1800 -luvun lähestyessä loppuaan,
maailmassa kuohui. Löytöretkistä vauhtia saanut tieteen ja
tekniikan kehittyminen ja yhä kiihtyvä teollistuminen aiheuttivat
muutoksia yhteiskuntien rakenteisiin.
Charles Darwinin teoria lajien synnystä
oli järkyttänyt käsitystä menneisyydestä - ja Karl Marxin opit
järkyttivät monien käsitystä tulevaisuudesta.
Luokkavastakohtaisuudet kasvoivat. Työläisten ja talonpoikien
sivistystaso ja tieto lisääntyivät, ja he alkoivat liikehtiä
levottomina kuin opetuslapset ilman opettajaa. Monien siteet kirkkoon
höltyivät. Alkoi kilpailu siitä, kuka saisi valjastettua
ihmismassoissa piilevän joukkovoiman käyttöönsä. Uusi vuosisata
oli oleva ideologioiden vuosisata.
Ensimmäisenä saivat joukkonsa
kootuksi Karl Marxin oppien kannattajat, jotka Vladimir Iljits
Uljanovin johdolla alkoivat puuhata sosialistista vallan-kumousta
Venäjällä. Tuon suuren ja kehittymättömän valtion
ammatti-jakautuma ei ollut ihanteellinen työväenluokkaisen
vallankumouksen kannalta, mutta tämän puutteen vastapainoksi
valtion yksinvaltainen poliittinen rakenne oli sellainen, että
pienehkö ryhmä pystyi sopivassa tilanteessa yllättävän helposti
kaappaamaan vallan.
Innoituksen vallankumouksen tielle
lähtemiseen nuori Uljanov oli saanut sen jälkeen kun hänen
veljensä oli hirtetty tsaarin vankilassa vuonna 1887. Opiskeltuaan
lakimieheksi Uljanov alkoi osallistua yhä enemmän poliittiseen
elämään ja hän joutui toiminnastaan vangituksi vuonna 1895.
Vietettyään muutaman vuoden vankilassa sekä karkotettuna
Siperiassa Uljanov lähti maanpakoon Sveitsiin vuonna 1900.
Seuraavana vuonna hän otti itselleen salanimen Lenin, jolla historia
hänet myöhemmin tuntee.
Vuonna 1902 ilmestyneessä kirjassa
"Mitä on tehtävä" Lenin hahmotteli suunnitelmiaan
Venäjän sosialistiseksi vallankumoukseksi. Vastoin monien epäilyjä
hän luotti pienilukuisen kaupunkityöväestön ratkaisevaan rooliin
vallankumousprosessissa. Työväestö ei hänen mukaansa kuitenkaan
yksin pystyisi pitämään vallankumousta koossa, vaan sitä ohjamaan
tarvittaisiin älymystöä, koska vain sillä oli tieteellistä
tietoa kasvattaakseen työväenluokka kypsäksi tehtäväänsä.
Lenin painotti vallankumouksellisen teorian tärkeyttä ja halusi
antaa älymystölle mahdollisimman vapaat kädet työväestön
ohjailemiseen, kunhan päämäärä, vallankumous, vain saavutetaan.
Lenin ei uskonut puoluejohdon
valitsemiseen vaaleilla, sillä hänen mukaansa puolueen johto voi
toimia todella vapaasti ja tehokkaasti vain silloin, jos sen ei
tarvitse pelätä jäävänsä uudelleen valitsematta seuraavassa
puoluekokouksessa.
"Joko tai" -ajatteluun
mieltynyt Lenin ei yleensä ollut halukas kompromisseihin tai
liittoutumiin vastustajiensa kanssa. Niinpä hän ajautuikin
ristiriitoihin joustavampaa linjaa kannattaneiden puoluetovereittensa
kanssa. Vuoden 1903 edustajainkokouksessa Brysselissä Venäjän
sosiaalidemokraattinen työväenpuolue lopulta jakaantui kahtia
enemmistöksi ja vähemmistöksi eli bolshevikeiksi ja mensevikeiksi
- eikä riitelevä ja jakaantunut puolue pystynyt hyödyntämään
tilaisuuttaan puolentoista vuoden kuluttua alkaneessa Venäjän
ensimmäisessä vallankumouksessa.
Ensimmäisen maailmansodan puhjettua
Lenin kiihdytti propagandaansa, sillä hän näki sodassa tilaisuuden
sosialistisen vallankumouksen käynnistämiseksi. Hän uskoi
suursodan merkitsevän sitä, että kapitalismi oli tullut tiensä
päähän. Sodan aikana julkaistuissa kirjoituksissaan hän
hahmotteli kapitalismin kehityksen mallin alkaen porvariston noususta
valtaan Ranskan suuren vallankumouksen jälkeen ja päättyen
maailmansotaan johtaneeseen imperialistiseen vaiheeseen. Tämä
viimeinen vaihe, joka oli johtanut Euroopan suurvallat
vallankumoukselliseen tilanteeseen, osoitti Leninin mukaan, että
porvaristo voi pysyä vallassa vain aseiden avulla - ja se voidaan
toisaalta kukistaa vain aseilla.
Hahmotellessaan vallankumouksellista
strategiaansa vuoden 1917 paikkeilla Lenin katsoi, että
parlamentaarinen demokraattinen tasavalta on porvarillisen valtion
täydellisin tyyppi, jossa valta on parlamentilla ja varsinaisen
vallankäyttäjäkunnan muodostaa armeija ja poliisi sekä
erioikeutettu ja käytännössä erottamaton virkamiehistö.
Tällainen valtio säilyttää Leninin mukaan vallankumouksessakin
vanhat sortokoneistonsa ja samalla tukahduttaa poliittista elämää
sekä rajoittaa kansan mukanaoloa uudessa demokraattisessa
koneistossa. Niinpä tällaisen valtion on helppo palata vanhaan
järjestelmään. Jotta vallankumouksesta tulisi kestävämpi, vanhat
sortokoneistot on murskattava ja korvattava työläisistä,
talonpojista ja sotilaista koostuvilla neuvostoilla.
Lenin haki ihannevaltiolleen mallia
vuoden 1871 Pariisin kommuunista. Vanhan poliisilaitoksen hän halusi
korvata kansanmiliisillä, johon osallistuisivat kaikki 15-65
-vuotiaat kansalaiset tasa-arvoisesti sukupuoleen katsomatta.
Virkamieskunta puolestaan tulisi Leninin mukaan alentaa Marxin
antaman esimerkin mukaisesti uuden kommuunivaltion
hallintolaitokseksi, ja virkamiehet saisivat palvella työläisten
palkalla ilman pienimpiäkään etuoikeuksia tai päällikkyyttä.
Lenin oletti kenen tahansa kirjoitus- ja lukutaitoisen kansalaisen
pystyvän selviytymään virkamiesten tehtävistä. Kun kansan
enemmistö olisi näin tehty vallan käyttäjäksi eikä se olisi
enää vähemmistön vallan alamainen, valtio voisi alkaa vähitellen
kuoleutua tarpeettomana.
Porvarillisen parlamentin olemus
Leninin mukaan on, että kerran muutamassa vuodessa ratkaistaan, kuka
hallitsevan luokan jäsen tulee sortamaan kansaa. Tällaisen
järjestelmän hän halusi korvata laajentamalla parlamentin tehtävät
lakien säätämisestä myös niiden toteuttamiseen ja toteutumisen
valvontaan. Lenin hahmotteli ihannevaltionsa kansantalouden
tehokkuudessaan postilaitosta muistuttavaksi. Hän uskoi, että
järjestelmällisen väkivallan mahdollisuus on sidoksissa valtioon,
ja kun valtio hävitetään siirryttäessä kommunistiseen
yhteiskuntaan, myöskään väkivaltaa ja alistamista ei enää
tarvita.
Lenin uskoi, että poliittinen
tasa-arvo oli mahdollinen ainoastaan sosialismissa, sillä
toteuttaessaan proletariaatin diktatuurin, työväenluokka
toteuttaisi samalla myös tasa-arvon poistamalla tuotantovälineiden
yksityis-omistuksen sekä muut porvarilliset etuoikeudet. Saadakseen
aikaan vallan-kumouksessa tarvittavan työväenluokkaisen
"enemmistön" Lenin korosti kaupunkilaisten merkitystä
maaseudun ja samalla koko valtakunnan ohjaajina. Leninin ohjeiden
mukaisesti neuvostojen jäseniksi valittiin kuusi kaupunki-laista
yhtä maalaista kohti.
Bolshevikkien vallankumouksen vihdoin
toteuduttua syksyllä 1918 tosiasiat alkoivat ohjata kehitystä yhä
kauemmaksi Leninin idealistisista tavoitteista. Vakiinnuttaakseen
valtansa uusi valtiojohto joutui turvautumaan moniin vanhakantaisiin
menetelmiin, ja nälänhädän uhatessa se joutui vuonna 1921
palaamaan rajoitettuun kapitalismiin ruuan tuotannossa ns.
NEP-ohjelman puitteissa.
Lenin kuoli vuonna 1924 eikä koskaan
ehtinyt nähdä, millaiseksi hänen luomansa "työläisten
valtio" lopulta kehittyisi. Neuvostoliitoksi nimetyn valtion
ideologinen johto siirtyi Leninin kuoleman jälkeen Stalinin käsiin.
Stalin, "teräsmies", vakiinnutti nopeasti oman ehdottoman
itsevaltansa, jota hän ylläpiti verisin ottein tuhoamalla milloin
minkäkin vastustajaksi mieltämänsä tahon. Stalinin luoma
"proletariaatin diktatuuri" tuskin täysin vastasi sitä
mielikuvaa, mikä Marxilla ja ennen vallankumousta myös Leninillä
oli ollut sosialismista. Mutta heidän mielipiteitään ei enää
kysytty.
Yhteenvetona voidaan todeta, että
Marxin alkuunpanema ja Leninin edelleen kehittämä oppi muistutti
monessa suhteessa uskontoa - vaikka väittikin olevansa uskonnon
vastainen. Tämän opin mukaan on olemassa tietty muita kehittyneempi
ihmisluokka, poliittinen "papisto", joka ainoana tajuaa,
mikä on kansalaisille hyväksi, ja jolla tämän tietämyksen
valossa on oikeus pakottaa kansalaiset uuden uskonnon ja uuden
"tasa-arvon" palvelijoiksi.
Idän uusi uskonto ei kaikkia
miellyttänyt, ja niinpä vastavoimana marxismille ja sen edustamalle
kansainvälisyydelle syntyi Italiassa fasistinen liike, joka marssi
Roomaan Benito Mussolinin johdolla vuonna 1922 ja kaappasi vallan.
Hieman myöhemmin Adolf Hitler kannattajineen yritti samaa Saksassa
mutta epäonnistui. Hitlerin johtamat kansallissosialistit joutuivat
kamppailemaan yli kymmenen vuotta kommunisteja ja demokraatteja
vastaan ennen kuin pääsivät valtaan vuonna 1933. Vuosikymmenen
alussa puhjennut lamakausi ja korkea työttömyys olivat
ratkaisevasti lisänneet heidän kannatustaan.
Kansallissosialismin ideologia perustui
ajan muotikäsitteisiin; kansallisuus-aatteeseen ja darvinismiin.
Lisänä olivat myöskin ajalle tyypillinen juutalais-vastaisuus sekä
ajatus hyvityksen hakemisesta saksalaisten maailmansodassa kokemalle
nöyryytykselle. Mahdollisimman laajojen piirien miellyttämiseksi
Saksan Kansallissosialistisen työväenpuolueen (NSDAP) ohjelmaan oli
otettu myös sosialismin käsitteistöä, ja sosialismin
mahdollisesta toteuttamisesta käytiin puolueen sisällä vuosien
ajan kovaa kiistelyä. Vuonna 1920 laaditussa puolueohjelmassa
vaadittiin mm., että kaikki tulot, jotka eivät olleet omaa ansiota,
oli poistettava ja kaikki sodan avulla ansaittu oli takavarikoitava.
Valtion oli lisäksi otettava haltuunsa kaikki trustit ja saatava osa
suur-teollisuuden voitosta. Ohjelmassa vaadittiin myös, että suuret
tavaratalot oli kunnallistettava ja vuokrattava pikkukauppiaille.
Samoin siinä vaadittiin maanluovutusta ilman korvausta kansallisiin
tarkoituksiin sekä maavuokrien poistamista ja maakeinottelun
estämistä.
Vaikka Hitler itse oli ollut laatimassa
vuoden 1920 puolueohjelmaa, hän ei valtaan päästyään ollut
innostunut sosialisointikokeiluista. Hänen mielessään oli jo
tuolloin valloitussota, eikä hän halunnut vaarantaa Saksan
tehokasta aseteollisuutta.
Tähän sopinee toteamus, että
neuvostoliittolaiset ja marxilaiset arvioijat eivät ole koskaan
suostuneet näkemään "kansallissosialisteissa" mitään
aitoon sosialismiin viittaavaa vaan ovat pitäneet näitä pelkkinä
äärikapitalistien verisinä kätyreitä työväenluokan
alistamiseksi - näin siitäkin huolimatta, että liikkeen johtajan
nuoruudenaikainen kulkurielämä edustaa äärikapitalismista lähinnä
sen nurjaa puolta. On totta, että teollisuuspiireiltä saatu
taloudellinen tuki auttoi kansallissosialisteja nousemaan valtaan
30-luvulla. Olisi silti liioiteltua pitää NSDAP:tä niiden
luomuksena.
Toisin kuin liberalismi ja marxismi,
kansallissosialismi ei ollut yleismaailmallinen vaan nimenomaan
saksalainen ideologia. Se perustui ajatukselle ihmisrotujen
eriarvoisuudesta ja keskinäisestä taistelusta, jossa ainoa oikeus
olisi vahvemman oikeus. Kansallissosialistisen käsityksen mukaan
ainoastaan eurooppalainen pohjoinen rotu eli "arjalaiset"
oli kulttuuria luova rotu, ja tämän rodun kuului säilyä
"puhtaana" sekä ottaa johtava paikka alempien rotujen
valtiaana. Kansallissosialismi tähtäsi raakaan tuhoamistaisteluun,
jossa se itse suunnitteli olevansa voittaja.
Erilaiset sankaritarinat - niin
kirjallisuudessa kuin musiikissakin - olivat suosiossa vuosisadan
vaihteen molemmin puolin. Markkinoille tulviva viihdekirjallisuus
kapteeni Nemoineen ja Tarzaneineen merkitsi lukijoilleen samanlaista
tilaisuutta irtautua ankeasta todellisuudesta kuin 1900-luvun lopulla
esitettävät Hollywood -elokuvat Ramboineen ja
Schwartzeneggereineen. Näihin fiktiivisiin tuotteisiin uppoutumalla
voi hetkeksi irtautua todellisuudesta ja paeta romantiikan ja
sankaruuden maailmaan.
Monien ikätovereittensa tavoin myös
nuoren Adolf Hitlerin tiedetään lukeneen seikkailuromaaneja. Hän
paljastikin myöhemmin eräälle ystävälleen, kuinka hän Karl Mayn
intiaanitarinoiden sankarin esimerkkiä noudattaen oli pystynyt
olemaan itkemättä, vaikka hänen isänsä oli piiskannut häntä
rangaistukseksi jostakin kepposesta. Lopulta isä oli säikähtänyt
poikansa outoa käytöstä ja lopettanut kurittamisen.
Siinä missä tavalliset lukijat iän
karttuessa vähitellen unohtavat seikkailukirjojen romantiikan ja
irrationaalisuuden, yksinäiseksi ja perheettömäksi vaeltelijaksi
jäänyt Adolf Hitler otti ne osaksi ideologiaansa. Nämä elementit
Hitlerin ajatuksissa eivät tietenkään jääneet kriitikoilta
huomaamatta. Taisteluni -kirjassaan Hitler myöntääkin, että ei
ole ratkaisevaa, mitä mieltä jokin kirjanoppinut teoreetikko on
hänen ajatuksistaan, vaan mitä mieltä kansa niistä on. Ja
kioskikirjallisuutta ahmivalle kansalle Hitlerin ajatukset tunnetusti
kelpasivat.
Hitler oli taitava poliitikko, ja hän
tajusi kansan syvien rivien psykologisen luonteen. Hän tavoitteli
kannatusta kaikista yhteiskuntaluokista käyttämällä hyväkseen
niiden sisäisiä toiveita ja uhkakuvia. Taisteluni -kirjassaan hän
analysoi keskiluokan pelkoja seuraavasti:
"Juopa, joka erottaa tuon luokan,
joka ei suinkaan tule hyvin toimeen, työväenluokasta, on usein
syvempi kuin ihmiset luulevat. Tämän luokkajaon - mitä voimme
melkein sanoa vihamielisyydeksi - syy piilee pelossa, joka hallitsee
sosiaalista ryhmää, joka vast'ikään on noussut työväenluokan
tason yläpuolelle - pelko, että se voi vaipua takaisin entiseen
tilaansa tai että se luetaan samaan luokkaan työläisten kanssa."
Kansallissosialismi pohjautui
mystiikkaan ja romantiikkaan. Sen aatemaailmassa ihailtiin luontoa,
terveyttä, voimaa ja menneiden aikojen sankareita. Vuonna 1936
kirjoittamassaan kirjassa "Kolmannen Valtakunnan vieraana"
Olavi Paavolainen kuvailee kansallissosialismia uudeksi
Eurooppalaiseksi uskonnoksi, jota ei pidä yrittää ymmärtää
järjen vaan tunteen avulla. Poliittisena teoriana
kansallissosialismi onkin kiistämättä epämääräinen ja
rotuoppeineen jopa tieteellisesti täysin kestämätön.
Suggestiivisena ja organisoituneena joukkoliikkeenä se kuitenkin on
ollut tehokkaampi kuin yksikään aikaisempi kirjoitettu teoria.
Filosofi Bertrand Russel on käsitellyt
fasismin ongelmaa teoksessaan "Länsimaisen filosofian
historia". Hänkin löytää fasismin juuret romantiikan
aatteesta. Hänen mukaansa romantiikan tärkeimpiä tuntomerkkejä
ovat individualismi, tunnevaltainen yksilökeskeisyys ja sankarin
palvonta. Romantiikka on järjen vähättelemistä intuition,
tunteiden ja muun mystisen ja epäselvän kustannuksella - ja siksi
kielteinen asia. Romantiikka ihailee vapautta, ja koska kaikista ei
voi tulla sankarijohtajia, äärimmäisyyksiin viety sankarinpalvonta
johtaa lopulta parhaiten menestyneen sankarin diktatuuriin.
Romantiikkaan liittyy myös toinen fasistisen ajattelun kulmakivi;
kansallisuuden ihannointi. Oma kansa käsitetään yksilöksi, oman
minä jatkeeksi, jonka puolesta - ja jota johtavan "sankarin"
puolesta - ollaan valmiit millaisiin uhrauksiin tahansa.
Kansallissosialismin suhde yksilöön
oli kaksijakoinen. Yksilöltä vaadittiin täydellistä alistumista
valtiolliseen komentoon, ja hänen arvonsa määräytyi pelkästään
sen perusteella, miten tehokkaasti hän toimi rodun, kansan ja
valtion puolesta. Toisaalta kansallissosialismin piti todistaa, että
kaikkien yksilöiden ei kuulu alistua, vaan joidenkin muita
kyvykkäämpien yksilöiden kuuluu olla kaiken tämän yläpuolella
hallitsemassa muita. Kansallissosialistisen valtion eräänä
tarkoituksena olikin toimia koneistona näiden korkeampien yksilöiden
valikoitumisessa huipulle.
Eräs Hitlerin eniten inhoamista
asioista oli demokratia ja enemmistövalta. Hänen mukaansa kaikki
edistys, nerous ja keksinnöt maailmassa ovat aina olleet lähtöisin
nimenomaan muita lahjakkaimmista yksilöistä, ei koskaan massoista.
Demokratian enemmistöperiaate tukahduttaa tämän nerouden ja
hallitsevaksi periaatteeksi tulee keskinkertaisuus ja
henkilökohtaisesta vastuusta pakeneminen. Johtajaperiaate sen sijaan
Hitlerin mukaan valikoi automaattisesti parhaan miehen johtajan
paikalle, sillä huonot karsiutuvat pitkässä valtataistelussa.
Hitler kirjoittaa:
"Taivaan kiitos, germaanisen
kansanvallan tarkoitus onkin juuri, ettei mikä tahansa arvoton
kiipijä ja moraaliton ´pinnaaja´ pääse kiertoteitse hallitsemaan
kansatovereitaan, vaan että epäkelvot ja pelkuriraukat pelottaa
pois jo kannettavaksi otettavan vastuun suuruus".
Entä miten kävisi, jos valtaan
kaikesta huolimatta onnistuisi pääsemään henkilö, joka ei
täyttäisikään hyvän johtajan ominaisuuksia? Hitlerin
suhtautuminen tällaiseen mahdollisuuteen paljastaa erään ilmeisen
heikkouden kansallissosialismin ideologiassa:
"Jos sellainen mies koettaa
kaikesta huolimatta uittautua johtoon, silloin hänet sitäkin
helpommin keksitään ja hänelle tiuskaistaan kaunistelematta: Ulos,
pelkuri raukka! Pois jalkasi täältä, sillä niistä tarttuu likaa
portaisiin, historian Panteonin portaat eivät ole sinunlaisiasi
pokkuroijia, vaan sankareita varten!"
Hitlerin noustua Saksan
valtakunnankansleriksi ja "Fuhreriksi", hänestä oli
tullut monien silmissä yli-ihminen ja eräiden mielissä jopa jumala
- kerrotaanhan joissakin saksalaiskodeissa jopa rukoillun Hitlerin
kuvan ääressä. Uuden uskonnon valtakautta kesti kuitenkin vain
kaksitoista vuotta, ja ideologia kuoli johtajansa mukana Berliinin
raunioissa keväällä 1945. Samaan aikaan myös italialainen fasismi
haudattiin. Kymmenet miljoonat ihmiset olivat saaneet maksaa
elämällään Hitlerin potkimisen alas Panteonin portailta.
Toinen maailmansota oli eräs
maailmanhistorian suurimmista valtataisteluista, ja se päättyi
fasismin - oikeistolaisen diktatuurin - tappioon. Erilaisia
"fasismiksi" kutsuttuja sotilashallituksia on ollut sen
jälkeenkin eri puolilla maailmaa, mutta useimmat niistä ovat olleet
luonteeltaan tilapäisiä eivätkä ne ole perustuneet selkeälle
ideologialle.
Leninin perustama marxilainen
diktatuuri selvisi voittajana sodasta mutta hävisi lopulta
rauhanomaisessa kilpailussa ja kaatui omaan mahdotto-muuteensa.
Niissäkin maissa (mm. Kiinassa), joissa kommunistipuolueen
diktatuuri kauimmin on säilynyt, itse järjestelmä on muuttunut
sisältäpäin kapitalistiseksi, ja näiden maiden
yhteiskuntajärjestelmä on alkanut muistuttaa yhä enemmän
kommunismi-nimistä fasismia.
Ideologioiden vuosisadan päättyessä
voittajaksi on jäänyt kapitalismi. Tai ehkä voidaan ajatella niin,
että maailma onkin koko ajan elänyt sen lainalaisuuksien ehdoilla.
Sosialistiset maat ovat olleet ikään kuin vaihto-ehtoisia yrityksiä
tässä kapitalistisessa kilpailumaailmassa, ja niiden yritysidea on
osoittautunut lopulta elinkelvottomaksi. Ne ovat menneet konkurssiin.
Vaikka kapitalismi näyttääkin
selvinneen voittajana talousjärjestelmien välisestä kilpailusta,
ja vaikka useimmat entiset sosialistimaat ovat vapautuneet yhden
puolueen diktatuurista, länsimaisen parlamentarismin
maailmanlaajuinen voitto ei ole vieläkään kiistaton. Sen erääksi
haastajaksi on noussut fundamentalistinen islamilaisuus, joka
väkivaltaisten kampanjoiden avulla pyrkii alistamaan valtaansa yhä
useampia maita. Useimmat ääri-islamilaisten kohdemaista eivät
tosin ole erityisen demokraattisia, vaan niiden poliittiseen
perinteeseen kuuluu yksinvalta eri muodoissaan. Poliittisen terrorin
koventuessa tämä yksinvalta on monesti vain vahvistunut.
Yksilönvapauden ja autoritäärisyyden
välisessä taistelussa ei siis lopullista voittajaa ole vieläkään
näkyvissä. Sokrateen ja Platonin käynnistämä, ja monien muiden
jatkama keskustelu erilaisten valtiomuotojen ja hallitusjärjestelmien
paremmuudesta jatkuu yhä.
Miksemme ottaisi osaa tähän
keskusteluun?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti