksinkertaisesti ilman eri uskontojen ja filosofioiden perinpohjaista
tuntemista? Voisiko kaikkien uskontojen pohjimmainen sanoma olla
tiivistyneenä näihin Jeesuksen sanoihin: "Niin kun te tahdotte
ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille." (Lk.6:21)
Jos kaikki ihmiset alkaisivat noudattaa
tuota periaatetta, maailmaan syntyisi poliittinen tasa-arvo.
Vallanpitäjät ja valtaan pyrkijät, jotka tällä hetkellä
haluavat ihmisten luopuvan vapaudestaan heidän valtansa hyväksi,
alkaisivatkin luopua omasta vallastaan alamaistensa hyväksi.
Pysäköinninvalvojat lakkaisivat kirjoittamasta sakkolappujaan,
koska se tuskin on toimintaa, jollaisen kohde he itse haluavat olla.
Sotilaat lakkaisivat ampumasta vihollisiaan, koska he eivät itse
haluaisi tulla ammutuiksi. Rikolliset lakkaisivat tekemästä
rikoksia, koska he itsekään eivät haluaisi että heitä vastaan
tehdään rikoksia. Vallankäytön sijasta kaikki pyrkisivät
tekemään toisilleen pelkkää hyvää, sillä haluavathan he
itsekin, että heille tehdään hyvää. Tällainen elämäntapa
muodostaisi eräänlaisen automaatin, joka korjaisi pienetkin
poikkeamat tasa-arvossa, heti kun niitä alkaisi ilmetä.
Jokainen tajuaa, että edellä kuvattu
muutos ihmisten käyttäytymisessä on laajassa mitassa mahdottomuus.
Tämän tosiasian tunnusti myös Jeesus. Siitä huolimatta hän
palasi tuon tuostakin aiheeseen ja kehotti seuraajiaan pidättäytymään
maallisen omaisuuden keräämisestä sekä väkivaltaisesta kostosta
- mikä toimintana voidaan ymmärtää vallankäytöksi vallankäyttöä
vastaan. Jeesus näki asiassa myös yhteiskunnallisia ulottuvuuksia,
kun hän sanoi: "Te tiedätte, että ne jotka ovat hallitsijan
asemassa, ovat kansojen herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja
valtansa alla. Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo
teidän joukossanne olla tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija,
ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon
kaikkien orja." (Mark.10:42-44). Jeesus ei halunnut
opetuslastensa antavan kutsua itseään opettajiksi, isiksi tai
oppimestareiksi vaan ainoastaan veljiksi ja toinen toisensa
palvelijoiksi (Matt.23:8-11).
Jeesus ei ollut vallitsevan
uskonnollis-poliittisen systeemin intomielinen puolustaja vaan sen
kirpeäsanainen kriitikko. Hän nimitti lainopettajia ja fariseuksia
haudoiksi, jotka ovat kauniita päältä mutta täynnä kuolleiden
luita ja saastaa. Hän kutsui heitä käärmeiksi ja kyykäärmeitten
sikiöiksi, ja julisti että "he köyttävät kokoon raskaita ja
hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta
itse he eivät halua niitä sormellakaan liikauttaa"(Matt.23:4).
Taakoilla Jeesus tarkoitti satoja yksityiskohtaisia ja mielivaltaisia
uskonnollisia kieltoja, jotka olivat irtaantuneet tosielämästä ja
muuttuneet ahdistavaksi itseisarvoksi - joiden noudattaminen ei
kuitenkaan estänyt ihmistä olemasta paha. Havainnollistaakseen
järjestelmän harhaisuutta Jeesus opetuslapsineen rikkoi tahallaan
sapatin määräyksiä ja sai fariseukset "mielettömän raivon
valtaan" (Luuk.6:6-11). Jeesuksen riehuminen ruoskan kanssa
temppelissä rahanvaihtajien pöydät kaataen ja kauppiaat ulos ajaen
(Joh. 2:13-16) tuskin lievensi uskonnollisten opettajien vihaa häntä
kohtaan. Huolimatta kovista sanoistaan uskonnollisille
vallanpitäjille Jeesus julisti yleistä suvaitsevaisuutta ja kehotti
kuulijoitansa olemaan tuomitsematta tai julistamatta ketään
syyllisiksi - niin heitäkään ei tuomittaisi tai julistettaisi
syyllisiksi (Luuk.6:37). Jeesus oli suvaitsevainen myös itselleen.
Hän ei kieltäytynyt leivästä ja viinistä ja epäilyttävästä
seurasta - minkä vuoksi jotkut kutsuivat häntä syömäriksi ja
juomariksi ja syntisten ystäväksi (Luuk.7:34).
Myöskään maallisia vallanpitäjiä
Jeesus ei kumartanut. Hän itse kieltäytyi ottamasta vastaan
maallista valtaa, kun paholainen sitä hänelle tarjosi (Luuk.
4:6-8). Myöskään toinen vallan tunnusmerkki - rikkaus - ei
kiinnostanut Jeesusta. Hänen mielestään jopa kamelin oli helpompi
kulkea neulansilmästä kuin rikkaan päästä taivaaseen
(Mark.10:25). Jeesus varoitti opetuslapsiaan tulevista vainoista,
jolloin heitä vietäisiin luovutettaviksi viranomaisille,
teljettäisiin vankiloihin, vietäisiin oikeuteen, piestäisiin
synagogissa ja surmattaisiin (Mark.13:9-11, Luuk.21:12). Ylin
paikallinen vallanpitäjä, kuningas Herodeskaan, ei saanut
Jeesukselta kunnioitusta. Jeesus varoitti opetuslapsiaan tämän
julman ja viekkaan kuninkaan "hapatuksesta" ja nimitti
häntä ketuksi (Mark.8:15, ).
Jeesuksen tasa-arvoa ihannoivat
opetukset olivat hänen omana aikanaan ja ovat edelleenkin liian
radikaaleja ihmisten hyväksyttäviksi. Jopa eräät Jeesuksen omat
opetuslapset halusivat mestariltaan lupauksen muita korkeammasta
asemasta - tosin vasta taivasten valtakunnassa. Kovalla taistelulla
saavutettu valta ja omaisuus ovat kerta kaikkiaan niin makeita
asioita, että monikaan ei rupea niistä vapaaehtoisesti luopumaan.
Se olisi suorastaan ihmisluonnon vastaista. Niinpä Jeesuksen
tasa-arvoa ihannoivia ajatuksia on täytynyt muokata
arkitodellisuuteen paremmin sopiviksi.
Myöhemmät tulkitsijat ovat löytäneet
Jeesuksen teoista ja opetuksista ainoastaan kolme kohtaa, joita -
tarkoitushakuisesti tulkittuina - voidaan käyttää todisteena
siitä, että Jeesus olisi hyväksynyt maallisen vallankäytön.
Ensimmäinen kohta on se, että Jeesus ei syrjinyt yksilönä ketään
ihmistä, kuuluipa tämä mihin ammattiin tai ryhmään tahansa; ja
tämän periaatteen mukaisesti hän osoitti ystävyyttään lasten,
naisten, köyhien, sairaiden, ryöväreiden, samarialaisten,
fariseusten, syntisten jne. ohella myös publikaaneille ja
sadanpäämiehille - jotka olivat poliittisen järjestelmän
edustajia. Toinen Jeesuksen valtamyönteisyyden todisteeksi esitetty
raamatunkohta on hänen kuuluisa lauseensa: "Antakaa siis
keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle, mikä Jumalalle
kuuluu" (Luuk.20:25). Kolmas "todiste" on hänen
keskustelunsa häntä kuulustelleen Pontius Pilatuksen kanssa.
Pilatuksen sanoihin "Etkö tiedä, että minulla on valta
päästää sinut ja valta ristiinnaulita sinut" Jeesus vastasi:
"Sinulla ei olisi minuun mitään valtaa, ellei sitä olisi
annettu sinulle ylhäältä. Siksi on suurempi syyllinen se ihminen,
joka on minut sinulle luovuttanut" (Joh.19:10-11).
Jos nämä kolme raamatunkohtaa jotain
todistavat, ne todistavat Jeesuksen olleen täydellisesti maallisen
politikoinnin yläpuolella. Muu hänen muistiin kirjattu
elämänkertansa vahvistaa, että hän ei koskaan osoittanut
pienintäkään virallisen auktoriteettiaseman kunnioitusta -
vallanpitäjien tarkoituksellisesta mielistelystä puhumattakaan. Sen
sijaan hän eri tavoilla, mm aterioimalla kädet pesemättöminä
syntisten ja muiden "alempiarvoisten" kanssa, närkästytti
johtavassa asemassa olevia. Jeesuksen maininta "keisarille
antamisesta" ei ollut poliittinen kannanotto vaan nokkela keino
selvitä ansasta, johon fariseukset hänet yrittivät saada.
Jeesuksen vastaus Pilatukselle ei sekään todista hänen
keisarimyönteisyydestään. Sanomalla että Pilatuksella ei olisi
valtaa häntä kohtaan, jos sitä ei olisi annettu ylhäältä,
Jeesus itse asiassa kiisti paitsi Pilatuksen vallan myös Rooman
keisarin vallan! Hänhän ei tarkoittanut Pilatuksen vallan
"ylhäältä" antajalla jumalana pidettyä Rooman keisaria
vaan juutalaisten Jumalaa - jota Rooman viranomaiset eivät
tunnustaneet. Hänen mainintansa muiden kuin Pilatuksen "suuremmasta
syyllisyydestä" ei juuri lieventänyt tätä lausuntoa.
Jeesuksen tasa-arvoinen asennoituminen
kaikkia ihmisiä kohtaan rikkaudesta ja virallisesta asemasta
välittämättä oli ehkä hänen kaikkein ärsyttävin piirteensä -
fariseusten ja vallanpitäjien kannalta. Tällä asenteellaan hän
osoitti olevansa tavallisten ihmisten yläpuolella. Pilatuksen ja
Herodeksen pikkumielisestä pokkuroijasta ei olisi koskaan tullut
kristikunnan jumalhahmoa.
Jeesuksen seuraajista ensimmäiseksi
Paavali ryhtyi selittämään mestarinsa oppeja. Vaikka Jeesus oli
kohdellut naisia - oman aikansa vakiintuneita sukupuolirooleja
kuitenkaan ylittämättä - tasa-arvoisina kumppaneinaan, Paavali
pyrki palauttamaan asiat ennalleen ja vaati naisilta vaikenemista ja
alamaisuutta.
Jos naisten alistuminen olisi ollut
itsestäänselvyys, siihen ei olisi tarvinnut kehottaa. Tällainen
opetus oli joka tapauksessa tulevien vuosisatojen sovinistipapeille
mieleen. Mieluisaa luettavaa Paavalin teksteistä löysivät myös
maalliset vallanpitäjät. Kun alkuseurakunnissa kiertäneitä
kirjoituksia myöhemmin koottiin yhtenäisiksi teksteiksi Rooman
keisarin johdolla, kirjoituskokoelmiin valittiin mukaan myös
Paavalin ns. roomalaiskirje ja siihen sisältyvä ylistys maalisille
vallanpitäjille. Tässä tekstikohdassa Paavali julistaa, että
maallinen esivalta on Jumalasta lähtöisin, ja että vallankäyttäjät
ovat Jumalan palvelijoita, jotka toimivat vain ihmisten parhaaksi.
Paavali toteaa, että se joka tekee oikein, saa esivallalta kiitosta,
eikä hänen tarvitse pelätä viranomaisia. Väärintekijöiden sen
sijaan tulee pelätä esivallan miekkaa ja sen antamia oikeutettuja
rangaistuksia.
Joku voisi kysyä, miksi yhteen ja
ainoaan juutalaisten Jumalaan uskonut Paavali yllättäen julisti
vieraita jumalia palvovan ja vieraita käskyjä noudattavan
roomalaisen esivallan oman Jumalansa palvelijaksi, olihan Israelin
kansan historia lähes yhtämittaista taistelua juuri tällaisia
vierasuskoisia valtiaita vastaan. Joku voisi myös kysyä, oliko
roomalaiskirje kenties Paavalin yritys järjestää itselleen
"henkivakuutus" pahojen päivien varalle - julistihan hän
roomalaisten teloittaman miehen opetuksia. Äärimmäistä
skeptisismiä olisi epäillä, olivatko Paavalin vallanpitäjiä
ylistävät rivit ehkä kokonaan jonkun muun kuin hänen itsensä
kirjoittamia. Tällaisiin pohdiskeluihin ei tässä ryhdytä, vaan
Paavalin motiivien ja Raamatun tekstien autenttisuuden arvioiminen
jääköön uskontotieteilijöiden tehtäväksi.
Olivatpa Paavalin kirjeen motiivit ja
alkulähde mikä tahansa, kirje ei pelastanut Paavalia esivallan
miekalta. Hänet vangittiin ja lopulta tapettiin. Esivallan
"oikeutettua" miekkaa sai maistaa myös Jeesuksen
opetuslapsi Pietari. Hänet teloitettiin ristiinnaulitsemalla
ylösalaisin. Vähitellen myös monet muut kristityt saivat jakaa
opettajiensa kohtalon keisari Neron innostuttua syöttämään heitä
leijonille.
Jos Paavali oli oikeassa julistaessaan
esivallan edustajat vain pahojen ihmisten rankaisijoiksi, silloin
hänen itsensä on täytynyt olla paha, koska esivalta rankaisi häntä
kuolemalla. Myös Pietarin on täytynyt olla paha. Pahoja ovat olleet
myös leijonille syötetyt kristityt. Miksi jäljelle jääneiden
kristittyjen siis tarvitsisi välittää Paavalin tai muidenkaan
tapettujen ihmisten kirjoituksista? Jeesushan on opettanut, että
hedelmistään puu tunnetaan. Eikö huonon puun tuottamat hedelmät
voi heittää roskiin?
Jos Paavali sittenkin kohtalokkaalla
tavalla erehtyi esivallan suhteen, silloin hänen tappamisensa ei
merkitse, että hän olisi ollut huono ihminen. Hän oli vain -
ihminen. Eivätkä ihmiset voi aina olla oikeassa.
Molemmat päätelmät vievät samaan
lopputulokseen eli ne osoittavat Paavalin ylistyksen esivallan
jaloudesta kyseenalaiseksi. Paavalin esivaltaa koskevasta
julistuksesta jääkin jäljelle oikeastaan vain väkivallattomuuden
ihanne, eli että pahaa vastaankaan ei tule käyttää väkivaltaa.
Kristinusko olisikin todennäköisesti hävinnyt maailmasta monien
muiden uskontojen ja lahkojen tavoin, jos alkukristityt olisivat
alkaneet puolustaa sitä miekoin. Heidän väkivallaton taktiikkansa
hämmensi kuitenkin vastustajan, joka ymmärsi vain väkivallan
kieltä. Voittoon ei tarvittu aseita, koska itse aate oli ase.
Pidättäytymällä väkivallasta kristityt eivät muuttuneet
vastustajiensa kaltaisiksi.
Paavalin roomalaiskirjeeseen sisältyvät
esivaltaa ylistävät rivit ovat oikeastaan ainoa tekstikohta
Raamatussa, jossa esivallan oikeutusta ylistetään täysin
kritiikittömästi, ja jossa esivaltaa väitetään Jumalan vallan
jatkeeksi maan päällä. Nämä muutama rivi ovat varsin pieni osa
Raamatun noin 1400 tekstisivusta, joista kymmenillä ei suinkaan
ylistetä esivaltaa vaan kerrotaan erilaisten hallitsijoiden
vääryyksistä ja julmuuksista. Kuitenkin nämä muutama Paavalin
lause ovat esiintyneet vallanpitäjien julistuksissa paljon useammin
kuin mitä niiden suhteellinen osuus Raamatun teksteissä
oikeuttaisi. Paavali kirjoitti esivaltaa myötäilevät sanansa
ohjeeksi Rooman kristityille mutta ehkä myös rauhoittaakseen
roomalaisia vallanpitäjiä, jotka suhtautuivat epäillen uuteen
Jeesuksen seuraajien lahkoon. Vallanpitäjiä myötäilevillä
sanoillaan Paavali halusi suojella paikallisia kristittyjä, sillä
olihan mikä tahansa kapinointi Rooman mahtia vastaan tuhoon tuomittu
yritys. Paavalin tarkoitus oli hyvä, mutta valitsiko hän sittenkin
sanansa väärin? Eikö hän ollut nähnyt esivallan hirmutekoja?
Eikö hän ollut kuullut niistä? Eikö hänelle ollut kerrottu, että
esivalta oli kuningas Herodeksen hahmossa hakkauttanut Johannes
Kastajalta pään irti? Eikö hän ymmärtänyt, ettei hyvä puu
tuota tuollaisia hedelmiä? Vastauksen näihin kysymyksiin tietäisi
vain Paavali itse. Sen sijaan kukaan ei tiedä, montako miljoonaa
ihmistä on menettänyt henkensä kaikissa niissä järjettömissä
sodissa ja väkivaltaisuuksissa, joita esivallat ovat Paavalin
tekstiin turvautuen harjoittaneet.
Esivallan tekojen ilmeinen ristiriita
sellaisiin Jumalan käskyihin kuin "Älä tapa" on johtanut
monet uskontofilosofit vaikean tilanteen eteen. Jopa uskonpuhdistaja
Martti Luther painiskeli tämän ongelman kanssa ja päätyi lopulta
kahden regimentin oppiinsa. Sen mukaan ihminen voi maallisen
vallanpitäjän alaisuudessa toteuttaa murhia ja raakuuksia
omaatuntoaan vaivaamatta, kunhan hän vastaavasti on esimerkillinen
ihminen taivaallisen hallinnon alaisuudessa. Tällainen filosofia
sopi ilmeisen hyvin paitsi natseille myös niille amerikkalaisille
pommituslentäjille, jotka kunnon kristittyjen tapaan viettivät
ensiksi hartaustilaisuuden ja lähtivät sitten iloisin mielin
tappamaan 80.000 Hiroshiman asukasta ydinpommilla.
Huolimatta monista esivaltojen
toteuttamista kansanmurhista, kidutuksista ja sodista yksistään
tällä vuosisadalla, Paavalin roomalaiskirjeen kiistanalaisia
virkkeitä ei ole vieläkään unohdettu. Lausuipa ne suomalainen
sotilaspiispakin pitäessään puhetta valtakunnallisille
paraatijoukoille vuoden 1996 itsenäisyyspäivänä. Kuinkahan hän -
armeijan ja valtion edustaja - sattuikin valitsemaan Raamatusta juuri
tuon kohdan?
Hyvän ja pahan käsite voidaan
johdatella jo luonnonlaeista, tai jos ei haluta käyttää niitä
teoreettisena käsitteenä, ihmisen kyvystä tajuta tekojensa
vaikutukset muihin ihmisiin. Ihminen tajuaa, että jos joku hänelle
tehty asia tuntuu hänestä pahalta, saman asian täytyy tuntua
pahalta myös toisesta, silloin kun hän sen toiselle tekee. Ihminen
ymmärtää, että tällainen asia on luonteeltaan paha. Tätä
tietoisuutta kutsutaan omaksitunnoksi. Jos jokin asia herättää
sekä tekijässä että kohteessa pelkästään miellyttäviä
tuntemuksia, asia ei voi olla paha, vaan sen täytyy olla hyvä. Näin
yksinkertaisesti määräytyy ihmiskunnan universaali moraali eli
käsitys hyvästä ja pahasta. Tuon moraalin perustalta lähtevät
niin kiitos kuin kostokin. Hyvään vastataan hyvällä ja pahaan
pahalla - jotta tasapaino säilyisi. Universaali moraali kieltää
tai sallii vain tekoja, koska vain teoilla voi olla tunteva kohde,
joka osaa arvioida, ovatko teon vaikutukset hyviä vai pahoja.
Ihmisen sisäiset ajatukset tai ihmisen itse itselleen tekemät asiat
ovat universaalin moraalin ulkopuolella.
Universaalin moraalin ongelmat syntyvät
siitä, että maailmassa ei ole vain yhtä tekijää ja yhtä
kohdetta, jotka voisivat aina vapaasti määritellä keskenään,
onko jokin heidän välillään tapahtuva asia hyvä vai paha.
Ulkopuolisetkin ajattelevat usein olevansa kohteita joissakin
asioissa ja tällöin he tietysti vaativat mielipiteensä
huomioimista, kun teon laadusta päätetään. Eräs alue, jossa
yksilöiden väliset teot kiinnostavat ulkopuolisia, on
seksuaalisuus. Paitsi miehen ja naisen avioliitosta myös
homoseksuaalisesta tai sukulaisten välisestä suhteesta on
ulkopuolinen yhteisö kautta aikojen halunnut sanoa sanansa -
suuntaan tai toiseen. Näitä ilmiöitä halutaan kontrolloida
ilmeisesti siksi, että niiden kautta määräytyy, millaisella
ihmisaineksella yhteisö täydentyy. Ehkä halutaan myös estää
"vaarallisten" käyttäytymismallien leviäminen muun
yhteisön keskuuteen. Aiemmin mainitun Anim-heimon elämäntavat ovat
esimerkki siitä, miten käy, kun tässä ei onnistuta. Toisaalta,
onnistuttiin tai ei, luonnonvalinta joka tapauksessa karsii pois
lajit, joiden keskuuteen on levinnyt liiaksi epätervettä toimintaa.
Kun tutkii maailman eri kulttuureja eri
aikoina, niiden keskuudesta on vaikea löytää yksilön itselleen
tekemiä tai kahden henkilön yhteisymmärryksessä toisilleen
tekemiä tekoja, jotka ulkopuolinen yhteisö aina ja kaikkialla
haluaisi kieltää. Jos jostakin onnistuu löytämään tällaisen
kielletyn teon, se ei ehkä jossakin toisessa kulttuurissa olekaan
kielletty. Insestitabu lienee yleisimmin esiintyvä tähän lajiin
kuuluva yhteinen moraalikoodi, mutta senkin noudattamisessa on
olemassa eroja.
Omaan itseen kohdistuva teko ei ole
universaalin moraalin kannalta lainkaan teko, koska sillä ei ole
vaikutuksia valtatasapainoon. Samaa pätee kahden henkilön keskenään
sopimaan tekoon, eli tekoon, jossa kumpikaan ei käytä pakkovaltaa
toistaan kohtaan. Tämän periaatteen mukaisesti jopa kuolemaan
johtavat kaksintaistelut on monissa kulttuureissa hyväksytty, eikä
niissä henkiin jäänyttä osapuolta ole pidetty murhaajana.
Nykyisin useimmat valtiot kuitenkin tuomitsevat voittaneen
kaksintaistelijan, sillä ne haluavat säilyttää tappamisen
ehdottomana yksinoikeutenaan.
Jos yhteisössä vallitsee tasa-arvo,
yhteisön jäsenet tuomitsevat automaattisesti kaiken väkivallan ja
alistamisen, sillä väkivalta ja alistaminen ovat valtasuhteisiin
vaikuttavia tekoja. Jos yhteisössä ei vallitse tasa-arvoa, se ei
myöskään elä universaalin moraalin mukaisesti. Tällöin sen lait
eivät tuomitse kaikkea väkivaltaa ja alistamista, sillä sen
tuomiot heijastelevat alistavan luokan tahtoa. Universaali moraali
vaikuttaa ehkä tällöinkin vielä taustalla, mutta se on
vääristynyt, sillä alistetut ihmiset on aivopesty noudattamaan
vallanpitäjän moraalia. Mitä kehittyneempiä yhteiskunnat ovat,
sitä täydellisemmin universaali moraali on pyyhitty pois ihmisten
mielistä ja lainsäädännöstä.
Edellä on esitelty "universaalin
moraalin" ajatus eräänlaisena ihmiskunnan alkuperäisenä
oikeuskäsitteenä, joka on lähtöisin tasa-arvoisista
metsästäjä-keräilijäyhteisöistä. Onko tällaista universaalia
moraalia oikeasti olemassa? Miten ajatus sopii perinteisiin
tieteellisiin teorioihin? Ensiksi on kysyttävä, mihin teorioihin?
Behavioristisiin, sosiobiologistisiin, funktionalistisiin - vain
muutama mainitaksemme?
Sosiobiologia tai biologinen
evolutionismi - mitä nimitystä nyt halutaan käyttääkin - pyrkii
etsimään ihmisen käyttäytymisen syitä hänen evoluution
muovaamista geneettisistä ominaisuuksistaan. Tämän tutkimusotteen
ongelma siinä, että on lähes mahdotonta tieteellisesti osoittaa
ihmisen joidenkin käyttäytymispiirteiden juontuvan nimenomaan hänen
perimästään eikä jostakin muusta tekijästä. Joudutaan tekemään
johtopäätöksiä, ja jää tilaa olettamuksille. Toinen ongelma on
se, missä määrin ihmisen vapaa tahto ja missä määrin hänen
perinnölliset geeninsä tulisi ottaa huomioon hänen tekojaan
arvioitaessa. Kaikesta tästä epämääräisyydestä johtuen
kriittisimmät tieteenharjoittajat leimaavat koko sosiobiologian
humpuukiksi. He eivät voi hyväksyä mahdollisuutta, että ihminen
välttyisi vastaamasta omista teoistaan esimerkiksi piiloutumalla
"aggressiivisten" geeniensä taakse. Monille marxilaisille
tiedemiehille sosiobiologia on vastenmielinen siksi, että sen
valossa kommunistisen yhteiskunnan vaatima ihmisen muuttuminen
epäitsekkääksi ei näyttäisi mahdolliselta.
Totuus löytynee jostakin kahden
äärikannan välistä. Ihmisellä on vapaa tahto, jonka avulla hän
voi ohjata tekojaan. Toisaalta ihmisellä on viettejä, joita hän ei
aina tahdo pystyä edes vapaalla tahdollaan hillitsemään.
Sosiobiologiassa ihmisen moraalin
lähtökohtana pidetään hänen geneettistä rakennettaan ja sen
kehittymistä. Eräät tutkijat, mm. Edward Wilson, näkevät
moraalin olevan yhteydessä geneettisesti määräytyneeseen aivojen
rakenteeseen. He uskovat, että moraalin lopullinen olemus selviää
vasta aivotutkimuksen kehittyessä. Sosiobiologisen ajattelun mukaan
ympäristön vaikutus ihmisen käyttäytymiseen rajoittuu siihen,
että se määrää, missä muodossa jokin geneettisesti ohjautunut
toiminta ilmenee. Tästä johtuvat erot esimerkiksi aggressiivisen
toiminnan ilmenemisessä eri puolilla maailmaa.
Vaikka sosiobiologit ajattelevatkin
moraalin olevan lähtöisin ihmisen sisimmästä, Edward Wilson ei
usko, että ihmisellä olisi sisäänrakennettuna välitöntä
tietoisuutta siitä, mikä on oikeaa ja mikä väärää. Hän hylkää
eettisen intuitionismin ajatuksen ja olettaa, että ihmisen
moraalissakin on evoluution mukanaan tuomaa erilaistumista ja
soveltuvuutta erilaisiin ympäristöihin - aivan kuten ihmisen
ihonvärikin on sopeutunut elinympäristön mukaan.
Sen jälkeen kun Charles Darwin oli
tuonut luonnonvalintaa koskevat teoriansa yleiseen tietoisuuteen,
yhteiskuntateoreetikot eri puolilla maailmaa ryhtyivät innostuneena
soveltamaan evoluution ajatusta myös ihmisen sosiaalisen
käyttäytymisen tutkimiseen. Tällöin monilta heistä unohtui se
tosiasia, että luonnossa tapahtuva evoluutio on hyvin hidas
prosessi, jota ei voi sellaisenaan siirtää nopeasti kehittyvien
sosiaalisten järjestelmien analysoimiseen. Kun ihminen on muutamassa
sadassa tai muutamassa tuhannessa vuodessa sopeutunut elämään
valtion kuuliaisena alamaisena, se ei ole evoluution vaan aivan
tavanomaisen sosialisaation ansiota. Viimeiset 10000 vuotta ovat
sentään vain alle prosentti ihmislajin koko eliniästä!
Adolf Hitlerin hurjat visiot kansojen
ja rotujen taistelusta luonnonvalinnan ankarien sääntöjen
alaisuudessa kaatuvat siis omaan mahdottomuuteensa. Samoin käy
eräiden oikeustieteilijöiden yrityksille todistaa joidenkin ryhmien
säilyminen evoluution rattaissa hyvien lakiensa avulla. Pienimmätkin
evoluution aiheuttamat muutokset ihmislajissa vievät vuosituhansia.
Kuinka moni laki säilyy niin kauan?
Tukevatko sosiobiologiset teoriat siis
universaalin moraalin olemassaoloa vai ei? Asialla ei ole suurta
merkitystä, koska universaalin moraalin ajatus on niin
yksinkertainen, että sitä ei tarvitse perusteella geeneillä.
Riittää, kun oletamme, että ihmisellä on tietoisuus. Jos ihminen
on tietoinen olento, hän ymmärtää, että muut eivät halua hänen
tekevän heille sellaista, mitä hänkään ei haluaisi muiden
tekevän hänelle itselleen. Eli Jeesuksen sanoin: "Mitä te
haluatte muiden tekevän teille, tehkää te se heille."
Se, että on olemassa ihmisiä, jotka
voivat tehdä toisille pahaa tuntematta omantunnontuskia, ei kumoa
universaalin moraalin olemassaoloa niin kuin ei satunnainen lakien
rikkominenkaan kumoa lakien olemassaoloa.
Funktionalistista tieteen teoriaa
edustava Emile Durkheim olettaa, että yhteiskuntien sisällä on
olemassa eräänlainen kollektiivinen tietoisuus tai
kollektiivitajunta. Se on Durkheimin mukaan "yhteiskunnan
keskivertokansalaisten yhteisten uskomusten ja tunteiden
kokonaisuus", ja se on riippumaton yksilöllisestä
tietoisuudesta. Durkheim olettaa, että vanhanaikaisissa,
eriytymättömissä yhteiskunnissa yksilön tietoisuus kuuluu
kokonaan kollektiivisen tietoisuuden piiriin. Tällaisissa
yhteiskunnissa - joiden sosiaalisen elämän muoto on "mekaaninen
solidaarisuus" - poikkeavuusrikkomukset uhkaavat yhteiskuntaa ja
sen kiinteyttä. Sen vuoksi ne pyritään ehkäisemään ankarin
rangaistuksin. Tällainen yhteiskunta on vahva, jos se jäsenet ovat
heikkoja.
Nykyaikaisissa "orgaanisen
solidaarisuuden" yhteiskunnissa kiinteys perustuu Durkheimin
mukaan työnjakoon, eivätkä pienet poikkeavuudet uhkaa sitä.
Niinpä sen lait ovatkin luonteeltaan "siviilioikeudellisia",
eli niillä pyritään palauttamaan rikkomuksen järkyttämä
oikeustilanne ennalleen. Tämä ei tarkoita, että lakeja ja säätelyä
olisi vähemmän kuin ennen. Durkheim uskoo, että valtion säädökset
päinvastoin pyrkivät ulottumaan yhä useammalle alalle ja yhä
useampiin elämäntilanteisiin. Vaikka näihin "restitutiiviseen"
oikeuteen perustuviin kieltoihin ei liity rikoksen sovittamisen
ajatusta, ne ovat aivan yhtä sitovia ja ehdottomia kuin
"repressiiviset" eli kärsimystä tuottavat
oikeustoimetkin.
Kun ajattelee pikkutarkkoja ja
holhoavia määräyksiä, joita nykyiset "lainsäädäntötehtaat"
tuottavat väsymättömällä vauhdilla, herää pakostakin kysymys,
mitä väliä sillä on, perustuvatko lait "restitutiiviseen"
vai "repres-siiviseen" oikeuskäsitykseen. Kansalainen
kokee poliisin tai pysäköinninvalvojan kirjoittaman sakon joka
tapauksena rangaistuksena, olipa sen virallinen perustelu mikä
tahansa. Ja sakottaja mitä ilmeisimmin kokee sakon kirjoittamisen
vallankäyttönä. Rikoslakien erottamisella muista laeista ei ole
tässä mielessä mitään merkitystä.
1800-luvun ja 1900-luvun alun
teollisissa yhteiskunnissa, joissa työnjako jo oli pitkälle
erikoistunutta, oli Durkheimin mukaan vallalla orgaaninen
solidaarisuus. Mutta mitä Durkheim sanoisi nykyisestä
jälkiteollisesta tietoyhteiskunnasta? Vaikka yhteiskuntien
sosiaalinen elämä onkin muuttunut orgaanisen solidaarisuuden
suuntaan, sallitaanko poikkeavuutta nykyisin sen paremmin kuin
ennenkään? Vai ilmenevätkö suvaitsevaisuus ja suvaitsemattomuus
vain eri paikoissa kuin ennen? Onko vapautuminen yhdellä alueella
johtanut kiristymiseen toisella alueella? Ovatko siveellisyysrikokset
muuttuneet turvallisuusrikoksiksi, ja onko kontrolli siirtynyt
papeilta polii-seille? Onko vallan kokonaisjakaantumisessa tapahtunut
lopulta mitään muutosta?
Edellä mainittuja kysymyksiä ovat
pohtineet monet nykyiset yhteiskuntatieteilijät, ja siellä täällä
on alkanut kuulua kritiikkiä valtion kaikkialle tunkeutuvaa
kontrollia kohtaan. Uusi "turvavaltio" valvontakameroineen
ja tehokkaine kontrollijärjestelmineen herättää uudenlaisen
diktatuurin pelkoa - eikä aiheetta.
Durkheimin elinaikana sata vuotta
sitten byrokratia työpaikoilla oli jäykkää ja pikkutarkkaa.
Valtakunnan tasolla poliitikot sen sijaan askaroivat suurten
kysymysten parissa, eikä heille juolahtanut mieleenkään tehtailla
ihmisille pikkutarkkoja pelastusliivi- tai turvavyöpakkoja.
Tällaisia pakkoja ei säädetä nykyisinkään kovin runsaasti
kehitysmaissa tai sotaa käyvissä maissa, joissa suuremmat asiat
vaativat lainsäätäjien huomion. Jopa sellaisessa kieltojen
mallimaassa kuin Suomessa 90-luvun lamakausi vähensi kieltojen
tehtailua. Vasta kun lama vuosikymmenen puolivälissä hellitti,
byrokraatit valpastuivat uudelleen.
Viimeisen sadan vuoden aikana
tiedotusvälineet ja liikenneyhteydet ovat kehittyneet, luokkarajat
ovat hämärtyneet ja ihmiset ovat tulleet yhteisten sosiaaliturvan
järjestelmien piiriin. Tämä kaikki on lähentänyt ihmisiä, ja
nykyinen jälkiteollinen yhteiskunta on alkanut sosiaalisena
järjestelmänä muistuttaa pientä kylää. Tässä pienessä
kylässä naisetkin saavat entistä paremmin äänensä kuuluviin, ja
heitä on kansanedustajina ja ministereinä enemmän kuin koskaan
ennen. Olemmeko huomaamattamme palanneet mekaanisen solidaarisuuden
aikaan? Vai yhdistyykö nykyisissä internetyhteiskunnissa
samanaikaisesti niin mekaaniseen kuin orgaaniseenkin solidaarisuuteen
kuuluva kontrolli?
Huomattakoon, että Durkheimin
esittelemä kollektiivinen tietoisuus on kehityksen tulos. Se ei ole
sama asia kuin universaali moraali. Kollektiivinen tietoisuus on
yhteiskuntakohtainen, ja siihen ovat vaikuttaneet universaalin
moraalin vastaiset epätasa-arvoa tukevat asiantilat.
Durkheimia myöhempi sosiologi Talcott
Parsons painottaa funktionalismin ajatusta hieman toisella tavalla
kuin esikuvansa. Parsonsin mielestä kaikki sosiaaliset järjestelmät
ovat riippuvaisia tietyistä edellytyksistään, joita Parsons kutsuu
funktionaalisiksi imperatiiveiksi. Ensimmäinen näistä
välttämättömyyksistä on adaptaatio eli järjestelmän säilyminen
ympäristössään. Se tarkoittaa resurssien tuottamista ja
koordinoimista. Toinen välttämättömyys on päämääriä koskeva
päätöksenteko. Se kuuluu nykypäivinä yhteiskunnan tasolla
poliittisille instituutioille. Kolmas välttämättömyys on
integraatio eli kiinteyden ylläpito. Siitä huolehtivat
yhteiskunnassa tiedotusvälineet, järjestöt ja kirkko. Neljäs ja
viimeinen välttämättömyys on jatkuvuuden ylläpito, joka jää
koulujärjestelmän ja harrastustoiminnan vastuulle.
Parsons olettaa, että yhteiskunnan
funktionaaliset välttämättömyydet muo-dostavat tavallaan
hierarkian, jossa ylimpänä on kulttuurijärjestelmä ja sille
alisteisena sosiaalinen järjestelmä, persoonallisuusjärjestelmä
ja organismi-järjestelmä. Valtio on Parsonsin mukaan alisteinen
oikeusjärjestelmälle, sillä se on ainoastaan oikeusjärjestelmän
väline toteuttaa pakotteita, jotka ovat tarpeen normien
takaamiseksi. Uskonto ja uskonnolliset tai muut sen tyyppiset arvot
muodostavat Parsonsin mukaan oikeusjärjestelmän
legitimaatioperustan.
Parsonsin ajatus valtion
alisteisuudesta oikeusjärjestelmälle on poikkeava. Parsonsistakaan
ei kuitenkaan ole vallankumoukselliseksi, sillä hänen mielestään
funktionalistiset välttämättömyydet ovat toteutuneet hyvin
nyky-yhteiskunnissa, koska yhteiskunnat kerran ovat olemassa. Mutta
miksi ihmeessä yhteiskuntien olemassaolo pitäisi ottaa
itsestäänselvyytenä ja lähteä tästä käsin luomaan
olettamuksia niiden edellytyksistä? Onko se vastaus johonkin? Eikö
ensin pitäisi katsoa, millainen olisi hyvä elämä, ja lähteä
sitten suunnittelemaan, miten tällainen hyvä elämä voidaan
saavuttaa? Nykyaikaisten yhteiskuntien kivijalan alta paljastuu
sortoa, alistamista, sotia, sotia ja vielä lisää sotia. Kuinka
tällaisen jätevuoren päälle muka on voitu rakentaa hyvä
yhteiskunta?
Nekin yhteiskuntatieteilijät, jotka
eivät tunnusta minkään universaalin moraalin olemassaoloa,
myöntävät, että on olemassa eräänlainen yhteiskunnallinen
moraali, joka voidaan erottaa institutionaalisesta normatiivisesta
säätelystä. Tämä moraali tai yleinen oikeusvakaumus tai yleinen
mielipide tai oikeuskatsomus tai oikeuskäsitys tai yleinen
oikeustajunta - eri tutkijat ovat antaneet sille eri nimityksiä - on
siinä mielessä "universaali", että sellainen esiintyy
kaikissa yhteisöissä. Koska se kuitenkin on jossakin määrin
erilainen eri paikoissa ja eri aikoina, sitä on vaikea nähdä
universaaliksi ja yleispäteväksi. Eikö kuitenkin voida ajatella,
että poikkeamat ovat askelia keinotekoisen moraalin suuntaan, ja
että kaiken takana sittenkin yhä on alkuperäinen universaali
moraali?
Tutkijoiden käsitykset eroavat siinä,
miten he katsovat yleisen oikeustajunnan saaneen alkunsa ja
kehittyneen. Kaikki myöntävät yhteyden moraalin ja lakien välillä,
mutta näiden asioiden keskinäisestä harmoniasta kiistellään.
Konfliktiteoreetikot, kuten Karl Marx, pitävät oikeusjärjestystä
omistavan luokan keinona alistaa työnväenluokka, ja niinpä he
näkevät syvää ristiriitaa moraalin ja oikeuden välillä. Monet
porvarillista aatemaailmaa edustavat konsensusteoreetikot taas
olettavat lakien lähtevän siinä määrin selvästi
yhteiskunnallisen moraalin pohjalta, että vaaraa
legitimaatiokriisiin joutumisesta ei ole.
Tutkijat pohtivat usein paitsi sitä,
onko moraali lakien lähde, myös sitä onko laki moraalin lähde.
Vaikuttaa siltä, että ainakin suomalaiset lainsäätäjät uskovat,
että viimemainittu asia pitää paikkansa. Aina silloin tällöin
voi nimittäin lukea lehdistä virkamiesten toteavan, että kansa ei
ole vielä "kypsä" hyväksymään jotakin uutta pakkoa,
mitä milloinkin ajetaan. Niinpä kansaa "kypsytetään"
säätämällä sen noudatettavaksi pieniä pakkoja yksi kerrallaan,
kunnes kynnys on mataloitunut hyväksymään myös sellaisen
vastenmielisemmän pakon, jota alunperin ei hyväksytty. Joskus
virkamiehet esit-tävät julkisesti jopa oman arvionsa siitä,
milloin kansa on riittävän "kypsä", jotta jokin uusi
pakkomääräys voidaan panna voimaan.
Vaikka edellä puhuttiinkin pakoista ja
määräyksistä, on muistettava, että kaikki oikeudelliset säännöt
ja lait ovat pohjimmiltaan kieltoja, vaikka ne näyttäisivätkin
joltakin muulta. Ne ovat kieltoja, jotka kieltävät menettelemästä
muulla tavoin, kuin mitä laissa sanotaan.
Laki voi noudattaa yhteiskunnallisen
moraalin ajatuksia, mutta se voi myös syrjäyttää niitä.
Englantilainen Adam Podgóreki on esittänyt, että sellaiset
lainlaatijat ja lainsoveltajat, joiden edellytetään olevan tarkan
kuuliaisia oikeusjärjestyksen asettamille vaatimuksille, ovat
taipuvaisia tuomitsemaan muita lievemmin sosiaalisen kanssakäymisen
perusnormien rikkomukset. Mitä tämä voi arkioloissa tarkoittaa?
Sitäkö, että äärimmäisen tiukasti lain mukaan elävät eivät
enää välitä miettiä, onko jokin teko hyvä vai paha, kunhan se
vain on laillinen? Jos näin on, eikö näistä ihmisistä ole tullut
Gestapon ja SS:n kaltaisia moraalisia hirviöitä, joita vain
olosuhteet estävät toimimasta "esikuvansa" mukaisesti?
Jos todella haluamme luoda
yhteiskunnan, jossa ei esiinny edes piilevänä minkäänlaista
legitiimisyyskriisiä, meidän on hylättävä täysin nykyinen
kansalaisten "oikeuskäsitys" lakien lähteenä. Se on
nimittäin saastunut! Eriarvoisuuden oppia aivopestään ihmisten
mieliin jo päiväkoti-iästä lähtien ja aivopesu jatkuu läpi koko
elämän. Tällaisen ihmisen oikeuskäsitys on kuin viruksen
saastuttama tietokone. Se on pelkkää luontaisten moraalikäsitysten
ja opetettujen moraalikäsitysten sekamelskaa, jossa ihminen itsekään
ei kykene erottamaan hyvää pahasta. On ehkä mieletöntä väittää
rikollisten moraalitietoisuutta korkeaksi. Eiväthän rikolliset
nimittäin elä erityisen "moraalista" elämää. Hehän
rikkovat tietoisesti lakeja. Lakien rikkominen on kuitenkin myös
suoja moraalin saastumista vastaan. Niinpä laeista piittaamattomien
rikollisen luontainen moraalitietoisuus ja oikeudenmukaisuuden
käsitys säilyy monesti yllättävän puhtaana. On kuitenkin eri
asia tietää, mikä on hyvää ja pahaa kuin elää tämän tiedon
mukaista elämää.
Ihminen voi rikkoa lakeja ja olla silti
sisimmässään "moraalinen". Toisaalta ihminen, joka saa
omantunnontuskia kävellessään päin punaista liikennevaloa tai
rikkoessaan jollakin muulla tavoin hieman lakia, voi olla täydellinen
ihmispeto. Hän voi virassaan tai työssään ajaa kärsivän
lähimmäisensä kodistaan ja tuhota hänen elämänsä. Eikä hän
silti koe tekevänsä mitään pahaa - koska ei ole rikkonut lakia.
Poliitikot vetoavat mielellään
kansalaisten ns. "yleiseen oikeustajuun" silloin - ja vain
silloin - kun se sopii heidän päämääriinsä. Eivätkö
esimerkiksi ydinfyysikot voisi samalla tavalla vedota kansan
"yleiseen matematiikantajuun" perustellessaan ydinvoimalan
teknisiä ratkaisuja? Eivät nämä asiat nyt sentään aivan
vertailukelpoisia ole, mutta kansan yleinen oikeustaju on joka
tapauksessa varsin kyseenalainen käsite. Siihen sisältyy nimittäin
suuri määrä epäloogisuutta, harhaanjohtavia tunnetiloja,
tietämättömyyttä ja ulkoapäin syötettyjä epätasa-arvoa
tukevia mielipiteitä.
Logiikan ongelmia voimme valaista
seuraavalla esimerkillä. Teemme haastattelun henkilölle, jonka
tiedämme olevan kuolemanrangaistuksen kannattaja. Kysymme häneltä
seuraavaa: (oletetut vastaukset suluissa)
Rakastatteko lapsianne? (kyllä)
Jos lastenne henki olisi vaarassa,
olisitteko valmis tekemään kaikkenne heidän pelastamisekseen?
(kyllä)
Jos rikollinen uhkaisi lastenne henkeä,
olisitteko valmis käyttämään väkivaltaa häntä kohtaan? (kyllä)
Jos ainoa mahdollisuus lastenne
pelastamiseksi olisi rikollisen ampuminen, voisitteko tehdä sen?
(kyllä)
Olisitteko valmis uhraamaan oman
henkenne lastenne pelastamiseksi, jos mikään muu ai auttaisi?
(kyllä/ehkä)
Bulgarian tiedustelupalvelun agentit
murhasivat toimittajan sateenvarjoon kätketyllä myrkkypiikillä
Englannissa 1980-luvun alussa. Ranskan tiedustelupalvelun agentit
upottivat aikapommilla ympäristöjärjestö Greenpeacen Rainbow
Warrior -aluksen Uuden Seelannin Aucklandissa vuonna 1985, jolloin
yksi laivalla ollut mies kuoli. Israelin salaisen palvelun agentit
yrittivät murhata myrkyllä palestiinalaisen äärijärjestön
johtajan Ammanissa vuonna 1997. Myös monien muiden
tiedustelupalvelujen tiedetään osallistuneen erilaisiin laittomiin
hankkeisiin.
Pystyisikö vakoilujärjestö
mielestänne lavastamaan jonkin ulkopuolisen ihmisen syylliseksi
kuolemantapaukseen tai murhaan? (kyllä/ehkä)
Onko mielestänne mahdollista sujauttaa
turistin laukkuun salaa huumepaketti hotellissa, bussissa,
lentokentällä jne., jolloin hänestä tulee tietämättään
huumeen salakuljettaja? (on)
Singaporessa, Iranissa ja
Saudi-Arabiassa on hirtetty mm. huumeiden hallussapidosta tuomittuja
länsimaiden kansalaisia. Jotkut tuomituista ovat loppuun asti
kiistäneet syyllisyytensä ja väittäneet olleensa tietämättömiä
huumeesta.
Oletetaan, että jokin näistä maista
väittäisi teidän lapsenne sekaantuneen huumerikokseen. Jos te
tietäisitte että lapsenne ovat syyttömiä, luovuttaisitteko heidät
Singaporen, Iranin tai Saudi-Arabian hallituksille hirtettäviksi?
(en luovuttaisi)
Hyväksyisittekö missään
olosuhteissa - esimerkiksi sodan, miehityksen, poikkeustilan ym.
aikana - että joku teidän lapsistanne teloitettaisiin syyttömänä?
(en)
Seurasitteko tiedotusvälineistä O.J.
Simpsonin oikeudenkäyntiä? (kyllä)
Useimmat amerikkalaisista pitävät
O.J. Simpsonia syyllisenä entisen vaimonsa ja hänen miesystävänsä
surmaamiseen, vaikka hän saikin vapauttavan tuomion. Oliko hän
teidän mielestänne syyllinen? (kyllä/ehkä)
Kiitokset vastauksista. Vaikka emme nyt
kysyneet asiaa, tiedämme teidän kannattavan kuolemanrangaistusta.
Vastauksissanne oli epäloogisuutta. Ette voi vastata, ettette
hyväksy missään olosuhteissa lastenne teloittamista syyttöminä,
jos samanaikaisesti kannatatte kuolemanrangaistusta, jonka uskotte
voivan kohdistua myös syyttömään. Jos kannatatte
kuolemanrangaistusta, teidän on hyväksyttävä väärän tuomion
mahdollisuus myös omien lastenne kohdalla.
Edellä oli esimerkki siitä, että
ihmiset eivät tule ajatelleeksi, mitä kaikkea heidän
kannanottoihinsa sisältyy. Heidän mielipiteensä voisi olla
erilainen, jos he miettisivät asiat loppuun asti.
Toinen "oikeustajua"
vääristävä seikka on harhaanjohtava tunnetila. Se on tunnetila
jonka syntymekanismi on päinvastainen kuin sen ilmiasu.
Poliittisesti merkittävin tällainen ilmiö on sankarinpalvonta.
Ihminen haluaa menestyä ja ylittää
rajoja. Hän haluaa kauneutta, voimaa, rohkeutta, rikkautta, valtaa,
viisautta ja pitkäikäisyyttä. Koska hän ei itse voi saavuttaa
noita asioita, hän projisoi omat toiveensa sellaiseen henkilöön,
joka pystyy nuo asiat saavuttamaan. Tuosta henkilöstä tulee hänen
sankarinsa; elävä todiste siitä, kuinka rajat voidaan ylittää ja
kuinka kahleista voidaan vapautua. Urheilijoiden, taitelijoiden,
kuninkaallisten, miljonäärien ja poliitikkojen palvonta on juuri
tätä. Palvonta voi ilmetä hieman eri tavoilla. Joillekin sankarit
voivat olla isähahmoja, joillekin rakastajia ja joillekin "meidän
poikia".
Jopa Hitler ja Stalin saivat kiittää
menestymisestään edellä mainittua psykologista ilmiötä. Ja he
todennäköisesti myös tiesivät mistä on kyse ja osasivat lietsoa
kansaa yhä suurempaan palvontaan. Kun kaikkien ihannoima Hitler
lopulta menetti valtansa ja henkensä, hänen ihannointinsa loppui.
Hänen persoonassaan ei ollut mitään "karismaa", joka
olisi pitänyt palvontaa yllä hänen kuolemansa jälkeenkin.
Ainoastaan valtaa ihailtiin. Kun valta oli mennyt, ei ollut jäljellä
mitään, mitä ihailla. Tämä on yleinen ilmiö politiikassa.
Samoin käy urheilijoille, kun heidän uransa on ohitse - ellei
heistä ole ehtinyt tulla kestojulkkiksia, joiden kuuluisuus ruokkii
omaa itseään. Pisimmin palvonnan kohteena säilyvät erilaiset
hengenmiehet ja kuninkaalliset, jotka eivät ajan kuluessa menetä
suuruuttaan kuten poliitikko menettää valtansa.
Karismaattisten johtajien palvonta ei
siis osoita kansalaisten halua alistua vaan se osoittaa juuri
päinvastaista asiaa - halua vapautua. Tämä ristiriita on otettava
huomioon arvioitaessa kansalaisten "oikeustajua".
Kolmas oikeustajua hämärtävä seikka
on tietämättömyys. On yleisesti tunnettua, että mitä vähemmän
ihminen jostakin asiasta tietää, sitä varmempia mielipiteitä
hänellä siitä on. Oikeustiede on tällainen ala. Siitä on
ilmeisesti tarkoituksella tehty eräänlaista hämärää
salatiedettä, jotta hyvinpalkatuille lakimiesarmeijoille riittäisi
työtä. Tavallisten kansalaisten on lähes mahdotonta saada tietoa
laeista ja asetuksista, joita heidän kuitenkin odotetaan
noudattavan. Asetus, josta kansalainen tarvitsee tietoa, saattaa
löytyä satojen kilometrien päästä jonkin kaupunginkirjaston
kellarista. Voi vain toivoa, että nykyisenä internettien ja
cd-romien aikakautena vihdoin päästäisiin siihen, että koko
lainsäädäntö kaikkine lakeineen, asetuksineen ja oikeuden
ennakkotapauksineen olisi helposti jokaisen nähtävillä.
Kun tietoa ei ole, se korvataan
huhuilla. Niinpä ihmisten "oikeuskäsitykset" perustuvat
aivan mielipuolisiin väärinkäsityksiin ja huhuihin, joita
poliitikot tiedotusvälineiden avulla entisestäänkin kiihdyttävät.
Milloin puhutaan lisääntyneestä "itärikollisuudesta",
milloin päälle kaatuvasta huumerikollisuudesta, milloin katujen
turvattomuudesta, milloin lapsia murhaavista rattijuopoista, milloin
terroristeista, milloin lomavankien vaarallisuudesta, milloin liian
pienistä rangaistuksista jne. Näillä kauhukuvilla ihmisten
oikeustajua muokataan hyväksymään jatkuvasti lisääntyvät
poliisivaltuudet ja kontrolli. Jos kansalaiset vaivautuisivat
katsomaan tilastoja, he voisivat todeta monien rikollisuuden lajien
tosiasiassa vähentyneen samaan aikaan kun kohu niistä on ollut
kiivaimmillaan.
Sekin, että kansalaiset vaativat
yleensä kovempia rangaistuksia kuin asiantuntijat, perustuu suurelta
osin tietämättömyyteen. On nimittäin helppo heitellä
"elinkautisia" jossakin keittiön pöydän ääressä
tietämättä miltä tuollaisen rangaistuksen kärsiminen tuntuu.
Eräissä oikeuspoliittisissa tutkimuksissa on todettu, että tiedon
lisääntyminen yleensä alentaa ihmisen vaatimaa rangaistustasoa.
Poikkeuksia tästä säännöstä lienevät amerikkalaiset
patologiset teloittajakiihkoilijat. Heitä miettiessä tulevat
mieleen Gandhin opetukset, joiden mukaan väkivallan avulla
saavutettu "hyvä" osoittautuu lopulta pahaksi.
Kuolemantuomiopolitiikka raaistaa rikoksia, raaistaa poliiseja,
raaistaa rikosten uhreja ja raaistaa yhteiskuntaa. Teloittajista
tulee teloitettaviensa kaltaisia.
Jos halutaan luoda uudenlainen
yhteiskunta, joka perustuu alkuperäiseen moraaliin, tuo moraali
täytyy luoda teoreettisesti. Se voidaan johtaa alkuperäisten
metsästäjä-keräilijäyhteiskuntien tasa-arvoisista elintavoista.
Sieltä löytyy turmeltumaton universaali moraali. Sen peruslause on:
Kaikki yksilöt ovat samanarvoisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti